Originally posted by Tapi T:
Tietääkö joku miten on asian laita muissa maissa? Onko siis "tekno" hyväksytympää muissa maissa kun täällä Suomessa? Esimerkkejä, pliis!
Itse Hollannissa ja Saksassa asuessa kiinnitin huomiota tälläisiin "pieniin" asioihin, millä olen perustellut itselleni sitä, miksi suomessa eletään vieläkin musiikillisesti 80 lukua, millon eppujen tahrat oli paperilla tuotreita ja dingokin on vastikään eksynyt autiotaloonsa. Nimittäin Suomessa spammataan joka tuutin täydeltä tätä omaa rock painotteista musiikkia ja uskotaan yhä sen toimivuuteen. Jo pelkästään huoltoasemilla myytävää musiikkia vertaamalla näkee eron. Hollannissa huoltoaseman cd:vailikoimista löytyy jotain "The Best of house tunes" sekä "Trance 1999" ja jopa joitan "Thunderdome" tyylisiä levyjä tämän normaalin radio humpan rinnalta aika paljon, kun taas suomessa valikoma koostuu kokonaan Suolirokkia levyistä ja Katri Helenan liirumaarum lauluista Päivittäisestä radiovirrasta voi sielläpäin spottailla pinnalle nousseita tance ja house nimiä, kun taas Suomessa saa kuunnella koneellisenpaa musiikkia, ainoastaan niille varatuista lähetysajoista, jotka vielä kaiken hyvän lisäksi on samaan aikaan, kun porukka on bileissä.
No tästä varmaan herääkin kysymys, että pitäisikö kaikki huoltoasemien pitäjät ja radioasemat pistää uusinta koulutukseen. Sillä ei mitään voitettaisi, sillä homman juuret juontaa syvemmälle. Suomessa ei vaan yksinkertaisesti osata markkinoida musikkia minnekkään muualle, täällä vielä uskotaan sokeasti siihen, että joku Värttinä tai Janne Tulkki valtaa euroopan lavat Toisaalta onhan sekin jonkin suuntainen saavutus, kun Saksassa hevimetalli scene tyypit tuntee enemmän suomalaisa hevimetallipändejä mitä itse tunnen.
Konemusiikki vastainen ajattelu ja asennoituminen on helosti nähtävissä virkavallan ja median toiminnasta. Jostain teknobileistä kärynneistä kuosaajista tehdään hirveä lööppi, kun vastaava meno rock / metalli bileistä jätetään mainitsematta (eihän siitä saa niin mehevää lööppiä).
Kehitystä on kuitenkin tapahtunut, vaikka hitaasti mennään. Mielenkiintoista on seurata miten keskieuroopan tekno kulttuuri on ehtinyt muuttumaan, kun suomessa jotkut markkinavoimat vihdoin tajuaa, että tää kone musa kiinnostaa nuoria ja tää saattas myydäkin.