Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä

470 posts, 24 pages, 173,219 views

Skenemursu

Posts: 1,568

#221 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
asiaa hieman sivuuttaen tuli mieleen tallaiset sivut:

http://www.liitykirkkoon.fi/
http://www.eroakirkosta.fi/

tassa hieman aiheesta vapaa-ajattelijoiden mielipidetta.

Vapaa-ajattelijat toivottavat kilpailijan tervetulleeksi, mutta kritisoivat uskonnon unohtamista sisällöstä. - Kirkkoon liittyjän tulee uskoa ainakin kolmeen ns. vanhan kirkon uskontunnustukseen. Liitykirkkoon-sivulla ei näitä mainita, eikä edes sanoja "Jumala" tai "Jeesus" käytetä kertaakaan. Kirkko unohtaa, että se on uskonnollinen yhteisö.
siveys

Posts: 2,492

#222 • • siveys lovely

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

anniharha, 2.7.2009 03:20:
MIKSI kenenkään pitäis loukkaantua mun mielipiteestä tai vakaumuksestani? Pitäiskö mun loukkaantua siitä, että joku toinen edustaa eri kantaa kuin minä? Se on se asia, mitä mä en ymmärrä, etkä säkään sitä ole selittänyt.


Sillä ei ole mitään väliä mitä ihmisten kenenkin mielestä pitäisi tehdä.

Jotkut ihimiset on vaan kasvaneet sellaisilla geeneillä, sellaisessa kulttuurissa, sellaisten vanhempien kasvatuksessa, sellaisten kaverien läheisyydessä, sellaisten yhteisöjen keskellä, sellaisessa paikassa ja sellaisten tapahtumien keskellä, että HE NYT VAIN YKSINKERTAISESTI LOUKKAANTUVAT joistaki asioista.

Sillä mitä sä haluaisit näiden ihmisten tekevän ja mitä sä kykenet pääsi sisällä kuvittelemaan heidän kuuluvan tehdä ei ole käytännössä mitään merkitystä. Jos joku loukkaantuu niin paha mieli on jo aiheutettu. Asiaa ei voi enää muuttaa. Loukkaantuneet ihmiset tekevät suutuspäissään typeriä asioita ja todennäköisesti aiheuttavat lisää pahaa oloa.

Se mitä sinä voit tehdä on yrittää olla loukkaamatta muita ihmisiä. Voit myös yrittää kasvattaa itsestäsi, lapsistasi ja läheisistäsi ihmisiä, jotka eivät helposti loukkaannu. Voit opetella ja opettaa myös erilaisia tapoja selvittä tilanteita, joissa jotakuta toista on loukattu - tahallisesti tai tahatta. Sinun ei pidä tehdä niin kuin muut tekevät. Sinä voit valita muokkaavasi itseäsi juuri sellaiseen suuntaan kuin itse haluat.

Minä suosittelen, että muokkaat itsestäsi ymmärtäväisempää, myötätuntoisempaa ja rakastavampaa ihmistä, täysin riippumatta siitä millaisten kusipäiden keskellä satut tällä hetkellä elämään. Onnellisuutemme ja rauhamme löytyy meidän itsemme sisältä ja se auttaa lopulta usein myös lähellämme olevia ihmisiä löytämään omansa.

MISSÄ menee se raja, kenen mielipide tai vakaumus on niin "oikea", että sen saa tuoda julki, ja kenen kriteereillä se arvotetaan? Mun? Sun? Jeesuksen? Jacksonin? Juhanan? Joulupukin? Joel Hallikaisen? Entä jos kaikki voisivat vaan kertoa sen oman kantansa, ja yrittää hyväksyä sen tosiasian, että muillakin on oikeus omaan kantaansa?


