Virtual DJ, virallinen keskustelutopiikki

98 posts, 5 pages, 59,828 views

xl8r

#41 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

Replying to Virtual DJ, virallinen keskustelutopiikki:

MRC, 9.11.2009 09:34:
---
xl8r, 28.8.2009 13:49:
---
mk-ultra, 28.8.2009 13:41:

---

Juu ymmärsin kyllä tuon sarkasmisi, sillä siihen tartuinkin. Itse olen joutunut useempaan kertaan kuuntelemaan sitä paskaa, että "ai sä soitat softalla" ja "eihän toi oo mitään oikeaa soittamista". Tekniikka on toisenlainen ja voisin sanoa että koskaan softalla soittanut on aivan varmasti sen kanssa yhtä hukassa kuin minä ensimmäistä kertaa soittimien äärellä.

Tokihan tuo sync nappi antaa tosiaan aikalailla äkkiä ylimääräistä aikaa, sillä pitäisikin koittaa tuota vdj:den toisiinsa linkinttämistä niin onnistuisi sitten useammallakin soittimella yhtäaikaa vääntäminen samaan pakettiin. Ainakin ensimmäiset kokemukset tuon linkittämisen toimivuudesta tuli testattua joskus taannoin, tosin ei ollut silloin käsillä toista kontrolleria että olisi tosissaan päässyt soittamaan. Linkittäminenhän kuljettaa nimenomaan tuon sync datan kahden virtualdj:n välillä ja siten mahdollistaa useammankin installaation käyttämistä samaan aikaan. Ja ainahan voi soittaa biisejä nopeampaan tahtiin (terveisin nim. 36 biisiä frenchcorea 30 minuuttiin @ Supercharged) *iloinen*

---

Nyt kyllä täytyy olla erimieltä.
Ite opin käyttää virtual deejiiitä 5 minuutissa. Biitti miksaamista ei opi 5 minuutissa :D. Kyllä se softalla (varsinki virtual dj) miksaaminen on helpompaa ku perinteinen korvakuulolla miksaaminen imo.
Ja teeppä toi 36 biisiä 30 minuuttiin ilman sync nappulaa ;)

Perusteet oppii mistä tahansa viidessä minuutissa. Käytännössä ainakin olen itse havainnut, että kontrollerilla/pelkällä softalla soittotekniikka on hieman toisenlainen ainakin itsellä kun vertaa soittimilla soittamiseen. Riippuu toki musiikista, mutta voisin väittää, että kukaan täysin "pystymetsästä" ei opi soittamisen kokonaiskuvaa viidessä minuutissa millään tekniikalla/laitteella, sinulla varmasti tilanne oli toinen, kun osasit jo valmiiksi soittaa "ihan oikeilla" soittimilla.

Eipähän tuo mahdottomuus olisi, jos katsoisi biiseistä pitchit ja kohdat valmiiksi ;) Onko siinä sitten mitään järkeä tehdä sitä niin vaikeasti? Ei.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

MRC

#42 • • Edited MRC Mindcore Crew DJ MRC/Skitzofrenik

xl8r, 9.11.2009 09:47:
---
---
---

---

---

Perusteet oppii mistä tahansa viidessä minuutissa. Käytännössä ainakin olen itse havainnut, että kontrollerilla/pelkällä softalla soittotekniikka on hieman toisenlainen ainakin itsellä kun vertaa soittimilla soittamiseen. Riippuu toki musiikista, mutta voisin väittää, että kukaan täysin "pystymetsästä" ei opi soittamisen kokonaiskuvaa viidessä minuutissa millään tekniikalla/laitteella, sinulla varmasti tilanne oli toinen, kun osasit jo valmiiksi soittaa "ihan oikeilla" soittimilla.

Eipähän tuo mahdottomuus olisi, jos katsoisi biiseistä pitchit ja kohdat valmiiksi ;) Onko siinä sitten mitään järkeä tehdä sitä niin vaikeasti? Ei.

