Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille

121 posts, 7 pages, 84,904 views

Junkieman

Posts: 123

#61 • • Junkieman
Mä en kyllä ymmärrä tota jatkuvaa sync-napista motkottamista. Jos sync ei toimi, niin senhän näkee silmälläkin, että nyt ei mene kohalleen. Ja koska softa laskee kuitenkin BPM:n ja silmällä näkee ääniaallot, niin ei se nyt mahoton homma olis käsinkään noita tehdä, mutta lähinnä hitaampaa. Periaatteessa on mahdollista kuuntelematta mätsätä käsin biitit ihan vain ruutua tuijottamalla. Toki ruudusta ei näe välttämättä, että mikä soitin siellä piikkien kohdalla on, jolloin voi tulla mokia.

Omasta mielestä midi-kontrollerilla aloittaminen on ihan fiksu ratkaisu herran vuonna 2010. CD-soittimet nyt on vihoviimeinen ja jos vinyyli ei innosta, niin ei sekään hyvä ratkaisu ole.
Syntse

Posts: 1,652

#62 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ
Eipä tuosta syncistä oo motkottamista muuta kuin jos aloittaa ja käyttää vain sitä ja luottaa vain siihen voi tulla tosiaan aika mielenkiintoisia vaihtoja kun se ruutu ei oo visuaalien puolesta aina ihan oikeassa sekä jos ei siinä samassa opettele kuuntelemaan että laukkaileeko vaiko eikö sekä jos laukkailee tai on pielessä niin opettele korjaamaan kuulolla niin mielenkiintoiseksi menee.

Kyllä syncin käyttö on ihan ok jos softalla soittaa, nopeuttaa ja helpottaa työtä kyllä joten mikäs siinä. Silti jos softa mokaileekin niin tulisi löytyä ne eväät hoitaa tilanne ilman kaikkia niitä avuja jotka softa suo. Tai sitten klubipuolen tilanne jossa mahdollisesti soittaa b2b cd-djn kanssa se sync nappi ei kyllä toimi softasta ulos niihin cd-soittimiin.
Junkieman

Posts: 123

#63 • • Junkieman
Back-to-back -soitossa on kyllä omat haasteensa, jos toinen soittaa esim. vinskoja. Enkä itekään kyllä ole hyvä mätsäämään outoon biisin oma biisiä, mutta kun en mitään hc-konemusaa soita, niin aina voi tehdä luovia vaihtoja. Joskus se on ihan hyväkin, että yleisö tajuaa DJ:n vaihtuneen eikä ole liian saumaton.

Eiköhän sitä itse kukin opi mokista, vaikka ne tulis sitten sen sync-napin kautta. Joskus oon itekin mokaillut softalla, mutta kyllä sitä kuulee, että nyt on vituillaan ja täytyy alkaa fiksaamaan kuntoon. Ja jos ei omia mokiaan tajua, niin pahoista mokista tulee kyllä monet sanomaan ihan päin naamaa :)
akir0

Posts: 2,554

#64 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:

Junkieman, 8.6.2010 17:53:
Omasta mielestä midi-kontrollerilla aloittaminen on ihan fiksu ratkaisu herran vuonna 2010. CD-soittimet nyt on vihoviimeinen ja jos vinyyli ei innosta, niin ei sekään hyvä ratkaisu ole.



Itse oon sitä mieltä, että jos cd:llä aloittaa, niin ei voi mennä pieleen. Ihan sama minne klubille menet soittamaan niin 100% varmuudella siellä on soittimet paikallaan ja 90% varmuudella vielä pioneerit.

Pelkkään kotisoitteluun cd:t on sitten vähän kyseenalaisempi vaihtoehto ja silloin itsekin kääntyisin midi-kontrollerin puoleen.

Sync-napin käyttö kannattais tosiaan unohtaa alussa ihan kokonaan, beatmatchaamaan kuitenkin oppii parissa päivässä ilman sitäkin jos omaa yhtään rytmitajua (ja joku vaikka vähän vieressä kertoo mistä aloitella). Sit voikin alkaa oikeasti hieromaan niitä hienompia vaihtoja ja vahvistamaan osaamistaan.