Me emme voi koskaan ennalta (tai jälkeenkään) tietää mikä on paras tapa toimia ja missä menee oikean ja väärän raja. Toisinaan se, että kaikki kertovat avoimesti oman kantansa saa jonkun epätoivoiseksi ja suorittamaan Jihadin, jonka jälkeen ei ole enää ketään kertomassa omia mielipiteitään. Toisinaan tämä vain yksinkertaisesti ahdistaa ihmisiä niin, että he linnoittautuvat vielä syvemmin omiin ajatuksiinsa ja suklevat korvansa kaikelta uudelta tiedolta. Toisinaan se taas oikeasti johtaa yhteiseen näkemykseen ja sopusointuun.

Ei näihin asioihin ole sitä yhtä oikeata reittiä. Ei ole sitä mitä SAA tai PITÄÄ tehdä. On vain erilaisia, eri arvoihin ja erilaisiin kokemuksiin perustuvia henkilökohtaisia arvauksia tiettyjen toimintojen vaikutuksista tulevaisuuteen tietyllä hetkellä.. On siis "uskomuksia", joista toiset osoittautuvat lopulta todenmukaisemmiksi kuin toiset ja toiset osoittautuvat yhteiskunnan hyvinvoinnille hyödyllisemmiksi kuin toiset.

Voimme historiaa tutkimalla ja omia uskomuksiamme kuvitteellisesti testaamalla kenties oppia ennustamaan paremmin siitä miten asioista kannattaa puhua jos oikeasti haluaa vaikuttaa ihmisten arvomaailmaan, uskomuksiin ja mielipiteisiin. Sekin, että haluaisit kaikkien kuuntelevan toistensa mielipiteet ja hyväksyvän niiden erilaisuuden on lopulta sitä, että haluat vaikuttaa heidän arvomaailmaansa, uskomuksiinsa ja mielipiteisiinsä. Paras tapa toteuttaa tämä ei välttämättä ole se, että kaikki vain alkavat mahdollisimman pikaisesti puhumaan toisilleen. Ymmärryksen ja suvaitsevaisuuden rakentuminen jo kahdenkin eri tahon välille vie aikaa ja resursseja.

On tietenkin turhauttavaa, että emme voi muokata maailmastamme "sormia napauttamalla" tai "vain yksinkertaisesti toisillemme puhumalla" täydellistä, sillä ihmiset muuttuvat hitaasti. Tämä on tosiasia, jonka kanssa meidän on vain elettävä. Tämän ikäviä tosiasioita täynnä olevan reaalimaailman sisällä vapaa-ajattelijoiden bussimainoksetkaan eivät välttämättä vie Suomea nopeimmalla mahdollisella tavalla kohti sekularismia.. Pahimmassa tapauksessa se saattaa jopa hidastaa liikehdintää tähän suuntaan jos loukkaantumisten ja vastareaktioiden määrä on riittävän suuri.

Mä en vieläkään usko, että hiljenemällä parannetaan maailmaa.


Toisinaan maailmaa ohjataan haluttuun suuntaan parhaiten hiljenemällä, toisinaan sitä tehdään oikeanlaisilla sanoilla ja toisinaan kenties jopa bussimainoksilla. Kaikki riippuu siitä millainen ympäröivä tilanne on, emmekä me voi määrittää mitään tällaisia absoluuttisia ohjenuoria.
Damien

Posts: 2,882

#223 • • Damien [tr3ox]

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

siveys,
Se mitä sinä voit tehdä on yrittää olla loukkaamatta muita ihmisiä. Voit myös yrittää kasvattaa itsestäsi, lapsistasi ja läheisistäsi ihmisiä, jotka eivät helposti loukkaannu. Voit opetella ja opettaa myös erilaisia tapoja selvittä tilanteita, joissa jotakuta toista on loukattu - tahallisesti tai tahatta. Sinun ei pidä tehdä niin kuin muut tekevät. Sinä voit valita muokkaavasi itseäsi juuri sellaiseen suuntaan kuin itse haluat.

