"intti hyvä/paha"-keskustelua

119 posts, 6 pages, 24,135 views

Avatar
#1 • • Taedium Guest
Jatkoa sivulta: Minne menet armeijaan?
Eksyi nimittäin keskustelut aika pahasti itse aiheesta.

Eli siitä, onko intti hyvä vai paha asia.
Avatar
#2 • • Tapi T Guest
Back to basics:

Hyvä asia.
Oppii arvostamaan elämän pieniä asioita ja kodin muonituskeskus nousee perjantaisin aivan uusiin sfääreihin.
Syöksyen eteenpäin!

Taediumin posti orginaalista intti-topiikista

Minä en intissä sortunut henkilökohtaisuuksiin, vaan hajotin kaikkia tasapuolisesti ilman mitään henkilökohtaisuuksia. Eli kun aloitin pelleilyni, niin en tiennyt kuka tulee kärsimään. Minun mielestäni henkilökohtaisuudet eivät kuulu hyvään sotilashenkeen ja minua julmempi ihminen on se, joka aiheuttaa toiselle sellaisia henkisiä kärsimyksiä, että tämä joutuu menemään psykiatrin puheille


Henkilökohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että varusmiesjohtajalla ei ole juuri muita mahiksia päästä eroon körreistä, joitä ei hommat kiinnosta. Usein tuo antennilla käynti on kaikille se helpoin vaihtoehto. Kuinka olisit itse hankkiutunut varusmiesjohtajana eroon yksilöistä jotka eivät istu/halua istua järjestelmään?

Ps. Ootkohan sä muuten oikee henkilö puhumaan hyvästä sotilashengestä?
Avatar
#3 • • Taedium Guest

Originally posted by Tapi T:
Henkilökohtaisesta kokemuksesta voin sanoa, että varusmiesjohtajalla ei ole juuri muita mahiksia päästä eroon körreistä, joitä ei hommat kiinnosta. Usein tuo antennilla käynti on kaikille se helpoin vaihtoehto. Kuinka olisit itse hankkiutunut varusmiesjohtajana eroon yksilöistä jotka eivät istu/halua istua järjestelmään?



Jos itse ei osaa poistua, niin en minä sitä avitakkaan. Minä en tee päätöksiä kenenkään puolesta siitä, että kuka menee bemariksi ja kuka antennille. Kuka asetti _sinut_ jumalan asemaan päättämään henkilökohtaisista asioista hänen puolestaan?

Intissä olisin huono johtaja, sillä en näkisi omaa etuani. Yrityksessä varmaan olisin parempi, sillä suuret yritykset, sekä politiikka on täynnä kaltaisiani paskiaisia. Tosin jos politiikkaan ryhtyisin, minun tulisi peittää se, että olen paskiainen.

Originally posted by Tapi T:
Ps. Ootkohan sä muuten oikee henkilö puhumaan hyvästä sotilashengestä?



No en varmasti. Inttiä ja varusmiehiä, sekä skappareita kohtaan minulla ei ole mitään sympatiaa. Mutta ihmisenä toista kohtaan on. Minä en kiusaa ikinä ketään henkilökohtaisesti... ainakaan tarkoituksenani loukata. Siinä minä pidän tiukan eron. En pidä ihmisistä, jotka ottavat jonkun henkilökohtaiseksi silmätikukseen. Tosin en heitä potkikkaan, kun ei se ole minun asiani. Voin sanoa väliin, että otappa vähän henkeä ja mieti mitä teet tuolle toiselle, mutta jos kiusattu ei pyydä apua, asia ei kuulu minulle. Pitää osata katsoa, koska asia menee liian henkilökohtaiseksi.

Olen tehnyt päätöksen. Minä neuvon muita, kuinka heidän tulisi elää oma elämänsä sitten, kun oma elämäni on sillä mallilla, että kenelläkään koko maailmassa ei pysty olemaan mitään negatiivista sanottavaa minun elämästäni.

(Kuka näkee tuossa paradoksin?)
Avatar
#4 • • Tapi T Guest

Originally posted by Taedium:
No en varmasti. Inttiä ja varusmiehiä, sekä skappareita kohtaan minulla ei ole mitään sympatiaa. Mutta ihmisenä toista kohtaan on. Minä en kiusaa ikinä ketään henkilökohtaisesti... ainakaan tarkoituksenani loukata.


Eivätkö skapparit/varusmiehet ole ihmisiä siinä missä muutkin? Miksi et siis tunne heitä kohtaan samaa sympatiaa kuin muitakin?
Jos kiusaat yksilön sijasta koko joukkuetta, niin onko se jokin autuaaksi tekevä asia? Miksi ihmeessä ylipäänsä pitää aiheuttaa kiusaa tuollaisessa paikassa, jossa oleminen ei muutenkaan ole herkkua? Mitä vittuilulla vaan vittuilemisen ilosta saavutetaan?

Originally posted by Taedium:
Kuka asetti _sinut_ jumalan asemaan päättämään henkilökohtaisista asioista hänen puolestaan?


Kaartin jääkärirykmentin esikuntapäällikkö, Everstiluutnantti Toivonen ylentäessään mut sillon joskus!

BTW, eikös puolustusvoimilla ole oikeus määrätä kenet se haluaa palvelukseen? Tällöin alikessulla/koksulla puolusvoimain edustajana lienee asiassa jotain sanavaltaa? Kaikkien intin käyneiden luulisi tajuavan, että kaikki eivät sinne sovi. Tällöin jonku on tehtävä se ensimmäinen siirto, niin raakaa kuin se joskus saattaa olla.
Avatar
#5 • • Taedium Guest

Originally posted by Tapi T:
Eivätkö skapparit/varusmiehet ole ihmisiä siinä missä muutkin? Miksi et siis tunne heitä kohtaan samaa sympatiaa kuin muitakin?
Jos kiusaat yksilön sijasta koko joukkuetta, niin onko se jokin autuaaksi tekevä asia? Miksi ihmeessä ylipäänsä pitää aiheuttaa kiusaa tuollaisessa paikassa, jossa oleminen ei muutenkaan ole herkkua?



Minä kiusaan yksilön sijasta koko joukkuetta siksi, että Alik. Möttönen on henkilö. Henkilöä vastaan minulla ei ole mitään. Itä-Suomen Viestipataljoonan kolmas joukkue on taas osa puolustusvoimia. Puolustusvoimia vastaan minulla on. Joukkue kun myöhästyy, se pistää painetta aina ylemmäs. Tosin se tulee sieltä myös alas, mutta tiedän, että jos jonkun komppanian harjoitukset toistuvasti myöhästyy, niin pian on prikaatin komentaja kysymässä Viestikomppanian pääliköltä, että miksi et hoida hommiasi. Minulle on yksi lysti kuka siellä on hoitamassa niitä hommia. Jos olisin ollut intissä vaikka Saksassa, Portugalissa tai Uruguaissa, olisin tehnyt samoin. (Paitsi jos esim. Uruguaissa niskottelijat ammutaan.) Vapaaehtoisena en olisi mennyt, siksi intti on hyvä pitää pakollisena, mutta sitä voisi muuttaa kuten tulen alla mainitsemaan.

Ja en minä ole autuas jos kiusaan joukkuetta yksilön sijaan. Tarkoitukseni oli tehdä itse armeija laitokselle mahdollisimman paljon haittaa. Jos siinä joku joukkue kärsi, niin itseppähän sinne leikkikouluun tulivat. Olen itsekkin kärsinyt muiden toilailuista, ja voin kyllä sanoa, että minua ne eivät hajottaneet. Minä omalla sairaalla tavallani nautin siitä, kun hommat meni perseelleen jonkun takia, vaikka itse kärsinkin siinä sivussa.
...ohhoh... nyt kun ajattelee, niin en tiennytkään olevani tuota mieltä? Tämä keskusteluhan saa minusta pahimman esiin...

Originally posted by Tapi T:
Mitä vittuilulla vaan vittuilemisen ilosta saavutetaan?



Vittuilin inttiä vastaan. Vittuilu systeemiä vastaan oli minun terapiani päästä siitä voimattomuuden tunteesta, mikä tulee kun edes prikaatin komentajalla ei ole omaa tahtoa. Minä olin idiootti ja menin inttiin. (No itse asiassa laskin sen turhuuden ajassa, ja 6kk on vähemmän kuin 13kk.) ...vankilaa taas pelkäsin liikaa.

Originally posted by Tapi T:
Kaartin jääkärirykmentin esikuntapäällikkö, Everstiluutnantti Toivonen ylentäessään mut sillon joskus!



...I rest my case. Sittenhän sinä varmaan tunsit suurta ylpeyttä kun sait jollekkin henkilökohtaisia traumoja aiheutettua. ...anteeksi tuo kommentti, älä ota pahasti. Tuohan oli vitsi?

Originally posted by Tapi T:
BTW, eikös puolustusvoimilla ole oikeus määrätä kenet se haluaa palvelukseen? Tällöin alikessulla/koksulla puolusvoimain edustajana lienee asiassa jotain sanavaltaa? Kaikkien intin käyneiden luulisi tajuavan, että kaikki eivät sinne sovi. Tällöin jonku on tehtävä se ensimmäinen siirto, niin raakaa kuin se joskus saattaa olla.



On. Se onkin yksi syy miksi en pidä intistä. Ja juuri se, että joku joka ei halua antennille, mutta vihaa inttiä, pakotetaan silti antennille on mielestäni väärin ja yksilönvapautta vastaan. Koska intti juuri tuhoaa yksilönvapauden, on se minun mielestäni paha. Ihmiset, jotka intissä katsovat olevansa oikeutettuja määräämään toisen ihmisen elämästä ja päätöksistä "isänmaan nimessä" ovat juuri niitä aivopestyjä "sokeita" joista olenkin puhunut.