No enivei pointti oli se et jos jollekki lätkäistään eteen läppäri/softa ja sit levarit ja käsketään opettelee soittaa niin nopeammin se sillä softalla oppii soittaa ku levareil tai ite ainaki opin eka käyttää softaa ja sit vasta biittimiksaa korvakuulolta :) Käytän kyl vieläki virtual deejiitä vaihtokohtien tsekkailuun ja tracklistien suunnitteluun :) Siinä hommassa se on mun mielestä todella käytännöllinen :)

--
HOUSE MUZIEK MAAKT JONGEREN KAPOT !
Every style of music has its own emotion. Hardcore is pure fury!

xl8r

#43 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

MRC, 9.11.2009 09:53:
---
xl8r, 9.11.2009 09:47:
---
---
---

---

---

---

No enivei pointti oli se et jos jollekki lätkäistään eteen läppäri/softa ja sit levarit ja käsketään opettelee soittaa niin nopeammin se sillä softalla oppii soittaa ku levareil tai ite ainaki opin eka käyttää softaa ja sit vasta biittimiksaa korvakuulolta :) Käytän kyl vieläki virtual deejiitä vaihtokohtien tsekkailuun ja tracklistien suunnitteluun :) Siinä hommassa se on mun mielestä todella käytännöllinen :)

Sama juttu muuten, käytän ihan samaan tarkoitukseen aika paljon vdj:tä, siinä toiminnassa tuo onkin mitä mainioin softa.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Junkieman

#44 • • Junkieman
Ensimmäinen "kaupallinen" keikka heitetty VDJ:llä eli sellainen, josta sai ihan palkkatuloa. Ihan hyvinhän toi futas, tosin yhessä vaiheessa onnistui sammuttamaan ohjelman jollain näppäinkomennolla, jota hämmästelin. Onneksi silloin oli cd-soimassa eikä VDJ. Sitten säikähdin, kun yksi biisi nyki kuin naarmuinen cd ja luulin, että nyt rauta- tai softa prakailee, mutta jälkikäteen huomasin, että vika oli mp3-filussa, vaikka se oli ihan itse ripattu vielä.

Mitenkäs, käyttääkö täällä moni tota kutosversiota ja onko siinä jotain suuria hyviä puolia verrattuna vitoseen? En oo ainakaan keksinyt miten Herculeksen rullat saa toimimaan samalla tavalla kutosessa kuin vitosessa, varmaan vaatii vaan vähän manuaalista koodaamista. Ja sitten tossa on joku hämminki, kun en saa Herculeksen rullilla avattua kansiota sieltä sivupaneelista, vaikka selata pystyy. Musta tuntuu, että kaverin koneella toimi ihan normaalisti.
dolphin dos

#45 • • dolphin dos

VDJ:n aaltomuodot päällekkäin pesee Traktorin ihan 6-0. Lisäksi BPM-engine on valovuosia edellä. Joo tiedetään...Oikea DJ[TM] biittimiksaa korvakuulolta jne., mutta kun rakentelee himassa soittolistoja käyden läpi kymmeniä tai satoja raitoja, pidemmän päälle on kivempi painaa sitä SYNC-nappia kun haluaa kokeilla miten hyvin raidat X ja Y soivat yhteen. VDJ synkkaa 9 kertaa 10:stä niin hyvin, että ei tarvi pahemmin käsin korjailla - ja biitit myös pysyvät synkissä. Traktorissa onnistunut synkkaus on enemmän poikkeus kuin sääntö - ja silloinkin kun se toimii, biitti alkaa laukata hyvin nopeasti. Paska mikä paska.

En kyllä ymmärrä yhtään mitä höpötät. Jos et osaa tehä Beat Gridejä ei kannata harrastaa sitä synkronointia ollenkaan. Bassolinjoja on niin paljon erilaisia ja helpointa tehä beat gridit ekaan snareen. Kyllä se Master Clock toimii kuin rasvattu jos osaa käyttää softaa.

Kun opettelee, miten softa toimii niin kyllä siitä yksinkertaisen saa. Mun mielestä parempi juttu ettei koko paska oo vaan arcademainen tyyliin [SYNC] [PLAY] [CUE] jota ei voi säätää ollenkaan. Toinen juttu mitä en ymmärrä on toi et tarvitseeko sun muka synkronoida kaks biisiä yhteen ennenkuin pystyt funtsimaan että toimiiko ne keskenään? Luulis et riittää et esikuuntelet toisen biisin ja sit mietit miksaatko sen.

