uskonnollisuus

676 posts, 34 pages, 136,858 views

Jukka I

#121 • • Jukka I

Chief:
Mä kuulun kirkkoo mut ei se kyl oo koskaa mulle merkannu mitää.. turhaa touhuu...*dissaa*

Relic:
jep kirkossa kyllä mutta sanoisin, että turhaan.

Occu
kyllä kirkkoon kuulun mut en oo käynny esim. missää kirkollisissa tilaisuuksissa n.1v
joten aika turhaan sielläkin hengaan, maksamassa kirkollis veroo ynm..

No hittoako siellä sitten roikutte? Nykyään ei tarvitse käydä edes maistraatissa, vaan eroamiseen riittää vapaamuotoinen kirjallinen ilmoitus.
Claquesous

#122 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Edelleenki laitan uskoni maallisiin asioihin, koska tässä maailmassa ei ole mitään yliluonnollista vaan kaikki on sattumaa eli tapahtuneet tapahtumat ovat kaikki kaaosteorian mukaisia.

Vaikkakaan en usko Jumalaan tai Jesseen, olen silti ev.lut. kirkon jäsen, koska kirkko tekee kuitenkin paljon hyvää tässä yhteiskunnassa ja kirkollisvero ei ole kuitenkaan NIIN hirvittävän paljon.

--
32. of December

#123 • • GoA Guest
Ainoa syy miksi minä kuulun kirkkoon on se että saisin joskus sitten ihan oikeat kirkkohäät. kuitenkin tuo toinen osapuoli saattaa vetästä herneen nenään jos sanon et sorry hani mut mä en kuulu kirkkoon. *nauru* Tosin ensin pitäis kyl löytää ees se hani joten eipä turhaan hätäillä. *hymy*

Onkos miten helppoa liittyä takas kirkkoon? Jos tekis peliliikkeen ja erois nytten krikosta, liittyis ennen häitä (jos niitä edes tulee) ja erois heti häiden jälkeen uudelleen. *pahis**nauru*
jansq

#124 • • jansq Team Emmätajuu
Itse en ole mitenkään uskonnollinen, mutta kiinnostunut kylläkin muailman eri uskonnoista ja niiden mytologioista, riiteistä jne. Kotoani löytyy sulassa sovussa niin buddha-patsasta kuin ortodoksien ikoneita ja hindujen ganesha-seinävaatettakin. Ev Lut kirkkoon vielä toistaiseksi kuulun, todnäk kyllä siitä eroan koska en oikein voi pitää itseäni uskovaisenakaan.

Uskonnoilla on sekä hyvät että huonot puolensa, mutta kuten kaikessa muussakin, fanaatikkojen vähemmistö pystyy pilaamaan maltillisen enemmistönkin elämän hyvin tehokkaasti. Tästä varmaan ei tarvi muita esimerkkejä luetella kuin ”Jihad”. Ja hyvin helposti uskonnolla pystytään provosoimaan suurempiakin ihmismääriä äärimmäisiin tekoihin.

Uskonto itsessään ei ole paha asia, mutta se miten sitä tulkitaan voi olla vaarallista.

--
loud music is good for you

helinä

#125 • • helinä Turun vahvistus
jos mun mies, siis tuleva aviomies, vetäsee herneen nenään siitä, että mä en kuulu kirkkoon niin sitten vetäsee.. voi järkätä hienot kirkkohäät jonkun muun kanssa.. (ei se naimisiinmeno vai olla siitä kiinni.. vai voiko??)
serotonot

#126 • • serotonot Paul Easy

GoA:
Ainoa syy miksi minä kuulun kirkkoon on se että saisin joskus sitten ihan oikeat kirkkohäät. kuitenkin tuo toinen osapuoli saattaa vetästä herneen nenään jos sanon et sorry hani mut mä en kuulu kirkkoon. *nauru* Tosin ensin pitäis kyl löytää ees se hani joten eipä turhaan hätäillä. *hymy*

