Replying to Baari-DJ ja Klubi-DJ erot:
Individual, 14.10.2009 12:22:
---
Yallu, 14.10.2009 10:17:
Tässä on NRJ:n top 10 eiliseltä:
10 Aleksander Rybak - Fairytale
---
eissssaaaatanaaaaa
138 posts, 7 pages, 49,063 views
Individual, 14.10.2009 12:22:
---
Yallu, 14.10.2009 10:17:
Tässä on NRJ:n top 10 eiliseltä:
10 Aleksander Rybak - Fairytale
---
Jone, 14.10.2009 11:16:
---
asian huvittava aspekti on se, että itsestäänselvien "klasarien" ja listapaskan haalimisesta itselleen ja sen soittamisesta lähinnä erittäin kehnosti koitetaan leipoa vaativaa hommaa. Kummassakaan noista asioista ei ole mitään vaativaa. Ensimmäisen pystyy tekemään käytännössä kuka tahansa sellainen henkilö, joka ei ole täysin pihalla siitä mitä baareissa soitetaan ja toisen pystyy tekemään jopa kone.
C-Hill, 14.10.2009 12:48:
Pakko vähän ihmetellä kyllä Jone tätä?
Kyllä se nyt vaan aika vitusti vaatii musiikkitietoutta, että pystyy vetää oikeesti monipuolisen illan baarissa.
Varsinkin jos sun perjantai menee Onnela-tyyppisessä baarissa ja lauantai vaikka K24-baarissa, jossa keski-ikä on 35-40. Ei siinä NRJ-listan ja FDC:n muutaman viime viikon tarkistaminen paljoa auta.
"Kuka tahansa, joka ei ole täysin pihalla siitä mitä baareissa soitetaan" soittais varmaan ihan random järjestyksessä niitä biisejä, mitä muistais, eikä hänellä todennäköisesti tulisi juuri yhtään oivaltavaa biisivalintaa illan aikana. Miksaamista en pysty edes miettimään.
Kone tekisi homman vielä huonommin, ja pitää muistaa että jonkun ne biisit pitäisi sinne syöttää.
En mäkään tykkää paskasta baari-dj:stä, mutta on kyllä raskasta baarisoittamisen aliarviointia sanoa, ettei siinä ole mitään vaativaa.
Vertaukseksi...
Klubikeikka :
1. biisien BPM vaihtelee muutaman iskun verran 2. kaikissa ralleissa on 1-2 minuuttia molemmissa päissä miksausvaraa 3. ihmiset harvemmin tulevat toivomaan 4. kesto ehkä 2 tuntia
Baarikeikka :
1. kestää kolme kertaa kauemman 2. musiikkigenrejä illan aikana käydään läpi todennäköisesti 5 kertaa enemmän 3. biitti voi vaihdella 80-150 bpm:n välillä 4. jokaisen biisin aikana joku saattaa tulla toivomaan jotain 5. biiseissä ei usein ole sitä ihanaa minuutin / kahden miksausvaraa -> vaatii enemmän kekseliäisyyttä miksata hyvin ja tekee illasta hektisemmän.
DJ, joka säilyttää jonkinlaisen musiikillisen punaisen langan illan aikana ja saa miksaukset menemään tyylikkäästi koko keikan ajan, palvellen samalla toivojia, jotka kaikki haluavat oman toivebiisinsä seuraavana ansaitsee mielestäni hatunnoston. Voitte olla kanssani eri mieltä, mutta väitän ettette kyllä tiedä ihan mistä puhutte.
EDIT : 300 ihmisen tapahtuman järkkääminen maksaa varmasti jotain, miksi dj:lle ei olla varauduttu maksamaan mitään?? Voin lähes kuulla keskustelun "otetaan joku vaan soittamaan ja sanotaan että täähän on sulle hyvää treeniä, ei sille tarvi mitään maksaa". I hate that. Vaivanpalkkaa pitäis edes saada se muutama kymppi, levyt nääs maksaa.
Klubikeikka :
1. biisien BPM vaihtelee muutaman iskun verran 2. kaikissa ralleissa on 1-2 minuuttia molemmissa päissä miksausvaraa 3. ihmiset harvemmin tulevat toivomaan 4. kesto ehkä 2 tuntia
Baarikeikka :
1. kestää kolme kertaa kauemman 2. musiikkigenrejä illan aikana käydään läpi todennäköisesti 5 kertaa enemmän 3. biitti voi vaihdella 80-150 bpm:n välillä 4. jokaisen biisin aikana joku saattaa tulla toivomaan jotain 5. biiseissä ei usein ole sitä ihanaa minuutin / kahden miksausvaraa -> vaatii enemmän kekseliäisyyttä miksata hyvin ja tekee illasta hektisemmän.
DJ, joka säilyttää jonkinlaisen musiikillisen punaisen langan illan aikana ja saa miksaukset menemään tyylikkäästi koko keikan ajan, palvellen samalla toivojia, jotka kaikki haluavat oman toivebiisinsä seuraavana ansaitsee mielestäni hatunnoston. Voitte olla kanssani eri mieltä, mutta väitän ettette kyllä tiedä ihan mistä puhutte.
Jone, 14.10.2009 13:30:
---
Vertaukseksi...
