Baari-DJ ja Klubi-DJ erot

138 posts, 7 pages, 47,022 views

puuhaphiit

Posts: 497

#61 • • puuhaphiit

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

Noste, 14.10.2009 15:10:
Tääl on niin pöpejä kommentteja ettei jaksa ees kaikkea lukea, saati kiistellä mielipiteistä niiden kanssa jotka ei omista avointa ajattelua/suvaitsevaisuutta erinäisiä toimialoja ja ihmisryhmiä kohtaan.

Tuli fiilis että mäkään en sit varmaan baarikeikoilla soita ikinä mitään muuta kun ton chartin läpi pari kertaa ja nojailen tiskiin kokislasi kädessä kunnes biisistä on 10sek jäljellä... justjust.. *justjoo*

Mut se dj Turo vois kyllä vaikka omaks edukseen nostaa liksaa hommasta, ja jos siitä syystä keikat loppuu niin sit voi käydä vaikka koulukeikoilla treenaamassa ja laajentaa levystöä!



Niinpä... ei meil oo ollu tapana mitään siel tehdä, jututetaan vaan sitä hyvännäköstä baarimikko lissua ja kaivetaan nenää. NOT! Jotenkin tuntuu et missä meki soitetaan nii tulee aika nopeesti lähtö jos siel ei oikeesti soiteta niit lauluja.
22.00 alkaa duuni, kokkari soimaan, baari tiskiltä kahvi ja takapihalle röökille.
klo.22.15 alkaa soitto, poppi housea, remixejä rnb lauluista, etc.
klo23.00 aletaan soittamaan hitti lauluja, kaikki laulut tavalla tai toisella miksaten, funkymixit helpottaa tätä jos sattuu olemaan sellaisia kyseistä lauluista, muuten radio versioita ja remixejä hyväksi käyttäen. idealla että Bileet on saatava aikaseks. Myös toiveet kuunnellaan ja soitetaan mahdollisuuksien mukaan, riippuen musalinjasta etc.
03.30 valomerkki tätä ennen oot kerenny hyvällä mäihällä käymään kerran röökillä siitä klo 23..
duunia takana tässä vaiheessa 5,5 tuntia, keskiverto laulu kestää 3.5 minuuttia, (myös funkymixit ja house/trance pitkät clubi versiot koska miksaus aika lasketaan pois) Siitäpä sitten laskimet käteen ja laskemaan monta rallia se deejii on soittanu, ja vielä silleen että lattia on täynnä,monta kertaa on varmasti tehny mieli kaivaa sieltä pakista rihannan sijaan se tän hetken kovin house ralli omasta mielestä mut ei voi koska ei sovi musalinjaan.
tästä riemusta sulle jää käteen jotakin mitä en ees viiti tässä sanoa, syy turon, koska turo tulis ilmaseks
Toki jossaki keravan kuumassa yökerhossa voi ollakkin turo keikalla joka ei hommaansa näin tee, mutta turo ei tee vielä 90% kaikista, eli nyt jussi ja kumppanit pikkasen egoa alas...
Freja

Posts: 8,775

#62 • • Freja Sihteeri
Tässähän on koko ajan puhuttu tapahtumasta, joka käsittää 2 iltaa. ei mistään jokailtasesta hyväntekeväisyyskeikasta.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

Jone

Posts: 8,258

#63 • • Jone Archibald Haddock

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

C-Hill, 14.10.2009 14:46:
Ja se, että tommoinen kuvaamani baari-dj ei olisi todellisuutta : tiedän useankin tiskijukan, jotka tekevät hommaa juuri kuvaamallani tavalla. Tuu Jone käymään, vien sut kuunteleen kunnon baaritiskijukkaa, heh heh... ;)



Sehän on pelkästään positiivista, että tällaisiakin baari-DJ:tä on (jonka toki tiesinkin) ja kaikki respecti sellaisten suuntaan. Toivottavasti tämä linja tulee yhä enemmän esille ja mainitsemani merkitseväksi enemmistöksi otaksumani "DJ"-linja on jossain vaiheessa selkeästi vähemmistössä.

Munhan pitää kohta ravata useampi ilta normibaareissa kuuntelemassa. No, mikäs siinä. *hihu*
UzU

Posts: 2,361

#64 • • UzU [33100]

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

MRC, 14.10.2009 10:58:
Mitä on sun mielestä yleiseurooppalainen mainstream? Suomessa se voi olla rokkia,
Hollannissa Hardstyleä ja Ranskassa housea.