Onkos miten helppoa liittyä takas kirkkoon? Jos tekis peliliikkeen ja erois nytten krikosta, liittyis ennen häitä (jos niitä edes tulee) ja erois heti häiden jälkeen uudelleen. *pahis**nauru*

miks ne kirkkohäät merkkaa sulle, jos et usko siihen juttuun muuten? sinnehän vaan mennään sinetöimään lupaus Jumalan eteen.

aika paradoksaalista imo
[Nuclear]

#127 • • [Nuclear] el aprendiz

serotonot:
miks ne kirkkohäät merkkaa sulle, jos et usko siihen juttuun muuten? sinnehän vaan mennään sinetöimään lupaus Jumalan eteen.

aika paradoksaalista imo

Itse sanoisin mielummin perinteistä. Itse kuulun kanssa kirkkoon ja lähinnä kirkkohäiden vuoksi, mutta ei se ole edellytys avioliitolle. Perinteinen tapa miellyttää minua eniten (pahemmin edes tutkinut asiaa enempää) ja uskoisin, että se passaa suvullekin paremmin.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

serotonot

#128 • • serotonot Paul Easy

[Nuclear]:
---
serotonot:

aika paradoksaalista imo

---
Itse sanoisin mielummin perinteistä. Itse kuulun kanssa kirkkoon ja lähinnä kirkkohäiden vuoksi, mutta ei se ole edellytys avioliitolle. Perinteinen tapa miellyttää minua eniten (pahemmin edes tutkinut asiaa enempää) ja uskoisin, että se passaa suvullekin paremmin.

nii. tarkoitin vain sitä et itse jos menen joskus naimisiin, mulle tärkeintä on se että se ympäristö on sellainen missä itse ja puoliso viihtyy. Mä en ainakaan aio mennä suvun takia naimisiin tai järjestää niitä häitä ketään muuta kuin meitä kahta silmällä pitäen. Minulle ainakin avioliitto on lupaus viettää loppuelämä yhdessä niin myötä- kuin vastamäessäkin, jolloin ainoastaan sillä avioparilla siinä on väliä, ei muilla.
jansq

#129 • • jansq Team Emmätajuu

serotonot:
---
[miks ne kirkkohäät merkkaa sulle, jos et usko siihen juttuun muuten? sinnehän vaan mennään sinetöimään lupaus Jumalan eteen.

aika paradoksaalista imo

Monet tekee juuri niin, ihan senkin takia, että muut kuin kirkkohäät aiheuttaa usein päänvaivaa järjestelyineen ja turhine selittelyineen kun suku ei pääsekkään kirkkohäihin niinkun yleensä. Lisäksi on minusta ihan hienoa kunnioittaa myös tulevan puolison mielipidettä. Mielestäni kirkkohäissä muutenkin on hienompi tunnelma kuin ”maistraattihäissä”. Toki se originaali idea siinä kirkkoon menossa on se että Jumala tavallaan sinetöi liiton, mutta jos vaikkapa se on toiselle osapuolelle tärkeää ja toiselle ihan sama, niin eikös se silloin ole järkevääkin?

Ähh nyt tulee jo liika sekavaa tekstiä...pitänee pitää zufeebreikki tms. *ding*

--

serotonot

#130 • • serotonot Paul Easy

jansq:
---
serotonot:
---
[miks ne kirkkohäät merkkaa sulle, jos et usko siihen juttuun muuten? sinnehän vaan mennään sinetöimään lupaus Jumalan eteen.

aika paradoksaalista imo

---

Monet tekee juuri niin, ihan senkin takia, että muut kuin kirkkohäät aiheuttaa usein päänvaivaa järjestelyineen ja turhine selittelyineen kun suku ei pääsekkään kirkkohäihin niinkun yleensä. Lisäksi on minusta ihan hienoa kunnioittaa myös tulevan puolison mielipidettä. Mielestäni kirkkohäissä muutenkin on hienompi tunnelma kuin ”maistraattihäissä”. Toki se originaali idea siinä kirkkoon menossa on se että Jumala tavallaan sinetöi liiton, mutta jos vaikkapa se on toiselle osapuolelle tärkeää ja toiselle ihan sama, niin eikös se silloin ole järkevääkin?

