Originally posted by mmm...:
On se nyt _kumma_ jos ei "Mihin maailma on menossa???" oo sellainen topicci, jossa saa tuoda esille vähän syvällisempiäkin ajatuksia ja laajempia konteksteja ja jopa käyttää harkiten niitä oi-niin-kamalia sivistyssanoja! Antaa mennä siis vaan, minä ainakin jaksan lukee ja heijastella. Ja jos ei nuo kommentit liity aiheeseen ni ei sitten mikään.
Hmm. Täytynee pyytää anteeksi..
Anteeksi. Ymmärsin käsilläolevan tilanteen hieman väärin.
Totuus on kuitenkin että uusi topicci ajaa asiansa paremmin kuin tämä. Ollaan kuitenkin ajauduttu puhumaan mahdollisista maailmanlopuista. Onhan sekin kieltämättä suunta "mihin maailma on menossa?" mutta minusta HOMO SAPIENS - apocalypse now? on paljon kuvaavampi tätä aihetta varten. Ei se mitään. Jatketaan siis siitä mihin jäätiin.
Samaa mieltä tuosta lopusta. Juuri se huomioiden en oikein ymmärrä tuota "luonnon silmille hyppimistä". Luonto (ihmisääliön muodossa) hyppii omille silmilleen ja rankaisee sitten itseään (ääliötä)? Okei, tiedän kyllä että käsitteellistä tarkkuutta ei tarvii ottaa aina noin vakavasti, mutta tällaisissa tapauksissa pelkään jo valmiiksi sitä, kun tuollaisista metaforista aletaan vetää ehdottomia johtopäätöksiä.
Täytyy sanoa että asiaa on vaikea lähteä lähestymään oikeastaan muulta kantilta, mutta sitähän varten keskusteluja myös käydään.. ..asian esittämisen haaste on usein se vaikein.
Otetaan esimerkki. (Ai että mä rakastan esimerkkejä.)
Luonto (planeetta maa.) on iso organismi, jonka osia ovat mm. me, ihmiset. Syöpäkin on osa sitä organismia jossa se on. Näin ollen Vertaisin ihmisiä lähinnä syöpään. Alunperin osa kuten mikä tahansa muu osa, mutta jossain vaiheessa muuttunut alkuperäisestä muodostaan johonkin paljon vaarallisempaan.
Kuten syöpä, ihmisetkohtelevat kaltoin maapalloa jonka osia ihmiset itse ovat, näin "kaivaen maata omien jalkojensa alta." Syöpäkin tappaa organismin jonka osa se on, kunhan pääsee tarpeeksi pitkälle. Ainoana erona syöpään lienee tosiaan se ettei ihminen pysty tappamaan kaikkea elämää maapallolta vaikka tosissaan yrittäisi. Siksi vertaus voi olla piirun verran pielessä.
Minä ainakin näen asiayhteyden "luonnon silmille hyppivien lajien" ja syövän välillä sekä myös sen että maapallo, jonka herkkä tasapaino horjuu moisesta häiriöstä, "rankaisee" (vaikkakin oikeampi termi olis varmaan jotain tyyliin "vastustaa") muuttamalla ekosysteemin toimintaa olosuhteiden mukaisesti.
Nyt kun ihminen on pumppaamassa ilmakehän ylempiin kerroksiin hiilidioksidia aiheuttaen kasvihuoneilmiön, tulevat seuraukset jossain vaiheessa vastaan pahimman kanssa. En haluaisi olla paikalla kun ne tulevat. En tiedä onko minulla vaihtoehtoja. Eipä taida.
[ 18 March 2002: Message edited by: Canzone ]