470 posts, 24 pages, 176,678 views
Skenemursu, 23.6.2009 01:10: hmm kyllähän Theravada buddhismissa mitä täällä harjoitetaan on jumalia...
wiki: Buddhalaisuus eroaa monista muista uskonnoista siinä, että se voidaan nähdä ei-teistisenä, eli se ei tarvitse jumalan tai jumalien olemassaoloa. Lisäksi buddhalaisuudessa ei ole oppirakennelmia samassa mielessä kuin uskonnoissa yleensä.
Jone, 22.6.2009 20:09:
Kuuluuko ateismiin oleellisesti riidan haastaminen takaisin? Toi mitä olet itse kohdannut on täyttä paskaa, mutta tuleeko maailmasta jotenkin parempi paikka sillä että uskossa (kuka mihinkin) olevien ihmisten silmille nakellaan paskaa "kostoksi", "tasavertaisuuden nimessä" tai jotain muuta vastaavaa? Mä en usko tohon hetkeäkään.
kuilun partaalla, 23.6.2009 09:42:
---
Skenemursu, 23.6.2009 01:10: hmm kyllähän Theravada buddhismissa mitä täällä harjoitetaan on jumalia...
---
Oletkos ihan varma? Ettet sekota nyt hindulaisuuteen, jota Thaimaassa myös esiintyy? Siinähän niitä jumalia piisaa. Buddhahan sano, et jumalia ei ole, eikä niitä pidä palvoa. Tosin ei varmaankan arvannut, että itse päätyy tuhansiksi palvotuiksi patsaiksi. Sadan vuoden kuluttua palvotaan jotain Nietzschen ja Darwinin patsaita. =)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Theravada
http://fi.wikipedia.org/wiki/Buddhalainen_filosofia
---
wiki: Buddhalaisuus eroaa monista muista uskonnoista siinä, että se voidaan nähdä ei-teistisenä, eli se ei tarvitse jumalan tai jumalien olemassaoloa. Lisäksi buddhalaisuudessa ei ole oppirakennelmia samassa mielessä kuin uskonnoissa yleensä.
---
typo, 23.6.2009 10:13:nTässä kohtaa molemmat ovat oikeassa; buddhalaisuutta on sekä nonteistista (keulakuvana itse Buddha), yksijumalaista, että monijumalaista.
Terva, 23.6.2009 10:27:
Mielenkiintoinen kamppanja. Itse kamppanjan slogankaan ei ole ihan varma onko sitä jumalaa olemassa mut veikkaa kuitenkin niin vaikka jättää mahdollisuuden ilmaan..
Slogan voisi yhtä hyvin mennä näin: Jumala saattaa olla olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä.
Jokatapauksessa kannattaa lopettaa murehtiminen ja nauttia elämästä oli sitä voimaa tai ei..
Terva, 23.6.2009 10:27:Slogan voisi yhtä hyvin mennä näin: Jumala saattaa olla olemassa, lopeta siis murehtiminen ja nauti elämästä.
Jokatapauksessa kannattaa lopettaa murehtiminen ja nauttia elämästä oli sitä voimaa tai ei..
josbe, 23.6.2009 07:47:
Pitkälti samaa mieltä kuin Jone. Mainos vaikuttaa jonkinlaiselta haasteelta tai vastaiskulta, enkä ihan ymmärrä niitä, jotka valittavat mielipiteiden tuputtamisesta, mutta ovat ko. mainoksen kannalla. Yhtä hyvin kuin en halua jehovia ovilleni, en sinne kyllä haluaisi vapaa-ajattelijaakaan.
kuilun partaalla, 23.6.2009 10:24:
Okidoki. Yritin kyl etsiä tollasta buddhalaisuutta, mut en löytäny. Onksul jotai lähteitä tolle? En siis tod epäile, et tieten tahtoen harhautat, mut olis kiva vaan syventää omaa tietoutta. =)
ezzy, 22.6.2009 17:46:
(vääräuskoisia saa niittää miten haluaa). Että se siitä hartaudesta.
Umbala, 23.6.2009 12:01:
Miten sä näkisit että uskonnottomat sais mainostaa?
ollaanko me nyt tilanteessa jossa uskonnoilla on niin suuri etuoikeutettu asema, jossa he ovat ainoita jotka omaa sanomaansa saavat levittää?
josbe, 23.6.2009 12:35:
Mun näkemyksen mukaan heidän ei tarvitsisi mainostaa ollenkaan. Miksi kenenkään pitäisi pakottaa ketään uskomaan/olemaan uskomatta? Mua henkilökohtaisesti ei haittaa pätkääkään vaikka naapurin Liisa uskois seinäkelloon. IMO ;)
KooKie, 23.6.2009 12:49:
---
ollaanko me nyt tilanteessa jossa uskonnoilla on niin suuri etuoikeutettu asema, jossa he ovat ainoita jotka omaa sanomaansa saavat levittää?
---
Hahahahah, sori OT, mutta tuli naurunkyynel silmäkulmaan, kun tämä lause vaikutti siltä, että me nyt oltaisiin tultu tällaiseen autoritääriseen uskontojen etuoikeus -pisteeseen, kun aiemmin ollaan kirmailtu uskonnollisen suvaitsuvaisuuden elysionin kentillä. :DDDD
Umbala, 23.6.2009 12:53:
---
KooKie, 23.6.2009 12:49:
---
---
Hahahahah, sori OT, mutta tuli naurunkyynel silmäkulmaan, kun tämä lause vaikutti siltä, että me nyt oltaisiin tultu tällaiseen autoritääriseen uskontojen etuoikeus -pisteeseen, kun aiemmin ollaan kirmailtu uskonnollisen suvaitsuvaisuuden elysionin kentillä. :DDDD
---
Mutkun mä näkisin, että me ollaan tuossa pisteessä. Ehkä mä nään tän asian sitten jotenkin kovin väärin, mutta miten sä näkisit että me ei tuossa pistteessä olla (tai lähellä sitä)?
KooKie, 23.6.2009 12:57:
Pointti oli se, että me ei nyt olla tultu tuohon tilanteeseen, vaan ollaan ehkä kolmisen sataa vuotta yritetty pyrkiä siitä pois, yhä paremmin tuloksin. (...Tai siis ketkä ovat, ketkä eivät.)
Avangion, 23.6.2009 13:04:
---
Pointti oli se, että me ei nyt olla tultu tuohon tilanteeseen, vaan ollaan ehkä kolmisen sataa vuotta yritetty pyrkiä siitä pois, yhä paremmin tuloksin. (...Tai siis ketkä ovat, ketkä eivät.)
---
Mun mielestä olette molemmat oikeassa.
Me ollaan juridisesti siinä tilanteessa, että ongelmaa ei ole. Mutta ihmisten ajatukset tulee jälkijunassa, kunnes ne saa sen uuden ärsykkeen.
Tämä kampanjahan tuo juuri sen.
KooKie, 23.6.2009 13:08:
---
Avangion, 23.6.2009 13:04:
---
---
Mun mielestä olette molemmat oikeassa.
Me ollaan juridisesti siinä tilanteessa, että ongelmaa ei ole. Mutta ihmisten ajatukset tulee jälkijunassa, kunnes ne saa sen uuden ärsykkeen.
Tämä kampanjahan tuo juuri sen.
---
...Mä en väittänytkään Umbalan olevan väärässä, nauroin vain tuolle sanavalinnalle, jonka mukaan nimenomaan nyt oltaisiin tuossa tilanteessa.