Ähh nyt tulee jo liika sekavaa tekstiä...pitänee pitää zufeebreikki tms. *ding*

joo täysin samaa mieltä. jos se merkkaa toiselle jotain, niin ei mulla ole mitään kirkkohäitä vastaan, oon ihan neutraali sen suhteen, mut jos kaks ihmistä jotka ei usko jumalaan menee sen ”kasvojen” eteen sinetöimään liittonsa, ni se on mun mielestä vaan vähän nurinkurista...
Jukka I

#131 • • Jukka I

mikkihiiri:
Vaikkakaan en usko Jumalaan tai Jesseen, olen silti ev.lut. kirkon jäsen, koska kirkko tekee kuitenkin paljon hyvää tässä yhteiskunnassa ja kirkollisvero ei ole kuitenkaan NIIN hirvittävän paljon.

Tekee mitä hyvää? Tukee kulissiavioliittoja, joissa on pyhän lupauksen vuoksi kestettävä vaikka äijä paiskoisi seinille? Pitää homoseksuaalisuutta sairautena? Harrastaa työsyrjintää naispappeja kohtaan? Itse sain tarpeekseni siitä, että kirkko itse toimii jatkuvasti toisin kuin opettaa.
[Nuclear]

#132 • • [Nuclear] el aprendiz

serotonot:
nii. tarkoitin vain sitä et itse jos menen joskus naimisiin, mulle tärkeintä on se että se ympäristö on sellainen missä itse ja puoliso viihtyy. Mä en ainakaan aio mennä suvun takia naimisiin tai järjestää niitä häitä ketään muuta kuin meitä kahta silmällä pitäen. Minulle ainakin avioliitto on lupaus viettää loppuelämä yhdessä niin myötä- kuin vastamäessäkin, jolloin ainoastaan sillä avioparilla siinä on väliä, ei muilla.

Kuten jo äskenkin totesin, kirkkohäät ei ole vaatimus avioliitolle. Itse vain viihdyn paremmin kirkkohäissä ja mielestäni niissä on ”juhlallisempi” tunnelma. Tottakai häihin mennään vain puolison takia ja sitä kunnioittaen, ei suvun tai vain oman mielipiteen. Ja mitä muuten tulee kirkkoon, niin rippileiri oli erittäin positiivinen kokemus jota en vaihtaisi pois en niin millään. Enemmänkin kanssaolijoiden kuin uskonnon ansiosta, jotka ovat myös sanoneet viihtyneensä siellä erittäin hyvin. Seurakunnan kirkkoherra on kyllä loistava ihminen. *plur*

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Jukka I

#133 • • Jukka I

serotonot:
joo täysin samaa mieltä. jos se merkkaa toiselle jotain, niin ei mulla ole mitään kirkkohäitä vastaan, oon ihan neutraali sen suhteen, mut jos kaks ihmistä jotka ei usko jumalaan menee sen ”kasvojen” eteen sinetöimään liittonsa, ni se on mun mielestä vaan vähän nurinkurista...

Ei pelkästään nurinkurista, vaan pahemman luokan itsekkyyttä ja pinnallisuutta. Vuorataan Jumala tilapäisesti omaan käyttöön, lypsetään siltä ”siunaus” liitolle vaikka vakaumus puuttuu ja heitetään sitten tarpeettomana menemään.
serotonot

#134 • • serotonot Paul Easy

Blackout:
---
serotonot:

---

Ei pelkästään nurinkurista, vaan pahemman luokan itsekkyyttä ja pinnallisuutta. Vuorataan Jumala tilapäisesti omaan käyttöön, lypsetään siltä ”siunaus” liitolle vaikka vakaumus puuttuu ja heitetään sitten tarpeettomana menemään.

