Finnish club scene....

34 posts, 2 pages, 5,210 views

Avatar
#1 • • Lunik Guest
olen Sveitsi/Suomi kaksoiskansalainen. (elikkä anteeksi, mun suomen kielen skenet eivät ole parhaimmillaan). olen syntynyt Zürichissä ja elänyt täällä koko ajan. melkein joka kesä olin Suomessa lomilla elikkä tunnen molempien kaupunkien yöelämää, Helsingistä tiedysti vähemmän. ja vaikkapa Helsinki on asukkaiten mukaan isompi kaupunki kuin Zürich, niin meillä on täällä paljon enemmän clubeja ja bileitä. olen jo monesti miettinyt mistä se vois johtua mutta en oikein ole löytänyt mitään ratkaisua. eikö technoa oikein Helsingin nuoria kiinnosta? onko sisäänpääsy liian kallis? why is the techno scene in helsinki so small??

mua kiinnostais teidän mielenpiteed kovasti...

t. LUNIK

ps: check out www.streetparade.com
Avatar
#2 • • sniper Guest
Samaa asiaa olen ihmetellyt jo useamman vuoden, en toisin helsingin vaan koko maan kannalta. Ilmeisesti suomessa eletään vieläkin 80-lukua. Technopohjainen musiikki,(enkä nyt tarkoita vain technoa, vaan kaikkea ambientin ja hardcoren välillä) aiheuttaa suomessa yleensäkin vain paheksuntaa. Todella outo asia
Avatar
#3 • • Tapi T Guest

Originally posted by sniper:
Technopohjainen musiikki,(enkä nyt tarkoita vain technoa, vaan kaikkea ambientin ja hardcoren välillä) aiheuttaa suomessa yleensäkin vain paheksuntaa.


Tietääkö joku miten on asian laita muissa maissa? Onko siis "tekno" hyväksytympää muissa maissa kun täällä Suomessa? Esimerkkejä, pliis!

IMHO konemusiikin ja siihen liittyvän kulttuurin suht' yleinen paheksunta tekee sen vaan mielenkiintoisemmaksi.

Originally posted by Lunik:
Helsinki on asukkaiten mukaan isompi kaupunki kuin Zürich


Ei muuten ole, Helsingissä on asukkaita vähän yli 500 000 ja Zürichissä on melkein miljoona.
Avatar
#4 • • Jay Logic Guest
Varmastikin Zürichissa voi olla enemmän bileitä, mutta viime aikoina täällä Helsingissäkään ei kyllä ole voinut valittaa ainakaan tarjonnan puutteesta.

Isoa staraa ja pienimuotoista häppeningiä riittää. Ambient/idm-kemuja on liian vähän makuuni mutta kyllä niitäkin löytää jos etsii.

Muu suomi taitaa sitten olla vähän enempi pimennossa. Ehkäpä.
Avatar
#5 • • hiski Guest
itse sveitsissä asuneena ja useita vuosia sen jälkeen siellä pyörineenä en sanoisi, että zürichin klubiskene kuvastaa koko sveitsin klubiskeneä juuri mitenkään. menoa löytyy, mutta ei se sen aktiivisempaa ole kuin suomessakaan (paitsi zürich). suomessa iltamat ovat monesti musiikillisesti ja fiiliksellisesti tasokkaampia. tämä tosin n. 3 vuotta sitten - sen jälkeen ei ole tullut ehdittyä piipahtamaan. pitääpi käydä sveitsissä taas pikimmiten =)
Avatar
#6 • • sniper Guest

Originally posted by Tapi T:
Tietääkö joku miten on asian laita muissa maissa? Onko siis "tekno" hyväksytympää muissa maissa kun täällä Suomessa? Esimerkkejä, pliis!



No, kelpaisko vaikka:

Saksa (esim. loveparade)
Englanti (clubland uk, do i need to say more..?)
Hollanti (esim. HQ, DanceValley...)
Avatar
#7 • • Jay Logic Guest

Originally posted by Tapi T:
Tietääkö joku miten on asian laita muissa maissa? Onko siis "tekno" hyväksytympää muissa maissa kun täällä Suomessa? Esimerkkejä, pliis!