PARANNUSEHDOTUS:

Osittain vapaaehtoinen intti. Armeija vapaaehtoiseksi siten, että palkkaa sinne meneville. Ja kuten tiedämme, koulutus on nyky-yhteiskunnassa tärkeää, niin kaikesta peruskauden jälkeisestä koulutuksesta tulisi saada paperit siviiliinkin.
Mutta idea olisi siinä, että kuuden viikon peruskoulutuskausi, jossa opitaan kaikki tärkeä, olisi pakollinen kaikille. Tämän peruskoulutuskauden jälkeen halukkaat jatkaa ja haluttomat menee kotiin. Palkkaa tulisi päivärahojen verran peruskoulutuskaudella.
Tämä aika voitaisiin pitää vielä siten, että lomia ei olisi tällöin. Minulle se olisi sopinut ja tällöin en olisi rettelöinyt intissä.

Eli osittain pakollinen, osittain palkka-armeija.
Avatar
#6 • • MikkiHiiri Guest
Intti on perseestä. Intti on lastentarha.. isot herrat
yrittää pillujutuillaan olla hauskoja. Hyh helvetti mitä
juntteja. Intti on sivistyksen isoin aukko ja yrittää tehdä
suomalaisista entistäkin rasistisempia. Sairasta...

BTW, helpoin tapa välttää 12kk on vetästä kutsuntojen P2
testi päin vittua. Mua ei sen perusteella ois edes päästetty
AUK:hon jos olisin sinne pyrkinyt. Inttikaveri oli sellainen
superintoilija sotahullu, joka ampui hyvin ja nuoli persettä
hyvin, mutta ei päässy aukkiin just sen P2 testin takia.

edit:lisäys

[ 05 July 2002: Message edited by: CM ]
Avatar
#7 • • Pan Guest

Allaolevat kommentit ovat tulleet lähinnä suomalaisesta sotaprogandasta (eli armeijasta, alan lehistöstä ja suvulta)


Juuri näin. Realistisimmat arviot saa varmaankin armeijalta, mediat ja sukulaiset toistelevat vain samoja fraase joita meille on opetettu lapsesta asti: 1 suomalainen vastaa 10 ryssä ym.


Ensinnäkin suomen ja tsetsenian maasto on käsittääkseni täysin erilaista. Vuoristoissa ja avomaastossa (eli tsetseniassa) esim maastoajaneuvoja voi käyttää aivan toisella tavalla kuin suomessa. Jos vaikka ajattelee itäsuomea ja rajaa, josta 99% taitaa olla umpisynkkää metsää, niin tankin eteneminen saati siten ampuminen on täysi mahdottomuus.



Mutta nykyaikainen sodankäynti ei täysin nojata enään miesvahvuuteen ja panssareihin.
Hyvänä esimerkkinä voidaan käyttää jenkkien Afghanistan-operaatiota. Leeroyt pommittivat kaikki tärkeät paikat tuusan nuuskaksi ja vasta sen jälkeen kun talebanit oli melkeimpä kokonaan lyöty ensimmäiset amerikkalaiset maajoukot saapuivat(tietenkin "pohjoisten joukkojen avustuksella).


Vaikka ampumatavaraa löytyisi venäjältä järjettömiä määriä (mikä ei pidä paikkaansa) niin vastaavasti löytyisi myös ammuttavaa lääniä ihan järjettömiä määriä. Silmitön ampuminen vaan ei sovi nykyaikaiseen sotaan (tai voittamiseen), josta esimerkkinä tsetsenia...
Vaikka Venäjä tulisi ja pommittaisi kaupunkeja paskaksi niin ei rajalta silti tulla "heittämällä" läpi.



Ihmisillä on vieläkin sellainen käsitys Neuvo.. Venäjästä, että siellä ei mikään toimi ja kaikki on ruosteessa, mutta tosipaikan tullen kyllä miehiä ja kalustoa löytyy.

Ei vihollinen tietenkään lähde summittaisesti pomittamaan Karjalan metsiä, mutta Naapurilta löytyy jo nyt rajan tuntumassa niin paljon lentokoneita ym. että ilmaherruus menetettäisiin hetkessä, jolloin suurempien tukikohtien etsiminen ja tuhoaminen olisi "helppoa".
Tuloksena sissisota

(tietenkin pitää ottaa huomioon mm Helsingin hyvä ilmapuolustus, mutta en usko että sekään kestäisi kovinkaan kauan)


Ei ne asiat ole ihan niin yksinkertaisia. Suomen armeijan tietotaito on kuitenkin lopulta aika korkea, motivaatio varmasti huipussaan eikä asemateriaalikaan ole mitään tsetseniatasoa.