Vaikka rokki on Suomessa suosittua niin ei se ole täällä mainstream bailumusaa. Kuten ei myöskään house Ranskassa tai hardstyle Hollannissa.

Kaikissa näissä maissa (kuten vaikkapa Malesiassa pallon toisella puolella) soi ihan sitä samaa MTV musaa isossa osassa baareja. Mene vaikka Thaimaahan Kho Phanganille kuuluisiin full moon partyihin. Vaikka koko tapahtuma on lähtenyt konemusa ja psyken toimesta niin kyllä se suosituin osa on nykyään perus räppi/rnb meininkiä..

Eli kyl mun mielestä täs on aika selvää mitä tarkoitetaan.
Dementation

Posts: 2,892

#65 • • Dementation wednesday?
Vähän on pakko asiaan sanoa jotain, kun ajatuksia heräs.

Itse aiheeseen, niin ymmärrän kannan että ammattimiehiä harmittaa että Turo tekee ilmaiseksi, mutta just siks olis toivottavaa että joku ammattimies menis tekemään ton hyväntekeväisyyskeikkana, jotta sillä Turolla ei olis keikkaa edes tuolla ja ens kerralla jos ne sais Turon, niin ne huomais sen tasoeron. Tekee isot popartistitkin hyväntekeväisyyskeikkoja järjestöille jne. (esim. elämä lapselle - konsertti jne, ei sinnekkään pääse Matti paikalliskaraokesta)

Ja sitten tohon baari-DJ aiheeseen on pakko sanoa sen verran, että itse kokisin suurimpana ongelmana Suomessa sen, että tanssimenomestoissa samassa tilassa soitetaan kaikki räpistä tranceen asti, kun taas maailmalla aika usein on omat paikkansa jotka soittaa sitä rnb, hiphop, räp - kamaa ja sit omansa niille jotka soittaa menevämpää tanssimusaa.

Oon nähnyt monesti Suomalaisessa ravintolassa, kun sattuu paska DJ, niin sen ilmiön kun DJ soittaa pelkkää "lökäpöksymusaa" ja kaikki menevämmän musan ystävät vaihtaa baaria tai kun DJ soittaa pelkkää "jumputusta" ja kaikki löysemmän musan ystävät lähtee menemään.

Eli ollakseen hyvä DJ ison suomalaisen yökerhon ns. discopuolella (en nyt puhu mistään rokki tai suomipoppi baareista) niin joutuu tosi paljon tasapainottelemaan näiden erilaisten asiakasryhmien välillä, jotka suomessa syystä tai toisesta on laitettu samaan tilaan vaikka ovat aika eri ääripäästä musiikkimakuaan.

Ja kyllä mä tosi usein baarissa töissä ollessani kuulen kuinka asiakkaat valittaa että DJ on ihan paska ja soittaa paskaa musaa, eli väitteet siitä ettei jengiä kiinnostaisi mikä soi, on pienen ilmiön suurentamista. Ei sitä jengiä välttämättä kiinnosta että miksaako sen biisin soittorasia vai DJ, mutta se mitä soi todellakin merkitsee ja se vaatii kyllä joka ilta sen iltaisen yleisön ja fiiliksen lukua, mikään random mp3 soitin ei todellakaan saisi samaa tulosta aikaan.

Olen myös usein nähnyt kuinka DJ tuo tanssilattialle uuden hittibiisin maailmalta ja saa sen toimimaan jotenkuten, mutta vasta vaikka puolivuotta myöhemmin se on jo kaikkien huulilla oleva hitti. Eli hyvät baari-DJt myös ajaa jengiin sisään uusia hittibiisejä eikä vain soita niitä loppuunkulutettuja.

*piis*&*plur*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Pete Input

Posts: 454

#66 • • Edited Pete Input Asiantuntija

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

Freja, 14.10.2009 15:41:

Jeps. No mutta, mulla pointtina kuitenkin täs koko hommassa oli se, että kun C-Hill tuolla aikaisemmin mainitsi että baarikeikka on vaikeampi kuin klubikeikka, että omasta mielestäni se ei näin ole. Koin omat mielipiteeni kärjistetysti esille, mutta pysyn silti sanojeni takana, että mun mielestä kuka tahansa DJ voi soittaa baarikeikkaa, mutta kaikki eivät pysty vetämään klubikeikkaa kunnioitettavasti läpi.