Sen jälkeen kun on kerran oppinut biitin mätsäämään edes kohtalaisesti niin sync-napin käyttökin on paljon mielekkäämpää, eikä taatusti iske paniikki vaikka kone jostain syystä alkaisikin sekoilemaan.
Junkieman

Posts: 123

#65 • • Junkieman

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:

akir0
Itse oon sitä mieltä, että jos cd:llä aloittaa, niin ei voi mennä pieleen. Ihan sama minne klubille menet soittamaan niin 100% varmuudella siellä on soittimet paikallaan ja 90% varmuudella vielä pioneerit.



Toisaalta jos on läppäri ja DJ-kontrolleri, niin miksei sitten ottais niitä mukaan keikalle, jos niillä on kerta alottanut? Kyllä ne CD:tkin aika nopeaan opettelee, vaikka niitä ei olis koskaan käyttänytkään. Ainakin noin tekniseltä osalta.
$

Posts: 1,802

#66 • • $ Destination weekend!
Jos olisin nyt hankkimassa laitteita (kaiken usean vuoden kokemuksen omaavana), niin läppäri+kontrolleri olisi valintani.

Viimeksi päivitin arsenaalia reilu kolme vuotta sitten (2xcdj800mkII) ja voin todeta, että välillä kyrsii levyjen polttelu.

Kaiken lisäksi tuossa alkuvuonna heitin hyväntekeväisyyskeikan erään suomalaisen koulun ala-asteelle - skidien ihmetys oli suuri kun en saapunutkaan paikalle pelkän läppärin kanssa :) Kyllä atk on dj-maailmassakin nykypäivää.

Joten vastaus on: tietokoneen ja kontrollerin kanssa ei voi mennä kovasti metsään.
bumbas123

Posts: 76

#68 • • bumbas123
Mä olen selaillut eri tredejä eri setupeista, ja mitä enemmän mä yritän niistä oppia, sitä enemmän menee vaan pää sekaisin.

Ite olen taas useamman vuoden tauon jälkeen aloittelemassa taas soittelua, mut suoraan sanottuna ei ole hajuakaan mitkä laitteet kannattaa hankkia. Aiemmin soitin teknareilla + pioneerin djm-700 ja ajattelin että nyt olisi aika siirtyä cd:siin mutta mutta.. en oikeen tiedä. Täällä kun jutellaan kaiken maailman Traktoreista jne.

Kysytään näin, jos teillä olisi max 1000e budjettia, mitkä laitteet itse hankkisitte? Kotoa mulle löytyy vahvistin, kaiuttimet ja läppäri (Sony Vaio).

Tätä samaa on varmasti kysytty miljoona kertaa aiemmin, mutta pakko kysyä uudestaan :)
Aika on vaan ajanut miehestä niiiiiiiin paljon ohitse, valitettavasti.
mark_hamilton__

Posts: 162

#69 • • mark_hamilton__ DJ/Artist/Producer
Erilaiset DJ MIDI CONTROLLERit + Läppäri on halpa ratkaisu ja mp3:ia sa ilmaiseksi SoundCloudista..

Nämä kun eivät ole kalliita:

http://www.thomann.de/fi/maudio_torq_xponent.htm

http://www.thomann.de/fi/vestax_vci_100_dj_midi_controller.htm

http://www.thomann.de/fi/vestax_vci_100_v2_dj_midi_controller.htm

http://www.thomann.de/fi/vestax_spin.htm

Tässä myös ilmainen (Home Edition) DJ softa:
http://www.virtualdj.com/

Näillä eväillä pääsee halvalla..

DJ joka osaa mixata soittaa parhaimmaksi katsomallaan tavalla vehkeellä kuin vehkeellä..