Tietotaito varmaankin löytyy, mutta arsenaalin tasosta voi olla montaakin mieltä, esimerkkinä panssarivaunut.
Joku voisi sanoa, että onhan meillä mansikoita maksaneet Hornetit. Hornetteja löytyy muutamiakymmeniä, rajan toisella puolelta löytyy satoja tai tuhansia Migejä.

Eihän tänne aivan hetkessä sisään käveltäisi, mutta ajat ovat muuttuneet 60 vuodessa.



ja alkaa mennä hiukan offtopic


Ei enään.

[ 05 July 2002: Message edited by: Pan ]
Avatar
#8 • • ville Guest

Originally posted by Taedium:
Eli sinulla oli henkilökohtainen vendetta jotain yksittäistä sotilasta kohtaan? Minä en intissä sortunut henkilökohtaisuuksiin, vaan hajotin kaikkia tasapuolisesti ilman mitään henkilökohtaisuuksia. Eli kun aloitin pelleilyni, niin en tiennyt kuka tulee kärsimään. Minun mielestäni henkilökohtaisuudet eivät kuulu hyvään sotilashenkeen ja minua julmempi ihminen on se, joka aiheuttaa toiselle sellaisia henkisiä kärsimyksiä, että tämä joutuu menemään psykiatrin puheille. Siinä muuttuu kiusa jo melko vakavaksi. Olitko ajatellut, että mitä nämä sinun antennille ajamasi henkilöt intin jälkeen tekivät? Kuinka paljon traumoja heille jäi? Minä pyrin pitämään kaiken vain intin sisällä. Siksi jos näin, että jotain alikkia rupesi minun pelleilyni ottamaan psyykkeen päälle, minä annoin tilaa. Vaikka vihaan inttiä, en vihaa ketään henkilökohtaisesti.



En mä henkilökohtaisesti vihannut ketään. Päinvastoin mulla tuli oikeasti paha mieli, kun näin miten jääkäreillä petti pää kun niitä komensi

On kuitenkin tilanteita, missä yhteisön etu ajaa mielestäni yksilön edelle. Oli erittäin ikävää, että jotkut jääkäreistäni saivat latvalahon paperit, mutta lopulta tämä oli kuitenkin koko joukkueen etu.

Suurempaa tuhoa olisi tullut, mikäli tällainen alisuorittaja olisi ollut koko ajan joukkueen mukana ja sekä jääkärit että johtajat olisivat vihanneet ja nakittaneet tätä alisuorittajaa. Tällainen tapa olisi huonontanut koko joukkueen henkeä ja siten osittain pilannut koko jääkäreiden kuuden kuukauden koulutuksen.

Tämä voi ehkä kuulostaa tylyltä, mutta mun tehtävänä oli vain kouluttaa joukkue joka toimii hyvin sekä rauhan että sodan aikana. Joukkue ei voi toimia hyvin jos se sisältää erittäin heikkoja linkkejä tai henkilöitä joiden tehtävänä on vain terrorisoida. Tämän takia ajoin p ja e kauden alussa osan porukasta ulos ja käytin tässä ehkä hieman koviakin keinoja.

On kuitenkin huomattava, että kun hyvä joukkue oli kasassa, kohtelin jäljelle jääneitä jääkäreitä vähintäänkin hyvin. Tämän todisti jääkäreille tehty kysely jossa sain alijohtajista parhaat pisteet koko santahaminasta, musta pidettiin sillä olin reilu niitä kohtaan jotka olivat reiluja mua kohtaan.

Loppupelissä koko joukkue voitti, hommassa kärsivät ne muutamat yksilöt, jotka saivat aika kovaa kohtelua intin alussa.

Omat motiivini perustelin hyvin yksinkertaisesti: Toi tyyppi on tullut tänne vain pilaamaan koko hommaa, miksi en itse saisi pilata hänen yritystään?
Avatar
#9 • • ville Guest

Originally posted by Pan:
Juuri näin. Realistisimmat arviot saa varmaankin armeijalta, mediat ja sukulaiset toistelevat vain samoja fraase joita meille on opetettu lapsesta asti: 1 suomalainen vastaa 10 ryssä ym.



Voisit kai sitten kertoa omat tietolähteesi kun tunnut tietävän asiat aika hyvin. Vai kuuluuko tietolähteisiisi CNN, BBC ja kaikki mahdolliset uutiset missä b52 jyrää ja jenkkiliput nousee salkoon

(okei tämä jos mikä oli trolli)

Ihan oli hyviä pointteja. Ilmaherruuteen suomella ei todella olisi mitään sanottavaa, ne muutamat hornetit jaksaisivat ehkä vähän aikaa sinnitellä mutta se siitä ...

