Äänituotannon/tekniikan opiskelusta

50 posts, 3 pages, 36,447 views

isokeksi

Posts: 260

#41 • • isokeksi iskekosi

Replying to Äänituotannon/tekniikan opiskelusta:

Jussi Lius, 12.3.2009 14:23:
---
Pekko Haimi, 9.3.2009 07:18:
Itsellä menossa kolmas ja viiminen vuosi Orimattilassa ja ei voi muuta kuin kehua koulua! Todella kattava paketti opetusta musiikin tuotannosta ja äänittämisestä soittamiseen, teoriaan ja historiaan.

---

Taitaa olla yks parhaimpia.. ja tähän lisäks, jos alkaa Suomen räntäsateet sekä kiree meininki tympii.. niin voisin vaikka suositella tätä:

http://www.saebyronbay.com/

Noilla on paikkoja muuallakin päin,.. mut toi kyseinen paikka auttaa noihin edellämainittuihin ongelmiin täällä suomes. Ja voi vaikka opiskella myös eri paikois.. miksei toimis jatko-opiskelunakin. =)


- jussi



SAE Instituutti on kyllä huippumesta. Kavereita opiskelee siellä ja muutama on töissäkin kyseisessä laitoksessa. Hienot tilat näyttää olevan ja sieltä löytyy myös asuntolat opiskelijoille. Varsinaisesta opiskelusta ei ole niin paljon tietoa (ei sitä kerinnyt semmosista puhua, kun piti surffata, hah!) Ite pohdin jos menisin opiskelemaan sinne, mutta hieman kiristää tuo lukukausimaksu, mikä viimeksi tarkistaesasni oli noin 10 000 dollaria, eli noin 5 000 euroa. Siitä hyvät lainat alle! Byron Bay paikkana on kyllä helmi *sydän*
Skipi

Posts: 650

#42 • • Skipi TrendClown Arctic Mystery Geminga UG-///

Replying to Äänituotannon/tekniikan opiskelusta:

gerry, 8.7.2009 22:53:

CLIPS.



Melko perinteistä epäröintiä rutiinien ja kodin vaihtamisen suhteen. Ja vieläpä opiskelija-elämään.
Itse opiskelin äänituotantoa ja media-alaa Joensuussa sekä Outokummussa. Ja jouduin todella tekemään ison päätöksen lähtiessäni tuntemattomaan.
Jälkikäteen se muutaman vuoden rupeama on ollut parasta aikaa miettien kouluja, joissa olen käynyt. Opetus oli vakuuttavaa ja kattavaa.. suurin osa oppimisesta kuitenkin tulee omasta tahdosta oppia asioita. Studiot olivat nykymittakaavassa kohtalaiset ja ne olivat päivittäisessä käytössämme.
Omasta aloitusryhmästäni (n. 15-20 henkeä) tiedän suurimman osan olevan alalla töissä tai vähintään jotenkin sinne suuntaan. Ja osa tekee sitten jotain ihan muuta.
Suosittelen siis lämpimästi.
Horzi

Posts: 646

#43 • • Horzi FINRG Recordings
Herätelläääs vähän aihetta..

Tuli käytyä tänään pääsykokeissa Virroilla digitaalisen äänen & kaupallisen musan puolella. :)

Muita klabbarilaisia hakenu medianomiks tänä keväänä?
Tornadoz

Posts: 121

#44 • • Tornadoz

Replying to Äänituotannon/tekniikan opiskelusta:

Horzi, 2.6.2010 20:59:
Herätelläääs vähän aihetta..

Tuli käytyä tänään pääsykokeissa Virroilla digitaalisen äänen & kaupallisen musan puolella. :)

Muita klabbarilaisia hakenu medianomiks tänä keväänä?



Kaveri opiskelee kyseisessä paikassa ja mitä olen kuullut suosittelen paikkaa todella lämpimästi :)
JEO

Posts: 1

#45 • • JEO
Tietääkö kukaan nyt tarkempia noista pääsyvaatimuksista/-kokeista? Itse katselin keväällä että Jyväskylässäkin taisi alkaa jokin äänitekniikan kurssi.

Musiikin teoria itsellä on hallussa, tosin nuotteja en juuri osaa lukea. Musiikin teorialla tarkoitan sitä että säveltäminen kyllä onnistuu, mutta näin tietokoneen edessä kasvaneena ei ole tullut tehtyä näitä hommia muuten kuin DAWissa :D näin ollen sille nuottien tuntemiselle ei ole koskaan ollut mitään tarvetta.

Käytetäänkö noissa kouluissa nyt sitten DAWeja paljon vai melskataanko enemmän ihan oikeiden instrumenttien kanssa studiossa? Valittavissa jotain erikoistumislinjoja? Kaipaan opiskelleiden kokemuksia.

Kiitos!
gerry

Posts: 979

#46 • • gerry

Replying to Äänituotannon/tekniikan opiskelusta:

Horzi, 2.6.2010 20:59:
Herätelläääs vähän aihetta..

Tuli käytyä tänään pääsykokeissa Virroilla digitaalisen äänen & kaupallisen musan puolella. :)

Muita klabbarilaisia hakenu medianomiks tänä keväänä?



