Talkoobileet & biletalkoot 2002

269 posts, 14 pages, 39,219 views

Avatar
#21 • • Anonymous Guest

Originally posted by Canzone:
[QB]Ok.

Onhan se totta että Fiskarssin tehdas on ihan vitun hieno paikka järkätä bileitä, mutta jos sinne tunkee joku 3000 henkee niin voi olla aika hiljaista että sinne mahtuis bilettämään.


Kyllä siellä tilaa on. Isoin halli ei ollu edes käytössä viimeksi. Ideana Kaste oli paras mitä oli toteutettu pitkään aikaan ja siitä kiitos vastuullisille. Se toimiiko se uudestaan samalla tavalla jää kokeilun varaan. Jos Kaste pidetään samaan aikaan aina samassa paikassa luo perinteen, mutta sivuvaikutuksina enemmän porukkaa ja homma ei välttämättä enään toimi niin plur-asenteella. Turhaa spekulaatiota.. Olen mukana panoksellani jos homma lähtee liikkeelle.

Avatar
#22 • • JussiS Guest

Originally posted by ville:
koneen uumenista löytyy vaikka mitä. Tässä listaukset viimevuodelta, aika tylyltä näyttää jos tosta ottaa pois entropyn, hytkyn ja inkvistion. Toisaalta voi hyvin olla että inkvisitiosta ja hytkystä joku jaksaa asioita hoitaa ...



Tarkoittaako toi, ettei Entropysta kukaan lähde mukaan hoitamaan asiaa, vai sitä että sä hoidat jo homman?

Eli teiltä, hytkyltä ja inkvisitiolta kaivataan lähinnä nyt mukaantuloa. Teipit + muovit varmaan saadaan hankittua, ja onhan tuossa alkupääomaa se 400 euroa, joka ei itseasiassa ole edes kauhean vähän...

Mitä tuosta listasta katsoo, niin PA:t on ollut ainakin suhteellisen ylimitoitettuja (tai ainakin täällä päin saadaan pienemmällä PA:lla sen kokoiset tilat toimimaan hyvin).

[QB]Mikäli haluttaisiin päästä tuohon 500 kävijään, niin kutsuja pitäisi varmasti jakaa tänäkin vuonna n 1000.[QB]



IMO voisi jakaa jopa enemmänkin, jos viime vuonna oli 500 ihmistä, niin mielstäni paikkaan mahtuisi (noilla areenoilla) varmaankin 700-800 tai yli. Ja tosihan on, että isoin sali oli käyttämättömänä, sinnehän saisi megabileetkin kun vaan ottaisi sen käyttöön

[ 26 February 2002: Message edited by: JZZ ]
Avatar
#23 • • ville Guest

Originally posted by JZZ:
Tarkoittaako toi, ettei Entropysta kukaan lähde mukaan hoitamaan asiaa, vai sitä että sä hoidat jo homman?

Eli teiltä, hytkyltä ja inkvisitiolta kaivataan lähinnä nyt mukaantuloa. Teipit + muovit varmaan saadaan hankittua, ja onhan tuossa alkupääomaa se 400 euroa, joka ei itseasiassa ole edes kauhean vähän...

Mitä tuosta listasta katsoo, niin PA:t on ollut ainakin suhteellisen ylimitoitettuja (tai ainakin täällä päin saadaan pienemmällä PA:lla sen kokoiset tilat toimimaan hyvin).



Mulla tai vaavulla ei ole aikaa lähteä tohon mukaan. Hieman epäilisin, että kukaan muukaan entropystä ei ehdi laittaa tuohon aikaa

tuo 400 euroa on tietysti ihan kiva summa, mutta esim viimevuonna budjetti taisi lopulta olla aika lähelle 15 kmk:aa, joten ei tuo 2400 kovin pitkälle auta.

