Biisien samplespottailu

105 posts, 6 pages, 49,180 views

Spacek

Posts: 18

#1 • • Edited Spacek
Kootaas kaikki sampletunnistukset yhteen paikkaan, eli kaikki sampleilla höystetyt biisit ja niissä käytettyjen samplejen alkuperäismateriaali tänne kaikkien tietoon. Eli laitetaan mielellään youtube tai vastaava linkki itse biisiin, jossa sample esiintyy ja biisiin, josta sample on otettu.

Näitä huomaa aika usein biisejä kuunnellessa, eikä niitä jäljestäpäin enää kunnolla muista, ellei laita ylös. Tänään tuli vastaan tällainen pariskunta (mukana on vain toisiaan vastaavat osat biiseistä):

Bob James - You're as right as rain

Röyksopp - Eple
villelope

Posts: 2,846

#3 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Modjo - Lady vs Chic - Soup For One
&feature=related

Spiller - Groovejet vs Carol Williams - Love is you


The Prodigy vs rest of the world

Spacek

Posts: 18

#4 • • Spacek
Kappas perhana, joku ilmeisesti huomannu saman. :) No, kai tämä lukeutuu tohon epärehtiin samplaukseen, kun muokattu kumminkin aika huolella, mut ei ilmeisesti tarpeeks huolella... :P
mastream

Posts: 549

#5 • • Edited mastream

Replying to Biisien samplespottailu:

Spacek, 13.3.2010 19:30:
Kootaas tänne kaikki biisit, jotka sisältävät mielestänne tahallista tai tahatonta plagiointia. Ei lueta tähän kategoriaan kuitenkaan rehtiä samplausta...

Näitä huomaa aika usein biisejä kuunnellessa, eikä niitä jäljestäpäin enää kunnolla muista, ellei laita ylös. Tänään tuli vastaan tällainen pariskunta (mukana on vain toisiaan vastaavat osat biiseistä):

Bob James - You're as right as rain

Röyksopp - Eple

Tahallista tai tahatonta, kuulostaa kumminkin aika samalta...



Vau, itse en ainakaan tiennyt tuota. Ei toi ole tosin mikään yllätys, kun kerran levyn avausraita on vielä selkeämpi tapaus:

Bobby Vinton - Blue On Blue


vrt.

Röyksopp - So easy


Saattavat jopa olla luvallisia sämpläyksiä/plagiointeja molemmat.*ding*
villelope

Posts: 2,846

#6 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Replying to Biisien samplespottailu:

mastream, 13.3.2010 19:50:
---
Saattavat jopa olla luvallisia sämpläyksiä/plagiointeja molemmat.*ding*


Jos on CD-albumia käsillä, niin tsekkaapa sisälehdille, siellä saattaa olla merkintä.

Kyllähän konemusiikissa samplataan, kaikkea ei vaan aina saa selville niin helposti. Ei oo meinaan mullekaan aikaisemmin Bobby Vinton tuttu.

Paljon rumpulooppejakin samplaillaan. Amen-loop nyt tietty tunnetuimpana.
Spacek

Posts: 18

#7 • • Spacek
Tähän mennessä voidaan siis päätellä, että jos etunimi on Bob tai Bobby, on suuri riski joutua raiskatuksi. :D
blastic

Posts: 930

#9 • • blastic ballistic ballstick
Finnhits.
Indigo

Posts: 918

#11 • • Edited Indigo

Replying to Biisien samplespottailu:

Spacek, 13.3.2010 19:30:
Kootaas tänne kaikki biisit, jotka sisältävät mielestänne tahallista tai tahatonta plagiointia. Ei lueta tähän kategoriaan kuitenkaan rehtiä samplausta...

Näitä huomaa aika usein biisejä kuunnellessa, eikä niitä jäljestäpäin enää kunnolla muista, ellei laita ylös. Tänään tuli vastaan tällainen pariskunta (mukana on vain toisiaan vastaavat osat biiseistä):

Bob James - You're as right as rain

Röyksopp - Eple

Tahallista tai tahatonta, kuulostaa kumminkin aika samalta...



