Minne menet armeijaan & Miten menee armeijassa?

893 posts, 45 pages, 375,520 views

#721 • • ville Guest
Rauhallinen alotus intissä on oikeesti tosi hyvä idea. Sillä et sulle laitetaan heti ekana päivänä kumisaappaat jalkaan, aletaan marssia viikottaisia 20km marsseja ja ei anneta kunnolla aikaa syödä, ei vaikuta millään tavalla siihen kuinka osaavaa porukka on kun J -kausi loppuu.

Pehmeellä alotuksella saadaaan porukka motivoitumaan ja siten hyvä lopputulos (eli osaava sotajoukko) on huomattavasti helpompi saavuttaa.

t: elinikäisen rasitusvamman kumisaappaita saanut (ai mitä helvettiä, oliko intissä lenkkarit & maiharit?)
#722 • • ville Guest

Ja seuraavat 8 päivää pääsinkin sitten toimimaan leirikomppanian varapäällikkönä. 200 miehen viikon leirin organisoiminen vaati perusteellisen valmistautumisen, mutta työ palkittiin.

Just tollanen homma alkaa olla jo tosi jees. Oikeesti näkee miten organisaatio toimii ja pystyy itse vaikuttamaan sekä leirin aikatauluun että ohjelmaan. Kun homma vielä sujuu niin skapperit ei tosiaan hommiin puutu vaan katsoo tyytyväisenä vierestä.

Voisi jopa sanoa että hieman suurempikin sykkiminen alkaa kannattaa tossa tilanteessa :eek:
#723 • • Encoder Guest

Kun homma vielä sujuu niin skapperit ei tosiaan hommiin puutu vaan katsoo tyytyväisenä vierestä.

Voisi jopa sanoa että hieman suurempikin sykkiminen alkaa kannattaa tossa tilanteessa :eek:

Kyllä. Mutta pikkasen tuli palautetta siitäkin, että jossakin kohtaa tein liikaa hommia itse, enkä osannu delegoida alaspäin. Hankala tilanne sinänsä, kun luottaa vuorenvarmasti siihen, että itse saa hommat toimimaan, mutta alaisiinsa ei taas uskalla luottaa. Parin viikon aikana oppi kyllä näkemään sen, miten hommat rupee ihan missä tahansa - niin taistelussa kuin leirin organisoimisessakin - kusemaan, kun se tieto kokonaistilanteesta puuttuu. Juuri tuo johtaminen oli yksi niistä eniten tarkkailluista asioista koko leirin aikana (kun rukissa kerran ollaan).

Edit: quote kuntoon
#724 • • ville Guest

Juuri tuo johtaminen oli yksi niistä eniten tarkkailluista asioista koko leirin aikana (kun rukissa kerran ollaan).

Aah, oot vielä siellä =)

No se on kyllä just sellainen laitos jossa katsotaan miten hoitaa ton johtamisen oppikirjan mukaan (hei, nyt tästä käskystä jäi puuttumaan muonitusjärjestelyiden varavaravarasuunnitelma kun vihollinen on tuhonnut kenttäkeittiön) :D
#725 • • punaParta Guest
Kevennetty alku on ainakin meidän mokkeleilla ollut täysin naurettavaa. Pinkka ja punkka tarkastuksia ei saa järjestää, koska viikko-ohjelmassa ei erikseen lue. Kaikki tehdään muutenkin niin ettei äidinpikkupallerot lähde kotiin, silti keskeyttäneitä on enemmän kuin omassa saapumiserässäni.

-tj39-
#726 • • ville Guest

Kevennetty alku on ainakin meidän mokkeleilla ollut täysin naurettavaa. Pinkka ja punkka tarkastuksia ei saa järjestää, koska viikko-ohjelmassa ei erikseen lue. Kaikki tehdään muutenkin niin ettei äidinpikkupallerot lähde kotiin, silti keskeyttäneitä on enemmän kuin omassa saapumiserässäni.

-tj39-

Mitä väliä?

Pitääkö muiden kärsiä paskasta sen takia että itse joutui tekemään niin?

Armeijan kannalta oleellista on, että J-kauden jälkeen porukka on motivoitunutta ja osaavaa. Tähän ei vaikuta millään tavalla se saako alikessu/koksu pidentää penistään etsimällä pölyä kaapin päältä ...

Alokaskauden "nakituksella" on mun mielestä tarkoituksena saada alokkaat vain ja ainostaan tottelemaan jokaista käskyä. Tätä tilannetta ei taatusti saavuteta parhaiten olemalla epäinhimillisiä.

