Eksyi nimittäin keskustelut aika pahasti itse aiheesta.
Eli siitä, onko intti hyvä vai paha asia.
119 posts, 6 pages, 25,673 views
Taediumin posti orginaalista intti-topiikista
Minä en intissä sortunut henkilökohtaisuuksiin, vaan hajotin kaikkia tasapuolisesti ilman mitään henkilökohtaisuuksia. Eli kun aloitin pelleilyni, niin en tiennyt kuka tulee kärsimään. Minun mielestäni henkilökohtaisuudet eivät kuulu hyvään sotilashenkeen ja minua julmempi ihminen on se, joka aiheuttaa toiselle sellaisia henkisiä kärsimyksiä, että tämä joutuu menemään psykiatrin puheille
Originally posted by Tapi T:
Henkilökohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että varusmiesjohtajalla ei ole juuri muita mahiksia päästä eroon körreistä, joitä ei hommat kiinnosta. Usein tuo antennilla käynti on kaikille se helpoin vaihtoehto. Kuinka olisit itse hankkiutunut varusmiesjohtajana eroon yksilöistä jotka eivät istu/halua istua järjestelmään?
Ps. Ootkohan sä muuten oikee henkilö puhumaan hyvästä sotilashengestä?
Originally posted by Taedium:
No en varmasti. Inttiä ja varusmiehiä, sekä skappareita kohtaan minulla ei ole mitään sympatiaa. Mutta ihmisenä toista kohtaan on. Minä en kiusaa ikinä ketään henkilökohtaisesti... ainakaan tarkoituksenani loukata.
Kuka asetti _sinut_ jumalan asemaan päättämään henkilökohtaisista asioista hänen puolestaan?
Eivätkö skapparit/varusmiehet ole ihmisiä siinä missä muutkin? Miksi et siis tunne heitä kohtaan samaa sympatiaa kuin muitakin?
Jos kiusaat yksilön sijasta koko joukkuetta, niin onko se jokin autuaaksi tekevä asia? Miksi ihmeessä ylipäänsä pitää aiheuttaa kiusaa tuollaisessa paikassa, jossa oleminen ei muutenkaan ole herkkua?
Mitä vittuilulla vaan vittuilemisen ilosta saavutetaan?
Kaartin jääkärirykmentin esikuntapäällikkö, Everstiluutnantti Toivonen ylentäessään mut sillon joskus!
BTW, eikös puolustusvoimilla ole oikeus määrätä kenet se haluaa palvelukseen? Tällöin alikessulla/koksulla puolusvoimain edustajana lienee asiassa jotain sanavaltaa? Kaikkien intin käyneiden luulisi tajuavan, että kaikki eivät sinne sovi. Tällöin jonku on tehtävä se ensimmäinen siirto, niin raakaa kuin se joskus saattaa olla.
Allaolevat kommentit ovat tulleet lähinnä suomalaisesta sotaprogandasta (eli armeijasta, alan lehistöstä ja suvulta)
Ensinnäkin suomen ja tsetsenian maasto on käsittääkseni täysin erilaista. Vuoristoissa ja avomaastossa (eli tsetseniassa) esim maastoajaneuvoja voi käyttää aivan toisella tavalla kuin suomessa. Jos vaikka ajattelee itäsuomea ja rajaa, josta 99% taitaa olla umpisynkkää metsää, niin tankin eteneminen saati siten ampuminen on täysi mahdottomuus.
Vaikka ampumatavaraa löytyisi venäjältä järjettömiä määriä (mikä ei pidä paikkaansa) niin vastaavasti löytyisi myös ammuttavaa lääniä ihan järjettömiä määriä. Silmitön ampuminen vaan ei sovi nykyaikaiseen sotaan (tai voittamiseen), josta esimerkkinä tsetsenia...
Vaikka Venäjä tulisi ja pommittaisi kaupunkeja paskaksi niin ei rajalta silti tulla "heittämällä" läpi.