Venäjä/Neuvostoliitto ei ole suorittanut menestyksestä sotilasoperaatiota sitten toisen maailmasodan, miksi luulet että heillä olisi nyt siihen mahdollisuus?
Avatar
#10 • • Taedium Guest

Originally posted by ville:
On kuitenkin tilanteita, missä yhteisön etu ajaa mielestäni yksilön edelle. Oli erittäin ikävää, että jotkut jääkäreistäni saivat latvalahon paperit, mutta lopulta tämä oli kuitenkin koko joukkueen etu.



Juuri tätä ajan takaa. Ihmiset, jotka kuvittelevat, että siitä on niin suuri hyöty, jos on paras intissä. Ja siksi kaikki esteet on raivattava tieltä. Onneksi olkoon joukkueesi oli paras. Mitä voitit? Varman paikan eturivissä jos sota syttyy?

Originally posted by ville:
Suurempaa tuhoa olisi tullut, mikäli tällainen alisuorittaja olisi ollut koko ajan joukkueen mukana ja sekä jääkärit että johtajat olisivat vihanneet ja nakittaneet tätä alisuorittajaa. Tällainen tapa olisi huonontanut koko joukkueen henkeä ja siten osittain pilannut koko jääkäreiden kuuden kuukauden koulutuksen.



Eli vaikka alisuorittaja haluaisi käydä intin läpi, mutta esim. kirjurina/spadena/minä vain löysänä, eikä sinne pääsisi, vaan olisi pakotettu olemaan nurmiporana. Sinä sitten päätät, että sinä saat mennä "kunnialla" intin läpi, mutta alisuorittaja ei. _Sinulla_ on oikeus. Sitähän minäkin toteutin, tosin en haitannut yksilötasolla. En aiheuttanut kenellekkään psyykksiä ongelmia. Enkä varsinkaan tahallisesti.

Jos minun takia sinä joudut seisomaan sateessa tunnin, niin minä olen silloin ilkeä. Jos minä joudun menemään psykiatrille ja joudun terapiaan sinun takiasi, mikä sinä olet?

Originally posted by ville:
Tämä voi ehkä kuulostaa tylyltä, mutta mun tehtävänä oli vain kouluttaa joukkue joka toimii hyvin sekä rauhan että sodan aikana.



Ajjaaa... no sitten. Eihän siinä sitten mitään vikaa. Ajetaan kaikki sakka hullujenhuoneelle vaan. Kyllähän sinä olet oikein isänmaan puolesta siihen oikeutettu.

Originally posted by ville:
Joukkue ei voi toimia hyvin jos se sisältää erittäin heikkoja linkkejä tai henkilöitä joiden tehtävänä on vain terrorisoida. Tämän takia ajoin p ja e kauden alussa osan porukasta ulos ja käytin tässä ehkä hieman koviakin keinoja.



You are the weakest link... goodbye!

Tuliko siitä sinun joukostasi valioyksilöitä? Harkitsitteko S kirjainta? Entä kahta? ...anteeksi tämä meni solvaamiseksi.

Originally posted by ville:
Omat motiivini perustelin hyvin yksinkertaisesti: Toi tyyppi on tullut tänne vain pilaamaan koko hommaa, miksi en itse saisi pilata hänen yritystään?



Hyvin perusteltu kommentti. Saat toki. Jos tämä tyyppi tekee hallaa kompanialle, eikä sinulle, niin olet toki oikeutettu kiristämään kompanian tahtia siten, että sakka tippuu. Henkilökohtaisuuksiin ei pidä mennä. Kohtele kaikkia samanarvoisesti, mikäli he kohtelevat _sinua_ samanarvoisesti. Vai olitko sinä niin uppoutuneena koneistoon, että _sinä_ olit puolustusvoimat?
Avatar
#11 • • ville Guest

Originally posted by Taedium:
Eli vaikka alisuorittaja haluaisi käydä intin läpi, mutta esim. kirjurina/spadena/minä vain löysänä, eikä sinne pääsisi, vaan olisi pakotettu olemaan nurmiporana. Sinä sitten päätät, että sinä saat mennä "kunnialla" intin läpi, mutta alisuorittaja ei. _Sinulla_ on oikeus. Sitähän minäkin toteutin, tosin en haitannut yksilötasolla. En aiheuttanut kenellekkään psyykksiä ongelmia. Enkä varsinkaan tahallisesti.



Sä ymmärrät nyt ihan tarkoituksella väärin ...

Onnistuin pelaamaan kirjurin, spaden ja pari bemaria. Jokainen henkilö halusi kyseiseen asemaan ja ilman alijohtajien suositusta ei varmasti olisi siihen hommaan päässyt. Jos sä olisit ollut mun joukkueessa, niin varmasti olisin saanut sut bemariksi ja molemmat oltaisiin oltu tyytyväisiä.