kiitos että sanoit suoraa sen mitä yritin kaunistella *hymy*
#135 • • GoA Guest
Kirkkohäät haluan perinteiden vuoksi ja ovathan ne paljon hienommat kuin maistraatissa kykkiminen. Se vero ei kuitenkaan niin suuri ole että se haittaisi. Varsinkaan kun en edes töissä tällä hetkellä ole. *nauru*
serotonot

#136 • • serotonot Paul Easy

GoA:
Kirkkohäät haluan perinteiden vuoksi ja ovathan ne paljon hienommat kuin maistraatissa kykkiminen. Se vero ei kuitenkaan niin suuri ole että se haittaisi. Varsinkaan kun en edes töissä tällä hetkellä ole. *nauru*

niin. mutta eihän siinä kyse olekaan siitä että jos et mene kirkossa naimisiin, niin häiden pitäisi olla maistraatissa. Kyllähän ne häät voi järjestää missä vaan, hoitaa maistraatissa vaan sitten sen virallisen puolen. Mun mielestä siinä vaan halventaa toisten uskoa jos sen varjolla että ”kaikki muutkin tekee niin” täytyy pitää kirkkohäät.

se on jumalanpilkkaa.
MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA

#137 • • MR*ENIGMA aka DON*ENIGMA Godfather

GoA:

Olen aivan samaa mieltä kanssasi.*enkeli*

--
money talks !!!!! ITÄMAFIA

serotonot

#138 • • serotonot Paul Easy
Ja piti vielä sanoa että mä maksan kirkollisveroa kiltisti mm. sen takia että seurakunnat tekevät todella suuren määrän vapaehtoistyötä lasten ja nuorten parissa, mikä on todella tärkeää varsinkin nykyaikana kun kunnalliset palvelut noiden asioiden suhteen heikkenevät koko ajan.
jansq

#139 • • jansq Team Emmätajuu

Blackout:
---
[Ei pelkästään nurinkurista, vaan pahemman luokan itsekkyyttä ja pinnallisuutta. Vuorataan Jumala tilapäisesti omaan käyttöön, lypsetään siltä ”siunaus” liitolle vaikka vakaumus puuttuu ja heitetään sitten tarpeettomana menemään.

En oikein tajunnut tätä..ei kai sellainen henkilö joka ei jumalaan usko, voi tuolla tavalla ”lypsää siunausta” jumalalta? Eiköhän noissa tapauksissa yleensä mennä kirkkoon ns. tavan takia tai suvun odotusten takia. Siitä sitten voi jokainen olla omaa mieltään että miten järkevää on noin toimia muitten odotusten takia, mutta siis kyse on eri asiasta kuin Blackoutin mainitsema siunaustenlypsy.

--

serotonot

#140 • • serotonot Paul Easy

jansq:
---
Blackout:
---
[Ei pelkästään nurinkurista, vaan pahemman luokan itsekkyyttä ja pinnallisuutta. Vuorataan Jumala tilapäisesti omaan käyttöön, lypsetään siltä ”siunaus” liitolle vaikka vakaumus puuttuu ja heitetään sitten tarpeettomana menemään.

---

En oikein tajunnut tätä..ei kai sellainen henkilö joka ei jumalaan usko, voi tuolla tavalla ”lypsää siunausta” jumalalta? Eiköhän noissa tapauksissa yleensä mennä kirkkoon ns. tavan takia tai suvun odotusten takia. Siitä sitten voi jokainen olla omaa mieltään että miten järkevää on noin toimia muitten odotusten takia, mutta siis kyse on eri asiasta kuin Blackoutin mainitsema siunaustenlypsy.

no kyllähän se aikamoista toisten uskonnon halventamista on jos sinne mennään pyytämään siunausta jota ei oikeasti halua tai jolla ei ole itselleen yhtään painoarvoa