Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille

121 posts, 7 pages, 84,902 views

Prime Number

Posts: 2,705

#21 • • Prime Number UG-///
Mun henkilökohtainen neuvo on: osta halvinta ja huonointa mitä käsiisi saat.

Itse aloitin omnitronicin halvimmilla hihnavetoisilla levareilla, joissa levylautanen oli muovia. Mikserinä toimi joku 2 kanavainen gemini muistaakseni.

Jos intoa löytyy niin paljon että jaksaa niillä opetella soittamaan, niin sitten saattaa olla jopa ainesta dj:ksi. :)

--
Repikää siitä

spaze

Posts: 262

#22 • • Edited spaze
Offtopic: Harmi kun Traktoriin ei saa skinejä. Olis kiva nähdä ääniraitojen sijan kuva joka simuloisi vinyylilevyä ja Shuren neulaa. Siinä olisi mallinnettu levyn raidat ja skraidut. Neulan perässä roikkusi sentin kokoinen pölykikkare :D

Tähän malliin
Paperino

Posts: 458

#23 • • Edited Paperino Sam-El
Itse aloitin cd:llä, sitten kun oli varaa ostin teknarit ja Seraton (levyjä ei ollut juuri yhtään mutta musaa digimuodossa sitäkin enemmän). Vähän pitkin hampain silloin "alennuin" softan käyttöön, mutta tykästyin todella paljon siihen että biisit löytyivät haulla nopeasti eikä tarvinnut plärätä sitä 100+ identtisen cd-r:n kirjastoa. Sitten olikin helppoa vaihtaa Traktoriin ja auto-syncin avulla pystyn soittamaan neljääkin biisiä päällekkäin :) Oon sen verran kädetön teknisesti, että kaksi biisiä päällekkäin on manuaalisesti ihan maksimi mihin pystyn :P

Lopputuloksena koen, että mulla on itselläni hauskempaa kun voin soittaa auto-syncillä neljää biisiä kuin perinteiseen tyyliin kahta/kolmea (kai joku osaa neljääkin). Sehän on lopulta tärkeintä että itse nauttii hommasta, pitää vaan löytää se oma "juttu" :)

Mikseriksi kannattaa kyl mielestäni ennemmin hankkia Ecler tai Allen & Heath kuin Pioneer. Saa samaan rahaan parempaa äänenlaatua, Pioneer on mielestäni vähän ylihehkutettu.
Avatar
#24 • • opmdevil Guest
Softia puoltaa myös sekin puoli että niillä on aloittelijan helppo tehdä kaikenlaista cuepointtia ja kommenttia. Tietenkin vinyyleidenkin pyörittelijät tekee sitä että laittaa vinyylin tarroja kirjaa levynkanteen BPM ja muuta mukavaa kuten tyylilajin ja vastaavan mutta Mp3:sten kanssa se on aika helkutan kätevää. Muutenkin biisien hakeminen on huomattavasti helpompaa kuin mennä levyhyllyn eteen ja katsoa että "Joo, se hyvä biisi jossa olisi diipadaa-daapadaa kohta, siinä taisi olla punainen päälinen ja taisi olla valkeita raitoja. Artisti DJ XYZ. Hetkinen..." Sama duuni jollain seratolla 2 sekuntia niin biisi on lautasella.

Aloittalijan ei muuten kannata ostaa mitään huonoja vehkeitä ellei oikeasti ole rahapulaa. Mutta sitten kannattaa melkein hankkia käytettynä hyvää kuin uutta kurmua. Yleensäkin jotain pioneeria ja tekniksiä ei hehkuteta turhaan.
spaze

Posts: 262

#25 • • spaze

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:

opmdevilAloittalijan ei muuten kannata ostaa mitään huonoja vehkeitä ellei oikeasti ole rahapulaa.



Köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa. Mutta toisaalta yleensä jonkun harrastuksen aloitus alkaa juuri siitä fiiliksestä että nyt tekis mieli mutta kun ei ole varaa. Harvemmin säästetään tolkuton määrä rahaa "jotain" harrastusta varten kunnes se harrastusmuoto paljastuu.

Ehkä tämän vuoksi aloittelijat karsastavatkin tonnin menoerästä levareita, mikseriä ja kuulokkeita varten. Lisäksi vielä tietenkin levyjen hinnat päälle. Jotenkin aloittajan viestistä kaikuu juuri tällainen ikävä rahapula. "Technics 1200 olisi tietysti hyvä vehje mihin olosuhteisiin vaan" eli juuri tätä halvemman pään gearia näköjään kaipaillaan.
serotonot

Posts: 3,137

#26 • • serotonot Paul Easy

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:

Paperino, 4.3.2010 14:35:
Mikseriksi kannattaa kyl mielestäni ennemmin hankkia Ecler tai Allen & Heath kuin Pioneer. Saa samaan rahaan parempaa äänenlaatua, Pioneer on mielestäni vähän ylihehkutettu.


Nii, tossa on vaan se ikävä puoli et varsinki Suomessa toi Pioneer on aika standardi. Mut ääni myös täältä Allen & Heathin suuntaan. Joskin itse tinkisin mikseristä aluks ja ostaisin teknarit, kuin ostaisin hyvän mikserin ja paskat soittimet. Ku ei sillä äänenlaadulla ole niin väliä ku se vinyylin hinkkailu samaan nopeuteen toisen kanssa aloitetaan, vaan sillä et se tuntuma niihin levyihin ois jokseenkin jees ja sama ku keikkatilanteessakin sit
thomas

Posts: 5,618

#27 • • thomas

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:

serotonot, 4.3.2010 14:52:
---
Paperino, 4.3.2010 14:35:
Mikseriksi kannattaa kyl mielestäni ennemmin hankkia Ecler tai Allen & Heath kuin Pioneer. Saa samaan rahaan parempaa äänenlaatua, Pioneer on mielestäni vähän ylihehkutettu.

---

Nii, tossa on vaan se ikävä puoli et varsinki Suomessa toi Pioneer on aika standardi. Mut ääni myös täältä Allen & Heathin suuntaan. Joskin itse tinkisin mikseristä aluks ja ostaisin teknarit, kuin ostaisin hyvän mikserin ja paskat soittimet. Ku ei sillä äänenlaadulla ole niin väliä ku se vinyylin hinkkailu samaan nopeuteen toisen kanssa aloitetaan, vaan sillä et se tuntuma niihin levyihin ois jokseenkin jees ja sama ku keikkatilanteessakin sit



word. joku numark tms. mikseri aluksi ja teknarit pöydälle.
epicuros

Posts: 7,734

#28 • • epicuros

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:

Sori nyt pienehkö offari, mut :

serotonot, 4.3.2010 14:03:
OMG!! FORUMILLE TULI UUS KÄYTTÄJÄ JOKA EI TIENNY ETTÄ AIHEESTA ON ALOITETTU TOPIC JO VIISI VUOTTA SITTEN!!!!!!


"OMG". Siis mitä väärää siinä nyt voi olla, et mä vihjaan uutta käyttäjää kurkkaamaan tollaseen vanhaan, vielä aktiiviseen topiciin, missä on mahdollisesti jo käyty läpi samaa asiaa?

Just tollaisen sisäänpäinlämpiävän sonnan takia tän forumin aktiivisuus on vähentyny, ku uudet käyttäjät ei uskalla enää aloittaa keskusteluja tai osallistua niihin. Säkin olisit vaan voinut ystävällisesti pistää linkin, että "hei, tästä aiheesta on ollut jo keskustelua täällä".



