Mihin maailma on menossa???

138 posts, 7 pages, 28,683 views

#21 • • Noste Guest

Originally posted by CosmicMan:
Totta. Väittämystä puolustaa se, että kissa osaa manipuloida, näytellä, näyttää tunteensa voimakkaasti
elein.
Enpä ole vielä viisasta koiraa tähän päivään mennessä
nähnyt, tai edes sellaista, joka osaisi kiusata ihmistä
yhtä hyvin kuin kissa 07 March 2002: Message edited by: CosmicMan ]

Joo, pitää paikkansa kavereilla on 2 kissaa ja 1 koira. toinen niistä kissoista härnää sitä koiraa jatkuvasti kun on niillä kylässä, se kiehnää ja kaartelee ja hinkkaa itseään sohvapöytää vasten sen koiran eessä ja oottaa oikein että milloin se suuttuu.. aivan uskomatonta. monet hyvä naurut ollaan tyttöystävän kanssa naurettu kattelee sen taisteluparin "leikkejä"!
#22 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by jUSSi:
sä et ookkaan nähnyt meidän koiraa. Siinä on niin vinkeä Vanha Herra(tm) ettei mitään rajaa. Itsepäinen egoisti ja oman edun tavoittelija #-)

Kjäh Yleistin tietysti osittain, mutta en keksi niin
perkeleen kovaa hyväksikäyttäjää / mielistelijää /
vihastuttajaa / ihastuttajaa kuin keskimäärin kissa on
Kissa on joskus niin pirun vittumainen eläin.. ja siitä
minä pidän (minäkö masokisti?=)

Toki jokaisella eläimellä on omat tapansa ja keksintönsä,
jotka tekee siitä sen perheenjäsenen
Eläimet on just siistei
#23 • • Dani Cior Guest

Mihin maailma on menossa? Sinne minne aina, tasapainoasemaan. Tosin sinne se ei koskaan päädy.

Jos puhut termodynamiikan toisesta pääsännöstä: suljetuissa järjestelmissä entropia (epäjärjestys) kasvaa asynkronisesti (aikaan palautumattomasti) kunnes koko järjestelmässä on sama epäjärjestyksen tila. Esimerkiksi, kun lämmin ja kylmä vesi sekoittuvat järjestäytyneisyyden tila laskee.

Maailmankaikkeudessa kaikilla alkeishiukkasilla on todennäköinen elinikä, niistä ei yksikään ole ikuinen. Jos Hawkingin esittämä suuri gravitaation aiheuttama maailmankaikkeuden luhistuminen - mikä näyttää tällä hetkellä epätodennäköiseltä, koska maailmankaikkeuden massa näyttää olevan liian pieni - ei tapahdu, ainoa keino maailmankaikkeuden kuolla on entropian hitaaseen suhinaan. Se kestäisi järjettömän kauan, mutta etenisi varmasti ja vääjäämättömästi kun kaikki energia muuttuisi ensin massaksi ja massa levittäytyisi äärettömyyteen...

Jotkut teoreetikot esittävät entropian nopeimman kasvun johtavan suurimpaan väliaikaiseen järjestykseen, joka myöhemmin romahtaessaan edesauttaisi vielä suurempaa entropiaa.

Maapallon järjestys kasvaa, mutta se tapahtuu koko ajan auringon epäjärjestyksen kasvaessa. Auringon fuusioituvat vedyn allotroopit muodostavat yhä raskaampia alkuaineita kunnes koko pallo ei pysty enää jatkamaan toimintaansa ja ulkokuori räjähtää punaisena jättiläisenä tuhoten maapallon ja kaikki muut lähiplaneetat.

Ainakin biologisten eläinten monimutkaistuminen tuntuu ilmeiseltä, jos ihminen ei tuhoa elämän edellytyksiä kaikenlaisia friikki-Borgeja tai vastaavia saattaisi pikku hiljaa kehittyä...ihan itsestään. Tosin nyt me eletään kaikki teknologian koelaboratoriossa.

Eli vastaus kommenttiisi: elämä maapallolla ei mene tasapainoasemaan ennen kuin se tuhoutuu, ja maailmankaikkeus nykytietämyksen mukaan näyttää päätyvän tasapainoasemaan...

Originally posted by ioni:

Onhan noi ihmiset tosiaan listineet toisiaan maailman sivu. Sotiakin on ollut aina ja paljon; ite asiassa viime vuosisata oli kuulemma kumman rauhallinen huolimatta esim jatkuvista pikku kahinoista jossain lähi-idässä tai Afrikassa.

C'mon viime vuosisata on väkivaltaisin ikinä... milloinkaan muuten ei ollut resursseja tuon kaltaiseen tuhoon. Vaikka aikaisemmin oli enemmän pieniä kahinoita tai jatkuvaa poliitiisten johtajien välistä pienempää välienselvittelyä, ikinä ei ollut resursseja tuhota noin 6 miljoonaa juutalaista tai käydä 5-6 vuotta sotaa, jossa kuolonuhrien määrä nousi johonkin 40+ miljoonaan.

Ensimmäinenkin maailmansota oli silkkaa teurastusta vaikka siviilit kärsikin vähemmän. Katso Erich Marie Remarquen kirjaan perustuvaa "Länsirintamalla ei mitään uutta" leffaa tai lue kirja, jos haluat nähdä miten käsittämättömän rajua tappamista harrastettiin rynnäkkökivääreillä vallihaudoissa, taisi olla vielä kemialliset aseetkin laillisia.

Xybon kanssa samaa mieltä, niin kauan kuin ei valtaapitävillä - yksilöistä vain muutamat laänsimaalaiset pystyy tähän itsenäisesti - löydy intresseja, motivaatiota ja tarvetta ratkaista ihmisen olemassaolon 'todellisia' ongelmia ihmisyys supistuu, kaikki koneellistuu ja jäätävä kylmyys laskeutuu ja myrkyttää nekin alueet, jotka ovat siltä vielä välttyneet...osan täytyy vain kovettaa itsensä sille että sadat miljoonat tulevat kärsimään ja kuolemaan, osan siihen että kilpailu paikasta auringossa vaatii potkimaan kaveria lujempaa päähän, osa pysyy hippeinä ja etsi uusia vaihtoehtoja vastustaa status quota ja kehittää parempaa ihmisyyttä...

peace...

[ 08 March 2002: Message edited by: Dani Cior ]
#24 • • Dani Cior Guest

Ilmaston lämpeneminen? Tähän asti mitä asiaa on tutkittu,
voitaneen ne kaikki uhkakuvat, laskelmat, väitökset tunkea
pyllyyn ja syvälle. On liian vähän lämpötilatilastoja.
Useat vuotuiset maapallon lämpötilamuutokset johtuvat
aivan jostain muusta kuin ihmisestä.

Mihin paskaan tuo sun väittämäsi perustuu? Oletko taas katsonut telkkarista erään dokumentin, jossa muutama öljyteollisuuden palkkalistoilla oleva pikkumeteorologi ja muutama akateeminen diletantti väittää että sata vuotta vanha tiede on pelkkää skeidaa....pliiiis, jotain järkeä?!

ps. yhdyn jonkun muun postaajan mielipiteisin, että nykyvanhemmat ovat jääviä kasvattajia. Kun ei ole aikaa eikä resursseja välittää niin annetaan Scary Moviejen, Half Lifejen, Pokemonejen, 2pac Shakureiden ym. leffojen, median, pelien kasvattaa lapsia, jotka eivät aina tajua tekojensa seurauksia niin ollaan pirun huonoilla teillä.

