Replying to kuulo/meluvammat/tinnitus/ääni yliherkkyys:
Vteich, 9.8.2009 17:08:
En voi olla ihmettelemättä tähänkin ketjuun jengin postaamia "ei ole tulppia, en ole saanut aikaiseksi hommata" -juttuja.
Etkö oikeasti voi, vaikka ajattelisit asiaa? Vaikka olet hyvällä asialla, annan sinulle vähän ajateltavaa:
- olen käynyt viimeisen n. 9v aikana n. 400+ bileissä
- minulla ei ole jatkuvaa tinnitusta
- joskus harvoin toisessa korvassani *piippaa* n. 5s ajan
- en ole käyttänyt mitään kuulonsuojausta n. 98% bileistä
- suurin ongelmani bileissä on puhuessani kuulosuojattujen ihmisten kanssa, heidän oma ääni on niin hiljaista, koska suhteuttavat sen kuulemaansa, joten minun on vaikea saada siitä selvää
- en tunne ketään henkilöä, joka olisi valittanut tinnituksestaan erikoisena kroonisena ongelmana
-- toki tähän voi liittyä myös sitä ettei kehdata tai ei vain tule esille, mutta silti
- kuulon heikkenemisen, menetyksen ja tinnituksen reaalimekanismit ovat vieläkin ainakin kaiken tietämäni perusteella aika epäselkeitä
- humaltuneena tai huumautuneena et välttämättä huomaa yhtä hyvin elimiesi avunhuutoa, varoitusta siitä et nyt ollaan varmaan liian kovassa melussa
. kuuloni on kyllä heikentynyt jonkin verran, tosin en ole ollut kokeissa intin jälkeen ja silloin huomattiin heikentymistä vain ampuma-asealueella
- suurin osa ihmisen elimistä on erittäin sopeutumiskykyistä muuttuvissa tilanteissa ja näin käy myös korvien ja kuulon kanssa
Anekdoottitodiste nyt on aina tilastollisessa mielessä aika huttutasoa, mutta mieleeni on jäänyt aika vahvasti ainoa tietämäni henkilö, jonka tinnitusuran alku on selkeästi sidottavissa tiettyyn tilanteeseen. Kyseessä on peruskoulun musiikkimaikka (40v+?), jolla tinnitus alkoi yhdestä symbaali-iskusta oppilaan täräyttäessä yhtäkkiä. Voitte kuvitella kuinka monta symbaali-iskua ko. maikka oli tuohon mennessä ja jälkeenkin kuullut. One time, baby, one time!
Tähän väliin pieni disclaimer: En voi tietenkään olla varma oliko tämä symbaali-isku mitenkään osallinen tinnitukseen tai oliko se ees lopulta ns. viimeinen niitti. Voi olla sattumaa, mukautunut muisto jne. Oli miten oli, tämä on ainoa tarina minkä itse olen kuullut missä henkilö ainakin koki voivansa attribuoida nykyisen tilansa tietylle hetkelle, muut kuulemani kun ovat linjaa "kai yksissä bileissä" tai "koko ikäni bileis ilman suojausta"...
Suosittelen kuitenkin ihmisille kuulonsuojausta ja olen tässä asiassa itsekin parantanut jonkin verran viime aikoina. Tosin olen myös itse jäänyt hieman tämän vanhan earit tai elacinit -teesin syleilemäksi vaikka minulla on ollut aiemmin kohtuu hyvätasoiset joulukuusetkin käytössä. Tänä vuonna siis pääosin jotain Japanista hankittuja earin vastaavia tullut käytettyä. Pitänee hankkia paremmat ja kärkkyä seuraavaa elacin-porukkaa, earit kun käyvät pääosin vain vituttamaan, ellei ole tosi lujalla musa.