Baari-DJ ja Klubi-DJ erot

138 posts, 7 pages, 46,870 views

Yallu

Posts: 1,910

#81 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi
Mua kiinnostais nyt saada tämä esiintyjää etsivä taho osallistumaan tähän keskusteluun, mutta eipä ole näkynyt kaveria foorumilla ekan postauksen jälkeen..
Noste

Posts: 171

#82 • • Noste

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

Yallu, 15.10.2009 12:32:
Mua kiinnostais nyt saada tämä esiintyjää etsivä taho osallistumaan tähän keskusteluun, mutta eipä ole näkynyt kaveria foorumilla ekan postauksen jälkeen..



No ehkä siltä on vähän lähtenyt maku off-topiccia silmäillessä..
Tesno

Posts: 173

#83 • • Tesno
jpjk tossa kiteyttikin ajatuksia mukavasti, mutta yksinkertaistetaan vielä: Klubissa dj päättää mitä soitetaan ja jengi kuuntelee mielenkiinnolla, raflassa jengi päättää musan ja dj yrittää päästä sinne asiakkaiden pään sisään musiikkivalinnoilla.

Klubissa musa on yleensä sitä mitä dj:n tiedetään soittavan ja mitä mainostetaan etukäteen. Raflassa musiikki on jotain väliltä mitä rafla määrää sen olevan, tai mitä asiakkaat sen haluaa olevan. Sitten tasapainotellaan näiden välillä lisäten sinne vielä ne äänekkäimpien asiakkaiden toiveet ja ne joita ei muisteta toivoa pitäen samalla pomot ja asiakkaat tyytyväisinä.
Avatar
#85 • • Reivaaja Guest

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

ezzy, 15.10.2009 13:26:
---
Tesno, 15.10.2009 12:57:
...raflassa jengi päättää musan...

---


Toi taitaa kyl olla jokseenkin harhaluuloa, baari päättää musalinjaukset ja DJ SAATTAA saada jotain sanottavaa siihen väliin, asiakkaiden palautteen perusteella.

Rahan ollessa kyseessä, asiakaat päättä musan. Baari päättää dj:n musat aj asiakkaat baarin... Kausaliteettis loppuu hieman väärään kohtaan.
Pete Input

Posts: 454

#86 • • Pete Input Asiantuntija

Juhgu, 15.10.2009 12:42:
Eikä pidä.


Ai jaa?
Mä en ainakaan halua koskaan kuulla sun soittavan, jos sä et keskity siihen mitä sä teet.


Juhgu, 15.10.2009 12:42:
Niin voidaankin. Ainakin baariin.


(hohhoijaa...)


Juhgu, 15.10.2009 12:42:
Kiteytit juuri baarikansan odotukset miksauksen suhteen.


Mä EN puhunut nyt baarikansasta ja sen sä varmaankin tiedät. no, saahan sitä olla lapsellinen...


Juhgu, 15.10.2009 12:42:
Meidän muiden ladellessa täällä absoluuttisia totuuksia.


No tiedän mä ainakin JOTAIN soittamisesta, toisin kuin sinä, joka taputit vielä paskaa lattialle silloin kun mä jo spinnasin dekeillä.
ABSOLUUTTISESTA TOTUUDESTA on vaikea sanoa mitään soittamisen kohdalla. Sellaista ei varmaan olekaan.


Juhgu, 15.10.2009 12:42:
:D Ootko ihan varma että se oli Lissun pointti?


Ei ollutkaan, vaan sinä jälleen kerran et tajunnut asiaa, niinkuin et näytä tajuavan muutenkaan, suppean katsomuksesi perusteella. Tarkoitinkin, että sinä ja moni muu näytätte nostavan "lissun" jalustalle pelkästään sen takia, että hän on a) nainen, b) "dj", c) Klubituslainen, d) "lyttäsi" baari-dj:t ja e) kaikki nämä yhdessä. Se tekee teistä "laumallisen" pässejä, joilla ei kokemus riitä tarvittavaan realistiseen analysointiin.

--
Input Sessions

Pete Input

Posts: 454

#87 • • Edited Pete Input Asiantuntija

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

ezzy, 15.10.2009 13:26:
---
Tesno, 15.10.2009 12:57:
...raflassa jengi päättää musan...

---


Toi taitaa kyl olla jokseenkin harhaluuloa, baari päättää musalinjaukset ja DJ SAATTAA saada jotain sanottavaa siihen väliin, asiakkaiden palautteen perusteella.