Tahallistahan tuo on. Ja rehellistä samplaamista.

Ehdottaisin kuitenkin joko A topicin nimen vaihtamista tai B jatkamista jossain toisessa topicissa. Nimittäin mua kiinnostaa enemmänkin nää konemusabiisien samplet ja originaalit kuin keskustella siitä missä menee samplaamisen ja "plagioinnin" raja.

Lisäksi itse mieluummin klikkailisin linkkejä koko biisiin kuin vain biisinpätkään. Esim youtubeen:

Bob James - You're as right as rain


Royksopp - Eple



Tässä lisää:

Fatboy Slim - Rockafeller Skank
&feature=fvst

Just Brothers - Sliced tomatoes




Prodigy - Out of space


Max Romeo - Chase the devil
Lime_

Posts: 401

#12 • • Edited Lime_

Replying to Biisien samplespottailu:

Loopy, 13.3.2010 19:48:
The Prodigy vs rest of the world




Pakko sanoa, että jos todella loistavien biisien tekeminen on "noin helppoa" niin mikäpäs siinä. Mutta tässä tuntuu juuri näkyvän, että loistavat biisit vaativat todella paljon mielikuvitusta toteutuakseen. Tai ennen oli asia näin. Nykyään tuottajat tuntuvat olevan niin tylsiä että varastavat muilta niin suoraan, että sen heti huomaa, mutta tuollaista ei voi oikeasti tietää ellei ole jotain sisäpiirin tietoa tai sattumaa kokeilun suhteen.

Tälläiset ihmiset oikeasti pilaa konemusiikin, kun saavat sen videoillaan näyttämään siltä että kuka vaan osaisi tehdä nappia painamalla. Perskele. Kyllä nyt ottaaa kuuppaan.
blastic

Posts: 930

#15 • • blastic ballistic ballstick

Replying to Biisien samplespottailu:

Indigo, 13.3.2010 21:32:

Tahallistahan tuo on. Ja rehellistä samplaamista.

Ehdottaisin kuitenkin joko A topicin nimen vaihtamista tai B jatkamista jossain toisessa topicissa. Nimittäin mua kiinnostaa enemmänkin nää konemusabiisien samplet ja originaalit kuin keskustella siitä missä menee samplaamisen ja "plagioinnin" raja.




Samaa mieltä tästä. Erittäin mielenkiintoistaa tää sanplespottailu, mutta olis ihan syytä erottaa tää siitä että kiistellään mikä on plagiointia ja mikä normaalia samplaamista, luvan kanssa tai ilman.
Spacek

Posts: 18

#16 • • Edited Spacek
No paskaaks tässä, topicin nimi vaihdettu ja aloitusviestiä muokattu. *jeesus* Eiköhän plagiointi ja samplaus mene myös saman aiheen alla sulassa sovussa. *piis* Ja niin kuin nyt jäljestä päin voin todeta, oli aloitusviestini esimerkkibiisissä kyse normi samplauksesta , joten jatketaan samaa rataa esimerkkien kanssa, joita tänne onkin jo kiitettävästi tullut. Rehti sample tai plagiaatti, ihan sama, kaikki käy. Ainakin mulle... *hih*
Spacek

Posts: 18

#18 • • Spacek
Kerran Pekka Pohjolaa kuunnellessa hämmästysin, että johan kuulostaa Dj Shadowilta. Tosin Pekka Pohjola on tässä se jota lainataan.

DJ Shadow - Midnight in a Perfect World
&feature=related

Pekka Pohjola - Sekoilu Seestyy / The Madness Subsides
Timce

Posts: 5,381

#19 • • Timce
Hitto mä olen ylpeä itsestäni. Tämmösen triplan bongasin.

Wynton Marsalis - Skain's domain


Josta on väännetty:

Hot music - Soho


Josta on väännetty taustat tähän:

K-Os - Superstarr, Pt. zero

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss