Kuulonhuoltoa

56 posts, 3 pages, 9,339 views

Avatar
#21 • • pHaze Guest
Jep. Jos dj kuulisi tanssilattialla olevan volyymin sellaisena kuin se on, niin suurimmassa olosuhteissa dj ei kuulisi soittaa koska monitorit ja kuulokkeet eivät millään riittäisi peittämään melua tarpeeksi. Dj:n on siis täysin mahdotonta yleensä tietää kuinka kovaa volyymi on pöydän toisella puolella, ellei järjestäjä ole etukäteen ilmoittanut rajoja ja säätänyt pa:ta niin, että mikserin equpalkeista on mahdollista päätellä siedettävän volyymin rajat. Valitettavan harvoin moiseen käytäntöön tosin törmää.
Avatar
#22 • • Lucy Luke Guest

Näinhän se on, mutta usein dekkien takana tulee "hei nyt ne joraa, varmaan ne jorais vielä kovemmin kun pistää lisää volaa" -fiilis.

Ja DJ:llä on usein kuulovaurio jo valmiiksi ja dekkien takana on usein vähemmän meteliä kuin lattialla etc.



Jep. Ja valitettavasti on myös olemassa DJ:tä, jotka kompensoivat kehnoja taitojaan tai silkkaa tyhmyyttään soittamalla "lujempaa kuin laki sallii".

Enkä ainakaan henkilökohtaisesti pahastu jonkun tullessa kertomaan äänen olevan liian lujalla tai vastaavasti turhan vaimealla. Mielestäni kyse on osittain asiakaspalvelusta, joten turhan ylimielinen "kyl mä tiedän miten kovaa mun kuuluu soittaa"-asennoituminen tulisi jättää ainakin amatööritasosta puhuttaessa. Ammattilaisen luulisi kokemuksen kautta tietävän mikä on sopivaa.
Avatar
#23 • • Tapi T Guest

Originally posted by ville:
Tosin tässä vaiheessa tietysti olisi hyvä, että dj kävisi itse tanssilattialla kuuntelemassa ääntä. (propsit juhalle (indigolle), joka käy välillä jopa kesken setin kuuntelemassa lattian äänenvoimakkuutta.)


Todellakin. Eli tästä lähtien ainakin plattarin dj-posse ottaa Indigosta mallia ja käy pariin kertaan settinsä aikana kuuntelemassa lattialla miltä musiikki kuullostaa ja säätää PA:ta sen mukaan.
Avatar
#24 • • JussiS Guest

Originally posted by Tapi T:
Todellakin. Eli tästä lähtien ainakin plattarin dj-posse ottaa Indigosta mallia ja käy pariin kertaan settinsä aikana kuuntelemassa lattialla miltä musiikki kuullostaa ja säätää PA:ta sen mukaan.



Yleensä mä pyydän et joku joka tajuaa äänenvoimakkuudesta jotain, käy tanssilattialla tsekkaamassa äänenvoimakkuuden. Siitä sitten huitoo käsillään merkkejä ja säätää volumen sopivaksi. Välillä myös joku yleisöstä saattaa näyttää selkeästi "musa hiljaisemmalle" -merkkiä, jolloin yleensä vedän ääntä pois.
Avatar
#25 • • jUSSi Guest

Originally posted by JZZ:
...veikkaan ettei ainakaan tasapuolisuus toteudu. Ensimmäisen keskeytetyn teknobileen jälkeen haluan nähdä jonkun Stadion-luokan rokkitapahtuman keskeytyksen...



kuin myös. Jotenkin arvaan, ettei tuo meluraja tule koskemaan isoja ja kalliita stadionkonsertteja... selitykseksi varmaan annetaan "...kun ne parantaa suomen imagoa..." tjsp.

itse en käy enää pileissä ilman kuusia, koska se tuntuu yksinkertaisesti pahalta. Soittaessani tarkkailen äänenvoimakkuutta ja pienennän tarpeen vaatiessa. Itse soitan mieluiten hieman pienemmällä, mutta hyvällä äänentoistolla. Siinä on hohtoa enemmän kuin tajuttomassa luukutuksessa.

edit: vika kappale + typot

[ 25 July 2002: Message edited by: jUSSi ]
Avatar
#26 • • supersamuli Guest

Originally posted by ville:
että dj kävisi itse tanssilattialla kuuntelemassa ääntä. (propsit juhalle (indigolle), joka käy välillä jopa kesken setin kuuntelemassa lattian äänenvoimakkuutta.)



