432Hz vs 440Hz konemusiikissa

99 posts, 5 pages, 72,083 views

Jussi Soro

Posts: 6,385

#42 • • Jussi Soro choon!

Replying to 432Hz vs 440Hz konemusiikissa:

kilobitti, 2.12.2009 10:40:
Henk.koht olen sitä mieltä että tekno rupeaa groovaamaan vasta kun siellä on joku off-elementti, joku rytmi tms joka ei ole ihan tarkalleen synkassa. Samaa off-fiilis toimii myös säveltasolla - usein esim. leadisyna on snadisti ala-/ylävireinen tuoden biisiin soundia/eloa. Kun merkittävä osa konemusiikista vielä tuodaan kuulijalle pikkasen pitchattuna, tuntuu 432 vs. 440 väittely aika merkityksettömältä.


Tämän lisäksi jos ei käytä vain pistetaajuudella olevia yhden oskillaattorin synia, on joka soundissa itsessäänkin jo harmonista detunea.
Avatar
#43 • • Reivaaja Guest
Tos on toinen biisi muuten joka vaatii pitchii... Mut ei kyl pelkän mastertunen takia.

hrdkvr

Posts: 3,929

#44 • • hrdkvr KURGO
haukkukaa vaikka puukorvaksi mutta en ole vielä löytänyt klippiä jossa tuota muutaman hertsin eroa edes huomaisi. Onko jotain klippiä jossa niitä referenssibiisejä vaiheltais vähäväliä et sen eron edes huomaisi

--
-keep it hard-

speukka

Posts: 335

#45 • • speukka

Replying to 432Hz vs 440Hz konemusiikissa:

hrdkvr, 2.12.2009 12:20:
haukkukaa vaikka puukorvaksi mutta en ole vielä löytänyt klippiä jossa tuota muutaman hertsin eroa edes huomaisi. Onko jotain klippiä jossa niitä referenssibiisejä vaiheltais vähäväliä et sen eron edes huomaisi



Voin lyödä muuten vetoa, että kun pistetään sokkona topicin alottajalle siniaaltoa 5 minuutin välein vaikka 10 sec clippeinä eri taajuuksilla 430-440Hz niin kaveri ei tunnista mikä niistä on mikäkin, vaikka väittää että 432 kuulostaa luonnollisimmalta.
tbo

Posts: 935

#46 • • tbo budhisattva

Replying to 432Hz vs 440Hz konemusiikissa:

Funktion, 2.12.2009 10:04:
Koko homma on lähinnä psykoakustiikkaa, ja verrattavissa siihen miten just sun korvaan joku biisi pitchattuna x-määrän -/+ saattaa kuulostaa paremmalta.



Aika pitkälle näin. Mutta just siitä syystä se onkin helvetin tärkeä juttu, koska samoista syistä Lemmy on vitun paljon kovempi jätkä kuin Tuiskun Antti (no okei, Lemmy on kovempi jätkä kuin Antti parista muustakin syystä kyllä).


Mitään faktaa 432 vs. 440 tuskin kukaan pystyy esittämään.



Hankalalta se ehkä voi tuntua, mut se joka kuuntelee musaa vaan korvillaan ei tiedä tai tajua siitä vittujakaan. Kyse on niinkin simppelistä asiasta kuin resonanssista ja interferenssistä. Äänihän on, kuten kaikki tietää, aineen (soittimen tai kaiuttimen elementin) värähtelyä joka sit siirtyy ilmanpaineen muutosten (ie sen soittimen synnyttämän resonanssin kautta tapahtuvan ilman värähtelyn) kautta ihmiskorvaan josta se kulkeutuu aivoihin ja muuttuu vasta siellä ääneks. Ihmiskeho ja sen osat, ihan kuten kaikki muukin materia, värähtelee sille ominaisella taajuudella, ja tietyt taajuudet resonoi/interferoi sen kanssa enemmän/paremmin/vähemmän/huonommin ja aiheuttaa efektejä joista diggaa tai ei ja joihin reagoi tietyillä tavoilla. Kuuloaistilla sinällään on ton reaktion kanssa hyvin vähän/ei mitään tekemistä: vaikka korva ei erottaiskaan tota 8hz eroa, se ei silti tarkoita että ne vaikuttais ihmiskehoon samalla lailla.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

hrdkvr

Posts: 3,929

#47 • • hrdkvr KURGO
eri materiaalit (eri elimet) käyttäytyvät eritavoin eri resonansseihin. Onko siis jotain tieteellistä faktaa tärykalvojen ja muiden korvan osien pitkäaikaisesta testaamisesta, että mikä viritys nyt kutittaa käytävän karvoja parhaiten.

Pelkkä matemaattishengellinen sepostus ei vakuuta mua

--
-keep it hard-

Jussi Soro

Posts: 6,385

#48 • • Jussi Soro choon!

Replying to 432Hz vs 440Hz konemusiikissa:

tbo, 2.12.2009 14:08:
Hankalalta se ehkä voi tuntua, mut se joka kuuntelee musaa vaan korvillaan ei tiedä tai tajua siitä vittujakaan.


Ah, eli vain valaistunut ihminen tajuaa?

Kyse on niinkin simppelistä asiasta kuin resonanssista ja interferenssistä. Äänihän on, kuten kaikki tietää, aineen (soittimen tai kaiuttimen elementin) värähtelyä joka sit siirtyy ilmanpaineen muutosten (ie sen soittimen synnyttämän resonanssin kautta tapahtuvan ilman värähtelyn) kautta ihmiskorvaan josta se kulkeutuu aivoihin ja muuttuu vasta siellä ääneks. Ihmiskeho ja sen osat, ihan kuten kaikki muukin materia, värähtelee sille ominaisella taajuudella, ja tietyt taajuudet resonoi/interferoi sen kanssa enemmän/paremmin/vähemmän/huonommin ja aiheuttaa efektejä joista diggaa tai ei ja joihin reagoi tietyillä tavoilla. Kuuloaistilla sinällään on ton reaktion kanssa hyvin vähän/ei mitään tekemistä: vaikka korva ei erottaiskaan tota 8hz eroa, se ei silti tarkoita että ne vaikuttais ihmiskehoon samalla lailla.


Mistä toi ihmiskehon värähtely 432Hz taajuudella sitten tulee? Onko tästä nyt jotain tutkimusta olemassa vai pitääkö nyt luottaa sun sanaasi?
Caro²

Posts: 5,301

#49 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Mikä ilo, kun pitchiä/tempoa väännettäessä äänenkorkeus muuttuu jokatapauksessa? Ainiin, kaikki soittaa nykysin digitaalista :(
tbo

Posts: 935

#50 • • Edited tbo budhisattva

Replying to 432Hz vs 440Hz konemusiikissa:

JussiS, 2.12.2009 14:27:
---
tbo, 2.12.2009 14:08:
Hankalalta se ehkä voi tuntua, mut se joka kuuntelee musaa vaan korvillaan ei tiedä tai tajua siitä vittujakaan.
---

Ah, eli vain valaistunut ihminen tajuaa?



Mitä vitun itkua nyt taas. Eihän tässä nyt oo kyse sen monimutkasemmasta asiasta kuin simppelistä seiskaluokan tason perusfysiikasta. Älä nyt selitä et korvat on ainoo elin jolla sitä ääntä voi aistia. Tai jos sulla on, niin kerronpa sulle jotain tosi uutta ja outoa ja hienoa: ens kerralla kun kuuntelet levyy niin kosketa kädellä sitä kaiuttimen bassoelementtiä. Voit kato TUNTEA sen äänen!! !1!! Mahetzua!!


---
Kyse on niinkin simppelistä asiasta kuin resonanssista ja interferenssistä. Äänihän on, kuten kaikki tietää, aineen (soittimen tai kaiuttimen elementin) värähtelyä joka sit siirtyy ilmanpaineen muutosten (ie sen soittimen synnyttämän resonanssin kautta tapahtuvan ilman värähtelyn) kautta ihmiskorvaan josta se kulkeutuu aivoihin ja muuttuu vasta siellä ääneks. Ihmiskeho ja sen osat, ihan kuten kaikki muukin materia, värähtelee sille ominaisella taajuudella, ja tietyt taajuudet resonoi/interferoi sen kanssa enemmän/paremmin/vähemmän/huonommin ja aiheuttaa efektejä joista diggaa tai ei ja joihin reagoi tietyillä tavoilla. Kuuloaistilla sinällään on ton reaktion kanssa hyvin vähän/ei mitään tekemistä: vaikka korva ei erottaiskaan tota 8hz eroa, se ei silti tarkoita että ne vaikuttais ihmiskehoon samalla lailla.
---

Mistä toi ihmiskehon värähtely 432Hz taajuudella sitten tulee? Onko tästä nyt jotain tutkimusta olemassa vai pitääkö nyt luottaa sun sanaasi?



Missä kohtaa mä sanoin et ihmiskeho värähtelee tolla taajuudella? Mä en tiedä millä taajuudella ihmiskeho värähtelee, veikkaisin jotain 6-7hz (sen luvun muistan nähneeni joskus jossain), mut riippumatta siitä mikä se taajuus on niin kuten sanottua, se resonoi jonkun taajuuden kanssa enemmän kuin toisen. Tästä tässä on kyse. Se että diggaako vai ei on ihan omista preferensseistä kiinni.

Sitä mä en tiedä roimiiko 432hz paremmin kuin 440hz, mut eri tavalla se roimii, sen nyt luulis olevan selvää.

ed. laskutoimitus meni vituiks, sori :(

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Jussi Soro

Posts: 6,385

#51 • • Edited Jussi Soro choon!

Replying to 432Hz vs 440Hz konemusiikissa:

tbo, 2.12.2009 15:09:
Sitä mä en tiedä roimiiko 432hz paremmin kuin 440hz, mut eri tavalla se roimii, sen nyt luulis olevan selvää. Vähän kyllä intuitio vihjaa että 432hz (mm. koska toi 8hz ero on johdettavissa fibonaccin lukusarjaan (54x 8hz = 432hz), mut se meinais sitä et toi 8hz on sinällään merkittävä taajuus. En tiedä onko. Ruskea nuotti? Ihmiskeho?), mut en oo perehtyny tieteellisesti suoritetussa kaksoissokkokokeessa nii en tiiä.


No pointti tässä nyt on ollut se, että kun toi 432 on ainoostaan johdettu jostain kyseenalaisesta tasaluvusta hertsien suhteen, niin se on vähän yhtä tieteellisesti todettu kuin että seksi tuntuu paremmalta parillisina tunteina. Edelleen jään kyllä ihmettelemään että miksi vitussa fibonaccin luku tähän liittyy, onhan 440 fibonaccin lukusarjasta, esim 440 x 1 = 440, 220 x 2 = 440, 880 x 5 = 440 jne. (edit: heh, huomasitkin varmaan ton fibonaccin luvun vian ;)

edit: pointtina siis, jos joku väittää että 432 toimii paremmin kuin 440 niin mihin vittuun se oikeasti perustuu, ja vastaus mieluummin poimittu muualta kuin numero- tai astrologiasta.
liikkuva muna

Posts: 2,652

#52 • • Edited liikkuva muna an egg on the move
Mitäs sit ku DJ soittaaki sen rakkaudella 432 hertsiin viritetyn piisin -3% pitchillä? :'<
Progress

Posts: 955

#55 • • Progress
onhan noissa selkee ero. 432 ehken mielestäni parempi. En sit tiedä, onko niillä mihinkään merkitystä...

--
Mulla on ikävä sua Samu. *sydän*

tbo

Posts: 935

#56 • • tbo budhisattva

Replying to 432Hz vs 440Hz konemusiikissa:

JussiS, 2.12.2009 15:21:

edit: pointtina siis, jos joku väittää että 432 toimii paremmin kuin 440 niin mihin vittuun se oikeasti perustuu, ja vastaus mieluummin poimittu muualta kuin numero- tai astrologiasta.



Symmetria ja geometria on niitä juttuja joihin tää koko elämä, maailmankaikkeus ja kaikki perustuu, ja sen puitteissa myös sillä matematiikalla ja numerologialla on myös sijansa. Tämän puitteissa, jos/kun se geometria tai numerologia löytää luvun 432 niin sillä on jotain merkitystä suhteessa maailmankaikkeuteen, eikä se ole pelkkä luku sinällään. Se että tiedeuskovainen länkkäri luulee että sen malli on ainoa mahdollinen selitys maailmalle ja tuomitsee sen sen takia huuhaana on a) omahyväistä ja b) typerää puhumattakaan sitä että se on niin totaalisen väärässä kuin ihminen vain voi ikinä olla.

(toissijaisena seikkana tulee se et sillähän ei ole sinällään väliä mille se perustuu jos se kerran toimii. Vai meetkö itkemään plasebolla sairautensa parantaneelle et plasebot on vaan kusetusta? "Sun päätä on pakko särkeä, sä söit vain kalkkitabletteja!!")

Hindujen mukaan ajna- l. kolmannen silmän chakran taajuus on se 432hz, ja meidän tän hetkinen aikakausi kali yuga kestää 432 000 vuotta. Tuol idässä on muutenkin suht laaja lista numeron 108 ja sen kerrannaisten ominaisuuksista tai symboliikasta, siitä vaan etsimään.