Sitten oli muutama tapaus, joita kiinnosti vain ja ainoastaan heilua mukana ja olla haitaksi. Nämä henkilöt lähtivät aina _vapaaehtoisesti_ tilkkaan latvaosastolle, sillä he tiesivät että leirillä heidän oltavansa olisivat aika kurjat. En missään vaiheessa ehdointahdoin hajottanut kenenkään päätä tai aiheuttanut kenellekään psykiatrisia vaivoja. Tiedät varmasti myös itse, että latvaosastolle hakeudutaan todella helposti ....

Mä todellakin olin osa koneistoa. Pikkuinen paska koko isossa kasassa, yksi johtaja suorittamassa omaa palvelustaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Ja meistä tuli valioyksilöitä. Oltiin ihan vitun hyviä ja koko joukkue tiesi sen. Jokainen jääkäri sai kokea kuuluvansa joukkueeseen joka oli sinä vuonna läntisen maanpuolustusalueen paras, jokainen jääkäri oli oikeesti todelle ylpeä itsestään ja niistä saavutuksista mitä tuolla tehtiin. On vahinko jos et voi tajuta sitä onnistumisen elämystä minkä tosta jutusta voi saada.

Omasta mielestäni ongelma tossa laitoksessa on, että heikosti motivoituneita ei karsita pois ennen koulutusta. Kukaan ei oikeesti tarvitse yhtään Taediumia koko koulutuksessa. Mä en tehnyt mitään muuta kuin siirsin näitä heikosti motivoituneita heille sopivampiin tehtäviin eli suoritin sitä tehtävää missä järjestelmä ei onnistunut.

On todella vahinko, että täällä plattarissa voi ymmärtää (tai haluaa ymmärtää) asiat näin väärin.

Jos olisit nähnyt mut säätämässä tossa laitoksessa tai tuntisit ihmisenä niin varmasti tietäisit että en todellakaan hajottaisi kenenkään päätä tarkoituksella.

Yhtä asiaa en susta ymmärrä. Miksi ihmeessä sä et mennyt sivariin?
Avatar
#12 • • ipe Guest
Puolustusvoimat - periaatteena hyvä.
Intissä yleisesti överiksi menevä kuri / nakitus / virheistä rankaisu - paha.

Tuolla jälkimmäisellä tarkoitan mm. seuraavaa:
- Lomatarkastus: erään alokkaan (minun!) kaapissa olevissa saappaissa on hieman kuraa -> joukkueen lomillelähtö viivästyy, uusi tarkastus tunnin kuluttua.

- Skappareiden mielestä taisteluharjoitus ei mennyt odotetulla tavalla -> pari tuntia rättisulkeisia.

- Kesä, hellekelit, tuvassa tuskaisen kuuma. -> Ylimatruusit varmistavat että alokkailla on nukkumaan mennessä oikea varustus, eli 'runkkupuvut'.

- Aamupesut tuli usein alokasaikana suorittaa 1 minuutissa. Jos oli kusihätä ja halusi pestä hampaat, niin ne oli pakko tehdä samanaikaisesti, muuten ei ehtinyt.

- Kasarmin biljardihuoneeseen ei ollut mitään asiaa alokasaikana. Se oli pyhitetty ryhmänjohtajien käyttöön.
ym. ym.

Näin mukavaa oli Upinniemessä II/94, 3K 2. joukkue. (a.k.a. B-maajoukkue)
Avatar
#13 • • mark hamilton Guest
Olin hiljattain kertausharjoituksissa. Meno ei ollut ihan samallaista kuin varusmiesaikana. Vähän niinkuin olis ollu jollain lomalla. Kapiaiset oli mukavempia ja niin edelleen. Jotenkin vaan varusmiehilläkin näytti olevan helpompaa kuin sillon kun minä olin heidänasemassaan. Että tämmöstä.

edit: typo

[ 05 July 2002: Message edited by: mark hamilton ]
Avatar
#14 • • Pan Guest

Originally posted by ville:

Venäjä/Neuvostoliitto ei ole suorittanut menestyksestä sotilasoperaatiota sitten toisen maailmasodan, miksi luulet että heillä olisi nyt siihen mahdollisuus?



No omasta mielestani kaikki sotilasoperaatiot ovat omaltaossaltaan epäonnistuneita jos niissä kuolee ihmisiä.
Mutta jos ajatellaan Venäjän/neuvostoliiton etua niin esimerkiksi afganistanin sota n70-80-luvulla oli epäonnistunut jos katsotaan ihmisuhreja tai rahallisia menetyksiä, mutta silti se kuului osaksi neuvostoliittoa aina NL hajoamisen asti. Tästä nähdään, että jos kansan johtajat haluavat jotakin todella paljon niin silloin se myös toteutetaan, oli hinta mikä tahansa.
Avatar
#15 • • mark hamilton Guest
Parijuttua - I/98 parolan panssariprikaati:

Lomatarkastus: tupa on siivottu niin hyvin kuin mahdollista. herra isoherra kersantti löytää palohälyyttimen sisältä pölyä ja käskee siivota uudestaan.

