Minne menet armeijaan & Miten menee armeijassa?

893 posts, 45 pages, 375,861 views

#861 • • pie Guest

Ongelma imo on, et jengi on oikeesti niin laiskaa, että ne ei tajua omaa parastaan. Kun tauko tulee, mielummin istutaan lumihankeen kun välittömästi otetaan päälle sissitakki. Ja kun lähdetään liikkeelle niin sissitakkia ei jakseta ottaa heti pois vaan vasta sitten "joskus".

No ei se välttämättä laiskuus, vaan et kyseinen toimenpide on hankalaa. Otat tetsarin pois selästä ja tetsarin päällä on sipulisäkki, jonka sisällä on sissitakki tasaisesti sullottuna. Sissitakin ottaminen esiin on vielä helppoa, mutta sen laittaminen takaisin on vittumaista, kun sitä ei saa nopeasti laitettua takaisin (ainakaan kunnolla, et sipulisäkki on tasaisesti täytetty, ettei toisella puolella ole iso muhkura ja toisella puolella tyhjää). Sit niitten sipulisäkin jäykkien hihnojen kiristys vittumaista puuhaa kylmällä ilmalla niin sitä tulee miettineeksi et jos ei ottais ollenkaan sissitakkia esille. Etenkin jos on lyhyt tauko tai tauon pituudesta ei tietoa.

Itse kyl pärjäsin ihan kokonaan armeijan kamoilla. Nallepuku ainakin lämmitti ihan hyvin kun pakkasella piti vartiossa olla. Hanskoja saisivat ainakin kehittää, esim. rukkaset jossa olisi sormi liipaisimelle.
#862 • • Hempp@ Guest

Väärin. Tuli tuo just viime viikolla koettua tosin ilman sitä 20 kg varustusta, mut noi kyseiset vaatteet päällä, muutama kilo kamaa ja ase selässä ja palelti niin helvetisti kun ampumaradalla ammuttiin, seisoskeltiin ja hölkkäiltiin vähän väliä. Aikaa meni noin 8h ulkona ja huhhuh kon paleli. Vaikka pakkasta oli "vain" 26C ja pieni pohjoistuuli päälle...

Höh, meillä pakotettu ampumavarustus talvella oli:

Päällä: pipo, kauluri, nallepuku, villapaita, poolopaita, t-paita, nahkasormikkaat, pitkät kalsarit, bokserit, sukat, villasukat, pakkasssaappaat,k05 "metsäpuku".

Repussa: maastolakki, luha, pakki, lippaat, no-can-do:t (tiedättehän, ne rukkaset, ne helvetilliset), hylsypussi (mitä kukaan ei KOSKAAN koko intin aikana edes käyttänyt), sysäri, aseenpuhdistusvälineet, varavillapaita, varavillasukat, varasukat, pakkashaalari, sissitakki, "norsun*ttu"...

Tuli lämmin näiden kanssa hölkätä ampumaradalle olkoon pakkanen vaikka mikä ollut...
Tosin, ei siellä niin kylmä ikinä ollut että hirvitti, vaikka koko päivä vietettiin monta kertaa ampumaradalla vittumaisilla pakkasilla.

"Eilenkin tuli rämpittyä metsäs taisteluvarustus päällä puolen metrin lumihankes -25 astetta pakkasta ja kaikki vaatteet mitä kaapistä löytyy päällä... Revi siitä sitä huumoria... Asennekysymys, tiedetään..."

Noh, itse talven kokoneena voin sanoa että alussa tulee typerästi puettua sinne ulkohommiin miltei kaiken mahdollisen päälle, mutta oikeasti: jos tetsaatte puolet päivästä hangessa, ei varmalla tule kylmä vaikka vaatekerrasto koostuu boksereista, pitkistä kalsareista, sukat + villasukat , t-paita + poolopoita, kyllä siinä lämmin pysyy.