Juuri näin soundin kontrollointi on hoidettava, ellei sitten paikan päällä ole jotain luotettavaa henkilöä hoitamassa asiaa DJn puolesta.

Itse en kertakaikkiaan ymmärrä miten joku voi edes ajatella soittavansa levyjä yleisölle ilman tietoisuutta tanssilattian soundin toimivuudesta ja käyttäytymisestä. Valitettavan usein huomaa kokeneidenkin tiskijukkien huudattavan PA:ta aivan äärirajoilla, jolloin kuulon vaurioitumisen lisäksi myös saundi menee täysin ruvelle. Tähän en keksi kokemattomuuden/tietämättömyyden lisäksi muuta syytä kuin välinpitämättömyyden, mikä taas ei anna kovinkaan mairittelevaa kuvaa DJn kyvystä hoitaa hommaansa edes välttävästi. Toisaalta en myöskään ymmärrä bilejärjestäjiä jotka buukkaavat näitä edellämainitun kaltaisia "DJtä" kerta toisensa jälkeen ongelman tiedostettuaan.

Lähes kaikki omissa bileissämme soittaneet vierasdj:t ovat hoitaneet äänen tarkkailun todella ammattitaitoisesti, ja välillä (muutaman ulkomaalaisen ollessa kyseessä) suorastaan neuroottisesti, jolloin homma varmasti pysyy koko ajan hanskassa ja toisaalta levyjä pystytään soittamaan niiden vaatimalla tavalla.
Avatar
#27 • • OSC8 Guest

Originally posted by Jokke:
Kaksipiippuinen juttu. Omien aistien varjeleminen on tietty ihan ok, mutta se että sen huolehtimisesta sälytetään kolmansille osapuolille ei ole.



Onhan se niin että ei holhouksella välttämättä mitään tuloksia saada

Mutta kyllä minun mielestä olisi vähintäinkin hyvää asiakaspalvelua jos tulppia olisi jaossa. Ei välttämättä tyyliin heti sisäänkäydessä käteen, mutta jos vaikka tulppia voisi tarpeen mukaan poimia mukaan niin hieno juttuhan tuo olisi.

Itse ostin aikanaan kalliinpuoleiset "hifitulpat" ja hukkasin ne sitten heti ensimmäisellä kerralla ilman että kerkesin käyttää niitä kertaakaan. Uusia ei ole siihen harmitukseen tullut tilalle ostettua, joten olen käyttänyt vain niitä apteekin keltaisia perushirvityksiä.

Joskus kuitenkin nekin unohtuvat kotiin tms. ja harmittavaa kyllä, 95% varmuudella bilekohteesta ei voi edes ostaa tulppia. Ei edes niitä kakkoja apteekin keltaisia.

Mitä tulee kustannuspuoleen niin ei mene läpi, jos järjestäjä niitä tukusta ostaa yhden pikkulaatikollisen ja vaikka perii niistä puoli euroa per pari niin ei voi todkaan syödä katteita paljoa mitään

Nyt on kyse kuitenkin ihmisten kuulosta, ne paskimmatkin kertakäyttötulpat riittää suojaamaan jos musiikki on liian lujalla
Avatar
#28 • • kilobitti Guest
Faktaruutu ulkomuistista, korjatkaa nyt ihmeessä joku jos muistan väärin:

Melussa turvallisesti vietettävä aika puolittuu +3db välein. 8 h pystyi olemaan 85dB:ssä, jolloin tästä voisi duunata taulukon

85 8h
88 4h
91 2h
94 60 min
97 30 min
100 15 min

jne. jne...

Huomionarvoista on että esim. Elacin 25at ottaa 25 dB pois. Ts. jos nää ois ihan suoraan verrannollisia, 119dBn melussa vois olla tulpat päässä vaan tunnin...skaala on raju koska äänenpainettahan ei lasketa kuten metrejä tai litroja, vaan äänenpaine tuplaantuu 6dB välein. Eikö?

Ja enemmin puhdasta laatua kun painetta mulle, kiitosh.

-kb

[ 26 July 2002: Message edited by: kilobitti ]
Avatar
#29 • • supersamuli Guest

Originally posted by kilobitti:
Melussa turvallisesti vietettävä aika puolittuu +3db välein. 8 h pystyi olemaan 85dB:ssä, jolloin tästä voisi duunata taulukon

85 8h
88 4h
91 2h
94 60 min
97 30 min
100 15 min



Juuri näin, tosin sen verran vielä selvennystä että kyseessähän on turvallinen melussaoloaika päivittäin (eli keskimäärin 40h viikkoa kohti).


äänenpaine tuplaantuu 6dB välein. Eikö?



Itseasiassa mun ymmärtääkseni jo 3dB lisäys äänen voimakkuudessa merkitsee äänitehon kaksinkertaistumista. Eli jotta korvaan kohdistuisi entisensuuruinen meluannos, on melussaoloaika vähennettävä puoleen (niin kuin jo yllä totesitkin).

Mun kokemuksieni mukaan äänentaso klubeissa (karkeasti yleistäen) vaihtelee 90-110dB:n välillä niin, että keskiarvolukema menee jonnekin 90-95dB:n välille ja piikit ovat aika harvoin yli 110dB. Joka tapauksessa nämä lukemat tarkoittavat sitä, että lähes jokaisen klubi-illan (tai ravintolaillan) jälkeen tilasta poistuu suuri määrä kuuloaan vaurioittaneita ihmisiä. Ylläolevan taulukon mukaanhan esim. 110dB:n turvallinen päivittäinen annos on n. 1 min 30 sek (vaihdellen tietysti yksilökohtaisesti).
Ajatelkaa asiaa.

[ 26 July 2002: Message edited by: supersamuli ]
Avatar
#30 • • Tommi A Guest
Kyllä se on dj jonka pitäis pitää huoli äänevoimakkuudesta eikä kenenkään muun...Itse parhaimmillaan n.8 kertaa illassa oon huomauttanu asiasta ja yleensä dj kuin dj muistaa sen max yhden biisin ajan.
Avatar
#31 • • genki Guest
mun mielestä optimaalinen tilanne olis se, että kaikilla tanssijoilla olis hyvät korvatulpat, sellaset mitkä blokkaa kaikkia taajuuksia tasasesti... sit ne vois tuntee sen äänenpaineen tuottaman ihanan värinän ja kuitenkin säilyttää kuulonsa ja nauttia 115 dB:stä ilman että korviin sattuu huono eqtus.
Avatar
#32 • • mekaanikko Guest
Noiden lukujen osalta olisi kiva tietää, mitä mitataan ja mistä. Hetkellinen 100 dBC 1 m kaiuttimista tyhjässä salissa on kovasti eri asia kuin esim. 100 dB(A) viiden minuutin keskiarvona keskeltä täyttä tanssilattiaa mitattuna. Koska luultavasti tarkoitus on mitata jotain pikemminkin jälkimmäisen tapaista, en itse pidä noita rajoja kovinkaan kohtuuttoman kuuloisina. dB(A):ssahan painotetaan esim. 100 Hz kaistaa -20 dB luokkaa ja siitä alaspäin jyrkästi laskevalla käyrällä, joten esim. jykevät bassot eivät kovinkaan helposti saa mittaria hypähtämään yli sallituista rajoista toisin kuin keskiäänet.

Itse näkisin kyllä ihan terveenä että ravintoloiden/klubien äänenpaineita rajoitettaisiin vaikka pakolla kun ei omatoimisesti mitään tunnu tapahtuvan. Kyseessähän on toisaalta työsuojelukysymys (miettikää itse tilannetta että olisitte vaikka viitenä iltana viikossa duunissa raflassa jossa paukutetaan kiksua niin että korvista meinaa alkaa valua verta) ja toisaalta myös ihmisten viihtyvyyskysymys. Väitän, että mitattu äänenpaine ja koettu äänen "totaalisuus" (eli se että musiikki peittää kaiken muun alleen) eivät ole mitenkään välttämättä suoraan toisiinsa verrannollisia. Siis toisin sanoen, on mahdollista saada aikaan samanlainen musiikkikokemus pienemmilläkin volyymeillä, jos esim. käytetään monipisteääntä, lisätään esim. infrabassoja jne. Tällaisen kehittelemiseen vain ei nykyisellään ole mitään insentiiviä kun mitään pakottavia rajoja ei tunnu olevan tai ainakaan niitä ei noudateta.
Avatar
#33 • • switch one Guest
Hei, pitääkö kaikkea rajoittaa ja hallita säätämälle kaikelle laki??? ei ihmiset nyt niin lampaita ole ettei tajua jos kuuntelee kiksua liian lujaa. mä haluun ainakin että junkat soi niin että lahkeet hulmuaa.
Avatar
#34 • • amalin Guest
Asialla on todellakin kaksi puolta: musiikki joko kuulostaa hyvältä tai sit se tuntuu hyvältä. Itse olen kallistunut tuon hyvältä kuulostamisen puolelle. Esim. koneistossa betonihallit teki äänestä todella hirvittävää. yläbassot puuroutui täysin kaikujen takia ja kuulosti meteliltä joka tuntui rasittavilta korvissa.
Ainakin itseäni häiritsevät puuroutuneet keskiäänet ja särähtävät diskantit. Basso ei tunnu rasittavan korvia niin paljon, vaikka ilmaa liikkuukin enemmän bassotaajuuksilla. Olen tainnut jostain lukeakin, että diskanteista mitataan kovimmat paineet konserteissa.

Laitteiden rajoitusten takia ääntä lisätessä ilmeisesti alemmat äänet eivät lisäänny suhteessä, bassojen vaatiman tehon takia. PA-laitteissa saatetaan jopa rajoittaa alimpia taajuuksia, että tehonkestoa saadaan lisää.
Eli DJ:n ajatellessa: "pistetäämpä volaa lisää et saadaan bassotki mukaan", tulee bassoa lisää, mutta ylemmät äänet ovatkin sitten jo rasittavan lujalla.

Itselläni on "hifitulpat", mutta mieluummin tietysti olis ilman niitä. On ne paremmat kuin perus Earit, mut ääni tulee aina vähän tukkoiseksi.

Monipistesysteemilläkin on huonot puolensa. Isossa hallissa äänen kulkumatka on pitkä ja jos satut olemaan lähempänä toisia kaiuttimia, musiikki saattaa kuulostaa laukkaavalta.

Ihmisillä on eri mieltymyksiä ja kipurajat erilaisia, joten tuskin ikinä päästään kaikkia tyydyttävään ratkaisuun.
Avatar
#35 • • kilobitti Guest

Originally posted by amalin:

Itselläni on "hifitulpat", mutta mieluummin tietysti olis ilman niitä. On ne paremmat kuin perus Earit, mut ääni tulee aina vähän tukkoiseksi.



Hyvä tietää vielä; Earit ottaa diskanteista parahaimmillaan/pahimmillaan pois -40dB, samalla kun bassot jää lähes vaimentamatta. Hifitulpat (kuuset ym) taasen ottaa pois yleensä vaan 15 db, mutta varsin tasaisesti. Kyllähän sekin auttaa, mutta kannattaa olla skarppina kun viisari helähtää 100db:n tuolle puolen.

Vita-terveyspalvelusta muuten sanottiin, että mikäli haluaa enemmän vaimennusta kun 25 db, tarvii ostaa melukypärä.. Sitä kovemmat äänet kun tulee jo niin kovaa kallon luita pitkin ettei niitä voi muuten vaimentaa...ehkä kaikki bileet on pian täynnä Darth Vadereita

Originally posted by switch one:
ei ihmiset nyt niin lampaita ole ettei tajua jos kuuntelee kiksua liian lujaa.



Lampaita tai ei, joka bileissä on aina vaikka kuinka monta tulpatonta jotka hilluu pa:n edessä jotka ei vaan tajua sitä melun määrää. Lakipykälissä on aina se tyhmä ominaisuus että joko joku tiukkapipo tulkitsee niitä älyttömän tiukkaan, tai sitten bilejärjestäjät rupeavat järjestään työntämään "suurinta sallittua" koska kaikki vähempi olisi nössöilyä.

