Originally posted by Felis:
Nykynuorison oikuttelua ja maailman menoa on ihmetelty koko historian läpi. Enpä usko että siinä asiassa juuri mikään on muuttunut...
[ja kas kas kuka tähän trolliin lankesikaan ]
Vaikka sanatarkasti sanotkin ainoastaan, että touhuja on ihmetelty aina, eikä mikään o muuttunu sen suhteen, niin kyl joutu lähtee vääntää. Mikään ei o muuttunu, eikä muutu. "Maailma jatkaa radallaan", ihmisluonto ei muutu eikä mihinkään oikeen voi vaikuttaakaan. Siankakkaa, sano kärttyukko ja otti semiherneet kaikille itsensä passiiveiksi degeneroineille.
Tokihan touhuja on ihmetelty, mut mä en nyt vaan ois ihan niin varma et tapahtuko mm. näitä 50 vuotta sitten:
[kotosuomi]
12-vuotiaat rännittää herskaa
13-vuotias tyttö puukotti 15-vuotiaan frendinsä kanssa vanhuksen bussipysäkillä
Koululainen ampu luokkatoveriaan päähän
Teinit imppas butaania ja pahoinpiteli vanhuksen hengiltä
Nuoret palotteli frendinsä hämärissä öisissä sessioissa
Lähes joka luokalla on persoonallisuus/oppimishäiriöistä kärsiviä lapsia
Rikosoikeudellisen vastuun alaikärajan laskemista harkitaan lisääntyneen&raaistuneen nuorisorikollisuuden takia
[ulkolandia]
Koululainen ampu suurimman osan luokkatovereistaan ja lopulta ittensä
Alaikäinen teki itsemurhalennon ala WTC
Kaks teiniä tappo vauvan "saadakseen tietää et ONKS SE VITTU KIVAA!!!"
...listaa vois jatkaa mut varmaan kaikille tulee vaan ihan vitun paha olo...jos siis lakkaa hetkeks puuduttamasta itteensä ja yrittää tirkistellä barbinpinkin hyvinvointiyhteiskuntamatriisin läpi. Onhan täs nyt päivänselvää et joku on totaalisen pielessä.
Oon ollu jonkun verran nykyajan lasten kanssa tekemisissä kouluissa ja partiossa, ja joka ryhmästä löytyy todellakin yks tai muutaman yksilö, joilla niin paha olla, et se purkautuu häiriökäyttäytymisenä. Kanssakäynti tapahtuu kiusaamalla muita, löymällä ja rikkomalla paikkoja. Opettajiin ja muihin vanhempiin rinnastettaviin auktoriteetteihin suhtaudutaan vihamielisesti jo alle kymmenvuotiaina, eikä mikään oikein tunnu menevän perille. Vanhemmiten annetaan puukkoa ja perustetaan jotain saatanan "Natural Born Killers"-klubeja ja tökitään itteensä likasilla neuloilla kun muutakaan exittiä ei löydetä.
"Mikä sitten nuorisoamme vaivaa", kysyy paskalehtien lööpit ja avuttomat vanhemmat. Videopelit? TV-väkivalta? Koululaitoksen rappio? Kommarit? Ilmansaasteet? Pokemon?
...vai miltäs kuulostais seuraava selitys: Suomi, maailman kilpailukykysin valtio, EUn mallimaa, huipputeknologian huippuomaksujien ultratrimmattu mobiili informaatioyhteiskunta pyörii naurettavan pienellä miehityksellä. Montaks miljoonaa meitä suomalaisia olikaan? Montako on eläkkeellä? Moniko on vielä koulussa? Kuinka moni on työtön? Kuinka moni chillailee seittemättä vuottaan gradunsa parissa? Kuinka moni leikkii metsässä pyssyillä? Kuinka moni makaa puhtailla valkosilla lakanoilla toisten hoidettavana? Kuinka moni unelmoi viilasta kakussa?
Oottekos ikinä kelannu kuinka helvetin pieni porukka tän maan optioilla rasvattuja rattaita oikein pitää liikkessä? Mä en oikein usko et tää nykynen hidastuvan väestönkasvun ja eksponentiaalisesti kasvavan talouden välinen suhde natsaa hirveen hyvin yhteen onnellisen ja tasapainosen perhe-elämän kanssa. Resurssien niukkuus on fakta, joka pätee myös työikäsen väestön käytettävissä olevaan aikaan. Ne tunnit, jotka vietetään ältsinmieltsinseksikkään lanssheerauskampanjan, mobiiliteknologian rajoja rikkovan tuotekehitysprojektin tai dollarimaailmaa tärisyttävän pörssitiedotteen parissa on luonnollisesti pois ajasta omien "rakkaiden" lasten kanssa.
Ja se rupee pikkuhiljaa näkymään.
Loppuun railakas esimerkki tosielämästä: Espoo, syksy 2001
Neljäsluokkalaisen vastaus koulun naispuoliselle vararehtorille tämän toruttua pojua huonosti hoidetusta koulutyöstä: "[haistattelua]...sä mulle mitään mahda, et sä tiedä kuka mun faija on?!?[lisää haistattelua]" Tämän johdosta luokanopettajana toimiva vararehtori soitti faijalle ja kertoi pojan käytöksestä. Faijan vastaus: "Älä rupee akka mulle soittelemaan, etsä tiedä kuka mä oon? Mulla on kuule 500 henkee duunissa, et sä mulle mitään mahda..."
:jii: