anniharha, 17.2.2009 18:00:
Mulla on myös käsitys, että mitä vahvemmin räikeästi toisistaan erottuvat nuorisokulttuurit (gootit, hopparit, kawaii-eläimet jne) on tulleet näkyviin katukuvassa, sitä selkeämmiksi erot myös bilepuolen genrejen pukeutumistyylien välillä on muuttuneet. Mielipiteitä, oonko oikeilla jäljillä vai vaan niin nuori etten erota puita metsästä? *suunnistel*
Mä voin vastata sun kyselyyn! Hit me vaikka s-postilla. :)
Mielenkiintoinen aihe. Itse en oikein osaa sanoa tuohon sun kyssäriin muuta kuin mututuntumalta ja omien havaintojeni pohjalta sen, että ihan jo niinkin lyhyessä ajassa kuin noin viidessä vuodessa esim. goottityyli on iskeytynyt mielestäni osaksi mainstreamiä ja katumuotia omalla tavallaan. Aluksi Helsingissäkin oli vain yksi goottivaateliike, ja nykyään niitä on useita. Ei tarvi enää roudata pinkkimustia pääkalloreleitä Berliinistä asti, kuten meikä teki. :P Putkitukkia ja loligootteja ei pahemmin näkynyt bileissä, kun katsotaan ihan jokunen vuosi takaperin, ja nykyään määrä on lisääntynyt. Toisaalta, goottihenkisillä ihmisillä on omat bileensä ja piirinsä, joissa itsekin tuli pyörittyä jokunen vuosi, mutta ehkä osa on halunnut laajentaa musiikkimakuaan ja maisemiaan? :P Tossa sun käsityksessä voisi kyllä olla perää imho, koska katumuotiin on todella tullut ns. uusia suuntauksia.
Eri konemusagenrejä edustavissa bileissä on varmasti havaittavissa kunkin genren ''päälinjaus'' pukeutumisessa. Jos vaikkapa vertailee Hallmark ja Säde -kekkereitä, huomaa varmastikin eron. Useat ihmiset kuitenkin tykkäävät useammasta genrestä, joten mukavaa pukeutumistyylien heterogeenisyyttä on havaittavissa. :) Ja voihan tyyppi kuin tyyppi pukeutua halutessaan ns. dresscoden mukaisesti.
(Itse pukeudun vapaalla ja bileisiin niin kuin hyvältä tuntuu, duuni + spessut tilaisuudet sun muut ovat sitten asia erikseen. Rakastan kuitenkin vaattehia ja niiden suunnittelua, joten vapaa-ajan kruunaa välillä hyvät bileet, joihin saa vetästä päälle jotakin toppahousuista ja villakalsareista poikkeavaa) :)