PA:a eivät missään tapauksessa olleet ylimitoitettuja, ainoa sali missä ei vedetty nupit kaakossa oli proge. Sen sijaan ainakin inkivistion pa:a loppui hieman basso ja entropyn pa oli todella rajoilla. Nykyisin monet bilettäjät ovat vielä tottuneet esim d&b tai muuhun laatuääneen, joten viimevuotiset pa:t voisivat kuulostaa tänävuonna aika kurkkupurkeilta

esimerkkinä voisi mainita vaikka kasteen polkkapuolen missä oli yhdelle kanavalle d&b iso basso ja yläpää. Nämä olivat ehdottomasti parhaimmat kaapit paikanpäälle, mutta esim edenissä oli suuressa salissa noin kolminkertainen määrä ääntä vaikka pohjapinta-ala oli aika tarkalleen sama. (tosin edenin korkeus oli aivan toista luokkaa, ja edenissä ääni pääsi leviämään ympäristöön enemmän)
Avatar
#24 • • MikkiHiiri Guest
Viime vuoden Kaste oli vuoden 2001 parhaat bileet!
Mulla on vieläkin se "CosmicMan" -nimilappu tallessa =)
Toivottavasti tapahtuma saa jatkoa, tuskin maltan odottaa
Harmittaa kun täältä päin Suomea on mahdotonta tarjota
minkäännäköistä apua tällä hetkellä..
Avatar
#25 • • Fusione Guest

Originally posted by CosmicMan:
Mulla on vieläkin se "CosmicMan" -nimilappu tallessa =)



Mä voin tarjota nimilaput tänä vuonna: kuva
Avatar
#26 • • Ezzy Guest

Originally posted by FM:
Mä voin tarjota nimilaput tänä vuonna: kuva



Valitse sydäntäsi lähinnä oleva nimilappu. 4/1000 bilettäjää ei mutta miten me nyt...ööö...tota...nii.

Mut oikeesti, olen kuullut paljon hyvää ja tänä vuonna ilmoittadun talkoihin mukaan. Organisointikykyä vähemmän, lihasvoimaa enemmän

edit: suomen keel kuntoon

[ 26 February 2002: Message edited by: Chris Wicked ]
Avatar
#27 • • aom Guest
Samalla 110% innolla myös minä tarjoudun auttamaan kaikin mahdollisin tavoin.

Mutta mutta, eiks tässä ole vielä pääjärjestäjän paikka avoinna, ilman sitä on hieman hankala lähteä kalastamaan, oli apaja sitten kuinka hyvä tahansa. Jonkun pitäisi uskaltautua, JZZ on ollut aika aktiivinen

Ongelma näyttää myös olevan PA ja valaistus. Eikös näiltä kaikilta innokkailta tiskaajilta löytyisi soittovehkeitä kylliksi... Silti joku päämies varmaan auttaisi tässäkin. Entropyn osallistuminen näyttää heikolta, muuta eivät ole vielä sanaansa sanoneet.

Enivei, ideahan on loistava. Plattariporukan omat pileet, talkoo hengellä, miten niin plur on kaukana

(käytännön järjestelystä, tuskinpa se kannettava ja jonkinnäköinen plattarin tietokanta siinä olisi vaikea toteuttaa.. vai miten niitä kutsuja jaettiin ja missä?)

mika.
Avatar
#28 • • Dj Vertigo Guest
....Mua ainakin kiinnostaa olla mukana (128,4% teholla) - ja multa liekenee pikkunen PA (kilon rojut) + jotain valosälää <jonkun pienemmän stagen hoitamiseen> - mut noi isommat kamat vois esim. tehdä kolehtihengellä etc.

...Eikös suurin ongelma ole paikka - sellanen ku löytyy, ni ollaan jo edetty aika paljon asiassa.

Keep me up to date
Avatar
#29 • • mekaanikko Guest
Tällaisten talkoobileiden suurin ongelma on yleensä nimenomaan se organisoitumattomuus, jossa käy niin, että yhden tai muutaman ihmisen niskaan kaatuu kohtuuton määrä duunia (nimimerkillä Street Partyt 1998-99, sen jälkeen en ole enää noihin juttuihin avoimella valtakirjalla suostunut lähtemään). Hyvä idea voisi olla jo hyvin varhaisessa vaiheessa fiksata tiukat vastuualueet ihmisille, esimerkiksi seuraavaan tapaan:

- Päädiktaattori joka pitää kaikki langat käsissään, huolehtii järjestelykokousten koolle kutsumisesta ym. Hyvä olisi, jos ko. henkilö voisi keskittyä puhtaasti yleiskoordinointiin ja mahdollisesti isompien yksittäisten asioiden (esim. tilan vuokraus) ilman että hänen tarvitsee sotkeentua mihinkään yksittäisiin duuneihin tai esim. osallistua roudaukseen (vaikka on kaunis demokraattinen ajatus että kaikki tekevät myös ns. paskaduunia, oikeasti on tehokkaampaa että jotkut keskittyvät tekemään jotain muuta).
- Rahastonhoitaja/sihteeri joka huolehtii raha-asioista ja erilaisesta pienestä byrokratiasta kuten lupahakemukset ym.
- Tekniikkavastaava joka huolehtii yhteistyössä eri tilojen isäntien/emäntien kanssa siitä että kaikkiin tiloihin järjestyy tarpeellinen tekniikka ja muuta tekniikkaa (esim. autoja) on riittävästi käytettävissä.
- Isännät/emännät, 1 per tila, joka buukkaa artistit, rakentaa aikataulun ja toimii artistien yhteyshenkilönä ja katsoo paikan päällä että kaikki toimii.
- Tiedotus-/markkinointivastaava joka huolehtii lehdistötiedotteiden lähettämisestä, organisaation sisäisestä tiedotuksesta, flaijereiden suunnittelusta (ei välttämättä siis itse vaan etsii suunnittelijan ja valvoo työtä) ja painatuksesta ja verkkosivuista (jälleen, ei tarvitse tehdä tätäkään itse).
- Dekoryhmän vetäjä joka huolehtii dekojen suunnittelun ja rakentamisen järjestelystä ja koordinoi roudausvaiheessa niiden ripustusta ja purkua.
- Roudauspäällikkö tai mahdollisesti kaksi (toinen vastaa rakentamisesta ja toinen purkamisesta) jotka koordinoivat keskitetysti bileiden roudausta.
- Palvelupäällikkö joka huolehtii narikan, myynnin ja muiden tapahtuman oheispalveluiden organisoinnista ja koordinoi niiden työntekijöitä tapahtuman aikana.
- Tilakohtaiset roudausvastaavat jotka yhdessä roudauspäällikön ja tilan isännän/emännän kanssa koordinoivat ko. tilan roudauksen järjestämistä.

Sitten suorittavaa väkeä:

- graafikko tekemään flaijerit
- jos verkkosivut toteutetaan, niiden toteutusporukka (esim. graafikko, sitebuilder, serveri-/infra-tyyppi)
- "puhelintyyppejä" soittamaan erilaisia firmoja läpi (tätä hommaa tulee yleensä yllättävän paljon)
- flaijerinjakajia ja julisteiden liimaajia
- tyyppejä jotka hankkivat roudauksiin ja dekoihin tarvittavat materiaalit ja myytävät ruuat
- kuskeja
- roudaajia
- purkajia/siivoojia
- narikka- ja myyntihenkilökuntaa
- järjestysmiehiä, mielellään myös pari ns. kaappia, mieluiten ihan oikeita ammattilaisiakin


Tossa nyt mitä tuli mieleen. Toki samat ihmiset voivat hoitaa useampiakin nakkeja, varsinkin tuolla suorituspuolella, mutta käytännössä olisi hyvä jos voisi mahdollisimman varhaisessa vaiheessa lyödä lukkoon mahdollisimman suuren osan tehtävistä jottei turhaan ajeta joitakin ihmisiä loppuun kasaamalla heille kohtuuton määrä hommia.
Avatar
#30 • • MikkiHiiri Guest

Originally posted by mekaanikko:
- järjestysmiehiä, mielellään myös pari ns. kaappia, mieluiten ihan oikeita ammattilaisiakin



Heh! Muistanko oikein.. Viimeeksi ovella oli kaappi
ja tämä päästi hänen turistikamunsa sisälle. Lopputuloksena
joku ihme rock'nroll-äijä nukkui koko illan portaissa tmv
Muistan ku vielä yritin katsella nimilappua, "kukahan
plattarityyppi tämäkin on" =)
Avatar
#31 • • jonttu Guest
Moikka moi!

En pysty vielä sanomaan mitään siitä, lähtisikö HYTKY mukaan järjestelyihin tällä kertaa. Oletettavasti meidän riveistämme kuitenkin löytyy ainakin muutama henkilö joilla riittää innostusta ja riittävästi kokemusta tähän projektiin. Itse olen myös kiinnostunut olemaan mukana, mutta en päävastaavan ominaisuudessa; tekniikkapuoli sen sijaan perinteisesti kiinnostaa.

Viime kasteen tekniikkaluettelosta muuten puuttui Subsonik ky josta saatiin todella edullisesti (ilmaiseksi?) scanit proge- ja polkkahuoneisiin.

Kaste 2001 oli mielestäni tunnelmaltaan viime vuoden parhaita tapahtumia ja toivonkin että tapahtuma saadaan järjestettyä myös tänä kesänä. Kaikkea ei kuitenkaan tarvitse eikä edes kannata tehdä samalla tavalla, se olisi varsin tylsää. Olennaista on ainoastaan talkoobilehengen säilyttäminen - se että tekemisen motiivina on puhdas innostus aihetta kohtaan eikä raha.

--
j / hytky
Avatar
#32 • • ville Guest

Originally posted by jonttu:
Viime kasteen tekniikkaluettelosta muuten puuttui Subsonik ky josta saatiin todella edullisesti (ilmaiseksi?) scanit proge- ja polkkahuoneisiin.



eikä puutu , sekä proge että polkkahuoneen kohdalle lukee: scanit+valopöytä (vuokrattu). Hintaa noille tuli yhteensä 500 mk.

Mekaanikko puhui asiaa. Toisaalta noin täydelliseen töiden jakamiseen tekniikan osalta tuskin päästään, sillä lainattaessa järjestöjen tekniikkaa ja omaisuutta vain järjestöjen omat henkilöt loppukädessä tietävät mitä tulee/menee minnekin, mistä tavarat löytyvät ja mihin ne pitää laittaa. Tämä johtaa siihen, että järjestöjen henkilöiden pitää olla vastuuasemassa suunnittelussa, rakentamassa ja purkamassa, joka taas johtaa siihen, että hyvin suuri osa vastuusta kaatuu lopulta järjestöjen niskaan. Mikäli käytössä olisi paljon rahaa, niin olisi tietysti mahdollista ostaa kokonaan jokaisen huoneen tekniikka ulkopuolelta, jolloin säätäminen vähentyisi huomattavasti.
Avatar
#33 • • Jone Guest

Originally posted by mekaanikko:

Sitten suorittavaa väkeä:

- graafikko tekemään flaijerit
- jos verkkosivut toteutetaan, niiden toteutusporukka (esim. graafikko, sitebuilder, serveri-/infra-tyyppi)



Näissä tarjoudun auttamaan, jos hommaan päätetään ryhtyä.
Avatar
#34 • • -=aave=- Guest
Nämä oli kyl ehdottomasti yhdet parhaista bileistä viime vuonna, ja hengessä ollaan mukana tänäkin vuonna.
Täältä peräkylästä on vähän vaikee osallistua järjestelyihin, mut kaikki apu mitä täältä voi antaa on käytössä.

PS.Taittiin viime vuonna vähän eksyä (@lex!)
Avatar
#35 • • JussiS Guest

Vertigo: multa liekenee pikkunen PA (kilon rojut) + jotain valosälää <jonkun pienemmän stagen hoitamiseen> - mut noi isommat kamat vois esim. tehdä kolehtihengellä etc.



Jep, sun PA riittänee ainakin chilliin, noi isommat areenat vaatii paljon enemmän ääntä.

Ville: Nykyisin monet bilettäjät ovat vielä tottuneet esim d&b tai muuhun laatuääneen, joten viimevuotiset pa:t voisivat kuulostaa tänävuonna aika kurkkupurkeilta



Hmm, omasta mielestäni viime vuoden PA oli vallan hyvä, ainoat ongelmat ääneen teki betoniseinät ja kaiku... Ja eihän tänne varmaankaan tulla Hifiä kuuntelemaan, vaan nauttimaan tunnelmasta. Pienellä budjetilla ei todellakaan voida saada Edenin tasoista äänentoistoa.