Yksi sääntö on että köyhällä ei ole varaa halpaan, että kannattaa kerralla ostaa kunnolliset eikä mm. jotain paksaa vinyylisointinta jossa edes suoravetomoottorin vääntömomentti ei riitä.. Eli teknarit tai pioneerit..
Jam0

Posts: 23

#71 • • Edited Jam0
Siis kertokaa nyt ihmeessä, että mitkä asiat puoltaisivat vielä vuonna 2011 cd-soittimien ostamista midi-kontollerin ja läppärin sijaan? Aika monelta DJ:ltä olen kuullut, että cd-soittimet tulevat lähitulevaisuudessa korvautumaan midikontrollereilla ja läppärillä. Joten miksi ruveta sijoittamaan suuria rahoja uusiin soittimiin, jotka alkavat periaatteessa olemaan "vanhaa" kamaa, jos ei nyt niin ainakin kohta. Lisäksi niiden käyttäminen on selvästi tuskaisempaa kuin midikontrollereiden. Joudut polttelemaan biisit levyille, käyttämään erillistä mikseriä jne. Lisäksi niiden kantaminen ei ole lähellekään niin helppoa kuin kontrollereiden. Kontrollerit sisältävät itsessään kaiken ja kulkevat helposti mukana. Läppärille saa helposti mp3:t ja niiden hankinta on vaivatonta. Lisäksi voit käyttää erillistä mikseriäkin midikontrollerin kanssa jos katsot sen tarpeelliseksi. En oikein löydä järkiperäisiä perusteluita enää nykyään noille cd-soittimille, kun midikontrollerit ovat kehittyneet niin huimasti ja ovat tulleet jäädäkseen. Ainoastaan yksi asia tulee mieleen, miksi jotkut eivät halua käyttää midikontrolleria ja läppäriä:

Niillä soittaminen on "lasten hommaa", kun tietokoneelta näkee kaikenmaailmat avut ja voi käyttää sync-nappia biittauksessa. Tietokoneelta soittajat ovat wannabe-dj:tä, eikä heillä ole tekemistä "oikeiden" dj:n kanssa, jotka soittavat levysoittimilla.

Mielestäni ainoastaan joidenkin asenne on se, joka puoltaa muita kuin midikontrollereita. Lisäksi vielä hintapuolellakin pääsee helposti halvemmalla hommaalla yksittäisen kontollerin, varsinkin jos läppäri jo löytyy.

Mutta juu, itse en oikein keksi hirveästi perusteita noille levysoittimille, muita kuin sen asennekysymyksen. Kertokaapa muut mielipiteitänne asiaan.

Ainiin, ja lisäksi nuo paremmat kontollerit ovat kaikenlaiseen hienoon "kikkailuun" ylivertaisia, mihin cd-soittimilla pääsee vain unissa.
bates

Posts: 707

#72 • • bates Tirehtööri

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:

Joudut polttelemaan biisit levyille, käyttämään erillistä mikseriä jne. Lisäksi niiden kantaminen ei ole lähellekään niin helppoa kuin kontrollereiden. Kontrollerit sisältävät itsessään kaiken ja kulkevat helposti mukana. Läppärille saa helposti mp3:t ja niiden hankinta on vaivatonta. Lisäksi voit käyttää erillistä mikseriäkin midikontrollerin kanssa jos katsot sen tarpeelliseksi.

Ainiin, ja lisäksi nuo paremmat kontollerit ovat kaikenlaiseen hienoon "kikkailuun" ylivertaisia, mihin cd-soittimilla pääsee vain unissa.



