Moi,
ihan ensimmäiseksi haluaisin kiittää Kunnaria, että hän on järjestänyt todella paljon tapahtumia ja itselläni on jäänyt noin kymmenen vuoden sisällä vasta yhdestä paha maku suuhun ja sekin johtui portsareiden käyttäytymisestä. Eli hienoa työtä kokonaisuudessaan.
Tapahtuman järjestämisen mustat aukot
Bileet Kaapelitehtaalle, 3000 hengelle, sunnuntaiksi, ei loma-aikaan kuten kesä, ilman maanantaista pyhäpäivää on mielestäni täysin tuhoon tuomittua niin Suomessa kuin monessa muussakin maassa. On aivan eri asia löytää 1000 henkeä (eli Armin Freda 51:een tms.)kuin 3000 henkeä, sillä noin suuressa luvussa on olennaisesti enemmän ihmisiä, joilla on joko maanantaina muutakin tekemistä tai sitten ei kapasiteettia lähteä tiukan illan jälkeen maanantaiaamu kahdeksaksi minnekään. Parasta bisnestä mielestäni edelleen on tuoda soittajia Suomeen silloin kun muualla on normaalipäivä eli kansallisten vapaapäivien aikaan kuten itsenäisyyspäivä. Nyt tuo itsenäisyyspäivä vain sattuu olemaan sunnuntai, joten eipä ole hirveästi hyötyä siitä tänä vuonna.
Hinta oli aivan yläkanttiin verrattuna siihen, paljonko ihmiset olisivat valmiita maksamaan sunnuntai-illasta (en ota mitenkään kantaa siihen paljonko kulut ovat vaan siihen, mitä siitä ollaan valmiita maksamaan). Ne, joilla on rahaa pistää 50, ei ole aikaa, ja ne, joilla sitä aikaa on, ei ole 50:tä. Uskoisin hallin täyttyneen max. 30:n hinnasta, välttämättä sekään ei olisi ollut tarpeeksi halpa.
Tiedottaminen oli kyllä aika huonoa, mutta minun mielenkiintonihan heräsi vasta kun sana 10 euroa tuli ruutuun
Pikkuravettajat
Jos yksi tapahtuma siirtyy Onnelaan, niin ei se ole maailmanloppu. Bileitä tulee ja bileitä menee eikä mikään ole todella ainutkertaista ainakin, jos käyt pidemmän aikaa kuin yhden vuoden ajan bileissä. Moni on helposti uugee-puristi-unity-plur, kun bileet ovat tulossa ja sormukset vaihdettu ja niistä tulee sellaiset, joista oli unelmoinutkin. Mutta miten on sitten vastamäessä, häh? Avioehtokohtaa lukemaan ja lusikat jakoon vai? Ensimmäisenä ollaan asiakkaita ja pettyneitä asiakaslupaukseen. Epäkohdista huomauttamisessa ei ole mitään vikaa, sillä näin saadaan prosessia parannettua. Mutta on aika kaksinaamaista olla plur ja valittaa siitä, että paikka (vaikkakin oleellinen) muuttuu ja hinta tippuu 40. Niin minähän olen itse aina vain asiakas enkä koskaan uugee-puristi-unity-plur, vaikka annankin kaikkien kukkien kukkia.
Kookie: Minusta Colors on ihan yhtä hyvin ravekansan, juttu kuin uugeistauugeimmat kutsulla vain sisään bileet. Näitä vain mainostetaan enemmän ja tyylilajilla on paljon kannattajia.
Kunnarille keljuileminen
En ota mitenkään kantaa Kunnariin persoonana, koska en tunne häntä henkilökohtaisesti. Vaikka tuntisinkin, niin en minä ainakaan foorumilla alkaisi kitisemään. Onhan totta, ettei savua ilman tulta, mutta mahdollisista negatiivisista piirteistä huolimatta (minusta ei ole mitään negatiivista soittaa Sedun baareissa Poker Facea) pitäisi kiinnittää asia ihan muihin seikkoihin. Mielestäni Kunnari on tehnyt hyvää työtä, vaikkakin rahasta tai kun minun mielipiteistäni on kyse, niin erityisesti juuri siksi. Ei kaikkien tarvitse tehdä vapaaehtoisena vaan voi sitä rahaakin pyytää. Toisekseen tämä 10 (tai 11 ennakkona (kalliimpi ennakkolippu on kyllä tyhmää), jonka nielin vain siksi, että olen ihan varma että tapahtuma on aivan täynnä tuolla hinnalla) on erittäin edullinen hinta kyseisistä artisteista ja tietämättä mitään artistien hinnoista tai tilojen vuokrista, veikkasin tästä tulevan takkiin. Itsehän en olisi mitenkään maksanut Kaapelitehtaalle tai muuallekaan 50:tä yhdestä illasta. Kunnari on pitänyt koko syksyn ajan kohtuuhintaisia bileitä Freda 51:ssä ja olisin käynyt useammassakin, mikäli ei olisi ollut muita menoja. Koska useimmat eivät lähde joka viikonloppu johonkin, olisi Colorsillekin mielestäni riittänyt 1 krt/kk ja tapahtuma olisi ollut täynnä joka kerta. Toisekseen Kunnari tavoittaa enemmän suurta yleisöä ja uusia ihmisiä perusravintolakeikoillaan ja se minusta on vain hieno juttu.
