Replying to Tasa-arvo ja sen toteutuminen Suomessa:
Juhgu, 10.9.2009 16:53:
Sosiaali- ja terveysministeriön tasa-arvoyksikkö: http://tinyurl.com/cbk2mm
No huh huh ;)
98 posts, 5 pages, 17,376 views
Juhgu, 10.9.2009 16:53:
Sosiaali- ja terveysministeriön tasa-arvoyksikkö: http://tinyurl.com/cbk2mm
josbe, 14.9.2009 08:36:
Sunnuntain Hesarissa:
---
Suomalaiset nuoret yhä konservatiivisempia...
Johanna Turunen, 23, myötäilee: "Jotenkin ajatus kotona lapsia hoitavasta miehestä puistattaa."
---
:o
Jone, 14.9.2009 09:05:
---
Tällaisia lausahduksia ja asenteita näkee ja kuulee hämmästyttävän paljon. Mä en oikein tiedä miten niihin pitäisi suhtautua. Naiset käsittääkseni pitävät itseään alisteisessa asemassa olevana sukupuolena osin juuri siksi, että naisen paikan on joskus kivikaudella katsottu olevan kotona lasten kanssa. Nyt sitten miehet eivät kuitenkaan saa jäädä hoitamaan lapsia kotiin tai heitä katsotaan kieroon. Pitäisköhän niiden lasten nyt sitten olla kotona keskenään tarpeeksi tasa-arvoisen yhteiskunnan saavuttamiseksi?
-
Oon muuten viimeisten vuosien aikana törmännyt lukuisiin tilanteisiin, jossa lapsia käytetään aseina...
josbe, 14.9.2009 09:35:
Mun ymmärtääkseni nämä Hesarissa haastatellut naiset eivät olleetkaan mitään tasa-arvon kannattajia, vaan uskoivat perinteiseen roolijakoon jne. Enkä nyt kyllä ihan menisi allekirjoittamaan sitä, että noin jyrkät asenteet olisivat kovin yleisiä. Niinkuin sanoit, kovin on kivikautinen käsitys.
josbe, 11.9.2009 16:05:
---
2la, 11.9.2009 15:54:
Kuin myös, mua kiinnostikin tarkistaa onko Kertun näkemys asiasta todella se, että tämä on toivottava ja oikeudenmukainen käytäntö.
---
Niin ja jos on, olisiko toivottavaa myös, että miestään ja perhettään elättävä nainen saisi enemmän kuin sinkkunainen (tai -mies)? En nyt ihan ymmärrä koko juttua, enkä sitäkään, mitä se "muutenkin vaativammat tehtävät" tjsp tarkoitti samassa lauseessa. :D
2la, 14.9.2009 11:57:
Voiko tästä päätellä, että työhaastattelussa kannattaa valehdella olevansa
- perheellinen, jos on mies
- kykenemätön saamaan lapsia, jos on nainen?
:P
josbe, 14.9.2009 16:22:
Mun logiikalla lasten hankinnasta koituvat kulut (eli käytännössä palkanalennus) pitäisi tasata naisten ja miesten kesken.
niomic, 14.9.2009 16:52:
---
josbe, 14.9.2009 16:22:
Mun logiikalla lasten hankinnasta koituvat kulut (eli käytännössä palkanalennus) pitäisi tasata naisten ja miesten kesken.
---
Voitko avata tätä hieman, miten tää toimis käytännössä?
josbe, 14.9.2009 18:37:
Viittaan lähinnä äitiyslomakäytäntöihin ja niitten rahoittamiseen, mistä wivikin tuossa aikaisemmin jo puhui. En osaa näin yhtäkkiseltään sanoa, minkälainen malli olis paras, mutta fakta on, että tällä hetkellä lapsen saanti rahoitetaan pitkälti naisten työnantajilla. Tämä ei tietenkään paranna naisten asemaa työmarkkinoilla ja vaikuttaa todennäköisesti osaltaan myös heidän palkkaansa.
Olen kuullut joiltain miespuolisilta henkilöiltä jopa sellaista komenttia, että naisten palkan pitäisikin olla n. 80 % miesten palkasta, koska he saavat lapsia. Omasta mielestäni taas lapsia saavat sekä miehet että naiset, joten olisi kohtuullista, että myös rahoitus olisi reilummin järjestetty.
epicuros, 20.9.2009 22:45:
Kuvitelkaas hetki Atria Fresh -mainosta, missä vanhan naisen sijaan olisi joku vanha äijä ja nuoren miehen tilalla pinkee parikymppinen pimu.
"Vaihda tuoreempaan"