Minä suosittelen, että muokkaat itsestäsi ymmärtäväisempää, myötätuntoisempaa ja rakastavampaa ihmistä, täysin riippumatta siitä millaisten kusipäiden keskellä satut tällä hetkellä elämään. Onnellisuutemme ja rauhamme löytyy meidän itsemme sisältä ja se auttaa lopulta usein myös lähellämme olevia ihmisiä löytämään omansa.



Joo, mut sit pitää muistaa kauriin-kääntöpiiri eli läpänheitto.

Kaikesta voi ja pitää tehdä pilkkaa, tabut pitää murtaa ja huumoria tulee sun kukkittaman. Liika poliittinen korrektius haistattaa kuitenkin vitut ihmisyydelle ja taas apinat valtaa tilaa ihmisiltä.

Tarkoituksen mukainen satuttaminen, agressiivisuuden jakaminen pilkan kautta sotketaan esim. liian monta kertaa vittuiluun, joka yhtenä huumorin kulmakivistä pitää koko instituutiota ilmassa.

-PC is the dead of ME-

Eikä lopulta oo olemassa oikeaa ja väärää, kaikki teot aiheuttaa tunteita ja tunteista tulee tulkintoja, joista sikiää uskomukset ja uskonnot, jotka haluaisivat rajoittaa tekoja koska eivät kykene sisäistämään tunnetta. JÄRKI JA TUNTEET IHMISET! *plur*
ValaX

Posts: 3,891

#224 • • ValaX
Jos kerran uskonto on niin ihana ja hieno asia, niin miksi sitten jotkut uskovaiset sairastuu mielenterveysongelmiin ja jotkut päätyvät jopa itsemurhaan?
Android

Posts: 3,908

#226 • • Android

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

vala, 2.7.2009 10:44:
Jos kerran uskonto on niin ihana ja hieno asia, niin miksi sitten jotkut uskovaiset sairastuu mielenterveysongelmiin ja jotkut päätyvät jopa itsemurhaan?



Tämä oli kyllä ihmeellinen argumentti. Ei mikään uskonto lupaa että sen seuraajat eivät voisi sairastua tai tehdä itsemurhaa.

Ihan samalla tavalla ne ateistit sairastuu mielenterveysongelmiin ja tekee itsemurhia. Tuo argumentti siis ei todista uskontoja yhtään huonommiksi kuin ateismiakaan.

Ihan mutu-tuntumalla voisi sanoa, että mikä tahansa asia joka tuo toivoa ja iloa elämään ennaltaehkäisee esim. itsemurhan riskiä. Mikään tae immuniteetille mielenterveysongelmia vastaan se ei tietenkään ole.
ValaX

Posts: 3,891

#227 • • ValaX
Tarkotin että mitä järkeä on tollasessa tarinassa, minkä todenperäisyydestä ei ole mitään todisteitä ja joka pahimmassa tapauksessa ajaa ihmisen itsemurhaan.
siveys

Posts: 2,492

#228 • • siveys lovely

Juhgu, 2.7.2009 09:09:
Siitä vaan tekemään sitä tutkimusta sitten. Voithan sä spekuloida sen oletetuista äänestystuloksista, mutta niin voin mäkin, enkä mä usko että sen ykkösvastaus olisi "yhyy mulle tuli paha mieli".


Kysehän ei ollut siitä, että "mulle itselle tuli paha mieli" vaan siitä, että ihmiset eivät yleensä myöskään halua, että muille ihmisille tulee paha mieli.
ezzy

Posts: 8,060

#229 • • ezzy Droid-pappa

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

Android, 2.7.2009 10:57:
---
vala, 2.7.2009 10:44:
Jos kerran uskonto on niin ihana ja hieno asia, niin miksi sitten jotkut uskovaiset sairastuu mielenterveysongelmiin ja jotkut päätyvät jopa itsemurhaan?

---


Tämä oli kyllä ihmeellinen argumentti. Ei mikään uskonto lupaa että sen seuraajat eivät voisi sairastua tai tehdä itsemurhaa.