No ei ole TÄYSIN harhaluuloa.
Jos / kun toiveita soitetaan (siis enemmän kuin 5 biisiä illassa), niin kyllähän se vaikuttaa illan musiikkiin. Jos vaikka toteuttaa illan aikana 20+ biisiä, niin se on jo n. 1/4 koko illan musiikista. Sinä iltana asiakkaiden toiveet ovat vaikuttaneen kyseisen illan kulkuun. Seuraavana iltana tilanne saattaa olla sama, mutta toiveet on jälleen erilaisia ja taas on illan kulkuun vaikutettu asiakkaiden toimesta. Toisaalta voi myös olla että ei tule ainuttakaan toivetta (tai tosi vähän), jolloin dj:n "henkilökohtainen" panostus saattaa kuulua enemmän. Tai sitten se dj ennakoi yleisönsä ja soittaa "toiveet" ennenkuin kukaan asiakkaista on ehtinyt edes ajatella sanaa "toive".

--
Input Sessions

Funktion

Posts: 1,720

#88 • • Funktion over 9000
Mistähän nää luulot tulee että DJ keskiverto yökerhossa soittais rokkia, hoppia, poppia ja trancea SAMASSA tilassa? En näin ykskaks keksi yhtäkään yökerhoa missä näin olisi.

Sen enempää asiaan puuttumatta, käytän esimerkkinä erästä keski-suomalaista pikkupaikkakunnan yökerhoa jossa työskentelin (en siis DJ'nä vaan baarimikkona). DJ'lle buuattiin todella urakalla jos vaihdot laukkas tai meni muuten reisille. No joke. Ja tämä baarikansa siellä ei todellakaan ollut mitään valveutunutta skenepousailijaa joka bongaa jokaisen millisekunnin eron biittien päällekkäisyyksissä.

Ja jos nyt kattellaan vaikkapa Tampereen yökerhoja, mistä eniten omaan itse kokemusta, niin kyllä ne DJ't siellä tasan tarkkaan tekeen muutakin kun "painaa playta 10 sekuntia ennen biisin loppumista".

Se on aivan täyttä paskapuhetta että baarikansaa ei kiinnosta se miten miksataan. Oon todistanut ton "buuuuuuuuuuu laukkkaaaaasaa" ilmiön jopa Tampereen Emmassa.

Itseäni kiinnostais joskus nähdä sieltä DJ'n vinkkelistä se tanssilattian reaktio jos ykskaks vetelet vaihdon ihan reisille niin että laukkaa enemmän kun on sallittua Teivon raveissa. Voisin melkein veikata että kyllä siellä niitä WTF ilmeitä ja tanssilattialta poistumisia alkaa tapahtuun jos ei soitto suju hyvin. Eihän niitä baarijoraajia kiinnosta onko se vaihto se täydellinen kahden minuutin progevaihto, mutta kyllä sen kuulee ihan asiaan vihkiytymätönkin jos homma menee päin vittua.

Just my 2 cents.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

ezzy

Posts: 8,060

#89 • • ezzy Droid-pappa

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

Funktion, 15.10.2009 14:28:
Mistähän nää luulot tulee että DJ keskiverto yökerhossa soittais rokkia, hoppia, poppia ja trancea SAMASSA tilassa? En näin ykskaks keksi yhtäkään yökerhoa missä näin olisi.



Poistu joskus kehä III sisäpuolelta baareihin joissa on vain se YKSI huone :)
Yallu

Posts: 1,910

#90 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

Noste, 15.10.2009 12:54:
---
Yallu, 15.10.2009 12:32:
Mua kiinnostais nyt saada tämä esiintyjää etsivä taho osallistumaan tähän keskusteluun, mutta eipä ole näkynyt kaveria foorumilla ekan postauksen jälkeen..

---


No ehkä siltä on vähän lähtenyt maku off-topiccia silmäillessä..



Keskustelun aloittanut taho ei ole kirjautunut sivustolle ensimmäisen viestin jälkeen..
http://klubitus.org/profiili.php?nimi=erkale
Amnesia

Posts: 888

#91 • • Amnesia

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

Yallu---


Keskustelun aloittanut taho ei ole kirjautunut sivustolle ensimmäisen viestin jälkeen..
http://klubitus.org/profiili.php?nimi=erkale



Voihan näitä lukea vaikka ei kirjautuisikaan sisään.

---

Funktion, 15.10.2009 14:28:
Mistähän nää luulot tulee että DJ keskiverto yökerhossa soittais rokkia, hoppia, poppia ja trancea SAMASSA tilassa? En näin ykskaks keksi yhtäkään yökerhoa missä näin olisi.