Ei ne asiat ole ihan niin yksinkertaisia. Suomen armeijan tietotaito on kuitenkin lopulta aika korkea, motivaatio varmasti huipussaan eikä asemateriaalikaan ole mitään tsetseniatasoa.
ja alkaa mennä hiukan offtopic
Eli sinulla oli henkilökohtainen vendetta jotain yksittäistä sotilasta kohtaan? Minä en intissä sortunut henkilökohtaisuuksiin, vaan hajotin kaikkia tasapuolisesti ilman mitään henkilökohtaisuuksia. Eli kun aloitin pelleilyni, niin en tiennyt kuka tulee kärsimään. Minun mielestäni henkilökohtaisuudet eivät kuulu hyvään sotilashenkeen ja minua julmempi ihminen on se, joka aiheuttaa toiselle sellaisia henkisiä kärsimyksiä, että tämä joutuu menemään psykiatrin puheille. Siinä muuttuu kiusa jo melko vakavaksi. Olitko ajatellut, että mitä nämä sinun antennille ajamasi henkilöt intin jälkeen tekivät? Kuinka paljon traumoja heille jäi? Minä pyrin pitämään kaiken vain intin sisällä. Siksi jos näin, että jotain alikkia rupesi minun pelleilyni ottamaan psyykkeen päälle, minä annoin tilaa. Vaikka vihaan inttiä, en vihaa ketään henkilökohtaisesti.
Originally posted by Pan:
Juuri näin. Realistisimmat arviot saa varmaankin armeijalta, mediat ja sukulaiset toistelevat vain samoja fraase joita meille on opetettu lapsesta asti: 1 suomalainen vastaa 10 ryssä ym.
Originally posted by ville:
On kuitenkin tilanteita, missä yhteisön etu ajaa mielestäni yksilön edelle. Oli erittäin ikävää, että jotkut jääkäreistäni saivat latvalahon paperit, mutta lopulta tämä oli kuitenkin koko joukkueen etu.
Suurempaa tuhoa olisi tullut, mikäli tällainen alisuorittaja olisi ollut koko ajan joukkueen mukana ja sekä jääkärit että johtajat olisivat vihanneet ja nakittaneet tätä alisuorittajaa. Tällainen tapa olisi huonontanut koko joukkueen henkeä ja siten osittain pilannut koko jääkäreiden kuuden kuukauden koulutuksen.
Tämä voi ehkä kuulostaa tylyltä, mutta mun tehtävänä oli vain kouluttaa joukkue joka toimii hyvin sekä rauhan että sodan aikana.
Joukkue ei voi toimia hyvin jos se sisältää erittäin heikkoja linkkejä tai henkilöitä joiden tehtävänä on vain terrorisoida. Tämän takia ajoin p ja e kauden alussa osan porukasta ulos ja käytin tässä ehkä hieman koviakin keinoja.
Omat motiivini perustelin hyvin yksinkertaisesti: Toi tyyppi on tullut tänne vain pilaamaan koko hommaa, miksi en itse saisi pilata hänen yritystään?
Eli vaikka alisuorittaja haluaisi käydä intin läpi, mutta esim. kirjurina/spadena/minä vain löysänä, eikä sinne pääsisi, vaan olisi pakotettu olemaan nurmiporana. Sinä sitten päätät, että sinä saat mennä "kunnialla" intin läpi, mutta alisuorittaja ei. _Sinulla_ on oikeus. Sitähän minäkin toteutin, tosin en haitannut yksilötasolla. En aiheuttanut kenellekkään psyykksiä ongelmia. Enkä varsinkaan tahallisesti.
Venäjä/Neuvostoliitto ei ole suorittanut menestyksestä sotilasoperaatiota sitten toisen maailmasodan, miksi luulet että heillä olisi nyt siihen mahdollisuus?
Originally posted by CM:
BTW, helpoin tapa välttää 12kk on vetästä kutsuntojen P2
testi päin vittua.
Originally posted by Strobe light:
Teimme testin vasta armeijassa. Yritin tehdä rehellisesti.
esimerkkejä vastauksista:
Haluatko AUKkiin: En tosiaankaan(1).
Pidätkö määräilemisestä: En tosiaankaan(1).
Onko isänmaan puolustaminen arvokas asia: kohtuullisen(4) kaikilla isänmaallisilla pitäisi olla 5.
jne.
Originally posted by ipe:
Puolustusvoimat - periaatteena hyvä.
Intissä yleisesti överiksi menevä kuri / nakitus / virheistä rankaisu - paha.