Ja kun musiikista ja sen suhteesta matikkaan ja numerologiaan nyt kuitenki kiistellään, niin kotiläksynä voi antaa ihmisille kuuntelutehtäväks vaikka Satien Sonneries de la Rose+Croix, tai Chopinin etydejä tai Bela Bartokia. Ei puhuta ihan tarkkaan ottaen 432hz taajuudesta, vaan kultaisesta suhteesta jota monen moni säveltäjä on ihan tietoisesti käyttänyt duuneissaan. Miks? no siks et se toimii [säveltäjien mielestä] paremmin kuin sellainen saundi jossa sitä ei ole. Mistä ne sen sit keksi? no toi Satien biisin nimi on aika hyvä vihje.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Jussi Soro

Posts: 6,385

#57 • • Jussi Soro choon!

Replying to 432Hz vs 440Hz konemusiikissa:

tbo, 2.12.2009 17:54:
Symmetria ja geometria on niitä juttuja joihin tää koko elämä, maailmankaikkeus ja kaikki perustuu, ja sen puitteissa myös sillä matematiikalla ja numerologialla on myös sijansa.


Joo, mutta kun symmetria tai geometria ei liity mitenkään ihmisen keksimään herzilukuun. Herzi on yksikkönä värähtelyjä / sekunti, ja sekunti on täysin ihmisen oma mittayksikkö, joka on sidottu keinotekoisesti myöhemmin luonnonvakioon.

Tämän puitteissa, jos/kun se geometria tai numerologia löytää luvun 432 niin sillä on jotain merkitystä suhteessa maailmankaikkeuteen, eikä se ole pelkkä luku sinällään.


Mutta jos se löytää luvun 440 se on pelkkä luku, eikä siinä ole mitään erityistä?

Se että tiedeuskovainen länkkäri luulee että sen malli on ainoa mahdollinen selitys maailmalle ja tuomitsee sen sen takia huuhaana on a) omahyväistä ja b) typerää puhumattakaan sitä että se on niin totaalisen väärässä kuin ihminen vain voi ikinä olla.


"Tiedeuskovainen länkkäri", heh. Kyllä, väittämällä että soinnillisesti 440 Hz ei ole huonompi kuin 432 Hz, mä tuomitsen kaiken joka ei tule "länsimaisen tieteen" piiristä. Edelleen mä odotan sitä jotain selvitystä että mihin toi väittämä 432 Hz paremmuudesta perustuu? Mä en ole väittänyt kumpaakaan paremmaksi, vaan olen sanonut ettei näillä ole paremmuuseroa. Samalla väitän myös, että sokkotestissä yksikään ei pystyisi näitä erottamaan.

(toissijaisena seikkana tulee se et sillähän ei ole sinällään väliä mille se perustuu jos se kerran toimii. Vai meetkö itkemään plasebolla sairautensa parantaneelle et plasebot on vaan kusetusta? "Sun päätä on pakko särkeä, sä söit vain kalkkitabletteja!!")


Toimiiko?

Hindujen mukaan ajna- l. kolmannen silmän chakran taajuus on se 432hz, ja meidän tän hetkinen aikakausi kali yuga kestää 432 000 vuotta. Tuol idässä on muutenkin suht laaja lista numeron 108 ja sen kerrannaisten ominaisuuksista tai symboliikasta, siitä vaan etsimään.


Nopeasti googlettamalla 6. chakran taajuus on n. 448 Hz: http://www.thechakrahouse.com/info/index.php?itemid=19

Ja kun musiikista ja sen suhteesta matikkaan ja numerologiaan nyt kuitenki kiistellään, niin kotiläksynä voi antaa ihmisille kuuntelutehtäväks vaikka Satien Sonneries de la Rose+Croix, tai Chopinin etydejä tai Bela Bartokia. Ei puhuta ihan tarkkaan ottaen 432hz taajuudesta, vaan kultaisesta suhteesta jota monen moni säveltäjä on ihan tietoisesti käyttänyt duuneissaan. Miks? no siks et se toimii [säveltäjien mielestä] paremmin kuin sellainen saundi jossa sitä ei ole. Mistä ne sen sit keksi? no toi Satien biisin nimi on aika hyvä vihje.


