Miksaaminen Traktorilla

26 posts, 2 pages, 8,706 views

Aki Antila

Posts: 220

#1 • • Aki Antila
Elikkä, mulla on hankinnassa tuo Native Instrumentsin Traktor.
Minulla ei ole mitään hajua, miten miksaaminen sillä tapahtuu.

Voisitteko te kaikki, joilla on kokemusta sen kanssa miksaamisesta, niin
kertoa vähäsen, miten sillä miksataan.

Tarkoitus on vaan käyttää sitä vain tietokoneella.
villelope

Posts: 2,846

#3 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Aki Antila, 12.3.2009 18:49:
Elikkä, mulla on hankinnassa tuo Native Instrumentsin Traktor.
Minulla ei ole mitään hajua, miten miksaaminen sillä tapahtuu.

Voisitteko te kaikki, joilla on kokemusta sen kanssa miksaamisesta, niin
kertoa vähäsen, miten sillä miksataan.

Tarkoitus on vaan käyttää sitä vain tietokoneella.


Jos ja kun käytät sitä vain tietokoneella ilman aikakoodilevyjä (ja sitä kautta cd/vinyylisoittimia) on Traktoria järkevintä käyttää jollain midikontrollerilla.

Toki käyttö onnistuu myös hiiri/näppäimistö-kombinaatiolla tai vain toisella, mutta silloin päästään takavuosien dj-joka-lukee-mailejaan-keikalla -efektiin.

Alex Morph on soittanut keikkojaan Traktor + BCD-3000 kombinaatiolla.
Avatar
#5 • • Edited REivaaja Guest
Tällänen amatöörineuvo:

Ekaksi hommaat ainakin mikserin, tai jätät hommaamatta. Sellaisen saat muutamalla kympillä. Sitten valitset sieltä external mixer moden ja määrittelet näppäin komboja. bendit ja killit ainakin on mukava saada ilman hiirtä napakasti ohjaukseen. Itse tykkäsin vielä käyttää filter on-offia, kun ei ollut kahta hiirtä, saati kolmea kättä. (reso on muuten kiva nappula)
Sieltä samasta menusta tietenkin kanavat kohilleen KUNNON äänikortille. Blasterit voit unohtaa. ASIO is way to go.

Sitten:

Mounttaat kipaleen. painat playta. Mounttaat miksattavan kipaleen, cuetat sen biitille, machaat temmot ja painat oikeassa kohdassa playta (kuulostaako tutulta? jos ei, älä jatka ennenkuin olet katsonut netistä lisäinfoa) kun olet ensin tietysti valinnut kanavan kuulokkeille. Bendaat paikalleen ja pidät huolta ettei ämppärin mahdollinen huojunta vie niitä eri planeetoille ja tittididiii! voit alkaa blendailemaan biittejä x-faderilla ilman että kaverit katoaa. Backspinneja saat ku laitat mousedragin directille.

Tosin itse käytin 2 versiota aikoinaan kun vielä kelasin olevani superstara... 3 oli jo sitten aikakiekoille tehty, ja sillä ei muuten tehny yhtään mitään.

Tajusinko kysymyksen oikein?

JA tossa minuutin kierroksen tulos, ole hyvä:
http://www.dailymotion.com/video/x2f8vn_traktor-3-tour_music varmaan saat oman versiosi opastusvideon ihan vain hakemalla?
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#6 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

REivaaja, 13.3.2009 11:11:
Tosin itse käytin 2 versiota aikoinaan kun vielä kelasin olevani superstara... 3 oli jo sitten aikakiekoille tehty, ja sillä ei muuten tehny yhtään mitään.