Ei ne ammattilaiset ihan turhaan Traktoria tai Seratoa käytä. Kyllä se vaan kielii siitä, että paska mikä paska on se VDJ.
AuralCandy.Net

#46 • • AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

phAntominE, 13.12.2009 20:50:
En kyllä ymmärrä yhtään mitä höpötät.

<vader>I find your lack of understanding unsurprising</vader>

Jos et osaa tehä Beat Gridejä ei kannata harrastaa sitä synkronointia ollenkaan. Bassolinjoja on niin paljon erilaisia ja helpointa tehä beat gridit ekaan snareen. Kyllä se Master Clock toimii kuin rasvattu jos osaa käyttää softaa.

Kyse ei ole siitä ettenkö mä osaisi tehdä beatgridejä. Henk. koht. oon vain sitä mieltä että on oletusarvoisesti perseestä että mun tarvii runkata beatgridien kanssa, jos kilpaileva tuote onnistuu siinä heittämällä 9 kertaa kymmenestä...ja silloin kun ei onnistu, niin nysvätään käsin. Traktorin kanssa taasen tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että niitä beatgridejä joutuu nysväämään.

Kun opettelee, miten softa toimii niin kyllä siitä yksinkertaisen saa. Mun mielestä parempi juttu ettei koko paska oo vaan arcademainen tyyliin [SYNC] [PLAY] [CUE] jota ei voi säätää ollenkaan.

Suosittelen tutustumaan siihen kilpailevaan tuotteeseen lähemmin, niin voisi vaikka se kuuluisa vinkki löytyä.

Toinen juttu mitä en ymmärrä on toi et tarvitseeko sun muka synkronoida kaks biisiä yhteen ennenkuin pystyt funtsimaan että toimiiko ne keskenään? Luulis et riittää et esikuuntelet toisen biisin ja sit mietit miksaatko sen.

Mikä siinä on niin vaikeaa käsittää, että jos haluan testata miltä kaksi biisiä kuulostaa yhteen miksattuna? Luulisi tyhmemmänkin tajuavan, että tämä on se setin luomisen vaihe 2, ja suurpiirteinen soittolista on heitelty fiilispohjalta/korvakuulolta kasaan jo aiemmin.

Mut jos vaikka tehdään niin, että koosta sä settisi omalla tavallasi ja mä koostan settini omalla tavallani.

Ei ne ammattilaiset ihan turhaan Traktoria tai Seratoa käytä. Kyllä se vaan kielii siitä, että paska mikä paska on se VDJ.

Nigga plz *lmao*

Meinaatko ihan aikuisten oikeasti, että kyseisten lafkojen markkinointibudjettien suurudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa? Yeah right *eiei*
:D

#47 • • Edited :D

Hyvä trolli kyllä. Käytettävyydessä vdj on noita muita edellä, serato tosin
hyvänä kakkosena. Tuli noita testattuja aikonaan mikä sopii parhaiten.
Vdj:ssa on vaan se, että joutuu sen äänikortin hommaa itse ja siinä voi
mennä metsään, jos ei tiedä mitä ostaa. (ehkä) Nykysin sitäkin saa valmiina
pakettina tjeu http://www.olddjmag.com//img/pic.php?id=743&table=picture&field=image&field_type=type

Nimim. kohta 4 vuotta soittanut aikakoodilevyilla ja vdj:lla.
dolphin dos

#48 • • Edited dolphin dos
No tottakai provoon jos joku sanoo et Traktor on paska :)
Aikakoodit on imho muiden edellä. Sit jos on tottunu johonkin niinkuin tässä tapauksessa VDJ, niin ei se Traktor varmasti käteen istu ihan heti. Toinen juttu on toi äänipuoli sit. Audio 2/4/8 on laadukas, Serato kuullostaa esimerkiksi siihen verrattuna ihan paskalta. Ei ehkä haittaa baarikärpäsessä, mut kunnon PA:sta ei kehtais soittaa edes paperikassi päässä.

