Minne menet armeijaan & Miten menee armeijassa?

893 posts, 45 pages, 375,481 views

#281 • • kilobitti Guest
Tässä on aihe josta sanottavaa riittäisi enemmänkin. Pitää vaan varoa ettei koko homma mene aivan off-topikiksi.. Btw, tämä edustaa "varusmiesjohtaja"-näkökulmaa...

Originally posted by sMark:

Loppujen lopuksi se on kuitenkin asenteesta (ja vähän tuurista, mihin joutuu) kiinni, miten tuon 180 - 362 päivää tuolla viihtyy.

Tämä on NIIN totta. Jos heti ekana päivänä ottaa asenteen "sviddu tää on perseestä mä en halua tehdä mitään" niin sitä saa mitä tilaa, se on valitettava fakta. Huono motivaatio ruokkii itseään; huonosti motivoitunut saa harvemmin mitään vaativimpia hommia/haasteita, jolloin kaikki tuntuu siltä ankealta kuopan kaivamiselta. Se kun valitettavasti menee yleensä niin, että miehistötasolla mennään sen tyhmimmän mukaan; koska "aina on vielä yksi idiootti johon et ollut varautunut". Esimerkki tyhmyydestä; viestikomppaniassa yksi taistelija hakkasi "omin neuvoin" halkoja pimeässä, tuloksena halkaistu halko ja yksi irronnut sormi.

Jos taas on näyttänyt että haluaa haasteita, niin niitä saattaa myös saada. Itselle RU-kurssi 213 merisotakoulussa oli huomattavasti vaativampi kuin esim. YO-kirjoitukset. Koulutus oli pääosin ensiluokkaista ja henki erinomainen. Siviilielämää ajatellen opin ainakin huomattavan paljon omista henkisistä ja fyysisistä rajoistani, oppimiskyvystä ym.

Tiedä sitten olenko hullu tai jotain, mutta viihdyin keskimäärin todella hyvin. Syitä on monia; mulla oli todella hyvä, motivoitunut ja toimiva porukka (=mittausryhmä), teimme suht mielenkiintoisia ja vaihtelevia hommia. Toinen osasyy voi olla, että luin johtajakauden aikana pääsykokeisiin, joten tekemisen puutteestakaan ei joutunut kärsimään. Pahin hajotus tuli vasta pääsykokeiden jälkeen kun yhtäkkiä ei ollutkaan mitään tekemistä vapaa-ajalla.

Inttijutuista: Intti on varusmiehen elämässä työ, vapaa-aika ja pää-osin elämä, joten siitä puhuminen käy enemmän kuin luonnostaan. Ts. ainoa MUU mistä voi puhua, on se mitä tapahtui viikonloppuna. "Ai olit ryyppäämässä?" Se siitä sitten Ainakin henk.koht. oli todella vaikea joskus keksiä mitään kerrottavaa, kun kaikki tekemiset viikolla liittyi inttiin. Ymmärräystä, ystävät, ymmärrystä.

HUOM!!!Ei saa ymmärtää väärin: SA-INT voi olla pahimmillaan todella perseestä jos oikein huono tuuri käy. Varusmiespalveluksen täysi tuomitseminen suoralta kädeltä, ilman omakohtaista kokemusta tai eettisiä perusteita, on kuitenkin todella rektaalista - ihan niinkuin kaikki muukin päteminen mutu- ja "mä kuulin"- tiedon pohjalta. IMO, siviilipalvelus on varmasti hyvä vaihtoehto monelle, jos saa jotain fiksuja hommia.

-kb

EDIT: ammattiarmeijasta (off-topic?): suomen puolustukseen käyttämät määrärahat ovat Pohjoismaiden pienimmät. Ammattiarmeija vaatisi huomattavasti parempaa kalustoa = enemmän rahaa. Ammattiarmeija ois ihan jees, mut oletteko valmiita nostamaan armeijan määrärahat moninkertaisiksi?

[ 31 July 2002: Message edited by: kilobitti ]
#282 • • elok Guest
Hmmm... Olen jossain aikaisemminkin maininnut aiheesta mutta kun tämä aihe vieläkin nostaa pulssiani normaalia korkeammalle niin pakko taas tilittää...