[ 07 March 2002: Message edited by: Dani Cior ]
#25 • • miiko Guest

Originally posted by Tapi T:

Sulla ei näköjään oo ikinä ollu kissaa? Kissan älykkyys on erilaista kun koiran. Jos kissaa seurailee enemmän ku sen pari minuuttia, huomaa niiden olevan varsin inhimillisiä olentoja ja omalla tavallaan myös tosi fiksuja.
Kaikki älylliset olennot ovat luonnostaan uteliaita, kissat, koirat sekä ihmisetkin.

umm... ok. ehkä yleistin vahingossa.. sanoin tuon nojaten kokemuksiini omasta kissastani. en muista kissoista tiedä, mutta tämä yksittäinen tapaus on tyhmä.. onko järkeä toistamiseen kiivetä vaatekaappiini ja lukita itsensä sinne? tai toistamiseen kaataa ruoat päälleen korkealta hyllyltä? varmasti ikäviä kokemuksia, ja jälkimmäinen -reaktiosta päätellen- kivuliaskin... toki se toisinaan näyttää oppimiaan asioita. se osaa koputtaa ikkunaa sisään halutessaan. ja vaikka mitä sanon sen tyhmyydestä -on se silti miun elämäni nainen..

meni kyl aika pahasti off-topic... mut en mie tiiä mitn mistään terroriteoista, saati ymmärrä väkivaltaa sen vertaa, että olisin sotajuttuihin halunnut perehtyä..
#26 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by Dani Cior:
Mihin paskaan tuo sun väittämäsi perustuu? Oletko taas katsonut telkkarista erään dokumentin, !

Siihen, et selailemalla lämpötilastoja en näe mitään
keskimääräistä muutosta 60v aikana mihinkään suuntaan,
lämpötiloissa...

Ottaen vielä huomioon, että lämpötiloja on mitattu maailmassa
just niin vitun vähän aikaa, ettei 10000v lämpökeskiarvoja
näy todellakaan vielä pitkiin aikoihin (jolloin ne alkaa olee vasta merkittäviä)

Toki kuivuus ja otsonikerros viittaavat muuhun, mutta
keskilämpötilojen kanssa jotain tekemistä?

e:typoi..

ainii, ja telkkaristahan nuo kauhuskenaariotkin on alun perin
varmaankin saanut alkunsa

[ 07 March 2002: Message edited by: CosmicMan ]
#27 • • :t:c: : : Guest

Ilmaston lämpeneminen? Tähän asti mitä asiaa on tutkittu,
voitaneen ne kaikki uhkakuvat, laskelmat, väitökset tunkea
pyllyyn ja syvälle. On liian vähän lämpötilatilastoja.
Useat vuotuiset maapallon lämpötilamuutokset johtuvat
aivan jostain muusta kuin ihmisestä.

Hetkellisemmät lämpötilamuutokset ehkä, eikä kannata unohtaa 'luonnollisen evoluution' mahdollisuutta. Silti on aika kiistaton näyttö siitä, että nämä haitallisimmat yhdisteet kasaantuvat ilmakehään ihan ihmisen virityksistä johtuen. Maapallon lämpötila nousee ja sillä on seurauksensa.
#28 • • onnela Guest

lämpötiloissa...

näy todellakaan vielä pitkiin aikoihin (jolloin ne alkaa olee vasta merkittäviä)

Toki kuivuus ja otsonikerros viittaavat muuhun, mutta
keskilämpötilojen kanssa jotain tekemistä?

e:typoi..

[ 07 March 2002: Message edited by: CosmicMan ]

Joo, tuo on kyllä totta. Viimeisen 100 vuoden aikana maapallon keskilämpötila on noussut n. 0,5 celsius-astetta.
Mitenkään ei tosin pystytä vielä tosiaan todistamaan, etteikö tuo voisi johtua ihan luonnollisesta vaihtelusta juuri sen takia, että aikajänne on kuitenkin maapallon iän huomioon ottaen todella lyhyt.

Kauhuskenaarioiden kannattajien mielestä maapallon lämpötila tulee kuitenkin jatkamaan nousuaan...