Onhan noi ohjelmat ihan kivoja leluja, mut aika paljon tullu katsastettua isompien ja pienempien starojen setuppeja enkä ole koskaan VDJ:tä nähnyt käytössä. Ei nää asiat oo niin yksinkertasia et
toi käyttää Traktoria koska NI sponssaa ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Tottakai noi lippulaiva DJ:t on sponssattu. Onko se sit ihan susi kun se on niin kaupallinen? En aikuistenoikeasti usko että vaikkapa Richie "joutuu" soittamaan Traktorilla pelkästään sponssin takia. Jätkä ollu puikoissa sen verran kauan et ei sitä kukaan pakota paskaa syömään. Kyl se käyttää Traktoria jos se haluaa.

Nää on kuitenkin ihan todellisia DJ-instumentteja ja makuuhuoneessa voi soitella huonolaatusia ämppäreitä seratolla ja kaikil on kivaa. Sit ku mennään tosissaan tähän leikkiin mukaan, niin SOUNDI ratkaisee. Saahan sitä olla erimieltä, jos siitä VDJ:stä niin tykkää. Loco Dicellä oli puol vuotta Serato ja Traktor messissä keikoilla. Tottunu Seratoon mut Traktor tuntu paremmalta ja pääty siihen. Salaliittoteorioita ei tartte.

Kiitos ja anteeksi kunnialoukkauksesta.
AuralCandy.Net

#49 • • AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

Pieni tarkennus taitaa olla paikallaan.

Kun mä sanoin "paska mikä paska", en tarkoittanut että Traktor on kokonaisvaltaisesti paska, vaan että IMHO toi biittisynkkaus toimii paskasti. Nyt kun luin kirjoitukseni uudestaan, en yhtään ihmettele jos siitä sai väärän käsityksen. My bad.

Traktorissa on montakin ominaisuutta josta mä tykkään, esim. efektivalikoima ja mun mielestä Virtual DJ:tä hiotumpi käyttöliittymä. Silti VDJ vaan sopii kokonaisuutena paremmin mun tarpeisiin ja mieltymyksiin. Seraton suhteen oon aikalailla samoilla linjoilla, muakaan ei yhtään innosta ajatus olla sidottu tiettyyn äänikoiraan. Traktorkin sentäs tukee montaakin rautaa aikakoodilevyjen kanssa - kontrollerin kanssa mitä hyvänsä.

Vaikken mä pahemmin anna minkäänlaista painoarvoa sille mitä tuotetta muut tykkää käyttää, kyllä noita iso(hko)ja nimiä löytyy VDJ:nkin tallista (sikälimikäli se nyt mitään todistaa mihinkään suuntaan): http://www.virtualdj.com/djs/index.html.

Richie varmasti soittaa Traktorilla koska se sille parhaiten sopii, mutta menisin väittämään, että VDJ:n imago-ongelma ei ole itse tuotteen laatu, vaan se että moni ei ole koskaan kuullutkaan siitä...ja se, että se ei ole Seraton/Traktor Scratch Pron kaltainen kaikki-samassa-paketissa -ratkaisu, vaan vaatii kaikista DJ-softista ehkäpä eniten raudan nysväämistä, perehtymistä ja tietoteknistä osaamista.
Junkieman

#51 • • Junkieman
Meikäkin arvostaa tota biisien skannauksen toimivuutta Virtual DJ:ssä. Mä soitan niin monenlaista musaa niin monenlaisissa paikoissa, että ei mulla oikeasti ole aikaa kikkailla niitä gridejä kohdalleen, jos ne ei valmiiksi ole. Ja ei sitä nyt oikeastaan koskaan tiedä etukäteen, mitä sitä soittaa, niin se on hyvä, että softa vetää noi nappiin lennosta suurimmaks osaks.

Kyllä mä uskon, että VDJ on koko ajan pääsemässä tosta imago-ongelmastaan eroon. Suurin osa tutuista, jotka on Virtual DJ:tä haukkunut, niin ei ole oikeasti edes sitä koskaan käyttänyt, niillä on vain jonkinlainen mielikuva siitä. En mä nyt omassa käytössä siitä suurempia puutteita oo löytänyt, mutta tokihan joku voi mulle niitä valaista. Tai ehkä suurimmat puutteet liittyy siihen, että kontrolleria en oo osannut koodata toimimaan haluamallani tavalla, mutta eiköhän sekin siitä lutviudu, kun tohon vähän paremmin perehtyy. Ja se, että "prot" käyttää Traktoria tai Seratoa, ei tarkoita, etteikö VDJ olis hiton hyvä silti tosi monelle DJ:lle. Suurin osa DJ:stä ei kuitenkaan hyödynnä edes noita softia siinä mittakaavassa kuin "prot", joten valinta sen perusteella, mitä "prot" käyttää, on vähän kehno.
Junkieman