Eli sii pääsin n. 3viikkoo sitten vapauteen! Mikä oli ehkä elämäni paras päivä!! No kumminkin olen hieman eri mieltä tuossa edellämainitusta Ru-kurssi/Yo-kirjotus vertauksesta! Tosin erona voi olla se että itse lymyilin haminan metsissä ja siinä oli oltu Suomenlinnnassa merileikkikoulussa.. Mutta eihän niitä voi verrata mitenkään! Yo kirjoituksissa tarvitset "hieman" aivojasi ja jossain Haminassa et tarvitse muutakun hirmuisen stressin sieto kyvyn.. (ääh.. se oli aivan hirveetä! Kurssin johtaja hehkuttaa olette saapumiseränne parheimmistoa ja heti kun päästään pois siltä luennolta niin kohdellaan kun koiria!!!)
Äääh en mä jaksa enempää tilittää.. Yritän unohtaa koko edellisen vuoden...

"Make love, not war!"
Peace out...
#283 • • kilobitti Guest
Sori, intouduin ehkä vähän liikaa...yritän pysyä housuissani BTW, tyhmä topikki, tästä on kaikilla sanottavaa, ja kaikki on "oikeassa" - minä tietenkin kärkipäässä.

Originally posted by elok:
tuossa edellämainitusta Ru-kurssi/Yo-kirjotus vertauksesta! Tosin erona voi olla se että itse lymyilin haminan metsissä ja siinä oli oltu Suomenlinnnassa merileikkikoulussa.. Mutta eihän niitä voi verrata mitenkään!

MeriSK oli silloin santahaminassa. Joka ilta oli vapaata (eli mahdollisuus iltavapaaseen stadissa), mut sen yhden kerran kun olisin ehtinyt, en jaksanut kun väsytti Leirillä oltiin vissiin 15 viikosta 3, lopun aikaa oli harjoituksia (tehtäviä, SE caseharjoitus*, toisten koulutusta, jopa esitelmiä) luentoja, tenttejä, marsseja ym. hubaa, ei koko ajan kovin perinteistä "armeijaa". Toisaalta olin viikon kipeä, joten muiden kiinni kurominen teki hommasta astetta haastavampaa.

-kb

edit: *) voin rehellisesti sanoa, että ei ole ikinä missään ollut pinna ja itsekuri niin tiukalla kuin meriSK:n caseharjoituksen viimeisen 8h aikana...psyykkeen rajat tuli välillä kolisten vastaan. Nyt tiedän.

[ 31 July 2002: Message edited by: kilobitti ]
#284 • • Taedium Guest

Originally posted by kilobitti:
Huono motivaatio ruokkii itseään; huonosti motivoitunut saa harvemmin mitään vaativimpia hommia/haasteita, jolloin kaikki tuntuu siltä ankealta kuopan kaivamiselta.

Jos taas on näyttänyt että haluaa haasteita, niin niitä saattaa myös saada.

En rupea tuosta väittelemään, vaan kerron, että poikkeus vahvistaa säännön. Itse koitin vältellä kaikkea vaativaa ja sitä mistä pitäisi ottaa jonkinnäköinen vastuu. Silti minulle sysättiin leirien lääkinnän hoitamista ja välillä ihan joutui toimimaan lääkintähuoltoupseerin sijaisena tai kouluttajana lääkintäleirillä.

Syy oli siinä, että vaikka intti olikin sontaa ja sitä vihasin, niin terveyden kanssa en ikinä pelleillyt, ja kun mä vaan satuin olee niin hyvä lääkintätehtävissä...

Siviilielämää ajatellen opin ainakin huomattavan paljon omista henkisistä ja fyysisistä rajoistani, oppimiskyvystä ym.

KYLLÄ! Intissä käynti siviilielämää varten. Tämä on hyvä aihepiiri. Minä itse laskin sen, mikä on minun siviilielämälleni vähiten haitallista. Jos joutuu olemaan yli 6kk, niin esmes spolle koulutuksesta on hyötyä, mikäli haluaa poliisiksi/vartijaksi. Lämäristä jos haluaa lääkinnän alalle. E-kuskiksi olisin hakenut jos minut olisi pakotettu olemaan 12kk. Ihan sama saako natsoja vai nou. Niillä ei paljon siviilissä hehkutella. Nyt minulle paukahti 6kk työkokemusta ensihoitajana ja 6kk työkokemusta osastonhoitajana. Vaikka olin yhteensä 9kk?? En siitä valita. (Tosin lääkintäala ei kiinnosta.)

ei tullut lääkäriä,
ei edes eläin sellaista
eri miehet haavat avaa eri miehet ne sulkevat

- Kumikameli

Jos mahdollista/intoa riittää/pakotetaan yli 6kk niin kannattaa hakea paikkaan, josta jää jotain käteen siviiliinkin. Itsellä esmes viimeeksi lentokentällä viime kuun alussa kävi niin, että lentokentän baarin baarimikko loukkasi sormensa, tein sidoksen oikeaoppisesti ja sen jälkeen join 4h ilmaista kaljaa!!

Inttijutuista: Intti on varusmiehen elämässä työ, vapaa-aika ja pää-osin elämä, joten siitä puhuminen käy enemmän kuin luonnostaan.

Aivan. Jos olet intissä 24/7, niin puhut vapaa-aikanasi siitä missä olet 24/7. Jos olet 12h päivässä duunissa ja 8h nukkumassa, niin varmaan vapaa-ajalla puheet siirtyy siihen duuniin. Jotenkin puheessa intti ottaa aina kaikkien korvaan. Itse siedän muiden inttijuttuja silloin kun he itse ovat siellä. Pari kuukautta intin jälkeen ne saa lopettaa. Kiitos.
#285 • • Ana-- Guest
urgh. Huomenna alkaa alokasleiri syndalenissa.. Graa.

Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura! Teltta; Pystytä! Teltta; Pura!
#286 • • kilobitti Guest

Originally posted by Analogia:

Teltta; Pystytä! Teltta; Pura!

Ja perinteinen;

teltassa on kylmä! Teltta; Pura! Teltta; 10 metriä etelämpään, Pystytä!

-kb
#287 • • Physics Guest

Originally posted by Analogia:

Syndalenissa ei oo mitään muuta kun hiekkaa,hiekkaa,hiekkaa...been there seen that =)
#288 • • direct Guest

Originally posted by Physics:
Syndalenissa ei oo mitään muuta kun hiekkaa,hiekkaa,hiekkaa...been there seen that =)

True dat. Ja hyttysiä niin perkeleesti!
#289 • • onnela Guest

Tosin erona voi olla se että itse lymyilin haminan metsissä ja siinä oli oltu Suomenlinnnassa merileikkikoulussa.. Mutta eihän niitä voi verrata mitenkään! Yo kirjoituksissa tarvitset "hieman" aivojasi ja jossain Haminassa et tarvitse muutakun hirmuisen stressin sieto kyvyn.. (ääh.. se oli aivan hirveetä! Kurssin johtaja hehkuttaa olette saapumiseränne parheimmistoa ja heti kun päästään pois siltä luennolta niin kohdellaan kun koiria!!!)
Äääh en mä jaksa enempää tilittää.. Yritän unohtaa koko edellisen vuoden...

"Make love, not war!"
Peace out...

Hmmm. mikä kurssi? Selvästikin on tulleet Dalle ja kumppanit tutuiksi...
#290 • • elok Guest

Ööö.. Mikäs se kurssi nyt olikaan 217 tai 218 Kait.. No se mikä nyt oli viime joulun aikoihin pyörimässä (Yritän unohtaa sen parhaani mukaan ja näytän onnistuvan aikahyvin... )Ja jos Dalle=Dahlström niin kyllähän minä sen tunnen! =)
#291 • • kilobitti Guest

Viittasin MeriSK:n kurssi 213:een (vanhan numerointi), jos minulta kysyit..Dahlbom on kyllä hyvin tuttu. Myös Runola, Voutilainen, Lakthén, Rainio ym. persoonallisuudet vaikutti mun aikana.

Mut tänhän ei pitänyt olla inttijuttutopikki..pitäisköhän perustaa oma...

-kb

ps. "Hiljaisuus-hiljaisuus-hiljaisuus, painoni oli sanalla hiljaisuus"
#292 • • onnela Guest

Ööö.. Mikäs se kurssi nyt olikaan 217 tai 218 Kait.. No se mikä nyt oli viime joulun aikoihin pyörimässä (Yritän unohtaa sen parhaani mukaan ja näytän onnistuvan aikahyvin... )Ja jos Dalle=Dahlström niin kyllähän minä sen tunnen! =)

Dallella viittaisin kilobitinkin mainitsemaan kapteeniluutnantti Dahlbohon. Numerointi vaihtui juuri meidän kurssille (ainakin). Eli vaikka olin rt-puolella, numero oli 136. Meitä edellinen kurssi taisi olla 214 numeroltaan.

