Mediamaksu

270 posts, 14 pages, 65,006 views

Mark

#41 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

akir0, 24.4.2009 09:21:
Toi nyt on vähän sama kuin sanois, että BBC pitäs lopettaa kun sitä rahoitetaan kansalaisten toimesta..

Sillä erolla et bbc tuottaa oikeasti jotain laadukasta, ylen ansioksi voidaan lukea lähinnä pasila... Sitäpaitsi, onko joku toivonut tätä "laadukasta" Suomalaista tuotantoa rahalla? Miks pitää pakottaa, jos jengiä ei kiinnosta katsoa?

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

akir0

#42 • • akir0 idleRPG champion 2009

Mark, 24.4.2009 09:26:
---
Sillä erolla et bbc tuottaa oikeasti jotain laadukasta, ylen ansioksi voidaan lukea lähinnä pasila... Sitäpaitsi, onko joku toivonut tätä "laadukasta" Suomalaista tuotantoa rahalla? Miks pitää pakottaa, jos jengiä ei kiinnosta katsoa?

Finnpanelista voit tutkia, että kuin paljon Ylen omia ohjelmia katsotaan. Ja ne määrät vaikka A-talkilla ja Kotikadulla on todella merkittäviä http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vko/top/2009/16/yle1.html . Se, ettet sä katso niitä ei tarkoita, etteikö niitä joku muu katsoisi. (toisaalta Ylen menestystä ei pitäisi muutenkaan arvioida pelkästään katsojamäärillä vaan erityisesti laadulla).
Slim_Jim

#43 • • Edited Slim_Jim
Kyllä minulle se mediamaksu kelpaa kun on kerran halvempi (vaikkei televisiota olisikaan tai digiboxia tai sähköjä) verrattuna nykyiseen TV-lupaan.
Samalla poistuu se älytön perseily mitä tuolla laskutuksen kanssa tekevät, otin viimevuonna tv-luvan ja sovittiin puhelimitse ja papereita täytellessä että 3kk:n välein laskutus.

Mutta paskanmarjat, kuukauden erissä laskut maksettava eikä sen 3kk:n jälkeen ole uusia laskuja kuulunut. Mitähän ihmettä. Aivansama kun eivät kerran osaa huolehtia laskutusta oikein niin saavat olla ilman meikän rahoja.
Skipi

#44 • • Skipi TrendClown Arctic Mystery Geminga UG-///
Muistetaan kaikki vuonna -58 aloitettu tv lupamaksu oli alun perin väliaikainen tapa kerätä varoja täyden palvelun televisio- ja radio-ohjelmistoja varten sekä siihen liittyviin oheis- ja lisäpalveuihin.

Eli jos väliaikaisuus on kestänyt puoli vuosikymmentä on meidän aika ruveta miettimään muita keinoja pakkorahastukseen..
Oma mielleyhtymäni on että YLE kaipaa rahoittajia, sekä kolmansia osapuolia tukemaan toimintaansa.
- Mainokset ja muut yhtiölle tuottavat tulonlähteet
- Sponsorisopimukset ohjelmille..
- Välispotteja ilman ohjelman keskeytyksiä
- Amerikan malliin edes jotain hyvää olen siellä nähnyt (sivu tai ala banderollit, joissa voi mainostaa)

Lupatarkastajat vaikka pysäköinninvalvontaan.. jne.

Kiitos YLE mutta ei kiitos..
Mark

#45 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

akir0, 24.4.2009 09:31:
Finnpanelista voit tutkia, että kuin paljon Ylen omia ohjelmia katsotaan. Ja ne määrät vaikka A-talkilla ja Kotikadulla on todella merkittäviä http://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vko/top/2009/16/yle1.html . Se, ettet sä katso niitä ei tarkoita, etteikö niitä joku muu katsoisi. (toisaalta Ylen menestystä ei pitäisi muutenkaan arvioida pelkästään katsojamäärillä vaan erityisesti laadulla).

Joo toki. Selvennätkö vielä miksi mun pitäisi maksaa siitä että porukkani saavat katsoa kotikatua? :o Ei nekään maksa siitä että mä saan käyttää internettiä..

-M

--

aform

#46 • • Edited aform

Skipi, 24.4.2009 09:35:
Muistetaan kaikki vuonna -58 aloitettu tv lupamaksu oli alun perin väliaikainen tapa kerätä varoja täyden palvelun televisio- ja radio-ohjelmistoja varten sekä siihen liittyviin oheis- ja lisäpalveuihin.