Ihan samalla tavalla ne ateistit sairastuu mielenterveysongelmiin ja tekee itsemurhia. Tuo argumentti siis ei todista uskontoja yhtään huonommiksi kuin ateismiakaan.

Ihan mutu-tuntumalla voisi sanoa, että mikä tahansa asia joka tuo toivoa ja iloa elämään ennaltaehkäisee esim. itsemurhan riskiä. Mikään tae immuniteetille mielenterveysongelmia vastaan se ei tietenkään ole.



Lähinnä varmaan siis ajoi sitä takaa, että miks se jesse ei sitten pelasta tuolta. Kaiketi ko. henkilö on syntinen paska tms jos sairastuu.
Umbala

Posts: 769

#230 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

ezzy, 2.7.2009 11:11:

Lähinnä varmaan siis ajoi sitä takaa, että miks se jesse ei sitten pelasta tuolta. Kaiketi ko. henkilö on syntinen paska tms jos sairastuu.


No siis sehän johtuu vaan siitä, et koko tuo "Jeesus pelastaa" kampanja slogan on hintsun verran kusetuksen puolella. Oikeestihan sen pitäis ennemminkin mennä: "Jeesus pelastaa*"

*Kuoleman jälkeen
Meinaan ei kai kukaan krsitittykkään odota, että jos jatkoilta loppuu juoma, Jeesus tulee ja pelastaa taikomalla veden viiniksi.

siveys, 2.7.2009 11:08:

Kysehän ei ollut siitä, että "mulle itselle tuli paha mieli" vaan siitä, että ihmiset eivät yleensä myöskään halua, että muille ihmisille tulee paha mieli.


Se on ihan totta, että harvempi yleisesti haluaa, että muilla olisi paha mieli. Mutta yritätkö sä väittää et sä elät elämäsi kokoajan varoen, ettei kenellekkään tulisi paha mieli? Meinaan mun työssäni se ainakin on lähes välttämätöntä et mä pahoitan mun kilpailijoiden mielen aina välillä, viemällä asiakkaita.
Jos toi kampanja horjuttaa jonkun uskoa, sen henkilön uskon ehkä tulikin horjua. Vaikka tää kampanja saattaakin aiheuttaa jonkunkinverran pahaa mieltä, jos se edesauttaa meitä siirtymään vähämmän Jumaliin ja enemmän itseemmin uskovaan maailmaan, on se aiheutettu paha mieli pieni hinta.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

Damien

Posts: 2,882

#231 • • Edited Damien [tr3ox]

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

vala, 2.7.2009 11:04:
Tarkotin että mitä järkeä on tollasessa tarinassa, minkä todenperäisyydestä ei ole mitään todisteitä ja joka pahimmassa tapauksessa ajaa ihmisen itsemurhaan.



Ei Teletapeissakaan ole paljon järkeä, enemmänkin tunteita ja tarinoita mitkä sitten tekee pienet katselijansa onnellisiksi.

Kysymyksen asettelu bugaa muutenkin: "miksi sinä et voi siis löytää onnellisuutta itsellesi toisen uskosta, joka tuottaa uskojalleen onnellisuutta?" , heijastelee minulle paremmin tämän keskustelun ydintä.

ja ne ketkä ei löydä onneaan uskosta, no niiden ei varmaan oo koskaan tarkotus leikkiä uskovaisia. Se mikä toimii toiselle ei toimi toiselle ja jokaisen ois kuitenkin tarkotus löytää oma polkunsa.
anniharha

Posts: 1,937

#232 • • anniharha

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

siveys, 2.7.2009 05:02:

Se mitä sinä voit tehdä on yrittää olla loukkaamatta muita ihmisiä. Voit myös yrittää kasvattaa itsestäsi, lapsistasi ja läheisistäsi ihmisiä, jotka eivät helposti loukkaannu. Voit opetella ja opettaa myös erilaisia tapoja selvittä tilanteita, joissa jotakuta toista on loukattu - tahallisesti tai tahatta. Sinun ei pidä tehdä niin kuin muut tekevät. Sinä voit valita muokkaavasi itseäsi juuri sellaiseen suuntaan kuin itse haluat.

