Minne menet armeijaan & Miten menee armeijassa?

893 posts, 45 pages, 375,656 views

#361 • • Taedium Guest

Osaava konsta ottaa luulot pois tollaselta varusmiesjohtajalta parissa sekunnissa.

Jesh. Näin tapahtui, tapahtuu ja tulee tapahtumaan.
#362 • • Tapi T Guest

Missäköhän säki inttis kävit?

KaartJR/UudJP/1. JK. II /00 Mustakin tehtiin osaava varusmiesjohtaja. :p

Tosin ite oon II/88 putkirunkkari

Voisin melkeinpä veikata, että asepalvelus on muuttunut melkolailla fiksummaksi noiden 12 vuoden aikana, jotka erottavat sun ja mun palveluksen toisistaan.

Oon havainnut - täällä Plattarissa ja muuallakin, että armeijaa edeltävistä asenteista huolimatta johtajakoulutuksen käyneillä on intin jälkeen huomattavasti positiivisempi kuva koko touhusta kuin tavallisilla jääkäreillä. Tämä tuskin johtuu siitä, että kaikki johtajat ovat jo valmiiksi sotahulluja hitlerwannabe-porukkaa?
#363 • • jUSSi Guest

Oon havainnut - täällä Plattarissa ja muuallakin, että armeijaa edeltävistä asenteista huolimatta johtajakoulutuksen käyneillä on intin jälkeen huomattavasti positiivisempi kuva koko touhusta kuin tavallisilla jääkäreillä. Tämä tuskin johtuu siitä, että kaikki johtajat ovat jo valmiiksi sotahulluja hitlerwannabe-porukkaa?

Tietenkin, ei heillä ollut 8 kuukautta paskaa silmillä, kun sitä pystyy jakamaan alaspäin morteille. Johtajien peli helpottuu heti kun pääsevät johtajakoulutuksesta. ;)
#364 • • pakana Guest
Jee jee jossain tollasessa lyhennemestassa mäkin olin, mut jos jollekin tosiaan jäi armeijan mahtisupersolttuna käytyään positiivisempi kuva koko touhusta, niin mä epäilen et ei ehkä ihan kokonaan ymmärtäny miks siellä oltiin.

"Millä tavalla armeijan käyminen muka edistää sotaa suomessa?"

Nii kato ilman armeijaa on vähän hankala käydä sotaa. Ei pyssyjä, ei pauketta.
#365 • • kuilu Guest

Osittain ehkä myös siitä. Mutta myös:
1) Oishan se nyt noloo myöntää, et kävi 3kk ihan turhaa ylimäärästä.
2) Se et on ite päässy pomottaa kompensoi niit vitutuksia mitä on tullu aikasemmin.

Ite kieltäydyin Aukist nii tyylil et hakee harhauttamisessa vertaistaan..:D Keskiviikkona Aukin haastattelus "En pydee ees jubaa, muijakaveril menkat myöhäs.." sit vähän päätä alas "nyyh-nyyh", ni prkle sain pidennetyn velvin alkavaks sil sekunnil "käyhän hoitamassa, emme halua että siviiliasiat blaa-blaa", ilman HL menetyksiä ja oli kinesvkonloppu yksikös. Nii, ei se mitää myöhäs ollu.
Tosin jouduin myöhemmin riskeeraaman häkin ja jätin varmuudeks palaamatta yhelt iv:lt, josta en ees palanu, mut en koistisessa jaksanu palvelukseen, josta siis kieltäydyin.
Sit siihen kona-aikana (sigh) viel mutsilt saatuja komppauksia "vanhasta tätiparasta sairaalassa", täst ne haki mut viestitunnilt pastorin kaa, ja "olen matkalla, pojan pitää tulla maksamaan sähkölasku omaan pankkiimme kun..." tällä hämättii tuoretta silliluutnanttia, joka intin logiikan mukaan oli krhkouluttajana, mm meinas pistää kovia taipalsaaren leirintäalueelle, oli vähän kakka housussa ku laskija tuli kyselee.

Mut ne jostai syystä lahjo mut parhaan reserviläisen diplomilla (LMAO) Rovajärvellä (hei sain hyvät korvaukset, uudet merkkirillit ja koin Lapin taian sillee hiukka relammin:010: ) ja ylennyksellä seur itsenäisyyspäivänä, josta yritin kaikin keinoin kieltäytyä.