Eli jos väliaikaisuus on kestänyt puoli vuosikymmentä on meidän aika ruveta miettimään muita keinoja pakkorahastukseen..
Oma mielleyhtymäni on että YLE kaipaa rahoittajia, sekä kolmansia osapuolia tukemaan toimintaansa.
- Amerikan malliin edes jotain hyvää olen siellä nähnyt (sivu tai ala banderollit, joissa voi mainostaa)
Lupatarkastajat vaikka pysäköinninvalvontaan.. jne.
Kiitos YLE mutta ei kiitos..

Taas nähdään, että kansan riveissä se oikea älykkyys on. Edustajisto toteuttaa illuusiota domokraattisesta päätöksen teosta. Skipi on hyvä esimerkki siitä, että me osataan ihan itse. Suvi Lindenit ja kumppanit joutaa työkkäriin.
whispering

#47 • • Edited whispering Super Juusto

Jos ne ohjelmat mentäis vielä pilaamaan läiskimällä jotain helvetin mainoksia siihen päälle, niin ei elämä. Eikai nyt radiossakaan kukaan halua et sen biisin päälle tulee joku luettelemaan sittarissa olevia tarjouksia *eiei*

Anyway ite aika pitkälti samoilla linjoilla akir0:n kanssa. Jotenkin tuntuu et porukalla ei ole mitään käsitystä kuinka paljon ne ite käyttää ja jättää käyttämättä kaikenlaisia julkisia palveluja. Koska niistä paistaa läpi ihan tolkuton itsekeskeisyys "kaikki mun palvelut pitää tuottaa kansan rahoilla, mut ei mitään mitä mä en käytä" *justjoo*
akir0

#48 • • akir0 idleRPG champion 2009

Mark, 24.4.2009 09:41:
---
Joo toki. Selvennätkö vielä miksi mun pitäisi maksaa siitä että porukkani saavat katsoa kotikatua? :o Ei nekään maksa siitä että mä saan käyttää internettiä..

Sä maksat myös siitä, että ihmiset ajaa autolla Kemi-Oulu väliä ja siitä, että ihmiset käy oopperassa.

En tiedä itsekään onko Kotikadun tuottaminen sellaista, jota Ylen pitäisi toteuttaa. Mahdollisesti senkin tyyppiset voitaisiin pudottaa pois. Mutta tässä mediamaksu-kuviossa jätettiin kokonaan määrittelemättä Ylen rooli.
Mark

#49 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

akir0, 24.4.2009 09:48:
Sä maksat myös siitä, että ihmiset ajaa autolla Kemi-Oulu väliä ja siitä, että ihmiset käy oopperassa.

En tiedä itsekään onko Kotikadun tuottaminen sellaista, jota Ylen pitäisi toteuttaa. Mahdollisesti senkin tyyppiset voitaisiin pudottaa pois. Mutta tässä mediamaksu-kuviossa jätettiin kokonaan määrittelemättä Ylen rooli.

Niinhän mä maksan, ja haluisin nähdä _jotkut_ rajat sille tässäkin valtiossa mitä kaikkea mut pakotetaan maksamaan vasten tahtoani. Esim. sosiaaliturva, koulutus ja terveydenhuolto on helppo ymmärtää ja ne koskettavat jossain muodossa kaikkia, noi luettelemasi esimerkit tai mediamaksu eivät. Eivätkä ole myöskään millään mittarilla mitattuna yhtä tarpeellisia.

Tätäkö demokratia Suomessa on? Nettotulot putoavat, veroja kohotetaan että saadaan 'palvelua' tai viihdettä osalle kansasta, muilta kysymättä. Great success ^^

-M

--

Takyon

#50 • • Edited Takyon Möwkö

Gateway, 24.4.2009 08:00:
Ja minä en ainakaan siihen usko että 25% alle 35-vuotiaiden talouksista ei omista TV:tä, sen uskon että 25% alle 35-vuotiaiden talouksista ei maksa TV-lupaa ;)

Jos tuolla viittasit tähän niin kuten sivulta huomaat, asiasta tiedottaa tilastokeskus joka on selvittänyt asian kyselyllä. Ei siis tarkastelemalla maksettuja tv-lupamaksuja.