#52 • • Edited Junkieman

Mä oon aika käsi ton mappauksen kanssa. Käytössä Herculeksen RMX ja VDJ 5.2.1. Miten mä saan tehtyä sellaisen mappauksen, että painamalla vaikkapa vasemman puolen kutosnappia, niin se nappi käynnistäis sen efektin, joka on valittuna efektivalikossa?

Sitten sellainen outous myös löytyy, että kun painaa Herculeksen "loop out"-namiskaa, niin jos olet aiemmin painanut VDJ:stä joko näppiksellä tai hiirellä jonkun valmiin loopin pituuden (esim. 4 tahtia), niin se ei suinkaan lopeta looppia Herculeksen napista vaan vaihtaa loopin loppumispaikan siihen kohtaan, jossa namiskaa painat eli säätää loop out -kohdan uudelleen. Tahtoisin, että se tekisi saman toiminnon mitä se tekee siitä käyttöliittymän "loop out"-namiskasta eli lopettaa loopin, jos looppi on meneillään. Neuvoja?

Onko porukka käyttänyt VDJ:n video-ominaisuuksia kuinka paljon? Kiinnostais niihinkin perehtyä, vois tuoda vähän lisää visuaalisuutta, jos niitä olis mahdollisuus tykin kautta ammuskella.

EDIT: Entä onko tuolla plugineissa jotain tosi päheetä, joita kantsis lähtee testaamaan? Joitain efektejä oon satunnaisotannalla testannu, mutta jotenkin ei kyllä huvita käydä jokaista yksitellen läpi, on noita kuitenkin sen verta monta.
AuralCandy.Net

#53 • • Edited AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

Junkieman, 21.12.2009 04:12:
Mä oon aika käsi ton mappauksen kanssa...Neuvoja?

Melkein suosittelisin että aloitat päivittämällä viimeisinpään versioon (kirjoitushetkellä 6.0.5). Kutosessa on tehty toi kontrollerin mappausten nysvääminen kvattuordekiljoona kertaa kätevämmäksi; tyyliin paina kontrollerissa nappia ja softa kysyy "mikä toiminto liitetään, valitse listasta".

Onko porukka käyttänyt VDJ:n video-ominaisuuksia kuinka paljon? Kiinnostais niihinkin perehtyä, vois tuoda vähän lisää visuaalisuutta, jos niitä olis mahdollisuus tykin kautta ammuskella.

Ihan hyvin toi tuntuisi pelittävän, olettaen että koneessa on riittävän tehokas näytönohjain (muista ruksata "Hardware acceleration" päälle). Noi optimaaliset videotiedostojen formaatit, bitratet, koodekit yms. onkin sitten jo ihan oman topikkinsa :)

Tästä infoa tuetuista näytönohjaimista.

Mac-versiossa on se vittumainen puoli, että (ilmeisesti) Mac OS X ei tarjoa videon rautakiihotusta kuin vasta A) Snow Leopardissa B) vain H.264 -koodekille ja mikä parasta C) ne runkut ovat rajoittaneet rautakiihotuksen vain Applen omiin ohjelmiin ja panttaavat tietoa rajapinnasta.

ts. Macilla videon pyörittäminen on pelkän prosessorin varassa, mikä formaatista riippuen voi tökkiä.

Entä onko tuolla plugineissa jotain tosi päheetä, joita kantsis lähtee testaamaan? Joitain efektejä oon satunnaisotannalla testannu, mutta jotenkin ei kyllä huvita käydä jokaista yksitellen läpi, on noita kuitenkin sen verta monta.