Muut Maat (tm) ovat tietenkin täynnä tasokkaampia bileitä. Ovathan ne kuitenkin ulkomailla. ;)

ts. Saksaa, brittejä (hyi) tahi benelux-maita on heikko pitää esimerkkinä muun maailman biletarjonnasta.

Tarvitseeko joku oikeasti enempää bileitä kuin mitä täällä on tarjoolla?

ps. Toi streetparade näyttää nettisivujen perusteella aika pyllytapahtumalta.
Avatar
#8 • • Lunik Guest
@Tapi T
Zürichin kaupungilla on noin 360'000 asukkaita. noh, jos laskee koko seutun siihen sitten tullaan miljoonan lähelle.

@Jay Logic
se on kyllä hyvin mahdollista että viime aikona Hesassa on ollut riittävästi bileitä. mun mielestä Hesassa puuttuvat hyvät clubit. tai olenko väärässä? minä tunnen vain dtm joka on ollut auki jo useita vuosia. muissa paikoissa on vain sillöin tällöin jonkulaisia tapahtumia. siltä ainakin tuntuu jos vähän käy surfaamassa suomalaisten techno nettisivuilla.
mitäs tarkoittaa sun mielest 'pyllytapahtuma'? voin vain sanoa että viime vuonna meill oli 750'000 ihmistä zürichin streetparade:illa. tän vuoden streetparade kai tulee olemaan isoin techno-tapahtuma europassa kun loveparadissa oli niin vähän porukkaa. voin vain kaikille suositella zürichin streetparadia. se on semmoista rajuu menoa etten ole missään mualla kokenut. monen mielestä se on mailman paras parade...(en ole objektiviinen täss asiass )

siitä sitten syntyy seuraava kysymys. miksei Helsingissä tehdä myös semmoinen 'Loveparade'? Voisin kuvitella että kyllä riittävästi porukkaa pitäis saada yhdeen. Varmasti tulisivat Tukholmasta, Tallinasta ja myös Venäjästä ihmisiä...
_____
***LUNIK***

check out radio streetparade, 15.07.2002 - 11.08.2002, the official Streeparade Radio: www.streetparade.com
Avatar
#9 • • espoo_rumpshaker Guest
I do not know if the German club scene is really that fantastic nowadays apart from some specific cities such as berlin, munich, cologne... a lot of clubs have been closed down or are closing down (stammheim most recently, tresor set to go, etc), others are stopping their support of techno (m1 in stuttgart stopped its friday techno nights), and most people listening to techno for say, 2+ years wouldn't be caught dead at the loveparade anymore. if huge-ass events with the same names every time (väth, beyer, liebing, rush, hell, hawtin, etc.) are your cup of tea you're likely to fare well, but again, if you've heard those guys play a couple of times it does get a bit boring...

similarly I can't really say that the helsinki scene, despite a lot of "bignames" and just generally a lot of parties in recent times, has really enticed me too much recently, I don't find myself drawn to anything in particular more often than once a month... I guess I just belong to the group of people that get picky after a while, but from a music-only perspective we could stand still more events imho...
des

Posts: 118

#10 • • des
Lukiossa, noin kolme vuotta sitten:
joku kysyy: minkälaista musiikkia kuuntelen?
sanon, että hyvin erilaista mutta eniten trancea.
Hä? Miten sä voit kuunnella sellaista? Vähän sä oot ihme jätkä.

Pari päivää myöhemmin, kysyjän kaveri kysyy:
sä kuuntelet teknoo, vai? miten sä pystyt kuuntelemaan sellaista?!
Avatar
#11 • • Jay Logic Guest

Originally posted by Lunik:
mun mielestä Hesassa puuttuvat hyvät clubit. tai olenko väärässä? minä tunnen vain dtm joka on ollut auki jo useita vuosia.



Eipä taida sellaisia olla, jossa joka päivä olisi takuuvarmasti hyvä meno, mutta yleensä löytyy joku mesta missä on juuri sitä mitä illalta hakeekin. Mikä riittää mainiosti minulle.

Originally posted by Lunik:
mitäs tarkoittaa sun mielest 'pyllytapahtuma'? voin vain sanoa että viime vuonna meill oli 750'000 ihmistä zürichin streetparade:illa.



Vastasitkin itse jo kysymykseesi ;)
Avatar
#12 • • tenor Guest
offtopic, mutta..

Originally posted by Tapi T:
Helsinki on asukkaiten mukaan isompi kaupunki kuin Zürich
Ei muuten ole, Helsingissä on asukkaita vähän yli 500 000 ja Zürichissä on melkein miljoona.



Kaupunkien asukasmääriä mittaillessa lasketaan yleensä myös muut lähellä olevat, selkeästi kaupunkiin kuuluvat alueet - eikä siis hallinnollisten rajojen sisällä asuvien ihmisten määrää. Esimerkiksi New Yorkin kaupungin alueella asuu n. 8 miljoonaa ihmistä, mutta alueella n. 20miljoonaa. Helsingin kohdalla nämä tarkoittavat kaupunkeja kuten Espoo ja Vantaa. Asukkaita Helsingissä on siis reilu miljoona. Jos vertaillaan kaupunkeja, niin Zürichin kaupungissa asui v.2000 337900 ihmistä. On se vähän vajaa miljoonasta..
Avatar
#13 • • Tapi T Guest

Originally posted by tenor:
offtopic, mutta..

Kaupunkien asukasmääriä mittaillessa lasketaan yleensä myös muut lähellä olevat, selkeästi kaupunkiin kuuluvat alueet - eikä siis hallinnollisten rajojen sisällä asuvien ihmisten määrää. Esimerkiksi New Yorkin kaupungin alueella asuu n. 8 miljoonaa ihmistä, mutta alueella n. 20miljoonaa. Helsingin kohdalla nämä tarkoittavat kaupunkeja kuten Espoo ja Vantaa. Asukkaita Helsingissä on siis reilu miljoona. Jos vertaillaan kaupunkeja, niin Zürichin kaupungissa asui v.2000 337900 ihmistä. On se vähän vajaa miljoonasta..


Mutta kuinka ihmeessä Helsingin väkimäärään voidaan laskea muitakin kaupunkeja? Tietääkseni Espoo ja vantaa ovat erillisiä kaupunkeja, eikä niillä ole sinänsä mitään tekemistä Helsingin kanssa. Eihän Helsinki kuulu Espooseen tai Vantaaseen yhtään sen enempää kuin Suomi Venäjään.

Whatever. Silti ainakin http://www.maailmanympari.net kertoo Helsingissä olevan vähän yli puolmiljoonaa ja Zürichissä melkein miljoona ihmistä. Tiedä sitten miten Simo Frangen ja kumppanit ovat väestönlaskennan toteuttaneet...
Avatar
#14 • • Lunik Guest
olipa sen nytt miten vain niiten asukkaiten kanss, sanotaan ett Zürich ja Hesa ovat suurinpiirtein yhtä iso, riippuu siitä mites lasketaan ne kaupunkin ympärissä olevat alueet. tarkotus oli vain näyttää, että Hesassa ois verrattuna Zürichin ainaksin sama kokoinen 'target group', joka yritetään houkutella clubeihiin. kysymys on nytte, miksi se Zürichissä onnistuu paremmin kuin Hesassa.