Intin lopussa homma menee kuitenkin siihen että leirillä ollaan 90% ajasta. Kassut on lähinnä pakkausta ja purkua varten. Koska maastossa kuri on aina aivan toisenlaista kun kassulla niin perinteinen "paska valuu alaspäin" asenne vain korostaa omaa surkeuttaan.
#727 • • punaParta Guest

Pitääkö muiden kärsiä paskasta sen takia että itse joutui tekemään niin?

En halua kenenkään kärsivän paskasta, koska en ole itsekkään kärsinyt siitä.
Itse asiassa oma yksikköni tuntuu suorastaan lepokodilta verrattuna muihin aselajeihin. Pointtini oli siinä että kevennetystä alusta huolimatta keskeyttäneitä on ollut enemmän kuin puolivuotta sitten, ja syynä ei ole olleet fyysiset jutskat.

"silloin kun minä menin armeijaan se oli vielä miestenkoulu"
#728 • • ville Guest

Itse asiassa oma yksikköni tuntuu suorastaan lepokodilta verrattuna muihin aselajeihin. Pointtini oli siinä että kevennetystä alusta huolimatta keskeyttäneitä on ollut enemmän kuin puolivuotta sitten, ja syynä ei ole olleet fyysiset jutskat.

Joo, jos pitäisi veikata niin kyllä mä sanoisin että kesketyksiin ei paljoa auta se että alokkaita kohdellaan enemmän kuten ihmisiä. Ne ketkä lopettaa kokee koko laitoksen tosi vastenmieliseksi ja saappaiden vaihtaminen lenkkareihin ei sitä muuta.

Mutta oikeesti intti on mennyt koko ajan löysempään suuntaan siinä mielessä että pahimmat ylilyönnit puuttuu. Ei siitä ole montaa vuotta kun vahvuuslaskenta oikeesti saatettiin tehdä saharassa varustuksena yöpuku ja sänky ....
#729 • • Kosmonaut Guest
Upinniemessä, ainaki neloskomppaniassa ei kevennys kyllä paljoa näkyny. Pinkat ja punkat ainaki meillä räjähti suht usein ja marssit oli ihan normaalipitusia. Ulkonen kuri oli tosi tarkkaa kun oltiin kerran kurikomppaniassa ja kaks kolmesta alikessusta sattuu olemaan sen verran huumassa tohon touhuun että kivaa ei ollu. Onneks nyt ollaan tykäreitä ja tiistaina saadaan tietää missä seuraavat kuukaudet vietetään :) Nyt jälkeenpäin morttiaika oli tavallaan ihan hauska, oppi ainaki tietämään mitä vitutus todella tarkottaa :hah:
#730 • • jorkki Guest
Nyt ollaan sit Riihimäelle viestimiehenä ja tiistaina selviää tuleeko 6 kk nakki, ainakin vahvasti siltä vaikuttaa :happyroll:
...
Kirjurin hommat tavoitteena :D
#731 • • TommyT Guest
Alokasaika takana Isosaaressa ja perjantaina suunta Upinniemeen, tarkalleen toivottavasti RanJVAuKiin. Eli tiukkaa tulee olemaan, huomattavasti tiukempaa kuin tähän asti.

Kivaa ollut tähän asti, varsin löysä oli Isosaaren pehmennetty P-kausi. Kuitenkin kaikki suoritteet tehtiin kunnolla. Yömarssi 15+km oli jo ihan kunnon satsi käsittääkseni ja alokasleirin pituus 6 päivää oli varsin reilu sekin. Eli vaikka kuri olikin aika löysällä niin kyllä me P-kaudella jotain tehtiinkin. Kieltämättä en itsekään oikein jaksa ymmärtää, että miksi kasarmilla oleiltaessa taistelijoiden ei voisi antaa syödä ripeästi mutta kuitenkin rauhassa jos siihen on aikaa, ja miksi vapaa-ajalla ei voisi käyttää alusta asti Sotilaskotia, kun se muuten nököttäisi siinä tyhjillään.