Klubikeikka :
Baarikeikka :
---
Eli klubikeikan vetäminen on susta helpompaa kuin baarikeikan vetäminen? Jos vedetään tuolta kadulta ensimmäinen vastaantullut Jamppa ja sanotaan sille, että "soita klubikeikka" ja "soita baarikeikka", niin uskot että se saa helpommin asiakkaat tyytyväisiksi sillä kahden tunnin klubikeikalla? :)
(k-24-suomibaari, asiakaskunta 30+ pukukansaa),
djlate, 14.10.2009 14:22:
---
(k-24-suomibaari, asiakaskunta 30+ pukukansaa),
---
Suomipoppi/rokkibaarissa /sektiossa ei tarvitse pahemmin miksailla koska suurimmassa osassa paikoista on Soittorasia johon tehdään listat ja toiveita tuikataa sinne väliin. Ei pysty vertaamaan Dance musan kanssa paljoa mitenkään.
Freja, 14.10.2009 14:18:
---
Saanks mä sanoo tähän jotain?
Mä olin edellisessä duunissani viikonloppuisin ns. DJ, en baarimikko vaikka se mun toimenkuva olikin. Asiakkaille olin silti DJ (k-24-suomibaari, asiakaskunta 30+ pukukansaa), vaikka pääasias mä myin drinksui minkä ehin.
Normibaarien asiakkaille riittää paljon vähempi, kuin mitä klubiasiakas vaatii Djltä.
C-Hill, 14.10.2009 14:27:
---
---
Mä olin edellisessä duunissani viikonloppuisin ns. DJ, en baarimikko vaikka se mun toimenkuva olikin. Asiakkaille olin silti DJ (k-24-suomibaari, asiakaskunta 30+ pukukansaa), vaikka pääasias mä myin drinksui minkä ehin.
---
Mä puhun ihan siis deejiin hommista, en baarihenksun joka samalla käyttää soittorasiaa. Siinä paikassa, missä mä soittelen, on myös tommonen puoli, jossa ihan kuka nyt vaan ehtii käyttää soittorasiaa. Se ei ole ihan sitä, mistä mä vaahtoan postauksissani...
Freja, 14.10.2009 14:29:
---
C-Hill, 14.10.2009 14:27:
---
---
---
Mä puhun ihan siis deejiin hommista, en baarihenksun joka samalla käyttää soittorasiaa. Siinä paikassa, missä mä soittelen, on myös tommonen puoli, jossa ihan kuka nyt vaan ehtii käyttää soittorasiaa. Se ei ole ihan sitä, mistä mä vaahtoan postauksissani...
---
ja sinäkään et näköjään sitten mun postausta ajatuksella lukenut.
Vibe, 14.10.2009 14:28:
Ja metsään pahemman kerran.. Ei se taas ihan noinkaan mene... Bileisiin YLEENSÄ mennään lähinnä kuuntelemaan sitä musiikkia. lähi sedulaan taas yleensä ei! Ei se ole helppoa viihdyyttää 2000 asiakasta josta joka toisella on aivan erilainen musiikkimaku..
Ja jotkut rafla dj:t kyllä rakentaa sitä settiään( jotkut jopa miksaa :D) Ja niin, olihan tossa sun viestissä pointtikin, ei ne normi raflatallaajat yleensä pahemmin miksaamisen päälle ymmärrä...
Jone, 14.10.2009 13:30:
---
Pakko vähän ihmetellä kyllä Jone tätä?
---
Me lähdetään tähän keskusteluun eri lähtökohdista; sinä siitä, että baarissa on soittamassa ammattitaitoinen DJ, joka pyrkii teknisesti sekä selektion puolesta palvelemaan kuuntelevaa asiakaskuntaa ja mä siitä, että suurimmassa osassa tämän maan baareja siellä kopissa ei tällaista henkilöä seiso eikä suurinta osaa asiakaskunnasta kiinnosta penniäkään. Nämä lähtökohdat selittävät aika hyvin sen miksi meillä on varmaankin aika erilainen näkemys asiasta. :)
---
En mä ole tosta eri mieltä. Mä olen eri mieltä siitä, että se olis todellisuutta.
Mun kun on si taas vaikee nähä, et ois ravintola jossa 2000 asiakasta ja niillä aivan erilainen musiikkimaku.. pääosinhan joka baarilla on oma teemansa, joten ei ne biisivalinnat kuitenkaan ihan metsään menisi, jos on edes vähän perillä paikan tyylistä.
Vibe, 14.10.2009 15:34:
---
Mun kun on si taas vaikee nähä, et ois ravintola jossa 2000 asiakasta ja niillä aivan erilainen musiikkimaku.. pääosinhan joka baarilla on oma teemansa, joten ei ne biisivalinnat kuitenkaan ihan metsään menisi, jos on edes vähän perillä paikan tyylistä.
---
Valitettavan usein se teema on lähinnä sekametelisoppaa.. Rockin kautta Tranceen, Housesta humppaan.. Ikävä kyllä.
Eihän se nrj listan soittaminen mitään mielikuvitusta vaadikkaan. Hyvä dj sen sijaan laittaa mukaan uusia biisejä, jotka ei vielä siellä listalla ole. Kenties jopa heittää mukaan vähän looppeja, vocaaleja sun muuta piristystä. Sitä varten se dj siellä kopissaan notkuu illasta toiseen.
Tämän kaavan mukaan itse ainakin pyrin keikkani vetämään...