No taajuus ja kultainen leikkaus ei kyllä liity toisiinsa mitenkään, mutta tuo kultaisen leikkauksen suhde musiikissa ja rakenteessa on sinänsä mielenkiintoinen. Tietty, noiden luettelemiesi artistien lisäksi on aika paljon muita artisteja ja teoksia, joissa viis veisataan kultaisista leikkauksista. Onko artisti itse lähtenyt sitä hakemaan vai onko innokas kultaiseen leikkaukseen pärähtänyt numerologi tehnyt havainnot ja tulkinnat itse?
Avatar
#58 • • Reivaaja Guest
No huhhu.
Avatar
#59 • • Reivaaja Guest
''Fysiikan ja musiikin integraatiomahdollisuudet ovat ilmeiset, mutta niiden toteuttaminen riippuu sekä musiikin, että fysiikan opettajan henkilökohtaisesta mielenkiinnosta. Musiikkia harrastava fyysikko ei ole niinkään havinaisuus, mutta fysiikkaa arvostavia ja tuntevia musiikinopettajia on harvassa''

''Musiikin ja fysiikan kehityksessä voidaan samalla tavoin (kuvataide) nähdä runsaasti yhteisiä piirteitä. Esimerkiksi impressionismin kehitys ja modernin musiikin uudet ideat, kuten atonaalisuus, dodekafonia, aleotoriikka, tietokonemusiikki ja minimalismi ovat nähtävissä yhtä hyvin tieteessä (fysiikassa) kuin muillakin kulttuurin alueilla tapahtuvan kehityksen rinnakkaisilmiöinä.''

Sattu tulee vastaan 'sopivasti'.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Viritysj%C3%A4rjestelm%C3%A4
http://www2.siba.fi/historia/1900/germaaniartikkelit/aleatoriikka_germ.html
http://fi.wikipedia.org/wiki/Konsonanssi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Eklektinen
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dissonanssi

Menee helposti solmuun Jeesuksen oppien kanssa. Siksi mietinkin..

..Mitä Macgyver tekisi tässä tilanteessa?
tbo

Posts: 935

#60 • • tbo budhisattva

Replying to 432Hz vs 440Hz konemusiikissa:

JussiS, 2.12.2009 18:34:

Joo, mutta kun symmetria tai geometria ei liity mitenkään ihmisen keksimään herzilukuun. Herzi on yksikkönä värähtelyjä / sekunti, ja sekunti on täysin ihmisen oma mittayksikkö, joka on sidottu keinotekoisesti myöhemmin luonnonvakioon.



Joo ei herzilukuun sinällään, vaan värähtelyyn itseensä ja sen harmoniaan/dissoniaan/interferenssiin tms. Ei tarvii mennä kuin lähimpään kirkkoon tai konserttisaliin ja miettiä niiden akustiikkaa ja rakennustekniikkaa.


Mä en ole väittänyt kumpaakaan paremmaksi, vaan olen sanonut ettei näillä ole paremmuuseroa. Samalla väitän myös, että sokkotestissä yksikään ei pystyisi näitä erottamaan.



Huomaatko, enhän mäkään sano et niillä on paremmuuseroja, mut sen mä kyllä sanon et eroja löytyy. Tosta testistäkään en mee vannomaan, ihmiset on aika erilaisia ja jotkut on herkempiä kuin toiset.


Toimiiko?



Noiden ääninäytteiden perusteella sanoisin hätäisesti et vähänniinku toimis, mut myönnän et nää mäkin harmankardonit ei ehkä veny mihinkään labraolosuhteisiin. Tarvii luurit ja ihan oikeen testin et voi mennä sanomaan kumpi on "oikeemman" kuulonen. Sen verran noista pystyy sanomaan et eri tavalla ne pelittää.


No taajuus ja kultainen leikkaus ei kyllä liity toisiinsa mitenkään, mutta tuo kultaisen leikkauksen suhde musiikissa ja rakenteessa on sinänsä mielenkiintoinen. Tietty, noiden luettelemiesi artistien lisäksi on aika paljon muita artisteja ja teoksia, joissa viis veisataan kultaisista leikkauksista. Onko artisti itse lähtenyt sitä hakemaan vai onko innokas kultaiseen leikkaukseen pärähtänyt numerologi tehnyt havainnot ja tulkinnat itse?



No joo, on olemassa niitä säveltäjiä jotka tietosesti käyttää jotain tollasta suhdelukua ja sit niitä jotka ei, mut joiden tuotannosta silti löytyy samat elementit, koska se nyt vaan kuulostaa hyvältä. Tää näkyy hyvin selkeästi kuvataiteissa, monikaan taiteilija ei osaa sitä kultasta leikkausta, mut silti ne kuvaelementit osuu aina sen kohdalle. Miks? No siks et se kuva nayttää silloin luonnolliselta ja tasapainoselta. Mut ainakin Satien kytkökset ruusu-ristiläisiin kertoo kyllä että se idea on tullu ihan artistin itsensä kautta. Noilla muillakin säveltäjillä on ollu omia konekshöneitä kaiken maailman salaseuroihin maailman sivu, ja kun noi kultaset suhteet ja geometria ylipäätään on ollu aikoinaan aika okkulttia tietoa niin sieltä ne on ammennettu.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*