Mutta perseilijöihin pitäisi kyllä alikersanttien saada puuttua vähän kovemmin ottein. Pahimmat läpät, kuten alikien "huutamiskielto" ensimmäisten viikkojen aikana olivat kyllä omiaan murentamaan joukon toimivuutta kurin puuttuessa. Itse ainakin kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä yhteiset hommat toimivat paremmin, kun edestä käsketään ja takana pidetään turpa kiinni ja tehdään. Eniten rupesi useiten risomaan joidenkin taistelijoiden pakonomainen tarve sooloilla sekä kommentoida ja kyseenalaistaa joka ikistä pienintäkin käskyä. Kuvitteellinen esimerkkisuoritus:

"Neljä askelta vasempaan, mars!"
"Hei alikersantti hei, eiks me nyt voitais marssia vaan kolme, olis paljon järkevämpää?"
"Eiku mun mielest kuus olis kyl paras määrä, silleen junouniinkutietsä. mä meen ainaki kuus!"

Oikeastaan ihan kiva päästä nyt vähän selkärankaisempaan joukkoon jatkamaan. Saa nähdä kestänkö hajoamatta tuon Rannnikkojalkaväkiaukin ekat 7 viikkoa.

-TommyT-
#732 • • insertxox Guest

Upinniemessä, ainaki neloskomppaniassa ei kevennys kyllä paljoa näkyny. :hah:

Joo kuullut on juttuja 4 kommpanian touhuista.
Oliko se yli-luutnantin x:n komennus totta.
Missä hän käski taakse poistu veteen ennen lomauttamista lomapuvut päällä, ja jos ei totellut käskyä niin sai niskuroinnista rangaistuksen.
Eikö yli-lunt x saannut ikuisen ylinemis kiellon.

Pehmeä p on lähes ohi.
Perjantaina oli vala ja se sujui hyvin.
Tästä alokkaasta tuli matruusi turkuun.
Ja laivalle pitäis lähtee kokiksi.

Vemppaa tais tulla yht. alok. ajalle 24 päivää. :excellent:
Nivelsiteet ja rasitusmurtuma nokian saappaista.

Kiikala oli perseestä kun sato koko ajan.
Onneksi ei tarvinnut olla vikaa päivää rivissä vaan pataljona huoltoon.
Ei sielläkään ollut herkkua aina.
#733 • • tumpsi Guest

... ikuisen ylinemis kiellon...

Hohhoijaa.

A) Suomen Puolustusvoimissa EI ole koskaan ollut,
eikä ole nytkään
käytössä minkäänlaista ylenemiskieltoa tai siihen viittaavaa.
(Tosin on totta että ne kaikista spedeimmät
saa venaa nappuloita pidempään kun ne fiksummat.)

B) Jos tommonen on tapahtunut, niin sen on täytynyt olla ilman rangaistuksia kumpaankaan suuntaan, ja joskus viiskyt/kuuskyt-luvulla
ku skappareina oli sodankäyneitä pärähdysalttiita juoppoja.

C) EI kandee uskoo ihan kaikkee mitä ne isot ja pahat ärjiit/koksut
siellä tarinoi.
Tai niitä juttuja ku joku kertoo röökipaikalla et
sillon ku meidän ukko[tai muu tuttu tms.] oli intissä ni oli semmonen juttu...

nimim. res << 2/03
piis.

edit:p.s.
Kandee ettiä (muistaakseni) toukokuun Ruotuväki johon oli listattu kaikkien aikojen parhaat tornarit
:happyroll: .
#734 • • Ana-- Guest

Alokasaika takana Isosaaressa ja perjantaina suunta Upinniemeen, tarkalleen toivottavasti RanJVAuKiin. Eli tiukkaa tulee olemaan, huomattavasti tiukempaa kuin tähän asti.

Ohoh, otit sitten kovimman koulun :) No, pidä hauskaa. On sekin elämys,
ja ainakin tietää tehneensä jotain päivän päätteeksi :I Kyllä läminä vähän
kävi sääliksi äijiä kun niillä oli koko päivä järjestäytymisharjoituksia, ja
mä istuin ikkunalla lukemassa kirjaa kun äijät seiso täböissä pihalla.
Sisään! Ulooooos! Koko päinän. urgh.

Mutta perseilijöihin pitäisi kyllä alikersanttien saada puuttua vähän kovemmin ottein. Pahimmat läpät, kuten alikien "huutamiskielto" ensimmäisten viikkojen aikana olivat kyllä omiaan murentamaan joukon toimivuutta kurin puuttuessa. Itse ainakin kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä yhteiset hommat toimivat paremmin, kun edestä käsketään ja takana pidetään turpa kiinni ja tehdään. Eniten rupesi useiten risomaan joidenkin taistelijoiden pakonomainen tarve sooloilla sekä kommentoida ja kyseenalaistaa joka ikistä pienintäkin käskyä.
Kuvitteellinen esimerkkisuoritus:

Allekirjoitan tämän täysin. Toi "huutamiskielto" on kyl naurettavinta mitä
oon kuullu. Toisaalta kavereita opetetaan tappamaan epäröimättä, mutta
toisaalta niille ei saa edes korottaa ääntään.. Huh. Mitenköhän käy, kun
ekat kranaatit tippuu. Siinä sitten puheäänellä aletaan neuvottelemaan
mahdollisesta poteroon menemisestä :D

"Viittisitsä hei.."