Telkuttomana en kyl todellakaan haluaisi maksaa tuollaisia summia kun muutenkin olen todella ahtaalla. Ymmärrän kyllä hyvin ylen funktion tässä maassa ja sitä pitäisi tukea, mutta ei näin. Ei todellakaan näin.

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Umbala

#51 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s

whispering, 24.4.2009 09:48:

Anyway ite aika pitkälti samoilla linjoilla akir0:n kanssa. Jotenkin tuntuu et porukalla ei ole mitään käsitystä kuinka paljon ne ite käyttää ja jättää käyttämättä kaikenlaisia julkisia palveluja. Koska niistä paistaa läpi ihan tolkuton itsekeskeisyys "kaikki mun palvelut pitää tuottaa kansan rahoilla, mut ei mitään mitä mä en käytä" *justjoo*

Hahahahaha, mun on hyvin vaikee uskoo, että kukaan omilla avoillaan ajatteleva henkilö joka ei tv:lupaa ole tähän mennässä maksanut (käytti palveluita tai ei) kannattaa kyseistä ratkaisua. Jos tuo mediamaksu pitäis sisällään koko maan kattavan 3G/valokaapeli verkon, sekä ilmaiset yhteydet voisin itsekkin olla sen kannalla, mutta tälläisenään se on niin torspo ratkaisu, ettei voi vaan kuin ihmetellä tv:n käyttäjien ITSEKESKEISYYTTÄ vaatia kaikkia noihin maksutalkoisiin.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

Skipi

#52 • • Skipi TrendClown Arctic Mystery Geminga UG-///

Jos ne ohjelmat mentäis vielä pilaamaan läiskimällä jotain helvetin mainoksia siihen päälle, niin ei elämä. Eikai nyt radiossakaan kukaan halua et sen biisin päälle tulee joku luettelemaan sittarissa olevia tarjouksia *eiei*

Itseasiassa mietin esim. uutisia ennen ja jälkeen, mutten koskaan niiden aikana..
Näköradiossa asia erikseen. Ihmiset ovat jo kuitenkin tottuneet lyhyisiin taukoihin ja useammat valittavat sitä Ylen ohjelmistossa.
Ohjelman sisällöstä ei hajuakaan koska en niitä käytä..
YLEX on ainoa ylen palvelu jota joskus tulee käytettyä, eikä minua haittaisi lievä mainonta sielläkään.
rjv

#53 • • rjv neuron tuoppi kiitos

Mark, 24.4.2009 09:26:
---
akir0, 24.4.2009 09:21:
Toi nyt on vähän sama kuin sanois, että BBC pitäs lopettaa kun sitä rahoitetaan kansalaisten toimesta..

---

-M

mietis vaikka asiaohjelmatarjontaa ylen kanavilla ja kaupasilla kanavilla. 4d vs prisma esim näin kärjistettynä ;)
ja yle teemahan on tehty voitosta <3

mutta joo MINÄ EN KÄYTÄ JULKISTA TERVEYDENHUOLTOA EN MENE MAKSAMAAN MUIDENKAAN TERVEYDENHUOLLOSTA VITTU MITÄÄN SAATANA.

mutta tota mediamaksun konseptia ja suuruutta vois vielä funtsia uusiks. tv-lupakikkailusta ja siihen liittyvästä byrokratiasta ois hyvä päästä eroon, perseestähän moinen.
Mark

#54 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

rjv, 24.4.2009 11:02:
mutta joo MINÄ EN KÄYTÄ JULKISTA TERVEYDENHUOLTOA EN MENE MAKSAMAAN MUIDENKAAN TERVEYDENHUOLLOSTA VITTU MITÄÄN SAATANA.

mutta tota mediamaksun konseptia ja suuruutta vois vielä funtsia uusiks. tv-lupakikkailusta ja siihen liittyvästä byrokratiasta ois hyvä päästä eroon, perseestähän moinen.

Niin, kyllähän sä varmaan itsekin hiffaat kumpi on tärkeempää - töllön ja radion pari kanavaa vai kansanterveys ja hyvinvointi? Vai vähentääkö ylen tarjonta merkittävästi esim. sosiaalisia ongelmia tai hoitaa vammat autokolarin jälkeen?