No voihan itku ja virsi, jos joku INTERNETIN käyttäjä repee keskellä yötä tolle "vehkeet" sanalle. Sitäpaitsi kundin profiilissa on Memmy Possen kuva niin vois olettaa, et löytyy edes hiukan huumorintajua, ettei heti karkaa pois. Mut joo, olet oikeassa: ei saa tietenkään olettaa, et kaikkia huvittaisi. En mä oleta myöskään, et kaikilla dj:llä leikkais yhtä hyvin väsynyt huumori :D

Joka tapauksessa mähän toivotin jo Colalle onnea ja tää topic on saanut ihan hyvin tulta perseen alle, joten no harm done :)

/over and out

--
Valid criticism does you a favor.

Paperino

Posts: 458

#29 • • Paperino Sam-El
Tarkoitinkin kalliimman luokan miksereissä Pioneer ei oo niin hyvä kuin aika usein annetaan ymmärtää, vaan parempiakin on samaan rahaan tarjolla. Keikallahan jotain DJM-800:aa oppii aika nopeesti käyttämään, että tuosta "klubiyhteensopivuudesta" en viitsisi murehtia. Ainoastaan efektien käyttö voi olla sellainen, että toiset tykkäävät treenata niitä himassakin. Traktorissa on hyvät softaefektit jo valmiina, joten softa-dj:lle pidän mikserin omia efektejä vähän turhina.

Allen & Heathia en oo kokeillut, mutta ei kai miljoona paskakärpästä voi olla väärässä :P Ecler on Suomessa varmaan aika tuntematon, mutta ainakin oma Eclerini on pelittänyt todella hyvin (ikää 1,5v vasta tosin), ja äänenlaatu on todella hyvä. Layoutkin on niin palikka, että ton varmaan oppis kuka vaan vaikka kolmen promillen kännissä :D No mut ehkä tää riittää mainostuksesta tältä erää.

Noin muuten jokin halpa mikseri on ensialkuun ihan hyvä, koska kyllä se huono levari enemmän jäytää kuin huono mikseri :)
serotonot

Posts: 3,137

#30 • • serotonot Paul Easy

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:

epicuros, 4.3.2010 15:25:
Sori nyt pienehkö offari, mut :


---
serotonot, 4.3.2010 14:03:
OMG!! FORUMILLE TULI UUS KÄYTTÄJÄ JOKA EI TIENNY ETTÄ AIHEESTA ON ALOITETTU TOPIC JO VIISI VUOTTA SITTEN!!!!!!

---

"OMG". Siis mitä väärää siinä nyt voi olla, et mä vihjaan uutta käyttäjää kurkkaamaan tollaseen vanhaan, vielä aktiiviseen topiciin, missä on mahdollisesti jo käyty läpi samaa asiaa?


---
Just tollaisen sisäänpäinlämpiävän sonnan takia tän forumin aktiivisuus on vähentyny, ku uudet käyttäjät ei uskalla enää aloittaa keskusteluja tai osallistua niihin. Säkin olisit vaan voinut ystävällisesti pistää linkin, että "hei, tästä aiheesta on ollut jo keskustelua täällä".

---


No voihan itku ja virsi, jos joku INTERNETIN käyttäjä repee keskellä yötä tolle "vehkeet" sanalle. Sitäpaitsi kundin profiilissa on Memmy Possen kuva niin vois olettaa, et löytyy edes hiukan huumorintajua, ettei heti karkaa pois. Mut joo, olet oikeassa: ei saa tietenkään olettaa, et kaikkia huvittaisi. En mä oleta myöskään, et kaikilla dj:llä leikkais yhtä hyvin väsynyt huumori :D

Joka tapauksessa mähän toivotin jo Colalle onnea ja tää topic on saanut ihan hyvin tulta perseen alle, joten no harm done :)

/over and out


Jaaha. Tässähän on tapahtunut siis ihan vanha kunnon väärinkäsitys osaltani. Luulin siis että nauroit topicin aloittajan kyvyttömyydelle käyttää searchia. Tulkitsin siis kahden viestin yhdistelmäsi väärin.