Mutta joo, kyllä siihen pakkaseen tottuu.
Ja odotas jos pääsette jossain hiihtokurssilla tms. tekahinaukseen.
30m naru tekan perään, tyypit narusta kiinni ja painellaan 60 km/h pitkin metsiä, miksi ei siviilissä tämmöistä ole :(
#863 • • Hempp@ Guest

Paleleminen ei kannata.

Niinpä, se on pahin motivaation laskija.

älä muuta virko. muistan sen pahimman kerran ku oltiin alkukeväästä -97 syöksymässä Raasissa Aukin leirillä. Aurinko oli sulattanut metsään sellasia kunnon lätäköitä ja niitä parhaani mukaan koitin väistellä, jotten kastuisi. Apukouluttaja näki mun "pelisilmän" ja tuli meuhkaan että "munat märiksi, ei sitä sodassakaan voi miettiä mihin syöksyy"... ja niinkuin hyvin tiedetään, käskyjä ei saa uhmata, ei edes tyhmiä sellaisia. Siinä sitten valvotusti syöksyin 20cm syvään mättääseen. Useamman kerran.

Sitten aurinko laskeutui ja pakkenen alkoi paukkumaan. Vaatteet jäätyi päälle ja alkoi tulla sellainen horkka ettei koskaan ennen eikä jälkeen. Silloin melkein itkin epätoivosta. Sitä en muista kuinka siitä sitten selvittiin seuraavaan päivään, muistan vaan että toi oli sellaisia ekoja kertoja ku kyseenalaistin tosissani koko touhun järkevyyden.

No mää käytin kevään märillä keleillä (jolloin vielä lunta riitti, pakkasta iltaisin/öisin/aamuisin ja päivisin pakkaseen tottuneelle lämmin) tetsatessa lumipuvun housujen alla kurahousuja aka fetissipöksyjä :)
Saattoihan ne hiostaa joo, mutta enpä maannut yhdelläkään kevään leirillä horkassa munat ja persaus jäässä.
Oikeastaan ne lämmittivät kun ei oikein hengittäneet ja jaloilla oli kokoajan lämmin.

Toinen kikka oli loppusodassa kun alkoi olla ilta, satoi vettä, kolea ja telttakalustoa ei kuulu KOKO PERKELEEN YÖNÄ. Siinä klo01 aikaan sain älynväläyksen:
k05 päällimmäiseksi, kuravehkeet niiden alle ja tuli lämmin. Muut hajoili kylmiin, läpimärkiin kledjuihin :laugh:

Se kesä oli perseestä; kova-ammunnoissa +35C varjossa, itse sotaharjootuksissa satoi 5 päivää kokoajan ja hyttysiä aivan saatanasti.
#864 • • Ana-- Guest
Paras tapa saada unta jos hyttyset häiritsee on pistää Peltorit päähän. Enemmän se ininä häiritsee ku itse pistokset - niitä ei ees huomaa, vaikka oonkin mokomille otuksille helvetin allerginen.

Joka pistoksesta tulee sellanen iso kutiseva patti, joka hengaa paikallaan viikon. Dammit.
#865 • • J-P Guest
tj - 5 vuotta.
#866 • • ville Guest
intti on alkanut häiritä mua jollain maakuntajoukkojutulla. Oon saanut viimeisen 6kk aikana parikin kutsua joissa yritetään saada aktiiviseksi maanpuolustajaksi lähinnä vapaaehtoispohjalta.

natsoja mä voisin kyllä ottaa lisää, ei siinä mitään, mut metsässä en jaksaisi rämpiä :D

http://www.mil.fi/reservilainen/maakuntajoukot/index.dsp
#867 • • Taedium Guest

natsoja mä voisin kyllä ottaa lisää

Miksi? Teetkö jotain niillä rauhan aikana vai odotatko sotaa?

Jos tarvitset jotain/jonkun hyväksymistä, niin voin minäkin sinulle kertoa, että ihan hyvä tyyppi olet. Ei tarvitse rämpiä metsässä tämäntyyppisen hyväksynnän saamiseksi.
#868 • • Hexe Guest
Nonii, nyt ei enää tarvii palella! Pääsin ihan lepi hommaan kun väittelin itteni B-Mieheks. Tääl nyt sit 4kk PVKVK:ssa (Puolustusvoimien Kansainvälinen Keskus) jelpin näit tyypei siistissä mutta tosiaankin tylsässä toimistotyössä. KSE:nä netti ja säädettävät pehmustetut tuolit ja aina ihan priimavarusteet. Nyt vissiin sit kohta joku ajokorttikin pitäis hommat ko pistetään hakeen jotain kamaa/tyyppei Parkanosta ja Porista. Luojan kiitos Metsä-aamut 0!
#869 • • Juki54 Guest

Nonii, nyt ei enää tarvii palella! Pääsin ihan lepi hommaan kun väittelin itteni B-Mieheks. Tääl nyt sit 4kk PVKVK:ssa (Puolustusvoimien Kansainvälinen Keskus) jelpin näit tyypei siistissä mutta tosiaankin tylsässä toimistotyössä. KSE:nä netti ja säädettävät pehmustetut tuolit ja aina ihan priimavarusteet. Nyt vissiin sit kohta joku ajokorttikin pitäis hommat ko pistetään hakeen jotain kamaa/tyyppei Parkanosta ja Porista. Luojan kiitos Metsä-aamut 0!

Hyvä pulu. Oot mun suosikki isäm maan puollustaja! :heart:
#870 • • Hexe Guest

Hyvä pulu. Oot mun suosikki isäm maan puollustaja! :heart:

Äläsny vittu rupee...
Must tulee kyl sun suosikki ihmisen itseriittoisuuden puolustaja joka asuu jossain viidakossa joogaten ja syöden kevyesti vegeä kun pääsen täältä pois. Vittu tämä koko armeijatouhu oli viimeinen niitti mulle. Tämä on saanut mut menettämään täysin uskon koko länsimaiseen yhteiskuntarakenteeseen... Mut löytää Myanmarista sit joskus jos on jotain asiaa, puhelinnumero sul onkin jo et soittel...
#871 • • Kosmonaut Guest

Loistavaa! On kyl kadehdittavan lepi homma, ite koitin päästä pansioon kirjuriks mistä ois ollut matkaa silloiseen kotiin vajaa kilsa ja 90 aamua vähemmän. Se vasta ois ollut jotain :heart: Mut hyvä et jotkut onnistuu puijaamaan systeemiä :hah:

...ihmisen itseriittoisuuden puolustaja joka asuu jossain viidakossa joogaten ja syöden kevyesti vegeä kun pääsen täältä pois. Vittu tämä koko armeijatouhu oli viimeinen niitti mulle. Tämä on saanut mut menettämään täysin uskon koko länsimaiseen yhteiskuntarakenteeseen...

:D
#872 • • Edited ville Guest

Miksi? Teetkö jotain niillä rauhan aikana vai odotatko sotaa?

No sen takia, että luutnantti on aina kovempi jätkä kun vänrikki :D

Taas muuten tipahti postiluukusta joku vapaaehtoisjuttu. Kolmas lappu about 3kk sisällä.
#873 • • Vinka Guest

No sen takia, että luutnantti on aina kovempi jätkä kun vänrikki :D

Mutta sotilasmestari on se kaikista kovin sotilasarvo. Niitä ei tosin taida enää olla.
#874 • • zAo Guest

Mutta sotilasmestari on se kaikista kovin sotilasarvo. Niitä ei tosin taida enää olla.

Reservin arvo, kantahenkilökunnalla ei enää käytössä.
#875 • • kryptoniitti Guest

kantahenkilökunnalla ei enää käytössä.