En tiedä onko sulla tarkoituksena soitella vain kotona vai yrittää kalastella soittokeikkoja myös klubeilta? Jos meinaat klubisoittelun pariin siirtyä, ni jos sun mielestä on helpompi kantaa soittokeikoille läppäri, kontrolleri(t) ja piuhat kuin 1-2 cd lompsaa, tai pari usb-tikkua, ni emmä sit oikeen tiedä.
Lisäks ainakin omien kokemusten pohjalta sivusta seuranneena noitten läppäri/kontrollerihässäköiden virittely noissa usein aika snadeissa dj-kopissa ei oo ihan plug & play hommia. Aika usein syystä tai toisesta tuntuu olevan jotain säätöä jonkun kytkennän tms kans > "Soita viel pari biisii ku tää ei ny jostain syystä toimi". Ei oo kauheen harvinainen lause. Tai ei oo sähköö laitteille tai ei oo pöytätilaa tms.
Yks sillee semisti ärsyttävä juttu on myös toi laitteiden virittely ennen omaa keikkaa. Itse kun on siinä vetämässä omaa puoltoistatuntistaan cd:illä, niin pahimmassa tapauksessa omasta vedosta eka vartti menee siin hyöriessä ja väistellessä ku edellinen jukka korjaa läppäriään, kontrollereitaan ja piuhojaan veke. Jos oikeen lykästää, ni vikan puolentunnin aikana sit seuraava jukka tuleekin jo oman läppärinsä + muitten kamojen kans siihen pieneen dj-koppiin kytkemään roinia kiinni. Ei aina toki näin, mut tällästäkin tapahtuu suht usein, eikä oo ihan niin herkku tilanne koittaa siin sit soitella fiiliksellä.

Mut joo, kukin tyylillään. Tuskin nykypäivänä näistä dj-laitteista kukaan voi sanoa et "tää ja tää tekniikka on tullu jäädäkseen, kandee hommaa sellanen ja sellanen juttu". Muutaman vuoden päästä homma voi olla jo ihan uusilla urilla, mistäs näistä koskaan tietää. Jos haluut alotella soittoharrastusta, osta semmoset vehkeet ku omaan käyttöön tuntuu parhaimmalta ja sopivimmalta.

--
The best way to predict the future is to invent it.

nauhkis

Posts: 5

#73 • • Edited nauhkis
Voin itse suositella Stantonin T62 levareita, tuohon vielä joku perus kaksikanavainen mikseri ilman mitään ihme lisämausteita, vaikkapa Xone 22. Sitten softaksi Serato tai Traktor scratch :)
Jam0

Posts: 23

#74 • • Jam0

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:


---
Joudut polttelemaan biisit levyille, käyttämään erillistä mikseriä jne. Lisäksi niiden kantaminen ei ole lähellekään niin helppoa kuin kontrollereiden. Kontrollerit sisältävät itsessään kaiken ja kulkevat helposti mukana. Läppärille saa helposti mp3:t ja niiden hankinta on vaivatonta. Lisäksi voit käyttää erillistä mikseriäkin midikontrollerin kanssa jos katsot sen tarpeelliseksi.

Ainiin, ja lisäksi nuo paremmat kontollerit ovat kaikenlaiseen hienoon "kikkailuun" ylivertaisia, mihin cd-soittimilla pääsee vain unissa.
---


En tiedä onko sulla tarkoituksena soitella vain kotona vai yrittää kalastella soittokeikkoja myös klubeilta? Jos meinaat klubisoittelun pariin siirtyä, ni jos sun mielestä on helpompi kantaa soittokeikoille läppäri, kontrolleri(t) ja piuhat kuin 1-2 cd lompsaa, tai pari usb-tikkua, ni emmä sit oikeen tiedä.
Lisäks ainakin omien kokemusten pohjalta sivusta seuranneena noitten läppäri/kontrollerihässäköiden virittely noissa usein aika snadeissa dj-kopissa ei oo ihan plug & play hommia. Aika usein syystä tai toisesta tuntuu olevan jotain säätöä jonkun kytkennän tms kans > "Soita viel pari biisii ku tää ei ny jostain syystä toimi". Ei oo kauheen harvinainen lause. Tai ei oo sähköö laitteille tai ei oo pöytätilaa tms.
Yks sillee semisti ärsyttävä juttu on myös toi laitteiden virittely ennen omaa keikkaa. Itse kun on siinä vetämässä omaa puoltoistatuntistaan cd:illä, niin pahimmassa tapauksessa omasta vedosta eka vartti menee siin hyöriessä ja väistellessä ku edellinen jukka korjaa läppäriään, kontrollereitaan ja piuhojaan veke. Jos oikeen lykästää, ni vikan puolentunnin aikana sit seuraava jukka tuleekin jo oman läppärinsä + muitten kamojen kans siihen pieneen dj-koppiin kytkemään roinia kiinni. Ei aina toki näin, mut tällästäkin tapahtuu suht usein, eikä oo ihan niin herkku tilanne koittaa siin sit soitella fiiliksellä.