Nojoo, sen nyt sitten näkee, onko luonnollista vaihtelua vai ei. Mene ja tiedä...
#29 • • MikkiHiiri Guest

Jos puhut termodynamiikan toisesta pääsännöstä:

Joo, tuon otin vertauskuvana.. lähinnä henkisemmältä tasolta.
En tiedä mitähän ideologiaa itsekin tuen, mutta
maailmasta on aina 50% täyttä paskaa ja 50% hyviä asioita.
Toisilla menee hyvin, toisilla huonosti

Olen samaa mieltä että se tasapainoasema on sitten
saavutettu kun koko planeetta on paskana =)
#30 • • Dani Cior Guest

lämpötiloissa...

Selaa ihmeessä lisää nimittäin viimeisen sadan vuoden aikana lähes kaikki kuumimmat vuodet on päätyneet vuosisadan loppuun. Kai muistat kun Suomessakin puhuttiin asioista?

Maailmalla ovat taas lämpötilat muuttuneet härömmäksi todella monissa paikoissa, rajuja pakkasia, helleaaltoja ja muita rajuja ilmiöita näyttää olevan enemmän kuin vuosisadan alkupuoliskolla.

100 vuotta ei ole mikään aivan lyhyt aika, sitten on tutkittu Antarktikan jääkerrosta kairaamalla eri aikakausien ilmapitoisuuksia. Monet tutkijat ovat todenneet tiettyjen kaasujen korkean pitoisuuden korreloivan keskimäärin lämpimämpien aikakausien kanssa. Nyt kun todennettavasti hiilidioksidi, metaanin ja monien typpioksidien taso ilmassa on nousemassa yhtäkkiä ilmasto on lämpenemässä? Väittäisin että tässä näyttää olevan selkeä kausalitetti.

Paikallisesti kuivuus voi johtua monesta tekijästä kuitenkin eniten ilman kosteudesta, erilaisista ilmavirroista ja paikan kasvillisuudesta sekä sen kyvystä palauttaa sekä absorboida vettä.

Eiks kaikki valheet saa alkunsa telkkarista? Ok, aika monet huhut saadaan aikaan plattarissakin
#31 • • Dani Cior Guest

En tiedä mitähän ideologiaa itsekin tuen, mutta
maailmasta on aina 50% täyttä paskaa ja 50% hyviä asioita.
Toisilla menee hyvin, toisilla huonosti

Aika mustavalkoinen toi sun maailmankuva. Eikö kannattaisi lisätä vähän sävyjä sekaan?
#32 • • karvanoppa Guest
Mihin tää maailma on menossa?
Maailma on menossa eteenpäin, koska se on alamäessä.
#33 • • MikkiHiiri Guest

Aika mustavalkoinen toi sun maailmankuva. Eikö kannattaisi lisätä vähän sävyjä sekaan?

Heh!
Tosiaankin, mun maailmassa kaikki on 1-bittistä
Pitää lähtee vetää lärvit, josko tulis hieman lisäbittejä
ajatteluun
#34 • • pakana Guest

Originally posted by Felis:
Nykynuorison oikuttelua ja maailman menoa on ihmetelty koko historian läpi. Enpä usko että siinä asiassa juuri mikään on muuttunut...

[ja kas kas kuka tähän trolliin lankesikaan ]

Vaikka sanatarkasti sanotkin ainoastaan, että touhuja on ihmetelty aina, eikä mikään o muuttunu sen suhteen, niin kyl joutu lähtee vääntää. Mikään ei o muuttunu, eikä muutu. "Maailma jatkaa radallaan", ihmisluonto ei muutu eikä mihinkään oikeen voi vaikuttaakaan. Siankakkaa, sano kärttyukko ja otti semiherneet kaikille itsensä passiiveiksi degeneroineille.