Ei taida pitää paikkaansa. Kyllä Traktor 3:lla tai Traktor Pro:lla/Traktor Scratch Prolla pystyy soittelemaan suoraan koneelta ilman aikakoodilevyjä. Sitten on tosiaan suositeltavaa midi-kontrollerin hankkiminen. Itse Tilasin juuri keskiviikkona Akai MPD 32:sen :)
Avatar
#7 • • Edited REivaaja Guest

De Souza, 13.3.2009 12:17:
...Sitten on tosiaan suositeltavaa midi-kontrollerin hankkiminen. Itse Tilasin juuri keskiviikkona Akai MPD 32:sen :)


Näinpä! Ehkä olin vain kaavoihin kangistunut mutta jotenkin sen käyttis ei nabissu. En nyt muista miksi en siitä pitänyt... Muistaakseni ne näppäinkombot oli huonosti toteutettu. ei kait päässy enää namiskalla filtteriä ohjaamaan tai jotain...
Aki Antila

Posts: 220

#8 • • Aki Antila

REivaaja, 13.3.2009 11:11:
Tällänen amatöörineuvo:

Ekaksi hommaat ainakin mikserin, tai jätät hommaamatta. Sellaisen saat muutamalla kympillä. Sitten valitset sieltä external mixer moden ja määrittelet näppäin komboja. bendit ja killit ainakin on mukava saada ilman hiirtä napakasti ohjaukseen. Itse tykkäsin vielä käyttää filter on-offia, kun ei ollut kahta hiirtä, saati kolmea kättä. (reso on muuten kiva nappula)
Sieltä samasta menusta tietenkin kanavat kohilleen KUNNON äänikortille. Blasterit voit unohtaa. ASIO is way to go.

Sitten:

Mounttaat kipaleen. painat playta. Mounttaat miksattavan kipaleen, cuetat sen biitille, machaat temmot ja painat oikeassa kohdassa playta (kuulostaako tutulta? jos ei, älä jatka ennenkuin olet katsonut netistä lisäinfoa) kun olet ensin tietysti valinnut kanavan kuulokkeille. Bendaat paikalleen ja pidät huolta ettei ämppärin mahdollinen huojunta vie niitä eri planeetoille ja tittididiii! voit alkaa blendailemaan biittejä x-faderilla ilman että kaverit katoaa. Backspinneja saat ku laitat mousedragin directille.

Tosin itse käytin 2 versiota aikoinaan kun vielä kelasin olevani superstara... 3 oli jo sitten aikakiekoille tehty, ja sillä ei muuten tehny yhtään mitään.



Tajusinko kysymyksen oikein?

JA tossa minuutin kierroksen tulos, ole hyvä:
http://www.dailymotion.com/video/x2f8vn_traktor-3-tour_music varmaan saat oman versiosi opastusvideon ihan vain hakemalla?



Minulla on kaksi eri dj-mikseriä, käykö ne? vai pitääkö se olla juuri kontrolleri?
Toinen niistä miksereistä on behringer djx-700 ja toinen tosi pieni Numarkin mikseri.
Decion

Posts: 1,569

#9 • • Edited Decion Koneradio
ite sain aikanani mainioita settejä aikaan ilman mitään hotkeyjä tai controllereita, 1 hiiri ja valppaana oleva hiirikäsi toimivat kyllästymiseen asti kunnes tajusin siirtyä softwaresta hardwareen *hymy*

--
-Bulletproof NRG Slaughter-

Avatar
#10 • • REivaaja Guest

Aki Antila, 13.3.2009 14:15:
Minulla on kaksi eri dj-mikseriä, käykö ne? vai pitääkö se olla juuri kontrolleri?
Toinen niistä miksereistä on behringer djx-700 ja toinen tosi pieni Numarkin mikseri.


Aivan loistavasti jos ei potikat (namiskuukkelit) rahise. Kontrolleri on vain iso +

Decion: Saahan sitä mainioita settejä varmasti, muttei sillei voi fimakikkailla samalla kun killailee taajuuksia ja naputtelee feidereitä.
Skipi

Posts: 650

#11 • • Skipi TrendClown Arctic Mystery Geminga UG-///

Decion, 13.3.2009 14:21:
ite sain aikanani mainioita settejä aikaan ilman mitään hotkeyjä tai controllereita, 1 hiiri ja valppaana oleva hiirikäsi toimivat kyllästymiseen asti kunnes tajusin siirtyä softwaresta hardwareen *hymy*



Tätä samaa meinasin sanoa.. dj keikkaa plus muutaman läppäri-liven soittaneena sanoisin, että kyllä miksaaminen soittimilla on mielekkäämpää.
Varsinkaan kun ei kuullut koskaan vaihtoja ennen ku nosti volaa toisesta traktorkanavasta - hyvin tuli opittua ns. blackout vaihdot ja hiirikäsikin sai aikalailla herkkyyttä.