I stand corrected ja nauran marinalleni. Mut silleen huumorintajuttomasti :D
Colaalasissa

Posts: 5

#33 • • Colaalasissa
Paljon on tullut viestejä, kiitoksia! Mulle tuli aika pommina, miten paljon halvemmaksi toi digitaalinen soittelu tulee. Juu-zo suositteli tällaista: http://www.thomann.de/fi/hercules_dj_console_rmx.htm . Otin vähän selvää ja mielestäni vaikuttaa hyvältä perus laitteelta. Olis kuitenkin mukava kuulla, mitä muilla on sanottavaa tän suhteen. Ja onko Virtual Dj:stä kokemuksia? Kertokaa ihmeessä, jos tuo on teidän mielestänne ihan susi, ja miksi se on. Laittakaa (vastaavan hintaisia) vaihtoehtoja, jos teillä on jotain mielessä. Kiitos.
serotonot

Posts: 3,137

#34 • • serotonot Paul Easy

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:

Colaalasissa, 4.3.2010 16:40:
Paljon on tullut viestejä, kiitoksia! Mulle tuli aika pommina, miten paljon halvemmaksi toi digitaalinen soittelu tulee. Juu-zo suositteli tällaista: http://www.thomann.de/fi/hercules_dj_console_rmx.htm . Otin vähän selvää ja mielestäni vaikuttaa hyvältä perus laitteelta. Olis kuitenkin mukava kuulla, mitä muilla on sanottavaa tän suhteen. Ja onko Virtual Dj:stä kokemuksia? Kertokaa ihmeessä, jos tuo on teidän mielestänne ihan susi, ja miksi se on. Laittakaa (vastaavan hintaisia) vaihtoehtoja, jos teillä on jotain mielessä. Kiitos.



Suurin ongelma mihin noiden digisoftien kans on törmääny on sellanen sujuva vaihto dj:stä toiseen.

Ku ite ainaki oon niin laiska, et jos mul ois sync-nappula, ni en mä väkisin alkais sitä biisiä biittaamaan käsin jos kone tekee sen mun puolesta vaivattomasti. Eli sit ku pitäis toi softa saada biittiin "oikeen" levyn kanssa, ni on menny jengillä sormi suuhun.
Prime Number

Posts: 2,705

#36 • • Prime Number UG-///

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:

serotonot, 4.3.2010 16:41:
---
Colaalasissa, 4.3.2010 16:40:
Paljon on tullut viestejä, kiitoksia! Mulle tuli aika pommina, miten paljon halvemmaksi toi digitaalinen soittelu tulee. Juu-zo suositteli tällaista: http://www.thomann.de/fi/hercules_dj_console_rmx.htm . Otin vähän selvää ja mielestäni vaikuttaa hyvältä perus laitteelta. Olis kuitenkin mukava kuulla, mitä muilla on sanottavaa tän suhteen. Ja onko Virtual Dj:stä kokemuksia? Kertokaa ihmeessä, jos tuo on teidän mielestänne ihan susi, ja miksi se on. Laittakaa (vastaavan hintaisia) vaihtoehtoja, jos teillä on jotain mielessä. Kiitos.

---


Suurin ongelma mihin noiden digisoftien kans on törmääny on sellanen sujuva vaihto dj:stä toiseen.

Ku ite ainaki oon niin laiska, et jos mul ois sync-nappula, ni en mä väkisin alkais sitä biisiä biittaamaan käsin jos kone tekee sen mun puolesta vaivattomasti. Eli sit ku pitäis toi softa saada biittiin "oikeen" levyn kanssa, ni on menny jengillä sormi suuhun.





Krhm.. Vastaan on tullut myös muutamia miksauksia nimeltämainitsemattomilta "dj".ltä jotka käyttävät tuota sync nappulaa. Oletteko koskaan kuulleet miksausta jossa jokainen vaihto on kyllä "biitissä" joo, mutta iskut ovat 1/8 - 1/16 tahdin myöhässä tai liian aikaisessa.