Hmm... Laske hylsyt ja voita matka Manilaan! Kai se kuitenki se yhtenäisyys ja tietyt tyypit ja tempaukset on kullannu, koska tässäki tuli taas paahdettua. Kaiken tänki jälkeen, joilleki se sopii, mulle ei. Perseestähän se on, mut jos ei ota turhan vakavasti, ja kuten todennettua, se on mulle hiukan vaikeempaa...

- armeijahymiöhaisee -
#366 • • hiski Guest

allekirjoitan tämän...
#367 • • kuilu Guest
Varo pakana, takana, kaks sataa! Se on Rampo!;) Sarja-sarja!

- venttihymiöseiska -
#368 • • elok Guest

...armeijaa edeltävistä asenteista huolimatta johtajakoulutuksen käyneillä on intin jälkeen huomattavasti positiivisempi kuva koko touhusta kuin tavallisilla jääkäreillä.

Saanan esittää eriävän mielipiteeni! Asenne oli mennessä suhteellisen positiivinen ja nyt kun se paska on takana olen sitä mieltä että sivari tai totaalinen kieltäytyminen olisi ollut parempi vaihtoehto! Niin perseestä se oli/on!!!

Nimim. Reservin Alil
#369 • • Pete Input Guest
Mun mielestä se oli perseestä jo kun mä menin ja oli yhä syvemmältä kun tulin.
Vitutti koko ajan olla joidenkin tuupittavana.
Tein silti velvollisuuteni...

(kertausharjoituksia odotellessa) ... :011:
#370 • • mrt Guest

Mun mielestä se oli perseestä jo kun mä menin ja oli yhä syvemmältä kun tulin.
Vitutti koko ajan olla joidenkin tuupittavana.
Tein silti velvollisuuteni...

(kertausharjoituksia odotellessa) ... :011:

Hmm...nyt kun koitan muistella tuonne hamaan menneisyyteen niin 11kk siellä tuli ''viihdyttyä''. Ja Säkylässä puskajussina heitin selässä, tai mikä milloinkin... Kyllä se sellaista leikkiä oli ettei paremmasta väliä. Mutta sellaisena se pitää mielestäni ottaakin. Tietyllä varauksella koko paska läpi, ja ainahan voi hakea vemppaa:D Hyviä suosituksia löytyy aimo läjä ;) Kuumemittarista kannattaa pitää hyvää huolta, se saattaa olla sun paras kaveri siellä :D:D:D
#371 • • Taedium Guest

Vaikka olenkin itse armeijan pakollisuutta vastaan ja itse pyrin elämään siten, että jos joku vie viittani annan hänelle paitanikin, mutta silti väkisin tulee mieleeni sanonta: "Jokaisessa maassa on armeija. Joko oma tai toisen maan."

1) Oishan se nyt noloo myöntää, et kävi 3kk ihan turhaa ylimäärästä.

Kun itse menin oli se 6kk turhaa ylimääräistä. Itse napsahti 3kk ylimäärästä. Vitutti. Ja jos olisin ollut kovasti vastahankaan, ei olisi tarvinnut, mutta olisi tullut pekkaa tms. niskuroinnista. En halunnut, vaan halusin päästä ilman sanktioita. Paskat onnistunu ja opin, että puhumalla ei pääse kaikesta. Eli rehellisyys ei kannata. Ylpalvon rikkominen olisi auttanut. 3kk elämästä armeijalle turhaan. (Tai no turhaan ja turhaan. Tuli EA korttia ja kokemusta... :rolleyes: ...)

"En pydee ees jubaa, muijakaveril menkat myöhäs.."

Sullahan on lähes samoja juttuja ku mulla. Mul oli kans kerran exän kans menossa poikki. (Muka) ...No oikeesti meni kyl sit poikki intin jälkeen. Ja mentii kihloihinkin. (Muka) Parikin kertaa. Vaari tais kuolla ja sain sluibailtua sen todistuksen näyttämisen. Ja niitä lomahakemuksia... Kirjurilla oli Top10 siinä toimiston nurkassa kirjahyllyn takana ja mun hakemus meni ykköseks.