No jos sä olet viinaa myyny sivussa ja välillä vähän painanu play-nappia ja biisien valintoihin olet käyttänyt sen 30 sekuntia, niin SALLI MUN NAURAA!
Sulla on yhtä vähän tekemistä dj-homman kanssa kuin sialla kuuraketin kanssa.
Sun on ihan turha tehdä dj-hommasta minkään valtakunnan analyysiä. Sä et todellakaan ole siihen pätevä.
NIMENOMAAN baari-dj:n homma on ihan helvetisti vaikeampaa kuin random klubikeikan veto a'la 2h. Klubi-seteissäkin haastavampi osa lankeaa illan lämmittelijälle. Loppuillasta on melkein ihan sama kuka soittaa ja mitä soittaa, koska jengi joraa jokatapauksessa kuitenkin.
Mä väitänkin, että klubi-dj:stä ei todellakaan monesta ole baari-dj:ksi ja yllättävän moni baari-dj pystyisi hanskaamaan klubi-lattian mennen tullen ja samalla hoitais vielä valotkin.

nimimerkillä: 25 vuotta dj-hommia takana (niin baareja kuin klubejakin)

edit:
Niin... ja mitä itse aiheeseen tulee, niin tavallaan toi homma kiinnostais, mutta kyllä mä olen sitä mieltä, että palkka pitää saada, joten en aio vaivautua.

--
Input Sessions

Amnesia

Posts: 888

#67 • • Edited Amnesia
Ketju suistui alkuperäisestä aiheesta ajat sitten, joten jatketaan samoilla linjoilla *piis*
Kuten tuossa ylempänä jo mainittiinkin, niin Suomihan on aika poikkeuksellinen maa siinä mielessä, että täällä päin sellaisissa "tavis-yökerhoissa" soitetaan ihan kaikkea paskaa sekaisin, genret vaihtelee aivan järjettömästi. Kutakuinkin kaikissa niissä sivistysmaissa ja kehitysmaissa missä on tullut käytyä, niin näilläkin mestoilla on jokin musiikillinen konsepti. Yleensä se on hiphop, mutta kyllä vakavastiotettava konemusiikkikin kerää massoja.

Henk. koht. vaikka yleensä ulkomaillakin hakeudunkin konemusaklubeille tai -bileisiin, niin onhan sitä tullut oltua Hip hop-klubeilla Japanissa, Indonesiassa jne. Ja homma toimii, koska on konsepti ja sen mukainen yleisfiilis. Minulle toimii melkein mikä tahansa genre kunhan sille on asianmukaiset puitteet. No, onhan Helsingissäkin "jotain sinne päin" tietyissä paikoissa, mutta erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella se meno on alakulttuurien ulkopuolella niin käsittämätöntä paskaa että ei sitä baari-DJ:tä voi kunnoittaa missään muussa mielessä kuin että "no se tekee duuniaan". Toki useimmissa tapauksissa syy on pikemminkin asiakaskunnassa ja suomalaisten massojen surkeassa musiikkimaussa. Mutta jos vaikkapa siihen sedu-illan rakenteeseen kuuluu soittaa muutama kiksubiisi, niin miksi aina ne samat? Kun oikein mitään sanoituksiakaan ei ole mihin porukka voisi tukeutua, niin eihän siinä ole kyse mistään muusta kuin DJ:n ammattitaidon puutteesta?

Muutenkin tuntuu, että jotkut ottavat jotenkin itsestäänselvyytenä että pitää soittaa paskaa koska porukka diggaa paskasta. Onko todella niin, että jos tavismestassa soittaakin sen 50 centin, Flo-ridan tai muun autotunen sijaan vaikka jotain laadukasta kasari-hip hoppia (N.W.A., EPMD jne) niin porukka tulee valittamaan?
Pete Input

Posts: 454

#68 • • Pete Input Asiantuntija

Juhgu, 14.10.2009 20:35:
Joopa. Kolahtaa epäilemättä ikävästi sun DJ-itsetunnolle, mutta veikkaan että kyseisen paikan asiakkaista kaikki paitsi mahdollisesti muutama olivat sitä mieltä, että Freja hoiti baari-DJ:n hommat ihan riittävän hyvin. Ei niitä kiinnosta kunhan musa soi. Mahtaa vituttaa. :D



Ei kuule kolahda eikä vituta.
Eikä kyse ollut siitä, etteikö hänen hoitamansa "duuni" toiminut paikan asiakkaille, vaan siitä että hänen "vasemmalla kädellä" hoidetun dj-duunin perusteella, ei paljon kannata "totuuksia" viljellä, eikä varsinkaan rinnastaa niitä dj:hin, jotka baarissa ovat sitä soittamista varten.