Oikeastaan ihan kiva päästä nyt vähän selkärankaisempaan joukkoon jatkamaan. Saa nähdä kestänkö hajoamatta tuon Rannnikkojalkaväkiaukin ekat 7 viikkoa.

Eetköhän. Ei se niin paha koulu ole, eikä onneksi kestä ikuisesti.
#735 • • hiski Guest

Itse ainakin kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä yhteiset hommat toimivat paremmin, kun edestä käsketään ja takana pidetään turpa kiinni ja tehdään.

Ei taida olla miehellä uraa yritysmaailmassa - sitä hienompi varmasti skapparina, vartijana tai poliisina. Mutta näitäkin toki tarvitaan. *huomaakevytkieliposkella* ;)
#736 • • Ana-- Guest

Itse ainakin kuulun siihen koulukuntaan, jonka mielestä yhteiset hommat toimivat paremmin, kun edestä käsketään ja takana pidetään turpa kiinni ja tehdään.

Ei taida olla miehellä uraa yritysmaailmassa - sitä hienompi varmasti skapparina, vartijana tai poliisina. Mutta näitäkin toki tarvitaan. *huomaakevytkieliposkella* ;)

Höpö höpö :) Kyllä yritysmaailmassakin pitää osata käskeä, ja varsinkin
tehdä mitä käsketään. Sitäpaitsi, vartijana tai poliisina noita käskemis-
taitoja tarvitaan siinä mielessä vähemmän kuin sosiaalisia taitoja, koska
molemmat pääasiassa yrittää saada ihmset tekemään asioita, joita he
eivät halua tehdä. Ainoastaan ihmistä, joka tottelee käskemällä, voi
tehokkaasti käskeä. Pääasiassa homma hoidetaan puhumalla, suostuttele-
malla ja järkeilemällä. Käskeminen on niille, jotka haluaa tehdä, mutta
ei tiedä, mitä pitää tehdä.

Toki sitten on rangaistuksen uhalla käskeminen, mutta tääkään ei
hirveesti päde aikuisten ja vartijoiden välillä. Lapset sensijaan tottelee
ketä tahansa, joka on univormussa, oli se sitten siivooja, sotilas tai
vartija.

Tosin käskemisen ja mukisematta tekemisen malli nojaa vahvasti hyvään
ja asiansa osaavaan johtajaan, ja varsinkin ääritilanteissa (kuten sodassa)
on selkeä käskyjen noudattaminen ainoa järkevä tapa toimia. Eihän tuota
suoraan voi yritysmaailmaan soveltaa, mutta uskoisin että kyvystä aja-
tella suurempaa kokonaisuutta ja käyttää yksilöitä sen saavuttamiseen
tehokkaasti käskemällä ja strategiaa suunnittelemalla on enemmän
hyötyä kuin haittaa.
#737 • • Edited Ana-- Guest
jumitupla!
#738 • • xybo Guest
Yritysmaailmassahan se nimenomaan toimii tuo käskeminen. Sitä pitää vaan tehdä hieman erilailla. Esim tehdää "prosesseja" joita kaikki pitää noudattaa, tehdään sääntöjä ja rajotuksia ja potkitaan pihalle ne joilla on liikaa "hippiä" veressä. Kuitenkin yritysmaailmassa oleellisinta on tehokkuussa ja tuottavuus, firman omistajille on tehtävä rahaa ja nopeasti :)

Jos hommat kusee ei voi aina sanoa "en tee, tässä ei oo mitään järkeä" vaan pitää tehdä ehdotuksia ja keskustella että prosessia saadaan muutettua. Nykyään on kaikenmaailman ihme "ihmisoikeuksia" ja järjestöjä jotka koittaa ajaa duunareiden asioita, mutta silti suurimmat ongelmat on edelleen ihmisten asenteissa.

-- xybo
#739 • • xybo Guest
*jumitti ja tuli tuplana*
#740 • • Ana-- Guest
nettijumituplapostaus