En ole henk. koht. mitään erityisen hyödyllistä löytänyt omaan käyttöön. Efuihinkin tulee käytettyä Kaoss Padia, joten ei ole hirveästi tullut siihenkään valimoimaan perehdyttyä.
Junkieman

#54 • • Edited Junkieman

Melkein suosittelisin että aloitat päivittämällä viimeisinpään versioon (kirjoitushetkellä 6.0.5). Kutosessa on tehty toi kontrollerin mappausten nysvääminen kvattuordekiljoona kertaa kätevämmäksi; tyyliin paina kontrollerissa nappia ja softa kysyy "mikä toiminto liitetään, valitse listasta".

Joo, mutta siinä oli se, että kuis tehdään monen näppäimen komboja esim. nappi + rulla, ei futannut. Ajattelin kuitenkin kyllä testailla tuota kutosversiota enempikin tässä, kun kiireiltäni kerkeän. Kotisoittoa on vähän tullut harjoiteltua, mutta kun vasta hiljattain sain ton uuden läppärin, niin siihen en ole vielä kutosta laittanut.
speukka

#55 • • Edited speukka

wtf jengi tappelee täällä jostain autosyncista.. opetelkaa soittamaan ilman sitä tai unohtakaa koko homma ja ruvetkaa vaikka kukkakauppiaiksi

mk-ultra, 21.12.2009 16:35:
---
Mac OS X ei tarjoa videon rautakiihotusta kuin vasta A) Snow Leopardissa B) vain H.264 -koodekille ja mikä parasta C) ne runkut ovat rajoittaneet rautakiihotuksen vain Applen omiin ohjelmiin ja panttaavat tietoa rajapinnasta.

Bullshit. Mistähän nää tiedot on oikein revitty? Esim Adobe Lightroomkin käyttää näytönohjainta laskentaan. Eikä sitä ole millään tasolla rajoitettu käyttöjärjestelmän puolesta.
Junkieman

#57 • • Edited Junkieman
Meikästä truet DJ:t soittaa C-kaseteilta. Tullut pari kertaa livenä todistettua. Vielä sellaisella mankalla, joka pitää ääntä, kun pikakelaa. Hardcore!
Junkieman

#59 • • Edited Junkieman

De Souza
Like this:

&feature=related

Just noin :)

Pistin ton kutosen, mutta ei tossa edelleenkään pysty tolla mapperisoftalla tekemään mitään monen napin juttuja. Esim. tossa 5.2.1 versiossa oli valmiina Herculeksella semmonen, että ku paino efektinamiskaa kontrollerista (esim. Flanger), niin vasen rulla toimi parametri ykkösen nupikkana ja toinen kakkosen. Ei noi ohjeet sen koodikielen opetteluunkaan näyttänyt mitenkään liian helpoilta, vaikka ois ehkä pitkäl tähtäimellä hyvä. EVO.

Täällä ois toki tämä:
https://www.virtualdj.com/addons/8336/Hercules_Mapper_Pack.html

Mutta jostain syystä noi silti suostu tekemään sitä, mitä toi lupaa. Enpä kuule tiijä.

EDIT: Hei joo, ohjeissa ei muuten kerrota mikä tuo smart play -toiminto on. Mikä se on? Perstuntuma sanoo, että se korjaa ajoitus virheen tossa playn painamises eli pistää biitilleen.
AuralCandy.Net

#60 • • Edited AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

speukka, 22.12.2009 14:13:
Bullshit. Mistähän nää tiedot on oikein revitty? Esim Adobe Lightroomkin käyttää näytönohjainta laskentaan. Eikä sitä ole millään tasolla rajoitettu käyttöjärjestelmän puolesta.

Tiedot on ihan suoraan Virtual DJ:n kehittäjien "suusta"...ja oon nähnyt useamman muunkin softaprojektin kehittäjien manaavan samaa juttua.

Sulla on nyt tainut mennä hieman puurot ja vellit sekaisin. Kaikki näytönohjaimella tehtävä 2D/3D-laskenta/grafiikan renderointi ei suinkaan ole sama asia kuin rauta-avusteinen videonpurku.

Edit: huomaan taas kerran syyllistyneeni huonoon sanavalintaan. Pitää täysin paikkansa, ettei H.264 rautapurkua ole sanan varsinaisessa merkityksessä rajoitettu käyttiksen puolelta Applen ohjelmiin, vaan ongelma on ettei Apple ilmeisesti ole innokas jakamaan tietoa API:sta.