Eikö ne ylennetty ylikersanteiksi? Tai sitten ovat
kaikki juoneet itsensä hengiltä. Pidän kumpaakin
yhtä todennäköisenä.
#876 • • Tapi T Guest

Eikö ne ylennetty ylikersanteiksi?

Ei. Vanhat sotilasmestarit ylennettiin joku vuosi sitten luutnanteiksi.

(ylikersantti -> vääpeli -> sotilasmestari)
#877 • • Hexe Guest
Det är Motherfuckin'förbi nu!
TJ -2h ja kotiin saavuin. Ei saatana mikä paikka. Oli kyllä mun piskuisen elämäni paskinta ja häpeällisintä aikaa. En suosittele kellekään et tonne puskee. Jos uudestaan pitäis valita niin en menis vaikka mulla olikin varmaan koko puolustusvoimien helpoin duuni.
Mut ei kyl parempia TJ0 bileitä vois olla kun kohta lähtö Konemtsään :happyroll:
Vaikka kuinka ironista sitä juhlia onkin...
#878 • • Taedium Guest

Ei. Vanhat sotilasmestarit ylennettiin joku vuosi sitten luutnanteiksi.

Tais olla '99.

Ja sotilasmestari ei ollu mikään kovinkaan kova arvo. Oli just sillee luutnantin ja vänrikin välissä, mut jotenki eri jaottelu.

Sotamies -> Korpraali -> Alikersantti -> Kersantti -> Ylikersantti -> Vääpeli -> Sotilasmestari

Vänrikki (laivastossa Aliluutnantti) -> Luutnantti -> Yliluutnantti -> Kapteeni -> Majuri -> Everstiluutnantti -> Eversti -> Prikaatinkenraali -> Kenraalimajuri -> Kenraaliluutnantti -> Kenraali

Ja noi tähtipäät (1-4 tähden kenraalit) on kaikki Herra Kenraaleita.

Ennen Vänrikiksi tultiin joko sotilaana: Sotamiehestä mentiin opiskelee, eli oltiin Oppilas (Alikessun arvoinen, mutta oppilas on vanhempi) ja siitä Kokelaaksi (Kersantin arvoinen, mutta vanhempi) ja siitä kotiudutaan Vänrikkinä. Tämä vieläkin vissiin voimassa.

Toinen tapa oli (ei siis enää) oli Maanpuolustus Opiston kautta (MPO) opiskelemaan, myöskin ollaan Oppilaita jne ja sitten valmistutaan Vänrikeiksi.

Nykyään on vissiin vain se MPKK (Maanpuolustus korkeakoulu), josta valmistutaan suoraan Yliluutnantiksi. Opiskeluaikoina heitä kutsutaan Herra Oppilaiksi. Eli ennen oli MPO ja MPKK, mutta nyt vain MPKK.

Aika paljo muistan armeijaa vihaavaksi...
#879 • • yana Guest

tj - 5 vuotta.

tj -10vuotta ja rapiat paalle. eika prkl oo paassyt edes kertaamaan viela :(

tulisipa kutsu joskus(*, saisi ilmasta lomaa, ilmaiset lennot suomeen ja kaikkea

*) vaikka talvella edes. stana
#880 • • Taedium Guest

ilmaiset lennot suomeen

2002kohan se oli... Muuttui.

Enää ei ole periaatteessa pakko jos kutsuvat. Ennen oli, ellei sitten esmes työnantaja sano, ettei saa lomaa. (Ulkomaalainen työnantaja voi vaan ilmoittaa intille, ettei tykkää, että tämä lähtee tästä.) Ja sitten intti maksaa lennot ja muut.

Nykyään ulkomailta kertaamaanlähtö on vapaaehtoista, mutta joutuu maksamaan itse matkat Suomeen. Kentältä eteenpäin pitäisi olla maksettu. Eli nykyään voi ulkomailta vain nauraa intille päin ja sanoo, että tulisin muuten, mutten vaa viitti.

Lähdetös vielä? Hä?