Mediamaksu

270 posts, 14 pages, 64,986 views

Styge_

#121 • • Styge_
Maksukortille vaan ylen kanavat, niin voi sitten ihmetellä kuinka moni niitä haluaa katsoa ja maksaa.
whispering

#122 • • whispering Super Juusto

Styge_, 29.4.2009 15:05:
Maksukortille vaan ylen kanavat, niin voi sitten ihmetellä kuinka moni niitä haluaa katsoa ja maksaa.

Sul on näköjään menny koko YLE:n pointti vähän ohi.
Styge_

#123 • • Styge_
En mä mun mielestä oo missannu mitään pointtia, paitsi sen että on aika törkeen hävytön ihan ideanakin jo periä ihan joka ikiseltä se 175e tilanteesta riippumatta. Mun mielestä voisivat ihan hommata sen rahotuksen jotenki muuten, niinku esim. maksukortilla.
Ei mulle vielä oo canal+ äijätkää tullu pakottamaan että nyt maksat saatana vaikka et mitään näekkään.

Ahistaa koko idea.

*piis*
s4ga

#124 • • Edited s4ga

Juhgu, 29.4.2009 10:58:
---
Miika, 29.4.2009 10:45:
Kuten Jungner itse sanoi puheessaan (ilmeisesti Yleläisille):
Älkää ottako skeidaa vastaan!!

---

Tää oli kyllä hilpeän ironinen lausahdus. :) Kuten myös Järventauksen repliikki "kriittisesti suhtaudun siihen, että nyt maksun saattavat joutua suorittamaan myös ne yritykset, joilla ei näitä tv-laitteita ole". Ironinen on myös kansanedustajan titteli jos menee tätä mediamaksua puoltamaan.

Nauroin juuri samalle epäuskoisena! :D Rehellisesti sanoen, melkein itkettää jo nyt ja nousen barrikadeille heti kun siihen tarjoutuu sopiva tilaisuus.

Vaikka kannatan Yleisradiota instanssina ja mielestäni sillä on tärkeä funktio Suomen mediamaailmassa, EN voi hyväksyä kiinteän summan pakkolunastamista kaikilta kansalaisilta tulotasosta tai palveluiden käytöstä riippumatta. Verotusperäinen ratkaisu olisi huomattava askel parempaan suuntaan.

edit: Jos esitys menee läpi, lupaan heittää Molotovin cocktailin Eduskuntaan. Terkkuja sitten uutisista :)

--
Miau. ^__^

Prime Number

#125 • • Prime Number UG-///
1% Mediavero olisi oikein kiva, olisi kivasti sidottu sitten tilipussin kokoon. Ei köyhää vituttaisi sitten niin paljon.

Ja kyllähän tuolla mediamaksulla katetaan vähän muutakin kuin televisio, itse ainakin kuulun ylen radiokanavien vakiokuuntelijoihin. Välillä tulee käytyä joissain ilmaiskonserteissakin jotka yle kivasti sponssaa.

Itseäni ei haittaisi muutama euro heittää ylen suuntaan pakollisena maksuna, mutta tuollainen 175 eskon könttäsumma on monelle opiskelijalle aika paha pala.

Ehdotus mediamaksusta saa kannatusta suunnaltani, mutta ei tuossa muodossa.

--
Repikää siitä

liikkuva muna

#126 • • liikkuva muna an egg on the move
Aamulehden teettämän kyselytutkimuksen mukaan Yleisradion toiminta rahoitettaisiin mieluummin suoraan valtion budjetista.

"Suomalaisista hieman yli puolet vastustaa Yle-maksua. Aamulehden teettämän kyselytutkimuksen mukaan Yleisradion toiminta rahoitettaisiin mieluummin suoraan valtion budjetista. Tätä mieltä ovat myös suurituloiset vastaajat.

[...]

Kyselyyn vastanneista noin tuhannesta henkilöstä liki 80 prosenttia piti Yleisradiota joko erittäin tai melko tarpeellisena. Tutkimus tehtiin satunnaisotannalla joko puhelimitse tai internetissä."