Edellinen ykkönen oli "2xVL - Viis viikkoo gineksessä ja tää ois ainoo lomakerta, ku ens viikonlopun jälkeen on vielä kolme ginestä. Vituttaa. Hajoo pää jos ei saa lomaa." Ja se oli hyväksytty. En muista miten selitin, mutta sain käytettyä korvaavat lomat viikonloppugineksestä ma-ti aikana, mutta lähdin silloin ginesviikonloppuna lomille lauantaina kello 10:00. Ja varmuuden vuoksi sain jotenkin järkättyä jotkut toiset lomat siihen päälle ilman, että niitä ansaitsin. Ja HL ja KL lomia muutama. Ja pari viikkoa pois intistä. En muista miten asian selitin, mutta itsekkin meinasin seota niissä laskuissa. Ja tavoitteeni onnistui. Päälikkö hyväksyi minun kahteen kertaan käyttämäni korvaavat viikonlopusta, jota en ollut kiinni.

Yks kaveri vissii meni kolmisen kertaa kihloihin inttiaikana.

- venttihymiöseiska -

Jaa olit kelaperse. Niiden kelojen perkaaminen oli inhottavaa. Vm Läminvässykkänä pääs niistäkin.

Nimim. Reservin Alil

Laivaston RUKissa olit? Vai oliko toi vika kirjain k, ja AUKin käyneenä?
#372 • • kuilu Guest

Jaa olit kelaperse.

Hyhhyh. Krh. Ei niitä koroja huudeltu. Tossa metamerkityksessä kuitenkin kommunikaatio.

- tarkennushymiö -
#373 • • elok Guest

Laivaston RUKissa olit? Vai oliko toi vika kirjain k, ja AUKin käyneenä?

Voi kun olisinkin käynyt merileikkikoulun... Ei ois tarvinnu hajoilla läheskään niin montaa kertaa..
Eli siis upinniemessä alokkaana -> Rannikkojalkaväki AUK -> Haminaan vitun sissi RUK...
Ei saatana kun menin valitsemaan tyhmästi!!
#374 • • onnela Guest

Voi kun olisinkin käynyt merileikkikoulun... Ei ois tarvinnu hajoilla läheskään niin montaa kertaa..
Eli siis upinniemessä alokkaana -> Rannikkojalkaväki AUK -> Haminaan vitun sissi RUK...
Ei saatana kun menin valitsemaan tyhmästi!!

Kyllä siellä merileikkikoulussakin (ainakin rannikkotykistöpuolella) hajoiltiin ihan riittävästi... Upinniemi oli kyllä aika syvältä. Itse asiassa Haminan jampat nauroi meille kun kerrottiin mitä kaikkea meillä oli. Ainakin me marssittiin "riittävästi". :D
#375 • • flaikku Guest
Mahtaiskohan täältä löytyä yhtää I/03:sta joka
olis tulossa tänne Vekaralle ?

Oma TJ tänään 127 :) Istun VKS:n päivtystäjän kopissa,
irkkaan, kuuntelen kiksuu ja kirjottelen plattarille..

kyllä intissä on ihanaa, toisaalta kyl hajottaa ihan
vitusti, ei oo mitään tekemistä ollu viimeseen kuukauteen.

Maanantai aamuna alkaakin sitte 3vkon leiriputki, ekas
viikko Aukkilaistan kanssa Pahkalla, ja sitte vielä 2vkon
IMPA..

ihanaa.. mut kot pääsekin jo sitten pois :)

plur
.m
#376 • • Edited kilobitti Guest
SA instituutiona:

Vaikka olenkin itse armeijan pakollisuutta vastaan ja itse pyrin elämään siten, että jos joku vie viittani annan hänelle paitanikin, mutta silti väkisin tulee mieleeni sanonta: "Jokaisessa maassa on armeija. Joko oma tai toisen maan."

Matematiikalla voisi ajatella, että jos suomeen tulemisen
kustannukset (sis. haavoittuneet, kaatuneet,
materiaalikustannukset, huonontuneet poliittiset suhteet + kaikki
muu) ovat suuremmat kuin täältä saatava hyöty, ei tänne
kannata hyökätä. Toisin sanoen armeija (ainakin jossain
mielessä) estää sotaa. IMO on merkittävä myös, että intti on
nimeltäänkin PUOLUSTUSvoimat eivätkä HYÖKKÄYSvoimat.

SA henkilötasolla:
Hieno kokemus. Hajotusta vähensi olennaisesti keväälle osuneet
pääsykokeet, joihin periaattessa olisi pitänyt lukea aina kun oli
aikaa. Ts. luppoaikaa ei ollut. Hajotus tuli vasta kokeiden
jälkeen;). Viihtymistä edesauttoi varmasti myös se, että
yritin tavallaan nähdä pointin kaikessa tekemässämme. Kun asiaa
ajatteli rakentavasti tältä kantilta, se pointti myös yleensä
löytyi. Vaikka kyse oli tavallaan itsesuggestiosta, oli ainakin mulla
huomattavasti helpompi olla. Kun vielä halusin
johtajakoulutukseen, tuli tavallaan tsempattua koko ajan. Ja
tsemppaus nostaa sitä kuuluistaa motivaatiota entisestään.

Loppujen lopuksi se oma viihtyminen on suurimmilta osin kiinni
omasta asenteesta. Joskus tietenkin osuu huonompi säkä ja
joutuu paikkaan missä EI VOI olla tuskastumatta. Lähtökohtaisesti
kuitenkin kaikkia ottaa päähän jonkin verran, mut jos lähtee
soutamaan vastavirtaan, ni tottakai homma rupeaa v*tuttamaan
vielä lujemmin. Oli surkuhupaisaa, kuinka vastustelijat de-
motivoituivat enemmän ja enemmän protestiensa myötä mutta
joutuivat tekemään saman kuin muutkin - moninkertaisen
v'tutuksen kera. Ulkopuolisen silmin se näytti täysin järjettömältä.

Jos äärimmäisen fiksu tyyppi vielä varta vasten hankkiutuu esim.
tykkimiehen hommiin on hajotus varmaa - tehtäväthän kumminkin
laaditaan ryhmän tyhmimmän mukaan. (Ts. "laske aina yhden y
ylimääräisen idiootin varaan") Järjen käyttö on kiellettyä,
koska muutaman idiootin tapauksessa se olisi hyvinkin
turmiollista:) POINTTI: Jos haasteita haluaa, niitä on aivan turha
hakea miehistötasolta.

Minulla oli ilo saada johtaa johtajakaudella pientä ryhmää, johon
alaisiksi valittiin puolen tusinaa tykäriä yksiön fiksuimmasta
päästä ja pari särmää kessua + autokuski. Kun kaikilla oli asenne
kohdallaan, oli viimeinen puoli vuotta semmosta varsin reipasta
ulkoilua lepposalla asenteella. Työt tehtiin aina kauheella
säpinällä, niin päästiin telttaan grillailemaan:)

-kb
#377 • • naive Guest
Lohtaja tj nolla.

Säät suosivat, mutta olipas perseestä.
Laihduin 3,5 kiloa...

Tulipas kaivettua tykkipoterokin, semmonen
pienen uima-altaan kokoinen.

Lavalta laskeudu.
Olo on sekava.
vittu.
#378 • • Ozie Guest

Lohtaja tj nolla.

Säät suosivat, mutta olipas perseestä.
Laihduin 3,5 kiloa...

Tulipas kaivettua tykkipoterokin, semmonen
pienen uima-altaan kokoinen.

Lavalta laskeudu.
Olo on sekava.
vittu.

Kyllä näky ryytyneen näkösiä äijiä perjantaina. Ei taidettu paljoon suihkus käydä, naamat sen verran mustina. Varmaan kyl aika perse leiri... nooh huomen 4 päivän leirille Hyvinkäälle.
#379 • • Ana-- Guest

Toki, mutta vaihtoehtona armeijattomalle suomelle olisi seuraa-
van konfliktin saapuessa ehdoton antautuminen hyökkääjä-
valtion vaatimuksiin. Right-o. mikäettei. Tänne vaan.

Suomen armeijakin omalla olemassaolollaan lähinnä vähentää so-
dan riskiä, sillä tarkoituksena on ylläpitää uskottavaa maanPUO-
LUSTUSTA. Ei meidän armeija minnekkään ole hyökkäämässä,
eikä hyökkää. Tokihan se olisi vinkeää jos missään maassa ei
olisi armeijaa eikä sotaa olisi olemassa missään, mutta todella
omituista mielestäni elää elämäänsä ja tehdä päätöksiä tällaisen
epätodellisen utopian puolesta.

Realiteetit peliin, imho.

Henkilökohtaisella tasolla tietenkin jokainen tekee itse omat
päätöksensä, sivari tai intti tai vaikka vankilakoppi, siihen en
ota kantaa.
#380 • • DaKyy Guest
Kukas vei lohtajan tällä kertaa? Aika hajotus oli ainakin keväällä tuo leiri. Ja ei VSItR:llä kovin hyvin mennyt. Tuskimpa meni tänäkään vuonna.