Itse asuin täysi-ikäisyysajasta jotain 7 vuotta Jyväskylässä, ja ei kyllä sikäläisistä yökerhoista (Ilokivi ja pari muuta alakulttuuripaikkaa siis ei mitään varsinaisia yökerhoja ole) tule mieleen Blazea (jos se nyt on sen nykyinen nimi) lukuunottamatta ainuttakaan mestaa jossa noin EI olisi. Kyllä se vaan on niin, että kaikkea paskaa soitetaan sekaisin, ihan tunnin sisällä. Jos paikassa on kaksi huonetta, niin pikkuhuoneessa soitetaan paskaa suomipoppia ja isommassa soitetaan kaikkea muuta sekaisin paitsi paskaa suomipoppia. Tuntuu pätevän myös moneen paikkaan Helsingissä.
tomii

Posts: 3,594

#92 • • tomii kallion herttua

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

Amnesia, 15.10.2009 18:29:
---

Itse asuin täysi-ikäisyysajasta jotain 7 vuotta Jyväskylässä, ja ei kyllä sikäläisistä yökerhoista (Ilokivi ja pari muuta alakulttuuripaikkaa siis ei mitään varsinaisia yökerhoja ole) tule mieleen Blazea (jos se nyt on sen nykyinen nimi) lukuunottamatta ainuttakaan mestaa jossa noin EI olisi. Kyllä se vaan on niin, että kaikkea paskaa soitetaan sekaisin, ihan tunnin sisällä. Jos paikassa on kaksi huonetta, niin pikkuhuoneessa soitetaan paskaa suomipoppia ja isommassa soitetaan kaikkea muuta sekaisin paitsi paskaa suomipoppia. Tuntuu pätevän myös moneen paikkaan Helsingissä.



Sama juttu omalla kotipaikkakunnallani. Kyllä siellä tuli ihan kaikkea aina Jari Sillanpäästä Iron Maideniin ja väliin vähän jotaan Aquan Barbi Girliä (tällasia kombija on oikeasti ollut, ei edes ole esimerkkinä läheskään pahimmasta päästä :). Ja olen ollut stadissakin useammassa paikassa, jossa tulee about mitä vain sekasin, sen kummempia ajattelematta, että sopiiko ne yhtään peräkkäin (esim. Lady Moon tai (jo menneet) Roba ja Highlight, näin nopeasti päähän tulevina esimerkkeinä). Seduloiden nykytilanteesta ei tosin _mitään_ hajua, kun ei ole tullut käytyä vuosikausiin, ellei kyseessä ole ollut konemusa- tai räppibileet.

--
reivaan kunnes kuolen

Timce

Posts: 5,381

#93 • • Timce
Kiinnostais muuten tietää, onko etsivä taho saanut tätä kautta jonkun soittamaan? ANTEEKSI OT! :D

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

Meke

Posts: 2,083

#94 • • Edited Meke GT Digital, BCN Records
Sedulassa on esimerkiksi tälläistä musaa tullut yhden yön aikana vuosi sitten...Yhden tutun dj:n soittamana:

Hertz & Fritz - I Just Cant Enought(Freemasons)
Loleatta Holloway - Love sensaation 06 (Hi-Tack)
David Guetta - Love Dont Let Me Go
Paul Van Dyk - Let Go
Dj Tiesto - Sweet Things
Craig David Vs. Bob Sinclar- Let’s Dance(World Hold On)
Ne-Yo - Closer
P. Diddy - Last Night
Justin Timberlake - Lovestoned
Nina Sky - Move Ya Body
Goleo Vi - Dance
Sean Paul - Temperature
Kat Deluna - Whine Up
Rhianna - Don’t Stop The Music
Madonna - Give 2 Me
Bob Sinclar - Sound Of Freedom
Yves Larock - Zookie(Lift Me up) Tomatone Edit
Alex Gaudino - Destination Calabria
Fragma -Tocas Miracle 2008
Ibiza Music United - Show Me Love 2007
Junior Jack - Stupidisco
Kate Ryan - Elle Ella
Velvet - Chemistry
Basic Element - To You
Brick & Lace - Love Is Wicked
Eve - Tambourine
Nelly Furtado - Promicious
Madonna - 4 Minutes
Janet Jackson - Feedback
Kardinal Feat Akon - Dangerous
Rhianna - Disturbia
Flo-Rida - Elevator
Christina Aguilera - Keeps Gettings Better
Lady Gaga - Just Dance
Pussycat Dolls - When I Grow Up (Digital Dog)
Kat Deluna - Run The Show (Johnny Visious)
Fatman Scoop - Be Faihfull (Remix)
Bob Sinclar - Rock This Party
Davis Guetta - Love Is Gone
Guru Josh Project - Infinity 2008
Kendi - Connect
Waldos People - Back Again
Kate Perry - I Kissed A Girl (Jason Nevins Rock The Club Edit)
Alex Kunnari - Lifter
Barthezz - On The Move
J-Kwon - Tipsy
50 Cent - In Da Club
2pac - California Love
Kelly Rowland - Work
Beyonce - Crazy In Love
Brick & Lace - Love Is Wicked
Kat Deluna - Run The Show
Usher - Yeah!
M Pokora - They Talk Shit About
Kardinal Feat. Akon - Dangerous
Justin Timberlake - Sexyback
Pussycat Dolls - When I Grow Up
Rhianna - Disturbia
Flo-Rida - Low
Pittbull - Move,Shake,Drop
Pittbull - Anthem
Yves Larock - Rise Up (Club Edit)
Alex Caudino - Watch Out
R.I.O - Shine On (Spencer & Hill)
Eric Prydz - Pjano
Joonas Hahmo - Coctail Bar
Fedde Le Grand - Put Your Hands Up For Detroit
Pakito - Living A Video
Prodigy - Smack My Pitch Up
Tiesto - Adaggio For Strings
Armin Van Buuren - In And Out Of Love (Richard Duran)
Duberstad - Beatitude
John Gallahan - Big Sky (Angelli&Nelson)