Ei tää silti huono vehje ole ja soittelen edelleenkin kotona paljonkin ko. vermeellä.

parit kikat
- laita eq "killit" numeroihin esim. vasen kanava: (diskantti 4 mid 5 ja bass 6).. vaihdot saa näppiksellä ja hiirellä nätisti eikä mee solmuun. J
- hiiren oikealla napilla saa eq.t ns nollatasoon ja niitä voi nostaa laskea ja irti päästäessä napsahtaa klo. 12 kohdille. Näppärä "Heikki L" kikka

- TC/Skipi *nauru*
Decion

Posts: 1,569

#12 • • Decion Koneradio

Skipi, 13.3.2009 14:53:
---
Decion, 13.3.2009 14:21:
ite sain aikanani mainioita settejä aikaan ilman mitään hotkeyjä tai controllereita, 1 hiiri ja valppaana oleva hiirikäsi toimivat kyllästymiseen asti kunnes tajusin siirtyä softwaresta hardwareen *hymy*

---


Tätä samaa meinasin sanoa.. dj keikkaa plus muutaman läppäri-liven soittaneena sanoisin, että kyllä miksaaminen soittimilla on mielekkäämpää.
Varsinkaan kun ei kuullut koskaan vaihtoja ennen ku nosti volaa toisesta traktorkanavasta - hyvin tuli opittua ns. blackout vaihdot ja hiirikäsikin sai aikalailla herkkyyttä.

Ei tää silti huono vehje ole ja soittelen edelleenkin kotona paljonkin ko. vermeellä.

parit kikat
- laita eq "killit" numeroihin esim. vasen kanava: (diskantti 4 mid 5 ja bass 6).. vaihdot saa näppiksellä ja hiirellä nätisti eikä mee solmuun. J
- hiiren oikealla napilla saa eq.t ns nollatasoon ja niitä voi nostaa laskea ja irti päästäessä napsahtaa klo. 12 kohdille. Näppärä "Heikki L" kikka

- TC/Skipi *nauru*



no noi blackoutvaihdot pystyy välttään jos haluaa kotona esim sillä settiä nauhotella, pelastuu painamalla cue nappia jonka myötä ääni tulee esiin mutta se ei kuulu itse nauhotuksessa, livenähän tästä tietenkään ei mitään hyötyä ole ellei ole erikseen kuulokkeita kikkailtu kiinni

--
-Bulletproof NRG Slaughter-

villelope

Posts: 2,846

#13 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Aki Antila, 13.3.2009 14:15:
---
Minulla on kaksi eri dj-mikseriä, käykö ne? vai pitääkö se olla juuri kontrolleri?
Toinen niistä miksereistä on behringer djx-700 ja toinen tosi pieni Numarkin mikseri.


Mikseri ei ole midikontrolleri (ainakaan pääsääntöisesti). Joissain nykyaikaisissa miksereissä on olemassa midikontrolli, kuten Pioneerin DJM-800:ssa. Nopeesti netistä tarkistaessani DJX-700:ssa ei ole midikontrollia.

Mutta onhan se mahdollista lähteä Reivaajan vinkkien mukaisesti rämpyttämään näppäimistöä ja hiirtä.
AuralCandy.Net

Posts: 289

#14 • • AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

Aki Antila, 13.3.2009 14:15
Minulla on kaksi eri dj-mikseriä, käykö ne? vai pitääkö se olla juuri kontrolleri?
Toinen niistä miksereistä on behringer djx-700 ja toinen tosi pieni Numarkin mikseri.