Tupa- ja Siisteystarkastus: tupa siivotaan niin moneen kertaan, että kukaan ei naura tai hymyile. Alijohtajat häröilevät tarkastuksissa (varustus: sadetakki, kumisaappaat, suojanaamari ja inttin kalsarit) ja yrittävät naurattaa alokkaita kaikinkeinoin. On kyllä naurussa pidättelemistä!!!

Ensimmäien mettäkeikka: pistettiin teltat pystyyn parolannummella puolenkilometrinpäässä patteria. Tarkoituksena oli nukkua yksi yö ulkona. Oli 30 astetta pakkasta. Meidänteltta oli viallinen ja teltassa oli melkokylmä vaikka kamina lämitettiin täpöillä. Kuolleita yksikappale!! Ylläripylläri juurikin se joka sattuin nukkumann sen miehen mentävän reijänkohdalla.

Morttileiri: 5 päivä taltassa hätilässä.. mentiin autoilla, marssittin takaisin. Ihan perus rasti.

Toinenleri: 3 viikoa niinisalossa. Muuten ihan hyvä mut ei paljon ehitty nukkuun kokoaikana. Kun osaporukasta vemppas. Pidettin kolmeen mieheen kipinää. Vähkö otti päähän ne luuserit jotka luisti leiriltä.

Nämä jutut on vielä pientä.. joten hajotkaa mosat aamuihinne jotka maanantaina lähtee.. hahahaa

edit: lisäys

[ 06 July 2002: Message edited by: mark hamilton ]
Avatar
#16 • • Strobe light Guest

Originally posted by CM:

BTW, helpoin tapa välttää 12kk on vetästä kutsuntojen P2
testi päin vittua.




Teimme testin vasta armeijassa. Yritin tehdä rehellisesti.


esimerkkejä vastauksista:
Haluatko AUKkiin: En tosiaankaan(1).
Pidätkö määräilemisestä: En tosiaankaan(1).
Onko isänmaan puolustaminen arvokas asia: kohtuullisen(4) kaikilla isänmaallisilla pitäisi olla 5.
jne.


Lopputulos: komppanian parhaat pisteet.
Ne testit on perseestä!
Yritetäänkö AUKkiin passittaa vähiten motivoituneet?


Sain onneksi nimeni pois AUKin listasta paria tuntia ennen liian myöhäistä. Uhkailin sivariin menolla, jos ne olisivat pistäneet AUKkiin. Varma keino! En olisi silti lähtenyt.


Minua ei olisi haitannut AUKin kova kuri jne. Pientä masokistin vikaa meinaan löytyy, mutta se 6kk kouluttaa maailman turhimpia asioita muille(rynkyn purkaminen jne.). En olisi myöskään nauttinut alokkaiden simputtamisesta(minkä vuoksi käsittääkseni ainakin jotkut AUKkiin haluavat). 6kk elämästä hukkaan.

Yleisestä armeijamoraalista:


En ole isänmaallinen. Onhan Suomi mahtava maa, mutta tuntuu hämärältä käydä armeija ja tehdä vala, jossa luvataa kaikkea mahdollista uskollisuutta isänmaata kohtaan. Voisin aivan hyvin asua jossain muuallakin kuin Suomessa.

1. Jos Suomi hyökkäisi jonnekin, en olisi mukana. Vaikka omat sitten tappaisivat.


2. Jos joku maa hyökkäisi Suomeen, olisin mukana puolustamassa(tappamassa), koska jos ne hyökkääjät yksilöinä ovat niin raukkoja, että eivät tee niin kuin ylemmässä esimerkissäni, niin itsehän kerjäisivät. Ei sitä niin vain tultaisi tappamaan ihmisiä rauhaa haluavaan valtioon vedoten oman maan päättäjien käskyihin, ja siihen että on pakko totella!

[ 06 July 2002: Message edited by: Strobe light ]
Avatar
#17 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Strobe light:

Teimme testin vasta armeijassa. Yritin tehdä rehellisesti.


esimerkkejä vastauksista:
Haluatko AUKkiin: En tosiaankaan(1).
Pidätkö määräilemisestä: En tosiaankaan(1).
Onko isänmaan puolustaminen arvokas asia: kohtuullisen(4) kaikilla isänmaallisilla pitäisi olla 5.
jne.



Onks toi erilainen sitten intissä tai pisteytys erilainen? Kutsunnoissa oli väitteitä
joihin piti vastata pitää paikkansa/ei pidä paikkaansa.