Tokihan touhuja on ihmetelty, mut mä en nyt vaan ois ihan niin varma et tapahtuko mm. näitä 50 vuotta sitten:

[kotosuomi]
12-vuotiaat rännittää herskaa
13-vuotias tyttö puukotti 15-vuotiaan frendinsä kanssa vanhuksen bussipysäkillä
Koululainen ampu luokkatoveriaan päähän
Teinit imppas butaania ja pahoinpiteli vanhuksen hengiltä
Nuoret palotteli frendinsä hämärissä öisissä sessioissa
Lähes joka luokalla on persoonallisuus/oppimishäiriöistä kärsiviä lapsia
Rikosoikeudellisen vastuun alaikärajan laskemista harkitaan lisääntyneen&raaistuneen nuorisorikollisuuden takia

[ulkolandia]
Koululainen ampu suurimman osan luokkatovereistaan ja lopulta ittensä
Alaikäinen teki itsemurhalennon ala WTC
Kaks teiniä tappo vauvan "saadakseen tietää et ONKS SE VITTU KIVAA!!!"

...listaa vois jatkaa mut varmaan kaikille tulee vaan ihan vitun paha olo...jos siis lakkaa hetkeks puuduttamasta itteensä ja yrittää tirkistellä barbinpinkin hyvinvointiyhteiskuntamatriisin läpi. Onhan täs nyt päivänselvää et joku on totaalisen pielessä.

Oon ollu jonkun verran nykyajan lasten kanssa tekemisissä kouluissa ja partiossa, ja joka ryhmästä löytyy todellakin yks tai muutaman yksilö, joilla niin paha olla, et se purkautuu häiriökäyttäytymisenä. Kanssakäynti tapahtuu kiusaamalla muita, löymällä ja rikkomalla paikkoja. Opettajiin ja muihin vanhempiin rinnastettaviin auktoriteetteihin suhtaudutaan vihamielisesti jo alle kymmenvuotiaina, eikä mikään oikein tunnu menevän perille. Vanhemmiten annetaan puukkoa ja perustetaan jotain saatanan "Natural Born Killers"-klubeja ja tökitään itteensä likasilla neuloilla kun muutakaan exittiä ei löydetä.

"Mikä sitten nuorisoamme vaivaa", kysyy paskalehtien lööpit ja avuttomat vanhemmat. Videopelit? TV-väkivalta? Koululaitoksen rappio? Kommarit? Ilmansaasteet? Pokemon?

...vai miltäs kuulostais seuraava selitys: Suomi, maailman kilpailukykysin valtio, EUn mallimaa, huipputeknologian huippuomaksujien ultratrimmattu mobiili informaatioyhteiskunta pyörii naurettavan pienellä miehityksellä. Montaks miljoonaa meitä suomalaisia olikaan? Montako on eläkkeellä? Moniko on vielä koulussa? Kuinka moni on työtön? Kuinka moni chillailee seittemättä vuottaan gradunsa parissa? Kuinka moni leikkii metsässä pyssyillä? Kuinka moni makaa puhtailla valkosilla lakanoilla toisten hoidettavana? Kuinka moni unelmoi viilasta kakussa?

Oottekos ikinä kelannu kuinka helvetin pieni porukka tän maan optioilla rasvattuja rattaita oikein pitää liikkessä? Mä en oikein usko et tää nykynen hidastuvan väestönkasvun ja eksponentiaalisesti kasvavan talouden välinen suhde natsaa hirveen hyvin yhteen onnellisen ja tasapainosen perhe-elämän kanssa. Resurssien niukkuus on fakta, joka pätee myös työikäsen väestön käytettävissä olevaan aikaan. Ne tunnit, jotka vietetään ältsinmieltsinseksikkään lanssheerauskampanjan, mobiiliteknologian rajoja rikkovan tuotekehitysprojektin tai dollarimaailmaa tärisyttävän pörssitiedotteen parissa on luonnollisesti pois ajasta omien "rakkaiden" lasten kanssa.

Ja se rupee pikkuhiljaa näkymään.

Loppuun railakas esimerkki tosielämästä: Espoo, syksy 2001

Neljäsluokkalaisen vastaus koulun naispuoliselle vararehtorille tämän toruttua pojua huonosti hoidetusta koulutyöstä: "[haistattelua]...sä mulle mitään mahda, et sä tiedä kuka mun faija on?!?[lisää haistattelua]" Tämän johdosta luokanopettajana toimiva vararehtori soitti faijalle ja kertoi pojan käytöksestä. Faijan vastaus: "Älä rupee akka mulle soittelemaan, etsä tiedä kuka mä oon? Mulla on kuule 500 henkee duunissa, et sä mulle mitään mahda..."

:jii:
#35 • • unik Guest
life` s a bitch and then you die.
#36 • • sniper Guest

Originally posted by pakana:

Loppuun railakas esimerkki tosielämästä: Espoo, syksy 2001

Neljäsluokkalaisen vastaus koulun naispuoliselle vararehtorille tämän toruttua pojua huonosti hoidetusta koulutyöstä: "[haistattelua]...sä mulle mitään mahda, et sä tiedä kuka mun faija on?!?[lisää haistattelua]" Tämän johdosta luokanopettajana toimiva vararehtori soitti faijalle ja kertoi pojan käytöksestä. Faijan vastaus: "Älä rupee akka mulle soittelemaan, etsä tiedä kuka mä oon? Mulla on kuule 500 henkee duunissa, et sä mulle mitään mahda..."

:jii:

Miten mulla on semmonen fiilis, että tällä asenteella varustettua porukkaa rupee olemaan kohta vähän enemmänkin... Lähinnä rupeaa pelottamaan...
#37 • • mekaanikko Guest
Jaaha, johan käy taas keskustelu kuumana. Muutama oma pointtini:

Ilmaston lämpeneminen: totta kai nämä ovat monimutkaisia asioita joita on hankala todistaa sitovasti suuntaan tai toiseen, mutta kyllä mun mielestä kovasti näyttää siltä että huoleen on aihetta. Voisivatko ilmastoskeptikot heittää jotain lähdeviitteitä väitteensä tueksi? Tässä malliksi yksi oma viite: Ihmisen vaikutus ilmastoon on havaittavissa. Lainaus: 2500 maailman johtavaa ilmastotutkijaa, jotka toimivat hallitustenvälisessä ilmastonmuutospaneelissa IPCC:ssä ilmoittivat vuonna 1995, että suurin osa todistusaineistosta viittaa havaittavaan ihmisvaikutukseen maailman ilmastossa.

Nuoriso ja lapset: epäilemättä tietyt nuorison ja lasten ongelmat ovat kärjistyneet, mutta itse väittäisin - ja ei, mulla ei ole tilastollista näyttöä tästä mutta ei ole päinvastaisestakaan - että huomattava osa ilmiöstä selittyy tiedonvälityksen tehostamisella. Jos sata vuotta sitten skidit olisivat puukottaneet kulkurin maitolaiturille, ei siitä olisi luultavasti kuullut toisella puolella maata kukaan. Kun tänä päivänä mies saa puukosta bussipysäkillä, joukkotiedotusvälineet tykittävät joka tuutista niin että saa elää tynnyrissä välttyäkseen tiedolta tapahtuneesta.

Esimerkiksi tutkimuksen Muistio nuorisoväkivallasta: Nuorisotyö ja polarisaatio-oletus mukaan [...] nuorten tekemien henkirikosten määrä vuosittain on hyvin vähäinen, toisaalta taas vuosittaiset vaihtelut saattavat olla suhteellisen suuria. [...] tilastollisessa katsauksessa nähdään alle 15-vuotiaiden tappoihin ja murhiin syyllisiksi epäiltyjen määrien olleen laskussa 1990-luvulla verrattuna 1980-lukuun. Kuitenkin, jos ottaa mukaan uudet vuoden 2000 tiedot, 90-luvun viimeinen viisivuotiskausi nousee lähelle 80-luvun määriä. 15-17-vuotiaiden syyllisiksi epäiltyjen määrä on ollut lievästi nousussa 90-luvulla ja erityisesti 90-luvun lopulla.

Ilmeisesti siis ainakin lievää nousua nuorten tekemien henkirikosten määrässä on tapahtunut viime vuosina, mutta mielestäni mediaa seuraamalla muodostuva käsitys lasten ja nuorten väkivaltarikollisuuden räjähdysmäisestä kasvusta ei saa kovin vankkaa tukea rikostilastoista.

Ylipäänsä "ennen oli paremmin" -tyyppiset argumentit tässä asiassa ovat hankalia koska suurin osa kirjoittajista tuntuu lähinnä peilaavan median kautta syntynyttä käsitystä nykytilanteesta idealisoituun historiankäsitykseen. Faktoja ei paljon ole esittää. Oman käsitykseni mukaan tämä "parempi aika" johon tavataan tehdä vertailuja, on itse asiassa varsin lyhyt ajanjakso, n. 1950-1990. Kun mennään pari-kolme sataa vuotta ajassa taaksepäin, alkaa esimerkikiksi väkivallan aiheuttama kuolleisuus *suhteessa väestöön* näyttää vähän toiselta kuin nykyisin. Samoin esimerkiksi 15-vuotias tappaja ei ollut mikään harvinaisuus 1600-luvulla; aikuisuus alkoi tuohon aikaan paljon aiemmin kuin nyt ja 15-vuotias oli jo aikuinen, jonka tekemisissä ei ollut iän puolesta mitään ihmeteltävää.

Huoltosuhteesta: kun Pakana nyt toi aiheen esiin niin tuostahan on paljonkin tilastotietoa. 1999 koko maan huoltosuhde oli n. 1,4 jossa on kymmenessä vuodessa tapahtunut nousua 0,1. Tuo siis tarkoittaa että jokaista 1 työssäkäyvää kohden on 1,4 lasta, opiskelijaa, työtöntä, eläkeläistä ym. Huoltosuhteen heikkeneminen on tekniikan kehittyessä luonnollinen ilmiö: koneet korvaavat ruumiillisen ja rutiinityön tekemiseen tarvittavaa työvoimaa. Sama kansantaloudellinen tuotos saadaan aikaiseksi pienemmällä työpanoksella, mikä merkitsee keskimäärin enemmän vapaa-aikaa ja/tai enemmän hyödykkeitä per capita. Valitettavasti yhteiskunnallisessa tulonjaossa on lukuisia epäkohtia jotka johtavat siihen että koneistaminen helposti lisää polarisaatiota köyhien ja rikkaiden välillä.
#38 • • Pan Guest
Kuten tässä on jo tullut mainittua, niin ihmisikunnan historia on ollut ylä- ja alamäkeä; välillä olemme elelleet rauhassa muiden kanssa yltäkylläisyydessä, välillä taas pistäneet toisiamme uuniin.
Tappamisen halu, itsekkyys ym. ovat Homo Sapiensille täysin luonnollista käyttäytymistä.

Tällä hetkellä me (länsimalaiset) ratsastamme hyvinvoinnin aallonharjalla, ja tulevaisuudessa -en lähde ennustamaan ajankohtaa- onni tulee kääntymään.
Mutta jotta emme menettäisi yöuniamme ja vaipuisi täydelliseen epätoivoon on pakko olla optimisti ja elää sen mukaan, että huominen olisi parepi.
Ja maailama pelastuu sun muuta hölynpölyä!

[ 07 March 2002: Message edited by: Pan ]
#39 • • pakana Guest
mekaaanikko: "Sama kansantaloudellinen tuotos saadaan aikaiseksi pienemmällä työpanoksella, mikä merkitsee keskimäärin enemmän vapaa-aikaa ja/tai enemmän hyödykkeitä per capita. "

Aivan. Kansantaloudellinen tuotos tosin on kasvanu jonkun verran. Jos nyt tuotettais sama määrä kun 500 vuotta sitten ni kenkään ei tarttis tehä mitn.
#40 • • Pan Guest

Originally posted by Tapi T:
Prkl:n vanhemmat ja vapaa kasvatus!!!

Ei näe, että syy olis vapaassakasvatuksessa. Kysymys on enenmmänkin kasvatuksen puutteesta, siinä on iso ero. Itse olen saanut ns. vapaankasvatuksen, enkä maleksi kadulla etsien vahuksia puukotettavaksi.