Joitakin huomioita:

Riippuen raflasta musatyylitkin vaihtelee. Yhdessä paikassa voi olla useampi huone ja useampi dj tai yksi huone missä dj soittelee useampaa musagenreä sekaisin.
Voi olla että isossa kaupungissa olevassa raflassa on yksi vain huone ja vain tietynlainen musatyyli (vaikkapa hevi/hard rock yökerho).
Eihän nuo kippolat samanlaisia ole.

Muistakaa myös että on BJ (baarijukka) nimikkeen alla olevia ihmisiä joiden tehtävä on myydä viinaa ja soittorasiasta vaihtaa biisejä työnsä ohella ja soittaa niitä toiveita (monesti biisejä mitä ei voi / tarvi miksata yhteen). Tätä hommaa harvempi perus dj ei tee koska pitää olla alkoholipassi. En nyt muista että voiko niitä hommia tehdä ilman passia jos on valvoja läsnä.
Sitten on niitä perinteisempiä dj:tä jotka soittaa house, dance, rnb, hoppi, trance biisit enempi tai vähempi miksaten.
Ja lopuksi ne dj:t jotka soittaa kaikenlaista musaa ja miksaa osan biiseistä.
On niitäkin tiskijukkia, "musiikki-isäntiä", jotka eivät miksaa vaan mielummin puhelee mikkiin.


Monesti dj:t on myös ainoa jatkuva "ohjelma" yökerhoille että ne saavat jatkoluvat 04 asti.


90-luvun lopussa oli mukavaa kun ei ollut hoppia, rappia yökerhoissa vaan kunnon house, trance ja dance soi. Niin ja RMB - Spring on varmaan yksi soitetuin reivi / hardtrance biisi yökerhoissa kun sitä kuulee vieläkin *lmao*

Mielipiteet kullakin työstä mutta se joka ollut allalla tietää tod.näk. parhaiten mistä puhuu.

Mun näkemys kärjistettynä on se että klubi dj on esiintyjä ja yökerho dj on palvelualan työntekijä.

--
Ruboy Records, GT Digital, BCN Records, Burning Chrome Records, Sinthetic Digital, Electronica Exposed, Finrg Recordings, Audio Reanimation, Freeformaniacs, Ruffbeatz

Caro²

Posts: 5,301

#95 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

JussiS, 13.10.2009 22:08:
90% baaridj:stä ei ansaitse penniäkään palkakseen. Jos se, että jaksaa 3 minuutin välein vaihtaa krossin puolelta toiselle ja painaa playta on jotenkin, ihan millä tahansa tasolla, parempi vaihtoehto kuin dj winamp, niin ihmettelen. Ihan vitusti parempi että nääkin "dj:t" korvattais soittorasialla.


aika uskomatonta paskaa henkilöltä joka on vielä jollakin asteella jopa tiedetty/tunnettu dj-henkilö tässä maassa.


Ja pointtinahan oli se, että on oikeestikin hyviä poppidj:tä, tosin vaan se 10% (jossa karkeen arvion mukaan on melkein 50% ilmaa).