@Jay Logic

Eipä taida sellaisia olla, jossa joka päivä olisi takuuvarmasti hyvä meno, mutta yleensä löytyy joku mesta missä on juuri sitä mitä illalta hakeekin. Mikä riittää mainiosti minulle.



se onkin totta. kyllähän sitä aina löytyi jostain jotkut bileet, mutta oli kuiteskin hankala etsiä niitä. varsinkin jos ei ole ite Helsingistä ja vain tiedää muutaman paikkaa. muistan viälä kun olin kerran ('96???) sunnuntaina kahvila ursulan takapihalla (kahvila ursula espalla) jossain goa bileissä. se oli tosi makee. ei tämmöistä Zürichissä tehdä että jossain normaalissa kahvilassa pidetään bileet. ja ei varsinkin sunnuntai illalla. kyllä on olemassa clubit täällä mitkä ovat avoin perjantai illast maanantai aamuun asti. mutta se on eri asia.
tämä on kai se suurin ero Hesan ja Zürichin väliss. teillä on paljon semmoisia erikois tapahtumia tiettynä päivinä jossain (ihme) paikoissa ja Zürichissä on enemmän clubbeja joilla on oma kuukausi ohjelma.

missä paikoissa te nykyään käytte bailaamassa? olen tulossa elokuussa taas Helsinkiin pariks viikoksi ja ehkäpä onnistun menemään uloskin pari iltaa. kun kyllä teidän bileissä viihtyy ihan hyvin. kiitos vinkeistä....


LUNIK
Avatar
#15 • • Samus Aran Guest

Originally posted by espoo_rumpshaker:
if huge-ass events with the same names every time (väth, beyer, liebing, rush, hell, hawtin, etc.) are your cup of tea you're likely to fare well, but again, if you've heard those guys play a couple of times it does get a bit boring..



just out of interest Phil,

i understand your frustration towards bigger and bigger events (as a trend), i share the same feeling, but what did you mean by: "if you've heard those guys play a couple of times it does get a bit boring..", surely you meant hearing these guys in said events? or is that how you generally feel about DJ's like Väth, Hawtin & Hell, even when they're playing in small clubs etc..?

in my book, if a DJ gets boring after a while, the DJ is simply _not_ good. having heard Väth (live) only once, I hope this isnt the case cos' he roxxoroid! and the talk around him indicates that Väth's more than willing to keep his sets alive by mixing different styles nicely together, of which his set @ Nosturi couple of years back was a good example...
Avatar
#16 • • Make Guest

Originally posted by Lunik:
olen tulossa elokuussa taas Helsinkiin pariks viikoksi ja ehkäpä onnistun menemään uloskin pari iltaa. kun kyllä teidän bileissä viihtyy ihan hyvin. kiitos vinkeistä....
LUNIK



Koitappa järjestää tulosi elokuun loppuun eli tarkemmin 30.8 (pe) jos diggailet proge/trance menosta niin tule ravintola Kaivohuoneelle jossa on silloin Renaissance
karkelot.Samalla näät paikan missä järjestetään nykyisin lähes tulkoon kaikki "isot" bileet Hesassa,mikä on todella harmi.

Voi kun nää bileet olisi Kaisaniemessä
Avatar
#17 • • bulk Guest

Originally posted by Make:

Voi kun nää bileet olisi Kaisaniemessä



Mikähän siinä on syy, että Kaisaniemessä ei karkeloita järkätä? Ravintoloitsija tms ei tykkää? On meinaan yksi parhaista bilemestoista kautta aikain.
Avatar
#18 • • Make Guest

Originally posted by bulk aka. electro lt:
Mikähän siinä on syy, että Kaisaniemessä ei karkeloita järkätä? Ravintoloitsija tms ei tykkää? On meinaan yksi parhaista bilemestoista kautta aikain.




Älä muuta virkaa enpä ole missään kokenut niin älytöntä fiilistä kun Kaisaniemessä.
En tiedä oliko se viimeinen sinetti vuoden 2000 bileet, kun kytät tuli keskeyttämään terassi bileet liian lujan musan takia.
Avatar
#19 • • Lara C Guest

Originally posted by Make:
En tiedä oliko se viimeinen sinetti vuoden 2000 bileet, kun kytät tuli keskeyttämään terassi bileet liian lujan musan takia.



Joo. Ja muistaakseni vielä Nessin setin aikana. Tervetuloa Suomeen. Välillä tuntuu että ihmiset täällä saa jotain hirveitä kiksejä siitä että valittaa kun muilla on hauskaa. Näin se on aina.
Avatar
#20 • • Edited hund Guest
[