Mut joo, kukin tyylillään. Tuskin nykypäivänä näistä dj-laitteista kukaan voi sanoa et "tää ja tää tekniikka on tullu jäädäkseen, kandee hommaa sellanen ja sellanen juttu". Muutaman vuoden päästä homma voi olla jo ihan uusilla urilla, mistäs näistä koskaan tietää. Jos haluut alotella soittoharrastusta, osta semmoset vehkeet ku omaan käyttöön tuntuu parhaimmalta ja sopivimmalta.


Juu. Baareissa on tarkoitus soitella, joten olen ajatellut että sellaiseen käyttöön tuo kontolleri + läppäri yhdistelmä on aikas kätevä. Mutta tosiaankin, jokainen tavallaan.
bumbas123

Posts: 76

#75 • • Edited bumbas123
Itsellä laitteet tulevat kotisoitteluun, ehkä korkeintaa "kotibileisiin".

Olen nyt kääntymässä tuollaisen controllerin puoleen sen helppuden takia.
Vestaxia tuossa suositeltiin ja dj-shopista suosittelivat Denonia (joku 6000). Onko jollain kokemuksia näistä?
Entä tuleeko näihin myös softa mukana? Entä mihin kuulokkeet liitetään? Pysyytkö näillä skrätsäämään ja kikkailemaan aivan kuten normi mixerilläkin?


ps. sori jos tuli tulpaposti
A-E

Posts: 528

#76 • • A-E Detroit Techno Militia
Itse voin sanoa erittäin pitkän dj kokemukseni tuomalla kokemuksella, että se on vähän kiinni siitä miten ja mitä ajattelit soittaa. Jokaisella dj:llä imo pitäisi olla se oma style. Kun itse alotin soittamaan vuonna 1995 levyjä oli ainut vaihtoehto hankkia teknarit (koska muut nyt oli siihen aikaan ihan leluja). Mitään en oikeataan tiennyt beat miksauksesta silloin ja sitä vaan alkoi tsekkaileen mitä isotpojat tekee ja satojen treenituntien jälkeen alkoi biitit osuun kohdilleen.

Itse hankin nopeasti kolmannen teknarin himaan kun olin oppinut beatmixing salat ja koska kovat teknojäbät soitti tähän aikaan 3 dekillä tyyliin Jeff Mills :D. Oma kosketukseni cd-dekkeihin tapahtui ekaa kertaa 1999, mutta sillon en niistä innostunut. Oikeastaan vasta kun aloitin monen vuoden breakin jälkeen soittelemaan taas mustaa muovia himassa innostuin ajatuksesta hankkia cd-dekin himaan, koska sen käyttö alkoi yleistymään traktorien ja muiden ohella myös tekno deejiiden käytössä. Oma valintani osu Technics SLDZ1200 dekkiin jota oma alltime dj suosikkini Dave Clarke myös käytti. Itse en ainakaan perus SL-1200/1210 vinyylisoittimen käyttäjänä voi tätä cd-dekkiä haukkua. Ämpärit. cr-r:t ja jne. soi ja fiilis oli todella lähellä "teknaria".

No nyt sitten kun aloitin taas 3. kerran soittelemaan levyjä aktiivisemmin himassa päätin hankkia jo olemassa olevien muiden laitteiden lisäksi MacBook Pro:n vihdoinkin Traktorin. Itse diggailen yhä ajatuksesta soittaa biisit "vinyyliltä" oldschool tavalla, mutta nyt ei enää tarvitse käyttää 60% ajasta varmistaakseen onko bpm:t kohdillaan vaan jää aikaa sille kikkailulle. Perus vanhaparta dj:nä itkin itsekkin monta vuotta vinyylien perään, mutta maailma muuttuu ja teknomusiikin tulisi olla jotain uutta ja innovatiivista. Toki olisi se yhä imo dj:n hyvä osata ihan korvalla laittaa biitit kuntoon, mutta toki jos sen voi helmpommin tehdä en sano etteikö näin saisi tehdä.