Fiksuinta olisi jos järjestäjät voisivat itse hillitä äänenpainetta, ilman lain velvoitetta ja pykälien nussimista puolin jos toisin. Itse en mitään lakia tarvi, oon kevyen tinnituksen myötä oppinu käyttämään tulppia oikeissa paikoissa (=lähes aina, jopa leffassa).

-kb

edit: lakilöpinää

[ 29 July 2002: Message edited by: kilobitti ]
Avatar
#36 • • MikkiHiiri Guest
Tuskinpa melua mitataan kaiuttimen vierestä. Oishan se
perseestä kun kaiutinelementin edessä soi n.135-140dB ja
tanssilattialla 80dB.
115dB:n piikki on helvetin kova ääni keskitaajuuksilla.
Bassoissa se tuntuu jonkinnäköisenä nyrkiniskuna rintaan.

Kiinnostais muuten tietää miten kovat paineet oli Garden Of Edenissä. Kävellessäni käytävää pitkin joissain kohdissa
oli varmasti ajoittain reippaasti yli 120dB

Niin ja +3dB on 2x enemmän ääntä ja matkan kaksinkertaistuessa
äänenpaine laskee 3dB.
Caro²

Posts: 5,301

#37 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Parashan olisi tietty se että tanssilattian jokaisessa nurkassa on yläpää pönpeli parin metrin korkeudessa (tanssilattian) keskelle suunnattuna. Näin ei tarvis sitä tasoa nostaa yli 135dB:n.. Sen kyllä ymmärtää että ne subit huutelee melko kovaa, basso on kuitenkin kiva asia. Muttajottaettä ne yläpäät pitää jauhaa... pää hajoaa..

Originally posted by CM:
Niin ja +3dB on 2x enemmän ääntä ja matkan kaksinkertaistuessa äänenpaine laskee 3dB.



Sisätiloissa jep. Ulkona tuo matkan kaksinkertaistuminen vähentää ääntä melkein 6db verran (näin muistelisin)..
Avatar
#38 • • Submotion Guest
Totta totta kyllä on koko jutska.

Välillä kyllä vetää aika pahasti korvista. Esimerkiksi vaikka kun on joku hyvä biisi ja dj vetää Pioneerin Jet-efecktillä niin siinä on kyllä kuulo hellänä high-soundien ja sit viel low-soundien kanssa hetkellisesti.

Jotkut dj:t myös pitää High & Med taajuudet todella kovalla, ne pitäs olla keskellä tai vähän vasemmalla, ei koskaan oikealla vähääkään.

Basson "tykytyksen" on in kuulla rintakehässä, mutta rajansa kaikella.

Vaikee topicci kaikkinaan..
Avatar
#39 • • Submotion Guest

Originally posted by Jokke:
musiikkiahan ei soiteta/kuunnella kovaa sen vuoksi että siitä lähtisi kuulo, vaan siksi että sopivan lujalla se kuulostaa huomattavan paljon paremmalta. Kun kaikilla on tulpat, musaa on soitettava entistä lujempaa että saa samat vibat irti.



Tottahan tuo, kuka pitää tahallaan kovalla, joku maso, vaan kunse kuuluu paremmin ja myös ns. piilotetut soundit kuuluu silloin, stereoilla harvemmin. Sama juttu on dj:n monitoreissa, ne pitää olla pirun kovalla, et ne ei tee viivettä ja kuulokkeet sit kans kovalle samalla.

Tulpat kaikille, tuskin tapahtuu. Siitä ei kyllä tulis mitään aikasex, kun vaan lisää hintoja ja kovempaa mättöä ja hajonneita blastereita.

Difficult Topic
Avatar
#40 • • da_chef Guest

Originally posted by Jokke:
mutta se että sen huolehtimisesta sälytetään kolmansille osapuolille ei ole.



Ei tässä ole mitään ongelmaa. Tilaisuuden järjestäjä on ainoastaan velvollinen tarjoamaan kuulosuojaimia asiakkaille mutta järjestäjän ei todellakaan tarvitse valvoa että niitä suojaimia käytetään.

Sellainen iso boksi Eareja tuskin kovinkaan paljoa maksa, ja joku järkkärin kaveri/kaverinkaveri on varmasti töissä jossain mistä sellaisen voi "lainata" =)