Tietokoneesta tulee löytyä äänikortti, jossa on (vähintään) 2 (tai Traktorin tapauksessa jopa 4) erillistä stereo-ulostuloskanavaa, jotka liitetään mikseriin samaan tapaan kuin liittäisit esim. 2 kpl levysoittimia.
Verottaja

Posts: 1,174

#15 • • Verottaja no-life / luuviulu
Itse olen koittanut muutaman kerran Trakor + mikseri
setupilla ja hyvää "perussettiä" sillä saa aikaseks,
jopa tämmönen nuubituubi :)

--
You´ve changed things, forever. There´s no going back.
See to them, you´re just a freak... like me.

Ozma

Posts: 867

#16 • • Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi
CD-soittimilla + mikserillä ja hiiri + näppäimistöllä soittaneena ...

Traktor + controlleri = way to go. Itse ainakin nautin tosta menosta tosi paljon. Tai no traktoria en oo kokeillu vielä enemmän, mutta VDJ:tä tullu väännettyä. Asteen enemmän kuin cd-soittimilla soittamisesta.

2x cd-soitin + mikseri on myöskin varsin kiva. Itsellä vaan hakkaa budjetti vastaan aika pahsti, kun pitäisi vähintään 2xCDJ400/DNS1200 + mikseri olla (en näe mitään järkeä ostaa cdj100 ja "opettele niil eka" -meinigillä vittuuntua koko soittamiseen).

http://www.thomann.de/fi/hercules_dj_console_rmx.htm?sid=5997ee86cd67c363277aa0468e227878 - kontrolleri jossa kaikki mitä tarviaa = 309eur Tuommonen tulossa ensiviikolla kotio :)
Aki Antila

Posts: 220

#17 • • Aki Antila
Tollasta olen miettinyt hankkia: http://www.m-audio.com/products/en_us/XSessionPro.html

onko toi juuri sopiva? se löytyypi vissiin alle sadalla eurolla jostakin paikasta, joten kiinnostaa hankkia toi kontrolleri. Helpompaahan se vissiin on (tai käyttäjäystävällisempää) kontrollerin kanssa. Onko hyvä?
Ozma

Posts: 867

#18 • • Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi

Aki Antila, 15.3.2009 13:19:
Tollasta olen miettinyt hankkia: http://www.m-audio.com/products/en_us/XSessionPro.html

onko toi juuri sopiva? se löytyypi vissiin alle sadalla eurolla jostakin paikasta, joten kiinnostaa hankkia toi kontrolleri. Helpompaahan se vissiin on (tai käyttäjäystävällisempää) kontrollerin kanssa. Onko hyvä?


Mä sanon nyt suoraan ... et tee tolla vittuakaan.

Tämä siis on mun mielipide, mutta suosittelen sit edes BCD-2000 hommaan.
dolphin dos

Posts: 174

#19 • • dolphin dos
Näitten midijuttujen kanssa ei todellakaan kannata mennä sieltä mistä aita on matalin. Jos on vaan muutama nappula käytössä, tulet kyllästymään nopeasti. BCD-2000 tuntuu muoviselta mun makuun, hommaa Vextax-100/300. Satasessa ei äänikorttia, 300:ssa on.

Harva kuitenkaan haluaa käytettyä 99e rimpulaa ostaa, eli jälleenmyyntiäkin ajatellen.
taimi

Posts: 14

#20 • • taimi
hmm...
kaveri osti tämmösen numarkin kontrollerin, mukana tuli traktor le ja numarkin cue le. Otin sitten lainaan kyseiset levyt, havitellen mielessäni toimivaa tiskisoftaa.
Tämä Cue kiinnostais erityisesti, mutta ei suostu aukasemaan sitä vaan sanoo, että ei löydä controlleria. No ei sitä mulla olekkaan, mutta luulisi, että tota voi käyttää ilmankin..? Onko mahdollisesti laitettu jotain estoja..? mikä tosin on kummaa, jos lukee nettisivun hehkutuksia.