-M

--

whispering

#55 • • whispering Super Juusto

Umbala, 24.4.2009 10:48:
Hahahahaha, mun on hyvin vaikee uskoo, että kukaan omilla avoillaan ajatteleva henkilö joka ei tv:lupaa ole tähän mennässä maksanut (käytti palveluita tai ei) kannattaa kyseistä ratkaisua. Jos tuo mediamaksu pitäis sisällään koko maan kattavan 3G/valokaapeli verkon, sekä ilmaiset yhteydet voisin itsekkin olla sen kannalla, mutta tälläisenään se on niin torspo ratkaisu, ettei voi vaan kuin ihmetellä tv:n käyttäjien ITSEKESKEISYYTTÄ vaatia kaikkia noihin maksutalkoisiin.

Niinkuin tuossa ekalla sivulla mainitsin, mulla ei ole telkkaria. Enkä kannata tuota järjestelmää. Mun mielestä se pitäis ottaa valtion budjetista, samaan tapaan kuin ne muutkin liikunta, kulttuuri yms jutut otetaan. Tolla viestillä viittasin näihin "YLE pitäis lakkauttaa" -viesteihin.
Kon-tiki

#56 • • Kon-tiki The Unsinkable

aform, 24.4.2009 09:24:
---
La Petite, 24.4.2009 09:10:
---
aform, 24.4.2009 08:12:

Heppu tiesi, että palkka tulee nousemaan ja kovaa. Kahvinjuonti organisaatio nimeltä YLE kohoaa uusiin massiivisiin suojatyöyhteisön mittoihin.
---
Kannattais varmaan muistaa, että täällä YLEllä painetaan hiton pienellä miehityksellä helvetin vaativia hommia JA huomattavasti pienemmällä palkalla kuin kaupallisten puolella!

---

(klips) propagandaa ja turhaa ajatustenvirtaa se teidän pulju lähinnä tuottaa. Tämä on puhtaasti minun mielipiteeni.

Olisi pöyristyttävää ajatella, joidenkin korruptoituneiden Olympialaisten lähetysmaksujen maksamista kansalaisilta pakkolunastetulla mediamaksulla. Tai saati sitten amerikkalaisten tv-sarjojen (jotka eivät tunnetusti ole ilmaisia).

Entäs tänään alkavat, "korruptoitumattomat" jääkiekon MM-kisat, onko pöyristyttävää lähettää niitä lupamaksuvaroilla Ylen kanavilla? (imo kaiken lätkän vois heittää vaikka MTV Maxille, mutta EU määrää että tärkeimmät urheilun suurkisat, siten kuin tärkeys eri EU-maissa käsitetään, pitää näyttää ns. ilmaiskanavilla).

Ulkomaisten sarjojen ostaminen on aina halvempaa kuin oma tuotanto. Sopranosin ostaminen HBO:lta TV2:een on siis halvempaa, tai ei ainakaan ole juuri kalliimpaa kuin tv-chatin tekeminen, koska ulkomainen sarja ostetaan valmiina = ei tuotantokustannuksia ostajalle. Varmaan Suomen tv olis täysin tukossa ulkomaisista sarjoista, jos EU ei määräisi että väh. 50% ohjelmistosta pitää olla kotimaista tekoa.

Ja eikös Yle tehny viime vuonna pientä voittoa monen jättitappiovuoden jälkeen? ja eikös sieltä ole potkittu viime vuosina sikana pellolle vanhaa porukkaa ja otettu tilalle nuorta nettiporukkaa? (En ole Ylellä töissä, mutta mulle tulee Journalisti-lehti ja sieltä olen näitä lukenut.) Kun Yle teki tappiota valitus oli kova, mutta ei se ilmeisesti sais tulla suhtkoht toimeenkaan koska sekin on väärin *ding*

---
---

Jos ne ohjelmat mentäis vielä pilaamaan läiskimällä jotain helvetin mainoksia siihen päälle, niin ei elämä.

Täysin samaa mieltä. Mainoksilla rahoitetaan kaupallisia kanavia = mulle ok + jotkut mainokset on hyviäkin, mutta suurin osa on kauheeta activiaa ja hajottaa keskittymistä.

Lisäksi kaupallisten kanavien on ajateltava koko ajan ohjelmanteossa sitä mitä mainostajat tykkää. Ohjelmat ei saa olla haasteellisia, koska silloin mainostajat vetäytyvät ohjelmien mainoskatkoilta, kun eivät halua rinnastaa alapääkutinavoiteitaan ns. elämän raadollisuuksiin. Julkisrahoitteisen puolen ongelmiin tää ei kuulu ja esim. paljon kehutut jenkkikanavat HBO ja AMC on maksukorttikanavia, siis mainoskatkottomia.