Jonttu: Itse olen myös kiinnostunut olemaan mukana, mutta en päävastaavan ominaisuudessa; tekniikkapuoli sen sijaan perinteisesti kiinnostaa.



Paljonko HYTKYltä löytyy PA:ta ja valoja, mitä voisitte toimittaa tänne?

Edelleen kaikki muut PA:n ja valojen omistajat, teitä kaivataan!

[ 27 February 2002: Message edited by: JZZ ]
Avatar
#36 • • Dj Vertigo Guest

Originally posted by JZZ:
Paljonko HYTKYltä löytyy PA:ta ja valoja, mitä voisitte toimittaa tänne?

Edelleen kaikki muut PA:n ja valojen omistajat, teitä kaivataan!

[ 27 February 2002: Message edited by: JZZ ]



Totasnoin - ennenku täs nyt säädetään mitään PA etc. juttua, niin eikös tuo paikka olis syytä ensiks hankkia. Ehdotuksia???

*raumalla olis toi Kisapuvun tila, mutta epäilen että viimekertaisten "musavideokuvausten" jälkeen tilaa tuskin saa. Asiaa vaikeuttaa vielä se että tila on pankin (six toiseksi onkohan tila liian pieni)*
Avatar
#37 • • JussiS Guest

Originally posted by Dj Vertigo:
Totasnoin - ennenku täs nyt säädetään mitään PA etc. juttua, niin eikös tuo paikka olis syytä ensiks hankkia. Ehdotuksia???



Hyvä selvittää ainakin alkuun, että onko PA:ta edes olemassa silleen "käden ulottuvilla".

Sitäpaitsi, odotan että joku ehdottaisi jotain paikkaa (Fiskars?) ja selvittäisi onko se mahdollista vuokrata. Muuten hoitaisin sen itse, mutta jossain vaiheessa täytyy päästä paikan päälle ja hoitaa muutenkin asioita kasvotusten, joka on täältä Raumalta suhteellisen hankalaa.
Avatar
#38 • • Jone Guest

Originally posted by HiVoltage:
PS.Taittiin viime vuonna vähän eksyä (@lex!)



Tehdään tästä traditio. Missä nämä bileet sitten järjestetäänkin (jos järjestetään) niin minä ja Anssi seurueidemme kanssa luvataan myöskin olla viralliset eksyjät, jonka lisäksi otan harteilleni myöskin virallisen harhaanjohtajan vastuullisen tehtävän.
Avatar
#39 • • lauri Guest

Originally posted by JZZ:
Hyvä selvittää ainakin alkuun, että onko PA:ta edes olemassa silleen "käden ulottuvilla".

Sitäpaitsi, odotan että joku ehdottaisi jotain paikkaa (Fiskars?) ja selvittäisi onko se mahdollista vuokrata. Muuten hoitaisin sen itse, mutta jossain vaiheessa täytyy päästä paikan päälle ja hoitaa muutenkin asioita kasvotusten, joka on täältä Raumalta suhteellisen hankalaa.



Ei se puhelinsoitto edelleenkään edellytä sitä, että olet paikan päällä. Sitten vasta jos he ovat kiinnostuneita asiasta, voi joutua menemään paikanpäälle.

T: Lauri
Avatar
#40 • • aom Guest
Voiko tässä tehdä jo oletuksia siihen suuntaan, että JussiS on kuin onkin ottamassa tuota koordinoijan tehtävää, huolimatta siitä että asuu Raumalla

Ei siinä mitään, onhan se mahdollista. Netin kautta onnistunee järjestyskokoukset ja vastaavat.

Paikkoja on suomi pullollaan, puoli-ilmaisia tai ilmaisia PA/valoja taas ei kovin paljoa, ehkä ne kannattaa kuitenkin kartoittaa ennen paikkaa tosiaan. Jakaa vastuualueita, ottaa kiinnostuneiden yhteystietoja ja tentata heitä tjsp.

Edelleen Kaste vaikuttaa sellaiselta projektilla mistä pitäisi saada perinne.