Perustuuko tämä arvio nyt siihen, että vietät "baari-illoista" 99.9% klubibileissä - vai pystytkö ihan aidosti arvioimaan ja vielä allekirjoittamaan mainitsemasi lauseen - ja mihin pohjautuen?

JussiS, 13.10.2009 22:26:
No aika monta baaria tullut kierrettyä, enkä dj Turoa muista koskaan kuulleeni, mut jos 90% suomalaisista baaridj:stä ei edes yritä, vaan soittaa ne 40 isointa hittiä pätkääkään miksaamatta niin onks ne sit jotenkin vitun kovia dj:tä? Eikö muka winamp ja random pystyis tekeen ihan saman?


Kyllä ainakin ne baarit missä itse iltaani vietän, pitää sisällään muutamia poikkeuksia lukuunottamatta raudanlujia ammattilaisia, jotka miksaa biisejä näppärästi yhteen muillakin tekniikoilla kuin biittimiksauksella joka tuntuu olevan ainoa vaihtotekniikka "suomalaiselle klubidj:lle".

Jos tuohon vielä lisätään se, että nää DJ:t tekee ihan aikuisten oikeasti töitä - eikä vaan leiki - niin ei oikein kehtaa ruveta suuta soittamaan. Töiden tekemiseen kuuluu vielä se, että siellä oman pallin yläpuolella on joku joka kertoo mitä tulisi tehdä, sekä asiakkaat lattialla joita tulee viihdyttää muutenkin kuin elämällä harhaluulossa, että kaikki ovat tulleet lattialle kuuntelemaan juuri minua.

Edit: unohdin mainita, että olen kyllä törmännyt myös semmosiin baaritiskijukkiin, jotka ilmeisesti kuvittelee asiakkaiden tulleen juurikin heitä varten mestoille.
Dementation

Posts: 2,892

#96 • • Dementation wednesday?

Juhgu, 15.10.2009 12:42:
Kiteytit juuri baarikansan odotukset miksauksen suhteen.



Kyllä on noussut enemmän tai vähemmän imho omat uskomukset ylivertaisesta musiikkimausta ja taidosta arvioida soittotaitoja hattuun jos todella uskot että vaikkapa sk-ravintoloiden, s-ryhmän tai muiden isojen yökerhojen nuoret aikuiset eivät vaatisi laadukasta soittoa ja hyvää musiikkia vaan kelpuuttaisivat minkä tahansa DJ:n.

Tiedänpähän muun muassa yökerhoja joissa moni asiakas kysyy ovella että kuka on soittamassa ja eivät edes tule jos siellä ei ole tietyt kovat nimet.

Kannattaa myös muistaa että Suomalaisissa yökerhoissa soittaa myös todella paljon kovia klubi-DJtä, joten luuletteko todella että he suostuisivat edes tekemään duuninsa nenää kaivaen ja ilman laadukasta miksaamista?

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Jussi Soro

Posts: 6,385

#97 • • Jussi Soro choon!

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

Caro², 15.10.2009 19:56:
...


Mun kirjoitus oli vastaus toiseen viestiin. Lue se ja mieti kontekstia, varsinkin kontekstissaan avausviestiin.

Selvennän sanomalla, että aika iso osa dj:stä tekee sitä elannokseen ja fiilistelee ihan muuta musaa - ja sen sitten kuulee.

Ääh, olin mä kirjottamassa tähän enemmänkin mut en jaksa.
puuhaphiit

Posts: 497

#98 • • puuhaphiit

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

JussiS, 15.10.2009 20:20:
---
Caro², 15.10.2009 19:56:
...

---

Mun kirjoitus oli vastaus toiseen viestiin. Lue se ja mieti kontekstia, varsinkin kontekstissaan avausviestiin.

Selvennän sanomalla, että aika iso osa dj:stä tekee sitä elannokseen ja fiilistelee ihan muuta musaa - ja sen sitten kuulee.

Ääh, olin mä kirjottamassa tähän enemmänkin mut en jaksa.



Olisit nyt vastannu kun alotit....
ValaX

Posts: 3,891

#99 • • ValaX
Onko sitä DJ:tä nyt löytynyt *ding*
Daniel Braun

Posts: 1,626

#100 • • Daniel Braun wednesday?

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

JussiS, 15.10.2009 20:20:

Selvennän sanomalla, että aika iso osa dj:stä tekee sitä elannokseen ja fiilistelee ihan muuta musaa - ja sen sitten kuulee.


Hirveän moni tekee duunina paljon muutakin mikä ei o ihan sydäntä lähellä.