Minä suosittelen, että muokkaat itsestäsi ymmärtäväisempää, myötätuntoisempaa ja rakastavampaa ihmistä, täysin riippumatta siitä millaisten kusipäiden keskellä satut tällä hetkellä elämään. Onnellisuutemme ja rauhamme löytyy meidän itsemme sisältä ja se auttaa lopulta usein myös lähellämme olevia ihmisiä löytämään omansa.

Sekin, että haluaisit kaikkien kuuntelevan toistensa mielipiteet ja hyväksyvän niiden erilaisuuden on lopulta sitä, että haluat vaikuttaa heidän arvomaailmaansa, uskomuksiinsa ja mielipiteisiinsä.


Niin no, Rakas Antti, mehän ei itseasiassa tunneta, joten ymmärrän että näät mun toimintani paljon mustavalkoisempana mitä se elämääni taaksepäin huomioonottaen on. Oon joskus ollut ihminen, joka ei välittänyt kenenkään mielipiteistä, eikä juuri tunteistakaan. Oon myös seuraavassa elämänvaiheessa ajautunut ihmiseksi, joka kadotti itsensä yrittäessään pitää ihmiset ympärillään kirjaimellisesti hengissä. Tein paljon asioita ja jätin paljon asioita tekemättä vastoin itseäni, koska pelkäsin tilanteen ryöstäytyvän käsistä, jos tahtomattanikaan provosoisin yhtään. Koska yritin ymmärtää liikaa, patosin itseni siihen pisteeseen, että vietin abikevään sairaslomaillen ja jouduin tutustumaan itseeni uudelleen. Viimeisen kolmen-neljän vuoden aikana olen jälleen opetellut olemaan myös itsekäs. Mullakin saa olla paha olo, mullakin on oikeus tehdä jotain, mistä tulee mulle hyvä olo, vaikka kaikki eivät siitä pitäisi. Tässä maailmassa ei voi mitenkään ikinä koskaan miellyttää kaikkia + itseään, mutta on vaan yksi ihminen, jonka kanssa joutuu tulemaan toimeen jokaisen päivän elämänsä loppuun asti. Mun on elettävä niin, ettei mulla jää niitä näkkärinmurusia rintsikoiden lisäksi hampaankoloihinkaan.

Siitä ei paljon hyötyä ole, että suihkussa laulelen ateistivirsiä. Ei kukaan sitä kuule. Kun bussin kyljessä on mainos, että tässä maassa on ihmisiä, joiden mielestä jumalaa tuskin on olemassa, ihmiset provosoituvat huomaamaan sen, ja ehkä ensimmäistä kertaa elämässään tajuavat, että ateisteja on, ja heilläkin on lain mukaan oikeus kertoa kantansa julkisestikin. Ne jotka loukkaantuvat, loukkaantuvat joka tapauksessa, muotoilinpa ja esitinpä asian miten ja missä vaan.

Jos sä tahdot aikaansaada maailmanrauhan hitaasti seuraavan sadan elämäsi aikana meditoinnilla, historiantutkimuksilla ja kukkaistutuksilla, niin anna mennä vaan. Mulla ei ole ollut tavoitteena tai kiinnostuksena tehdä kenestäkään ateistia, eikä tällaisilla kampanjoilla siihen pyritäkään. Olen tahtonut nähdä päivän, jolloin mulla on tässä maassa vapaus sanoa ääneen, ettei mulla ole jumalaa. Nyt olen sen nähnyt ja tehnyt. Kiitos.

--
and though my words could save the world they never come out right

YourSelf

Posts: 305

#233 • • YourSelf
Ateismi on uskonto muiden joukossa, usko siihen ETTEI ole korkeampaa. Edelleen, usko, toimintana, puolesta tai vastaan, on mielessä harhailemista.
Gautamo-buddhakin sanoi ettei hänen sanoihinsi pidä uskoo tai olla uskomatta vaan itse tutkia miten asia on. I dare you on that one!! *sydän*
Umbala

Posts: 769

#234 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

Damien, 2.7.2009 12:25:

Kysymyksen asettelu bugaa muutenkin: "miksi sinä et voi siis löytää onnellisuutta itsellesi toisen uskosta, joka tuottaa uskojalleen onnellisuutta?" , heijastelee minulle paremmin tämän keskustelun ydintä.

ja ne ketkä ei löydä onneaan uskosta, no niiden ei varmaan oo koskaan tarkotus leikkiä uskovaisia. Se mikä toimii toiselle ei toimi toiselle ja jokaisen ois kuitenkin tarkotus löytää oma polkunsa.


Nojoo, mut ei kuitenkaan ihan.
Uskonnon harjoittamista kun voidaan aika hyvin verrata pilven polttoon. Molempia on kiva tehdä yksin tai ystävien kanssa, ja molemmat on osalle ihmisistä hyväksi. Mutta jos sitä tuputetaan lapsille, uhkaillaan että jollei sitä tee tulee pahoja juttuja, ja sitä sotketaan kaikkiin yhteiskunnallisiin kuvioihin, on mun mielestäni vähintäänkin kohtuullista että löytyy myös jokin vastavoima.

Pitää nyt kuitenkin muistaa, että tässä ei olla kieltämässä kenenkään oikeutta uskoa, ilmoitetaan vain että saattaa olla muitakin vaihtoehtoja.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

Android

Posts: 3,908

#235 • • Android

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

YourSelf, 2.7.2009 13:19:
Ateismi on uskonto muiden joukossa, usko siihen ETTEI ole korkeampaa. Edelleen, usko, toimintana, puolesta tai vastaan, on mielessä harhailemista.



Eri mieltä. Uskontoihin liittyy tiettyjä piirteitä, kuten elämänohjeita siitä miten eletään hyvä elämä ja erinäisiä kieltoja. Jokaiseen uskontoon liittyy myös käsitys pyhyydestä; on olemassa pyhiä ja epäpyhiä asioita ja/tai olioita. Mitään tällaista ei ateismissa ole. Ateismi on usko siihen ettei ole jumalaa/jumalia, muttei uskonto. Ateismiin ei liity minkäänlaisia käsityksiä siitä mikä on "hyvä elämä" tai mitään kieltoja. Ateismissa ei myöskään ole mitään pyhää tai epäpyhää.
YourSelf

Posts: 305

#236 • • YourSelf

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

Android, 2.7.2009 14:15:
---
YourSelf, 2.7.2009 13:19:
Ateismi on uskonto muiden joukossa, usko siihen ETTEI ole korkeampaa. Edelleen, usko, toimintana, puolesta tai vastaan, on mielessä harhailemista.

---


Eri mieltä. Uskontoihin liittyy tiettyjä piirteitä, kuten elämänohjeita siitä miten eletään hyvä elämä ja erinäisiä kieltoja. Jokaiseen uskontoon liittyy myös käsitys pyhyydestä; on olemassa pyhiä ja epäpyhiä asioita ja/tai olioita. Mitään tällaista ei ateismissa ole. Ateismi on usko siihen ettei ole jumalaa/jumalia, muttei uskonto. Ateismiin ei liity minkäänlaisia käsityksiä siitä mikä on "hyvä elämä" tai mitään kieltoja. Ateismissa ei myöskään ole mitään pyhää tai epäpyhää.



Oot varmaan "oikeassa" ton määrittämisen kanssa.
Haluan vain painottaa että "norm"-tila ihmisellä tässä ajassa on mielessä eläminen.
JA kun NÄET SEN sekä miten mieli toimii ja lopetat samaistumasta sen älyttömyyksiin, kaikesta tulee pyhää. Pyhyys tunnetaan. Se saa tippumaan polville ITKEMÄÄN KIITOLLISUUDESTA, nöyrässä, paikallaan olevassa Rakkaudessa!!*sydän*
Sillä ei oo mitään merkitystä sanooko raamattu tai joku muu että "tää on pyhää, tämä ei". Kun näet, tiedät!
Jumala on ääretön, rajaton, sisältäen kaiken. Kaikki joka asettaa rajoja tai kieltoja ei johda Jumalaan.
Valaistunut tupakkakauppias Bombaysta, Nisargadatta ilmaisi sen: "Love, and do what you want."
Damien

Posts: 2,882

#237 • • Edited Damien [tr3ox]

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

Umbala, Mutta jos sitä tuputetaan lapsille, uhkaillaan että jollei sitä tee tulee pahoja juttuja, ja sitä sotketaan kaikkiin yhteiskunnallisiin kuvioihin, on mun mielestäni vähintäänkin kohtuullista että löytyy myös jokin vastavoima.



Tee omia lapsia joille voit opettaa mitä haluat ja sitten mitä sä tarkoitat noilla muilla kuvioilla?

ps. mun läppä oli valalle ja tarkoitti valan kysmystä, ei koko topicc:a.
Umbala

Posts: 769

#238 • • Edited Umbala d a n c e m a c h i n e s

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

Damien, 2.7.2009 17:24:


Tee omia lapsia joille voit opettaa mitä haluat ja sitten mitä sä tarkoitat noilla muilla kuvioilla?


no niillä mä tarkoitan kaikkea sitä miten uskonto on vaikuttanut ja vaikuttaa meidän jokapäiväiseen elämäämme, esim. Juhlapyhät, Sunnuntai, Suvivirsi :D, vaikuttaa kaikki siihen miten yksilön mielipide muodostuu. Siksi pitää olla myös jokin vastavoima. Mä en tajua mikä siinä voi olla niin kamalaa.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

Damien

Posts: 2,882

#239 • • Damien [tr3ox]

Replying to Jumalaa tuskin on olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä:

Umbala, 2.7.2009 17:30:
---
Damien, 2.7.2009 17:24:


Tee omia lapsia joille voit opettaa mitä haluat ja sitten mitä sä tarkoitat noilla muilla kuvioilla?

---

no niillä mä tarkoitan kaikkea sitä miten uskonto on vaikuttanut ja vaikuttaa meidän jokapäiväiseen elämäämme, esim. Juhlapyhät, Sunnuntai, Suvivirsi :D, vaikuttaa kaikki siihen miten yksilön mielipide muodostuu. Siksi pitää olla myös jokin vastavoima.



Omasta puolestani en koe suvivirttä tai pyhiä mitenkaan kirkollisiksi toimijoiksi, eniten muhun ollaan vaikutettu uskonnon tunneilla. Eli kirkon ja valtion ero tulee musta vetää käytännön ja perinteiden välimaastoon, jatkaa niitä perinteitä mitkä ovat hauskoja yhteisöllisiä juttuja kuten se suvivirsi (kaunis laulu), ja poistaa esim. uskonnon opetus sekä ET-koulusta, duunaa niistä joku yhteinen elämisen filosofian tunti. Näin noiden kohdalla ja valtion virkamiesten julkisissa esiintymisistä pitäisi pitää uskonto pois. Kirkko voi mun puolesta jatkossakin kerätä suoraan kirkollis veronsa sieltä äyrien joukosta.

ps. Tuliko tarpeeks selkeesti kerrottua, kun tämä argumentointi ei ollut alunperinkään tarpeellista?

pps. Kuulun myös itse kirkkoon, mutta en kastanut tytärtäni, vaan annettiin nimi kotosalla. Koko muu suku kuuluu kirkkoon ja joo tuli ääneen ihmettelyä molempien puolilta.