Itse kannatan Ylen rahoitusta suoraan verovaroista. Rahoitetaan sieltä tyhmempiäkin juttuja ja pitää muistaa, että varsinkin eläkeläisille suomenkielinen radio ja tv (+ Kauniit ja rohkeet) on usein se kaikista säännöllisin seuralainen. Kai sillä "vanhustyölläkin" on jotain arvoa.
Umbala

#57 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s

whispering, 24.4.2009 11:13:

Niinkuin tuossa ekalla sivulla mainitsin, mulla ei ole telkkaria. Enkä kannata tuota järjestelmää. Mun mielestä se pitäis ottaa valtion budjetista, samaan tapaan kuin ne muutkin liikunta, kulttuuri yms jutut otetaan. Tolla viestillä viittasin näihin "YLE pitäis lakkauttaa" -viesteihin.

Ohoh, joo sori, luulin että olit maksun kannalla, vaikka taidetaankin olla aika samoilla linjoilla. Itsekkään kun en Yleä olisi lakkauttamassa, mutta en missään tapauksessa kykene olemaan tämän mediamaksun kannalla.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

Avangion

#58 • • Avangion Punakardinaali
EI!

Mä olen ihan hyvällä omatunnolla käännyttänyt tarkastajan ovelta, kun mulla ei ole minkäänlaista digiviritintä kämpässä. Yhtä hyvällä omatunnolla olen jättänyt TV-lupamaksunkin väliin.

On se nyt perkele, jos täällä mennään niin kommunistiseen meininkiin, että kaikki, nekin jotka ei YLE:n palveluita käytä, joutuu maksamaan "mediamaksua".

Jos tuo menee läpi, niin käytän hyväkseni mielenosoituslakia, jonka perusteella jätän maksun maksamatta.
Saavat valita: Joko en maksa sitä tai en maksa sitä mielenosoituksena. Stana!

Temppu

--
HUMAN BEINGS MAKE LIFE SO INTERESTING.
DO YOU KNOW THAT IN A WORLD FULL OF WONDERS, THEY HAVE MANAGED TO INVENT BOREDOM?
QUITE ASTONISHING.
-Kuolema (Terry Pratchettin Hogfather [televisioversio])

phear

#59 • • Edited phear &lt;X&gt;
Mediamaksu on erittäin huono idea mielestäni, seurauksena vain hirveä määrä valitusta ja turhaa byrokratiaa. Sen sijaan Ylen siirtäminen täysin verorahoitteiseksi on hyvä idea. Tällöin kukaan ei edes huomaa maksavansa jotain ylimääräistä. ~0,5% lisää veroa vuodessa.

akir0, 24.4.2009 08:18:
No valitettavasti ei mene verotuksessa. Se onkin mun mielestäni koko homman suurin moka. Progressiivinen mediavero olis paljon parempi ja vähemmän byrokraattinen tapa hoitaa Ylen rahoitus (jota mielestäni ehdottomasti tarvitaan). Mikä ihmeen laskutusyksikkö on "kotitalous" muutenkin.

Verotuksen kautta toi olis progressiivinen tulojen mukaan ja typerää rahansiirtoa vähennettäisiin taas (toi on pakollinen, joten sossu maksaa tonkin laskun persaukisille..).

Lisäksi koko esitys ryssittiin siltä osin, että Ylen roolia ei edelleenkään määritelty. Yleä saatais pyöritettyä varmasti vähän pienemmillä resursseilla, jos määriteltäisiin tarkasti, mitä Yle tekee ja mitä ei. Mikä järki oli hankkia esim. HBO:n koko katalogi, mielestäni toi nyt ei oo yleissivistävää toimintaa, vaan pikemminkin kilpailemista kaupallisten toimijoiden kanssa. Samoin koko ajan kalliimpia urheilutapahtumia voitaisiin siirtää entistä enemmän maksu-kanaville.

edit: Mitä mä tänne vastailen, kun jäbä on sanonu jo tärkeimmän! *highfive*
Metz^^

#60 • • Metz^^
175 €, ihankun ei muuten tekis tiukkaa rahan kanssa. vitun hyvä idea. not. Ja kuten moni on maininnutkin, tää on aika väärin niille jotka eivät katso telkkaria tai kuuntele radiota jne.

--
Minulla on ratkaisu, se vain ei sovi ongelmaan.