--
Input Sessions

MRC

Posts: 1,346

#69 • • Edited MRC Mindcore Crew DJ MRC/Skitzofrenik

Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:

UzU, 14.10.2009 17:51:
---
MRC, 14.10.2009 10:58:
Mitä on sun mielestä yleiseurooppalainen mainstream? Suomessa se voi olla rokkia,
Hollannissa Hardstyleä ja Ranskassa housea.

---


Vaikka rokki on Suomessa suosittua niin ei se ole täällä mainstream bailumusaa. Kuten ei myöskään house Ranskassa tai hardstyle Hollannissa.

Kaikissa näissä maissa (kuten vaikkapa Malesiassa pallon toisella puolella) soi ihan sitä samaa MTV musaa isossa osassa baareja. Mene vaikka Thaimaahan Kho Phanganille kuuluisiin full moon partyihin. Vaikka koko tapahtuma on lähtenyt konemusa ja psyken toimesta niin kyllä se suosituin osa on nykyään perus räppi/rnb meininkiä..

Eli kyl mun mielestä täs on aika selvää mitä tarkoitetaan.


No kyllä Hollannissa järjestetään aika paljon noit k-16 Hardstyle bileitä joihin bookataan ihan isojaki nimiä et on se siel aikas mainstreamia imo

--
HOUSE MUZIEK MAAKT JONGEREN KAPOT !
Every style of music has its own emotion. Hardcore is pure fury!

Ergilion

Posts: 751

#71 • • Ergilion
Extempore kysymys tähän väliin *pepsodent*

Jos palkkaa/tilaa tiskijukan soittelemaan johonkin tapahtumaan/tilaisuuteen niin kuinka paljon tilaaja/asiakas voi vaikuttaa soitettavaan playlistiin? Räätälöidäänkö jonkinmoinen ohjelma vai

--
We´re going to hell so bring your sunblock!

Jone

Posts: 8,258

#72 • • Jone Archibald Haddock

Juhgu, 14.10.2009 21:08:
jos sitä oikeutta nyt yleensäkään pitää perustella.



Kyllä tässä topicissa pitää. Tää on nyt lyönyt sormille sen verran montaa ammattilaista että on syytä lisäksi pyytää anteeksi kirjoittaessaan mikäli ei ole yksi heistä.

PS. Anteeksi. *nauru*
Freja

Posts: 8,775

#74 • • Freja Sihteeri

Juhgu, 14.10.2009 21:17:
---
Fakiiri, 14.10.2009 21:10:
---
Pete Input, 14.10.2009 18:32:
Sulla on yhtä vähän tekemistä dj-homman kanssa kuin sialla kuuraketin kanssa.
---
First Russian Pig in Space
---



:DDDDDD

[pieni]Eivvvv hajosin. Vuoden paras reply.[/pieni]



Joutu kans vähä putoomaan.
Thanks boys, u made my day! *plur*
T. Se vasenkätinen baari-irma joka ei ole DJ.

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

domi

Posts: 7,069

#75 • • Edited domi Työn sankari.
internet_white_knight.gif

TO TEH RESCUE!

coat->

ps. tämä ei liity mitenkään soittamiseen tai tähän threadiin. Se oli vaan niin mukava kuva ^_^
DropIt

Posts: 66

#76 • • DropIt
Itse käyn ainakin joka kerta toivomassa deejiiltä trancea tai housea tai vastaavaa.

Nyt on itse aloin muutama kk sitten dj:n hommat niin tajusin minkälaista paskaa siellä kokoajan toivotaan. Järkytyin. Pahasti.

Ihan vitun harvoin tulee vastaavia toiveita mitä itse olen koko 6 vuotta esittänyt mitä olen baareissa asiakkaana käynyt.

Tähän muuhun lässytykseen tässä keskustelussa en taida ottaa sen enempää kantaa. Osa totta ja osa jotain ihan muuta. :)
tomii

Posts: 3,594

#77 • • tomii kallion herttua
vetää aika hiljaseks taas *possu*

--
reivaan kunnes kuolen

Axl Knight

Posts: 544

#78 • • Edited Axl Knight Oldscool Dj
kaikkihan on asenteesta kiinni..hyväntekeväisyys on hieno asia..vedät keikan ilman palkkaa tai pyydät tekemästäsi työstä korvausta simple as that..kaikki paskanjauhanta minkäkin toimintatavan oikeellisuudesta voi tunkea suoraan sinne..kunhan muistetaan että tässä kyseessä yksityistilaisuus kuitenkin
Traba

Posts: 157

#79 • • Traba [Säde, Battle Royale, Brothers in Techno]
Vaikka en itseäni baari dj:nä pidä ja enemmän noita klubikeikkoja tulee tehtyä, niin täytyy kyllä sanoa että baari dj:n homma on vaativaa. Kyllä sieltä paskaakin löytyy, mutta niin löytyy myös klubiskenestä. Ei ehkä niin näkyvästi, kun ei ne "huonot" klubi dj:t pääse soittamaan isoihin pippaloihin, toisin perusbaarissakin menee huonommatkin dj:t.