Mitäs helvettiä. Mites nyt vaan yhtäkkiä vaan "hieman yli puolet" vastustaa kun just viime viikolla kolmen muun lehden gallupeissa vastustusprosentti oli n. 72-61. Imo toi on jo aika vahvaa vastustusta. Vaikka tässä nyt satunnaisotanta olikin, vähän ihmetyttää.

Toi melko- ja erittäin tarpeellisen yhdistäminenkin on musta vähän outoa.
Hila

#127 • • Hila
Julkiset palvelut... joo maksan kyllä osani. Mutta YLEä verrataan täällä terveydenhuoltoon, tieverkkoon ja kirjastoihin. Siis mitä v***ua? Kenen mielestä 100% YLE:n tarjonnasta on tälle yhteiskunnalle niin tärkeää että sitä pitää pakollisilla "mediamaksuilla" rahoittaa?

Niin kuin tuolla linkitetyssä blogissa mainittiin, ainoa oikea suunta on budjetin pienennys. Nykyään rahaa menee vaikka kuinka paljon turhaan rönsyilyyn joka ei todellakaan kuulu julkisten palvelujen kategoriaan. Mainosrahoitteiset ja maksulliset palvelut hoitavat ne tarpeeksi hyvin.

Kun YLE on viilattu tarpeiden mukaiseksi, rahoitus hoituu veroilla. Ei pitäisi ketään enää siinä vaiheessa kirpaista. Nykyään olisi helppoa tarjota myös voittoa tavoittelemattomia pay-on-demand palveluja niille, jotka haluavat ylen tarjoavan enemmän.

Kaikilla on tietty oma käsitys "tarpeista". Itse en näe mitään perusteluja sille, että minun pitäisi maksaa parin sadan euron mediamaksua.
akir0

#128 • • akir0 idleRPG champion 2009

mini_mi, 21.5.2009 14:41:
Vanhanen: Yle-maksun huomioitava köyhät

Uskomatonta irtopisteiden keräilyä ja perseilyä. Köyhienkin ongelma ratkeais siirtämällä mediamaksu suoraan verotukseen.

Mutta vielä tärkeämpää olisi määritellä se mikä Ylen rooli on ja mikä niiden tehtävät ja rajat on.
djputte

#129 • • djputte Techmu
Vastustan kaikilta kerättävää mediamaksua, jos sillä aiotaan rahoittaa nykyisenlaista Yleä.

Mielestäni Yle on tarpeellinen, mutta ei nykyisessä laajuudessaan. Kuten akir0kin on peräänkuuluttanut, niin nyt olisi aika tarkastella kriittisesti, mitä oikeasti kuuluu julkiseen palveluun, jota Ylen tulisi tarjota.

Suuret ja kalliit urheilutapatumat (olympialaiset, futiksen MM, jne) eivät mielestäni kuulu Ylelle. Tosin varmaan kadulla palavat autot siinä vaiheessa, jos kansan syvät rivit ei pääse katsomaan "ilmaiseksi" suomalaisia miehiä heittämässä keppiä olympialaisissa...

En ymmärrä, miksi minun pitäisi maksaa siitä, että Ylex tuuppaa Lady GaGaa radiosta päivisin, kuten tekevät kaikki kaupalliset kanavatkin. Toisaalta taas Ylex:n erikoisohjelmat, kuten Tiistain tanssi-ilta, ovat sellaista sisältöä, jota koko kanavan oikeastaan pitäisi olla.

Karsinnan varaa olisi kaikenkaikkiaan mielestäni runsaasti. Riittäisikö tulevaisuudessa yksi tv-kanava? Voisiko radiokanavia karsia? Miten Ylen tulisi näkyä netissä?

Niklas Herlin muuten kirjoitti hiljattain varsin kärkkäästi asiasta: http://www.uusisuomi.fi/nakokulmat/niklasherlin/ei-meille-toihin
#130 • • Edited Reivaaja Guest

Pauli Huhtiniemi, 24.5.2009 12:51:
En ymmärrä, miksi minun pitäisi maksaa siitä, että Ylex tuuppaa Lady GaGaa radiosta päivisin, kuten tekevät kaikki kaupalliset kanavatkin. Toisaalta taas Ylex:n erikoisohjelmat, kuten Tiistain tanssi-ilta, ovat sellaista sisältöä, jota koko kanavan oikeastaan pitäisi olla.

Oishan se tavallaan hienoa jos populaarikulttuuriin kuuluva enemmistö maksaisi toisille sisältöä, mutta en usko sen olevan YLE:n ensisijainen tehtävä. Pikemminkin sen tehtävä on yrittää luoda sisältöä vähän jokaiselle.

Enemmistön on myös helpompi hyväksyä marginaaliselle yleisölle tuotettu materiaali tuutista, jos hekin voivat löytää sieltä itselleen sopivaa ohjelmistoa.
Sssan*

#131 • • Sssan* Kalastaa kalsarit jalassa
*pier*...

--
Yy kaa yy kaa, minä olen Hämähäkki..

Epailija

#132 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Hesari sortuu taas roskajournalismiin, mutta onneksi linkin takaa löytyvästä tekstistä löytyy jotain järjellistäkin:

Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtaja Ilkka Kananen näkee omistuksessa myös huoltovarmuuskysymyksen. Hänestä televisio- ja radioverkon myymistä ei tehty 2000-luvun alussa tarpeeksi harkiten.

"Sähköisen viestinnän jakeluverkko on erittäin tärkeä osa kansallista perusinfrastruktuuria. Se muodostaa tietynlaisen uhan, jos sitä omistavat ulkomaiset pääomasijoittajat, jotka voivat pilkkoa omistusta ja myydä edelleen", sanoo Kananen.

Digitan voitot ovat suomalaisten tv-luparahoja

http://www.hs.fi/talous/artikkeli/Digitan+voitot+ovat+suomalaisten+tv-luparahoja/1135247323336

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

liikkuva muna

#133 • • liikkuva muna an egg on the move
Voiskin tässä palata aiheeseen. Nythän Vanhanen jo alustavasti lupaili vapautusta ylemaksusta niille, jotka ovat "ylen palveluiden tavoittamattomissa", ts. eivät omista tv:tä, radiota tai internetiä. Jipii! *justjoo*

IMO toi netin sisällyttäminen Ylen palveluksi on aika härskiä. Periaatteessahan tällä logiikalla myös ulkomaalaisten pitäisi maksaa ylemaksua, koska Ylen uutiset voi lukea englanniksi mistä päin palloa tahansa.

Taidanpa tästä laittaa laskua menemään Yleisradiolle. 175 euroa vuodessa mulle tänks, koska niillä on mahdollisuus käydä mun keikoilla ja kuunnella mun musaa. Jos ei Alekkimaksu maita, niin voi toki painua v*ttuun mun internetistä vapaamatkustamasta.

Iso *dissaa*:us.
ezzy

#134 • • ezzy Droid-pappa

Replying to Mediamaksu:

alek szahala, 20.9.2009 00:33:
Voiskin tässä palata aiheeseen. Nythän Vanhanen jo alustavasti lupaili vapautusta ylemaksusta niille, jotka ovat "ylen palveluiden tavoittamattomissa", ts. eivät omista tv:tä, radiota tai internetiä. Jipii! *justjoo*

IMO toi netin sisällyttäminen Ylen palveluksi on aika härskiä. Periaatteessahan tällä logiikalla myös ulkomaalaisten pitäisi maksaa ylemaksua, koska Ylen uutiset voi lukea englanniksi mistä päin palloa tahansa.

Taidanpa tästä laittaa laskua menemään Yleisradiolle. 175 euroa vuodessa mulle tänks, koska niillä on mahdollisuus käydä mun keikoilla ja kuunnella mun musaa. Jos ei Alekkimaksu maita, niin voi toki painua v*ttuun mun internetistä vapaamatkustamasta.

Iso *dissaa*:us.

Uus filtteri intternettiin suomalaisille: Yle-EVVK-filtteri.
Juhgu

#135 • • Edited Juhgu Virnistelijä

Replying to Mediamaksu:

Taidan tehdä saman. Ei yle omista internettiä eikä mun liittymää, maksan siitä jo Tampereen Puhelimelle.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

lohikarme

#136 • • lohikarme RitariVittupää
Tää on tulossa. Ei auta valittaa kun se ei auta. Paska homma imo. Laitetaan yle kortin taa ja katotaan moniko sit ostais palvelun ;)

--
Qualis artifex pereo

Vexe

#137 • • Edited Vexe

Replying to Mediamaksu:

Tähän liittyen EBUn jäsenillä on sopimus jolla ulkomaalainen voi oman maan "yleisradiomaksulla" käyttää muiden maiden palveluita. Tämä on se syy miksi satelliittivirittimetkin ovat tvmaksun piirissä.
liikkuva muna

#138 • • Edited liikkuva muna an egg on the move
Joo ei auta muu kun jättää maksamatta toi maksu mikäli se nyt on tulossa ja koskee myös nettiä ja kännykkää. Eiköhän toi mee uudelleenharkintaan jos 50000+ taloutta jättäis ton vaan aina kylmästi maksatatta. Varmaan 10000:kin jo riittäis johonkin (jos nyt suomalaisista on järjestäytymään senkään vertaa).

Btw. Näemmä Jungner vetää palkkaa 16000 euroa kuussa, ts. 1100:n talouden maksut suoraa Jungnerin omaan pikku säästöpossuun *joo*
akir0

#139 • • akir0 idleRPG champion 2009

Replying to Mediamaksu:

lohikarme, 20.9.2009 09:57:
Tää on tulossa. Ei auta valittaa kun se ei auta. Paska homma imo. Laitetaan yle kortin taa ja katotaan moniko sit ostais palvelun ;)

Mä kyllä luulen, että tää vielä muuttuu veropohjaiseksi.

Valitettavasti se (vaikka parempi tapa onkin) on vaan sivujuonne, jolla sivuutettiin kokonaan Ylen toimintojen selkeyttäminen ja linjaaminen. Taidettiin ihan tietoisesti nostaa esille tämä mediamaksu, jotta voidaan jättää oikea asia tekemättä.
Lyylikki

#140 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.

Replying to Mediamaksu:

lohikarme, 20.9.2009 09:57:

Joo, Yle kortin taa, niin hyvää tekisi suomalaiselle televisiotarjonnalle. Kauniita ja rohkeita, kevyttä realityä ja halpoja roskaleffoja vaan koko tuutin täydeltä. Mikäs sen mukavampaa *justjoo* Mikä maksukanava näyttäisi ranskalaisia/japanilaisia/portugalilaisia elokuvia suomeksi tekstitettynä? Mikä kanava lähettäisi saamenkielistä ohjelmaa? Kuka ostaisi suomalaisilta tuotantoyhtiöiltä enää juuri yhtään mitään?

Onko nyt ihan oikeasti niin, että Ylen palveluita ei nähdä tärkeinä?

Veroa täällä on ehdoteltu Ylen rahoitukseksi, mutta Ylellä sitä karsastetaan, koska veroihin sisällytettynä rahoitus ei olisi heidän omissa käsissään ja sitä voitaisiin helposti leikata laihojen aikojen kynnyksellä. Omasta mielestäni joku ratkaisu olisi pitäisi saada rahoitusasiaan, jotta Ylen toiminta ei vaarantuisi. Itse en pidä esimerkiksi siitä, että maksun suuruus riippuu siitä, monessako erässä maksun maksaa (no ok kertalaskutuksella voittaa alle 10 e, kuukausilaskutukseen verrattuna). Haluaisin, että maksu porrastettaisiin jollakin tavalla, joko niin, että opiskelijat, eläkeläiset ja työttömät maksaisivat esim. 50 % summasta tai niin, että maksu vaihtelisi tulojen mukaan. Jos ei prosentuaalisena, niin sitten vaikka tuloluokittain.