Minä olen.


Jos ei opettele oikeasti saamaan niitä biittejä tahtiin niin sitä jää helposti kuuroksi laukoille ja karsastuksille.

--
Repikää siitä

laeski^

Posts: 478

#38 • • laeski^ LaiskaLäski
ei niin välttisti kannata miettii sitä hintaa ekana, digi shitti tulee halvemmaks juu, mut kantsii miettii et onks se se oma juttu ja sitäkautta mielekäst hommaa.
itelle ainaki kolahtaa ku nyrkki silmään vinyylit.
oon hommannu yhen cd soittimen, mut eipä tuu pahemmin sitä käytettyy, ja en oo sit vaivautunu hommaa toist.
ja oon myös hommannu controllerin et pääsis koneelt soittaa biisei, mut juuei, ei kyl nappaa meikäläist se homma yhtää, ja myin(vaihoin) mokoman vekottimen pois.
vinyylis on vaan se tuntuma, se et se musa on sul siin nenän ees, ei missää bitti avaruudes, säkkyräisenä käyränä näytöl.
vinyylin miinus sit taas on siin ettei niit oo niin hirveesti enää tyrkyl, saa lähes poikkeuksetta tilailla rapakontakaa (mut toisaalt siin kans piilee oma viehätyksensä ku saa vihdoi ja viimein kauan metsästetyn biisin).

jos alottaisin nyt dj harrastuksen, ja tietokoneet ei aina vittuilis ja olis vähintäänki ookoo kone, ni sit saattaasin harkita vakavasti seratoo, tai vastaavaa vinyyli aika koodi härpäkettä.
halvat biisit helposti saatavil mut vinyylin soitettavuus.
mut toski on se mikä saattaa vaivaa pääkoppaa, et se musa ei oo fyysisesti siin.

eli jos hommaat levarit ja on rahaa ni sit jotku superbit, esim stanton st.150 tai ihan perus teknarit, ei tarvii uppailla laitteit parmpiin enää noitte jälkee.
mut jos on rajalline budjetti alotukseen, ni hommaa esim staton t62, oli ainaki joskus saamaa hintaa numarkin tt-1650 kanssa joka on ihan kaamee rimpula (kokemusta on).
ja tietty joku mixeri. ei nii välii minkä hommaat, pioneeri taitaa olla klubeil yleisin, et jos sen hommaat ni sit ei tarvii olla nii pihal keikoil.
mut ei sil nii välii, aika samat nois kaikis on noi perus jutut.
katot et mixeris on 3 equu.
ja jos pitää valita kumpiin satsaat, ni satsaa soittimiin, hommaat paskan mixerin ja uppailet sitä sit paremmaks ku rahkeet riittää.

mun käsityksen mukaan esim. seraton voi iskee kii ihan mihin tahansa levriin, ni voit ihan koska vaan ruveta soittaa diginä, vaik aluks päättäsitki soittaa vinyylii.
spaze

Posts: 262

#39 • • Edited spaze

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:

Prime NumberKrhm.. Vastaan on tullut myös muutamia miksauksia nimeltämainitsemattomilta "dj".ltä jotka käyttävät tuota sync nappulaa. Oletteko koskaan kuulleet miksausta jossa jokainen vaihto on kyllä "biitissä" joo, mutta iskut ovat 1/8 - 1/16 tahdin myöhässä tai liian aikaisessa.



Mutta tuohan ei ole sync napin vika vaan itse henkilön tietämättömyys miten biisi on rakennettu ja luulo, että toisen biisin voi aloittaa missä vaan basso kajahtaa kuulokkeista.

Itse käytän sync nappia vain siihen että biitit saa tasan heti kun biisi on ladattu dekkiin, itse biisin käynnistys ja pitch-bend hoituu edelleen normaalin tapaan vaikka soiton aikana sync nappia voisikin käyttää.