Onkos joku tässä ihan viime aikoina ollut MeriSK:n RU-kurssilla? Runola ja kumppanit olivat reilu vuosi sitten sieltä häippäisemässä. Tekee nykyään kuulemma Nokialla jotain ihan hc-hommia...
#293 • • Tapi T Guest

Originally posted by Physics:
Syndalenissa ei oo mitään muuta kun hiekkaa,hiekkaa,hiekkaa...

Syndalen on IMO helvetin hieno mesta. OK, siellä on paljon hiekkaa, mutta suurimmaks osaks se on mainiota kangasmaastoa, joka on kuivaa.
Myös sauna ja biitsi kandee testata.

[ 05 August 2002: Message edited by: Tapi T ]
#294 • • ville Guest

Originally posted by Tapi T:
Syndalen on IMO helvetin hieno mesta. OK, siellä on paljon hiekkaa, mutta suurimmaks osaks se on mainiota kangasmaastoa, joka on kuivaa.
Myös sauna ja biitsi kandee testata.

saunaan, sen jälkeen biitsille makaamaan, pirtupullo esiin ja kääryle palamaan

jaksoi sitten taas hyökkäillä seuraavat pari päivää
#295 • • olliS Guest

Originally posted by ville:
saunaan, sen jälkeen biitsille makaamaan, pirtupullo esiin ja kääryle palamaan

kuulostaa jotenkin tutulta
#296 • • kilobitti Guest

Onkos joku tässä ihan viime aikoina ollut MeriSK:n RU-kurssilla? Runola ja kumppanit olivat reilu vuosi sitten sieltä häippäisemässä. Tekee nykyään kuulemma Nokialla jotain ihan hc-hommia...

Tavallaan ei yllätä. Vaikka se olikin "hullu" oli se kyllä hemmetin innostunut kaveri...saattoi pitää tunnin luennon yhtenä jatkumattomana, asiasta toiseen polveilevana lauseena Tsekkaa muuten
Runola.

Syndalenissa on yleensä 2-3 astetta kylmempää kun esim. Dragsvikissä -uskomatonta mutta totta. Hiekka on ihan jees jos ei sada, mutta jos sataa...argh.

-kb

Ps. Pitäs käydä siinä Syndalenin vieressä koverhaariin tehtailla joskus nauhoittaa aitoja industrial-ääniä.
#297 • • Tapi T Guest

Runola

[offtopic]

Sama äijä piti mulle Valmennuskeskuksessa henkisen valmennuksen luentoja. Aivan sairaan pätevä äijä!
[/offtopic]
#298 • • jaksu Guest

Tavallaan ei yllätä. Vaikka se olikin "hullu" oli se kyllä hemmetin innostunut kaveri...saattoi pitää tunnin luennon yhtenä jatkumattomana, asiasta toiseen polveilevana lauseena Tsekkaa muuten
Runola.

huoh, runkku-runola. sketsimpää äijää saa hakea. puhuu toista, tekee aivan muuta.

213 rannikkojoukkolinja.

edit: nakkisormet

[ 08 August 2002: Message edited by: jaksu ]
#299 • • Ana-- Guest
Nonih. nyt on morttikausi lähes kokonaan loppu, eilen oli vala
jossa meidät ylennettiin tykkimiehiksi. Ilmeisesti edessä on
joko LäMi'n pesti tai LäMi-AUK. Se selviää maanantaina. Hirveän
sääli kun vihdoinkin on tutustunut tupakavereihin sun muihin
jaostovereihin, ja nyt pitääkin sitten lähteä ihan eri teille. Lämi-
inkään ei ole lähdössä Isosaaresta kuin kolme ihmistä; kaksi
miehistöön ja yksi aukkiin. No, sieltä saa sitten uusia kavereita.
#300 • • Tapi T Guest

LäMi'n pesti tai LäMi-AUK.

Perus-lämiks ei kannata ruveta, totaalisen paska nakki ja tulee vielä ne 3 ylimäärästä kuukautta päälle miehistössä. Lämi-AU:n homma on huomattavasti mielenkiintoisempaa ja palkitsevampaa. Hennalaan mars! :)