Mitä nyt ite pari "baarikeikkaa" olen tehnyt (taustamusasoittoja ja jotain päätösiltoja opiskelijabileissä), niin palkkiot on ollu luokkaan 20e + alkoholiton olut tms. Tapahtumat järjestetään suht minimibudjetilla ja olen ko. tapahtuman vakkari dj ainakin toistaiseksi eteenpäin. Imo tälläinen ei laske yleistä hintatasoa dj piireissä, koska kyse on yksittäisestä ja kerran vuodessa tapahtuvasta tapahtumasta. Toisinkuin nämä baari-illat, joita on 7 viikossa ja pe/la vielä isommalla porukalla. Siellä kun tehdään niitä keikkoja, niin viedään leipä muiden suusta.

Summasummarum: Baari dj:n ja klubi dj:n homma eroaa toisistaan suhteessa niin paljon, ettei suoranaisesti voi verrata toisiinsa. Porukka tulee kuuntelemaan klubi dj:tä, mutta baari dj soittaa mitä porukka haluaa. Se vaatii taitoa ja kokemusta saada pidettyä lattia täynnä (poislukien pakolliset juottotauot) koko 6h ja vielä työntää sinne toiveet väliin. Näitä iltoja ei voi suunnitella etukäteen koskaa, toisinkuin klubi-iltoja.

Arvostan baari dj:n hommaa paljon, koska se on oikeasti vaativaa (jos sen tekee hyvin). Se on taas ihan eri asia, että baari dj puolella on enemmän huonoja tapauksia kuin klubipuolella (julkisuudessa).

Btw. olisi kiva saada tähän mielipide tavalliselta pulliaiselta, joka hädintuskin tietää mistä se musiikki tulee baarissa. Nyt kuitenkin suht moni mielipide tulee ihmisiltä, jotka tietävät asioista enemmän kuin sen, että "Baarissa on musiikkia ja alkoholia."
Pete Input

Posts: 454

#80 • • Edited Pete Input Asiantuntija

Juhgu, 14.10.2009 21:08:
Luulenpa että hänen taitonsa ovat esim. aloitusviestin kaltaisissa bileissä about yhtä relevantit kuin kenen tahansa itseään oikeana DJ:nä pitävän DJ:n.



Mäkin luulen että Tomi Vehmaalta on svidun kova dj. Se pystyy vielä viheltämään samaan aikaan kun mixaa. Hyvä ja halpa.

Siis oikeesti... viinaa myyvän henkilön, joka myynnin ohella hoitaa musiikin, ei millään kirveelläkään voi verrata / samaistaa henkilöön, joka pelkästään soittaa levyjä.
Siihen soittoon pitää keskittyä 100% tarkkuudella, olit sitten baarissa tai klubilla.
Mikäli se ei mielestäsi ole näin, niin seuraavaksi voidaankin laittaa i]laita tähän joku kova klubi-dj-nimi[/i keikalle myymään viinaa samalla kun biitti hakkaa ja jengi reivaa. Eihän sillä oo nyt niin väliä, kunhan dj kerkee painaa play:ta ennenkuin edellinen biisi loppuu.
Katsellaan sitten sitä lopputulosta uudelleen kun kemut on ohi ja viinat myyty...
Sitä en tiedä, että onko kyseinen henkilö tehnyt myös dj-hommia ilman viinan myyntiä, mutta viinan myynnin kera, hän on todellakin jäävi kertomaan muuta, kuin ehkä oman mielipiteensä asiasta. Muuhun se ei sitten riitäkään.

On se kummallista kun ensin riidellään siitä, että kumpi on parempi ja moni-osaavampi, baari-dj vai klubi-dj. "Klubituksen" mielestä totta vitussa klubi-dj voittaa aina (paitsi ehkä teräsmiehen).
Noh, sitten kun joku baari-lissu on vähän soitellut siinä ohessa, niin jumalauta, onhan hän nyt sitten varmasti koko universumin kovin dj ja tietää kaikesta kaiken ja samalla "Klubituksen" päät nyökkyvät samaan tahtiin "kunnioittavasti".

Näinhän se menee, että kansaa viedään kuin pässiä narussa, yhteislaululla: Bäääää!

--
Input Sessions