Onnea:) Itse oon päässy sisälle ja toisella vuodella joutunut siirtämään. Ensi vuonna olis pakko aloittaa jos meinaa ikinä edes aloittaa. Mitä luultavammin kuitenkin aloitan.

--
by B.C.S

Horzi

Posts: 646

#47 • • Horzi FINRG Recordings

Replying to Äänituotannon/tekniikan opiskelusta:

gerry, 12.7.2010 20:57:
---
Horzi, 2.6.2010 20:59:
Herätelläääs vähän aihetta..

Tuli käytyä tänään pääsykokeissa Virroilla digitaalisen äänen & kaupallisen musan puolella. :)

Muita klabbarilaisia hakenu medianomiks tänä keväänä?

---


Onnea:) Itse oon päässy sisälle ja toisella vuodella joutunut siirtämään. Ensi vuonna olis pakko aloittaa jos meinaa ikinä edes aloittaa. Mitä luultavammin kuitenkin aloitan.



Kiitos! Tosin enhän mää sitten sinne sisälle päässy vaikka pääsykokeissa asti pääsin käymään. : /
Aijjaa, no ihmeessä sitten vaan aloittamaan kerta paikka tiedossa. :P
¡ Previous post about a year ago !
Ide1

Posts: 11

#48 • • Ide1
Kellään tietoa opiskelupaikoista Helsingissä tai pk-seudun läheisyydessä?
Antenakki

Posts: 18

#49 • • Edited Antenakki
Lähestyäkseni asiaa musiikinopiskelijan/muusikon lähtökohdista: Tampereen konsevatoriossa on äänimieslinja, samoin Sibelius-akatemiassa Helsingissä. Itse meinasin hakea tulevana keväänä ensimmäiseen.

Konsa/akatemiameiningissä on loogisesti tiukimmat teorian osaamiset, luonnollisin tapa mennä niihin kun on konsan/muun musiikkiopiston perusasteen ja siellä käytyjen teoriaopintojen kautta. Äänilinjalla on myös solistisia opintoja lähes yhtä paljon kuin normipuolella, joten instrumenttiosaamista täytyy olla. En tiedä, ulottuuko äärikonservatiivinen klasarimeininki äänipuolelle asti, toivottavasti ei. [muoks: Edelliset kaksi virkettä koskevat siis vain Tampereen konsaa, Sibasta en juurikaan tiedä.]

Orimattilasta ja sieltä valmistumisen jälkeisestä elämästä on itselläni vain toisen käden tietoa, mutta jaettakoon nyt sekin. Teoria ei ollut hakiessa eikä opiskelun aikana mikään tärkeä osa-alue, päätellen siitä ettei esimerkkitapaus osaa sitä vielä valmistumisen jälkeenkään. Opetus ainakin vuosina 2008-2011 ei ollut ilmeisesti kovinkaan tehokasta. Mutta muu, äänialaan olennaisemmin liittyvä opetus oli kuulemma kiitettävän hyvää. Koko opiskeluajan huonoin puoli oli asua kolme vuotta Lahdessa (jos koulutuskeskuksen asuntola toimii samalla periaatteella kuin esim. Oriveden opiston, huoneissa ei saa asua viikonloppuisin).

Äänimiehen työllistyminen on hyvin pitkälti suhdeverkoston, kiertue- ja festarisesonkien ja kokemuksen karttuessa työntekijämaineen varassa. Työnkuva ja uranäkymä ovat siis hyvin yksilöllisiä. Saa tosin nähdä millainen kenttä on tulevaisuudessa kun opistoista puskee enemmän ja enemmän koulutettuja tyyppejä itseoppineiden vanhojen partojen tilalle, josko silloin muodollisella tutkinnolla alkaisi olla jotain väliä. Harvoilla on kokoaikaisia ja vielä harvemmilla vakituisia töitä studioissa tai keikkapaikoissa, mutta jos on hyvä tyyppi ja osaa hommansa niin mikään ei estä niitä hakemasta.

Ps. Teoriannälkäisille suosittelen mitä ihQimman teorianopettajani tekemiä sivuja: http://www.uta.fi/laitokset/mustut/mute/ Sisältö kattaa jopa D-tason teorian ja jutuista kuultaa läpi vahva korkealentoisen musiikkitieteellinen näkökulma, joten ihan aloittelijoille matsku voi vaikuttaa aika sekavalta, mutta ko. heppu on vuosi toisensa jälkeen onnistunut opettamaan neliäänisen harmonian perusteet nuotinlukutaidottomille alle kahdessa kuukaudessa. Respect.
Ide1

Posts: 11

#50 • • Ide1
Kiitos pikaisesta vastauksesta!
Itse en ole koskaan mitään instrumenttia soittanut enkä osaa musiikin teoriaakaan (vaikka motivaatiota molempiin löytyisikin), joten Sibis ja konsa taitavat olla aika poissuljettuja vaihtoehtoja :(. Myöskään muutto Helsingistä ei houkuttelisi. Mites toi Metropolian äänisuunnittelun koulutusohjelma? Onkohan mistään kotoisin?