Tein kyllä testin rehellisesti. Vastasin kieltävästi kaikkiin
johtamisinnokkuuteen viittaaviin väitöksiin.
Sitte nää klassiset tuli vedettyä ties miten ja sain
papruihin kaks risuaitaa (mitä lie tarkoittaakin, viiva
tais olla normaali )

Oliks siinä intti-P2:ssa tälläsiä väitöksiä?
Esim.
Näen eläimiä ja esineitä mitä muut eivät näe.
Pystyn pidättelemään ulostusta monta päivää.
Olen aina halunnut olla kukkakauppias.
Rakastan isääni.
Vanne puristaa päätäni.

kertoo jotain puolustusvoimien aikuisuuden tasosta
lastentarha koko paska.

huh, tulipas sekavaa tekstiä

[ 06 July 2002: Message edited by: CM ]
Avatar
#18 • • pulssi Guest
eihän niitä vastauksia silleen katota, että mitä haluaa tai ei, vaan sitä onko henkisesti vakaa. Testi mittaa paineensietokykyä ja joitain muita henkisiä ominaisuuksia.

Siksi siinä kysytään samoja/samankaltaisia kysymyksiä moneen kertaan. Että vastaako niihin aina samalla tavalla. Kuulostaa muuten helpolta, mutta silti niistä saa sen kaks risuaitaa (ihan yrittämättäkin )

Minä tosin en saanut, tuli sit määräys AUKiin. Lähdin siinä vaiheessa sivariin; kun ei kiinnosta, niin ei sinne kannata jäädä. On sillä armeijalla ihan oikea tarkoitus ja ne ketkä pystyy toimimaan mukana, ni hyvä niin.

Ja ville on toiminut ihan oikein, siksipä siellä olitkin kokelaana (?)

Taediumille piti vielä sanoa, että jos tulee tarvetta armeijalle (en lähde spekuloimaan) niin silloin siellä ei voi olla, jos ei pää kestä. Alijohtajien (ja tietty kantahenkilökunnan) tulee karsia heikot lenkit pois, jotta yksikkö voi toimi tehokkaasti. Ei armeijaa kouluteta häviämään. Tilanne olisi eri, jos palvelukselle ei olisi vaihtoehtoa, mutta sille on. Suosittelen. Asepalvelus on kansallisvelvollisuus, ei mikään rangaistus. Onko se fasistista, että haluaa suorittaa palveluksensa kunnolla??
En pysty seuraamaan ajatuskulkuasi... No, whateva, ei tartte enää sinnekään mennä.
Avatar
#19 • • Jim K Guest

Originally posted by ipe:
Puolustusvoimat - periaatteena hyvä.
Intissä yleisesti överiksi menevä kuri / nakitus / virheistä rankaisu - paha.



Mikä sitten on överiksi menevää kuria / nakitusta
/ virheistä rankaisua?

Miksi siellä herran saappaissa oli sitä
kuraa vaikka ne oli ilmeisesti
käsketty kiillottaa/putsata?

Sille ei voi mitään, että ihmisillä
on erilainen käsitys kurista...
Kritiikki tulisi tässä kohtaa ehkä
kohdistaa kasvatuksen tasoon ja
maailman yleiseen tilaan kuin armeijaan.

Mielestäni armeijan tavoitteena on/tulisi
olla "oikea" kuri. Kuri jonka ansiosta
asiat tehdään kyselemättä,
kyseenalaistamatta ja parhaan kyvyn mukaan.
Valitettava tosiasia on, että tämä
saavutetaan vain tietyn asteisella
alistamisella ja persoonallisuuden
murtamisella.

Tosi asia kuitenkin on, että ei vahva ja
terve psyyke todellakaan murene totaalisesti
Suomen armeijan kurissa... Jos intissä
pää hajoaa niin on syytä ensin katsoa peliin
eikä etsiä syytä skappareista/alijohtajista...

On eri asia sopiivatko kaikki sotahullut
johtajiksi, mutta ei voi myöskään sanoa, että
kukaan sotahullu ei sopisi johtajaksi...
Sen takia siellä on ne testit, tulostaan on
helppo huonontaa mutta itseään on vaikea
ylittää...

Onko aihetta kritisoida armeijaa lastentarhaksi
jos on aikansa siellä leikkien käyttänyt

Terveisin oman asepalveluksensa leikkien viettänyt
ja sitä sittemmin katunut...
Avatar
#20 • • jUSSi Guest
jUSSi: kenties jopa puolustaisin vakaumustasi hengelläni,

Taedium: Niin tekee Al-Qaidakin.


Ei, Al-Qaida ei puolustaisi sinun vakaumustasi. He tahtovat koko maailman uskovan kuten he, jonka seurauksena sinunkin olisi uskottava heidän uskomuksiinsa. Minä puolustaisin hengelläni ihmisten vapautta valita oma elämäntapansa, oli se sitten mikä tahansa. Varmasti sinunkin oikeustajusi tajuaa eron näiden kahden asian välillä?