Mutta itse asiaan. Eli jos itse olisin nyt tuo 13 wee keltanokka dj-wannabe harkitsisin ehdottomasti investointia kunnon mixeriin tyyliin A&H (Xone:t on parasta millä olen ikinä soittanut ja näitä en voi ylistää ikinä liikaa) sekä 2x cd-dekkeihin tyyliin Pioneer CDJ-850. Vaikkakin cd-dekit on jo vanhentunutta tekniikkaa on ne yhä oiva valinta dj harrastuksen saloihin eikä niiden hankinta estä jatkossa setupin laajennusta kontrolleihin. Itse olen nyt dj-harrastuksen alusta asti kuullut eli sen noin 15 vuotta, että vinyyli kuolee kohta ja yhä käytän per/kk rahaa pelkästää 12" vinyyleihin about 60 e. Itse voin sanoa, että levyjen soittaminen on yhä edelleen yksi hauskimmista asioista mitä voi tehdä housut jalassa vaikka sitä soittaisikin omaksi iloksi yksin himassa levyjä. Itselleni kyseinen harrastus on jo elämätapa ja tulen sitä varmasti jatkamaan aina hautaan asti.


Itse soittelin kakarana teknoa (sitä ysäriä pauketta ja diitroittia), housea sekä tulihan tuota 1996-1998 techstep junkkaakin soiteltua.


, joskus 1999 muistan itse ekaa kertaa soittaneeni cd-dekeillä (oli tähän aikaan ihan kauheita imo)

--
The true rebels always walk alone anyways...

-- Derrick May

thomas

Posts: 5,618

#77 • • thomas
Hieno kirjoitus A-E !

Toivottavasti tulevaisuuden lupaukset saavat inspiraatiota tuosta.
Eeppisyys

Posts: 13

#78 • • Edited Eeppisyys
Ajattelin tilata

HERCULES DJ CONSOLE RMX
http://www.thomann.de/fi/hercules_dj_console_rmx.htm

Eli kyseinen masiina kiinnostaa, jos joku voisi kertoa onko hinta-laatusuhteeltaan parempaa laitteistoa aloittelijalle tarjolla. All-in-one settiä tietokoneelle olen siis hakemassa.

Edit. löyisin toisen mielenkiintoisen vaihtoehdon:

AMERICAN AUDIO DP 2
http://www.thomann.de/fi/american_audio_dp_2.htm

Vai onko viellä jokin parempi? Tuon american audio dp 2 sen kanssa tulisi PCDJ-ohjela.
xl8r

Posts: 2,227

#79 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:

Ajattelin tilata

HERCULES DJ CONSOLE RMX

http://www.thomann.de/fi/hercules_dj_console_rmx.htm

Eli kyseinen masiina kiinnostaa, jos joku voisi kertoa onko hinta-laatusuhteeltaan parempaa laitteistoa aloittelijalle tarjolla. All-in-one settiä tietokoneelle olen siis hakemassa.



Suosittelen, todella hyvä laitos.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Yallu

Posts: 1,910

#80 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Replying to Oikeat vehkeet aloittelevalle deejiille:


---
Ajattelin tilata

HERCULES DJ CONSOLE RMX

http://www.thomann.de/fi/hercules_dj_console_rmx.htm

Eli kyseinen masiina kiinnostaa, jos joku voisi kertoa onko hinta-laatusuhteeltaan parempaa laitteistoa aloittelijalle tarjolla. All-in-one settiä tietokoneelle olen siis hakemassa.
---


Suosittelen, todella hyvä laitos.



2nd that. Rahoille vastinetta.