Olisi ollut todella tyhmää ottaa taloudellisesti älyttömästi takkiin, kun ennakkolippumyynnistä voi päätellä varmasti aiempien iltojen järjestämisen pohjalta, että bileitä ei myydä lähellekään loppuun ainakaan plussan puolella. On eri asia ottaa takkiin henkilökohtaisesti pienen 200 hengen tilan vuokrasta kuin 3000 hengen tilan vuokrasta. Erityisesti, jos tämä olisi vaikuttanut järjestäjän mahdollisuuksiin järjestää uusia tilaisuuksia.
Minusta Kunnaria ei kohdella muutenkaan kovin tasa-arvoisesti tässä topikissa eikä aina muissakaan topikeissa. Kuinka moni kävi kuittailemassa Orkidealle City-lehden haastattelusta, jossa hän suositteli 23-tunnin Spacen bileitä matkakohteeksi, kun tapahtumaa ei ole voitu järjestyssääntömuutoksen vuoksi järjestää nyt pariin vuoteen? Veikkaanpa, että aika harva ja tuskin Orkidea on sen vähempää in bilejärjestäjänä kuin ennen tuota lausuntoa. Nyt ei kannata vetää sitä johtopäätöstä, että minulla olisi jotain Orkideaa vastaan vaan päinvastoin. Orkidean bileet ovat persoonallisempia ja parempia mielestäni kuin Kunnarin, vaikkeivät ne spektaakkeleita olekaan. Mutta tämä on vain makukysymys ja ei tee mielestäni Kunnarista mitenkään huonoa bilejärjestäjää. Minulla on muistissa kultaiselta 90-luvulta monenlaista bilejärjestäjää, joista osa on vieläkin järjestämässä bileitä, joissa tapahtuman järjestäjä on yllättäen kadonnut A)rahojen kanssa tai B)ilman rahoja (kukaan ei tullut bileisiin) tapahtumapaikan karhutessa vuokria ja esiintyjät palkkioita. Kunnari ei ole syyllistynyt mihinkään tällaiseen.
Onnela
Sedun karvanoppien ja Koff-lippisten lippulaiva ei ole todellakaan suosikkini Helsingissä (ok, kesällä vodkabattery yhdellä eurolla sai minut tunniksi sisälle 5-7 juoman ajaksi useammin kuin kerran
), sillä siellä on ollut eniten rähinöitä oman kokemukseni mukaan, mitä missään Helsingin paikassa. Sunnuntaisin Onnela on se THE-paikka, missä ihmisiä on eli paikka tulee olemaan aivan täynnä. Suosittelen ennakkolippua, jos haluaa sisälle (se, että minä ostan ennakkolipun, vaikka sen lipun saisi euron halvemmalla ovelta, kertoo aika paljon
). Mutta kyllä, jos et kestä firman pikkujouluja ilman humalatilaa, niin tuskin kestät sitten näitäkään. Itsehän lähden limpparia litkimään ja jos joku Sedubeibe räpyttää silmiään, niin se on vain plussaa.
Reklamaatiot lipun hinnan palautuksesta
Valitettavasti en tunne lakia juuri siltä osin, miten laki suhtautuu tapahtumapaikan siirtämiseen, mutta uskoisin sen olevan sen verran olennainen osa, että lipun hinta tulisi hyvittää kokonaisuudessaan takaisin ja varsinkin käymättä hakemassa sitä Onnelan ovelta. Tämän suhteen Kunnarin kannattaisi miettiä asiaa vielä uudelleen ennen sunnuntaita, jos asiakkaiden joukossa on joku lähellekään minun kaltaiseni (harva lähtee all-in-meiningillä kokeilemaan minua vastaan oikeudessa ja ei kyllä kannatakaan). Varsinkaan Rovaniemeltä en välttämättä lähtisi liikkeelle, jos se Kaapelihalli oli se juttu.
Muuta, naamakerroin, Helsingin K-24 paikat
Ainakin Tukholmassa on yksi paikka, jonne pääsevät vain hyvännäköiset. En ole ehtinyt testaamaan, valitettavasti en muista nimeä.
Joku pohti Helsingin K-24 paikkoja. Helsingissä ei ole paljon K-24 paikkoja Sedun invaasion jäljiltä (Teatteri, Kalle, König ja näistäkin vain kaksi ekaa on isoja). En tiedä Bottan sisäänpääsy ikärajaa ja Circuksen K-24 näytti minusta ohjeelliselta (kävin kerran normaali-iltana).
Hyvät jatkot Kunnarille ja ensi kesänä vaan Ibiza-touria Sedun baareihin, minä ainakin käyn, jos on viikonloppu ja se on Kuopiossa.
Saa nähdä miten jaksaa sunnuntaina, kun lauantaina on tiedossa todella pitkä ja juomapitoinen ilta Kallessa. Tänään Danceteriassa treenataan!