RENEGADE presents HELSINKI GHETTO BASS PATROL LIVE 16.1.2009 @ Helsinki

41 posts, 3 pages, 4,672 views

Lauri

Posts: 1,051

#21 • • Lauri Devoted

hege, 19.1.2009 13:15:
---´
Laitteisiin laitetaan ties kuinka paljon rahaa, mutta jostain käsittämättömästä syystä tommosta avc2 tms limitteriä ei voi laittaa suojaamaan ihmisiä idiooteilta. Kukaan ei varmaan edes äänessä huomais eroa, PA jampat vaan muna pystyssä periaatteesta mussuttaa vastaan.



Live-vetoihin toki ymmärrys löytyy, ettei haluta limitoida. Mutta
dj:n mediat ovat pääsääntöisesti sen laatuisia, että joku turva-
limitteri välissä ei merkkaisi 99:lle 100:sta yhtään mitään.
Funktion-onen yläpäistä lähtee niin hillitön äänenpaine, että
itse en ko. paikassa ylipäänsä uskalla olla ilman tulppia .
Avatar
#22 • • niomic Guest

hege, 19.1.2009 13:15:
---
Lil Tony, 19.1.2009 07:53:
---
Mä en suostu asentaa mitää extra limitterejä vaan täytyy luottaa että meillä käy ammattilaisia ja ottaa neuvoista vaarin.

---


Vaikka ois kuinka proota, niin vahinkoja voi käydä kaikille, laitteet voi seota yms. Oot itekkin menettänyt kuulon vastaavassa tilanteessa, mutta silti sun mielestä on jees että kävijät saa käydä "omalla riskillä" mestoilla?? Laitteisiin laitetaan ties kuinka paljon rahaa, mutta jostain käsittämättömästä syystä tommosta avc2 tms limitteriä ei voi laittaa suojaamaan ihmisiä idiooteilta. Kukaan ei varmaan edes äänessä huomais eroa, PA jampat vaan muna pystyssä periaatteesta mussuttaa vastaan.



Ymmärrän kyllä Lil'Tonyn puristisen ihanteen, mutta jos ei haluta limittereitä, niin eikö mikseriin voi laittaa vaikka jotku feikkislaidit ja valot sitten :P Erikoisluvalla voi tulla klubin omistajalta hakemaan aidot jos sittenkään. Ei nimittäin tosiaan paljon lohduta limitterien puute, jos tekniikan avulla vältettävissä olevan inhimillisen virheen takia kuulo menee paskaks. Tällä kertaa ei tainnut itselle tulla vauriota vaikka ihan takatuuttien vieressä olinkin, lucky me.
Physics

Posts: 831

#23 • • Edited Physics Radio - suckers never play me!
voi olla että musiikki oli liian lujalla, en ollu paikalla. Mutta kyllä se kuulon suojaaminen on ensisijaisesti omalla vastuulla, eikä klubin omistajan vastuulla .Olen kyllä sitä mieltä että vaikka äänen volyymin kanssa ei pidä liiotella, niin kyllä yökerhossa soitetaan musiikkia lujaa. Mikäli tämä tuottaa ongelmaa, niin kannattaa ainakin suojata kuuloa tulpilla, ja ottaa pieniä breikkejä välillä. viellä for the record niin Suomen klubeissa soi paljon hiljasempaa musiikki kun yleensä missään muualla (ainakin useimmiten) maailmassa missä olen käynyt. Lieneekö tämä johtuvan siitä ettei kunnon äänentoistoja ole täällä ollut liian paljon muutamia yökerhoja lukuunottamatta, en tiedä, vai johtuuko se sitten suomalaisten dj:ten soittotyylistä. Nyt kun niitä todella laadukkaita äänentoistoja rupee täältä löytymään ainakin muutamista yökerhoista, ehkä porukka pikkuhiljaa oppii ettei niitä tarvitse soittaa soundi ruvella joka kerta.
Avatar
#24 • • niomic Guest

Physics, 19.1.2009 13:47:
voi olla että musiikki oli liian lujalla, en ollu paikalla. Mutta kyllä se kuulon suojaaminen on ensisijaisesti omalla vastuulla, eikä klubin omistajan vastuulla Olen kyllä samaa mieltä että vaikka äänen volyymin kanssa ei pidä liiotella, niin kyllä yökerhossa soitetaan musiikkia lujaa. Mikäli tämä tuottaa ongelmaa, niin kannattaa ainakin suojata kuuloa tulpilla, ja ottaa pieniä breikkejä välillä. viellä for the record niin Suomen klubeissa soi paljon hiljasempaa musiikki kun yleensä missään muualla (ainakin useimmiten) maailmassa missä olen käynyt. Lieneekö tämä johtuvan siitä ettei kunnon äänentoistoja ole täällä ollut liian paljon muutamia yökerhoja lukuunottamatta, en tiedä, vai johtuuko se sitten suomalaisten dj:ten soittotyylistä. Nyt kun niitä todella laadukkaita äänentoistoja rupee täältä löytymään ainakin muutamista yökerhoista, ehkä porukka pikkuhiljaa oppii ettei niitä tarvitse soittaa soundi ruvella joka kerta.



Kuten ylhäällä luki, oli ainakin threadin aloittaneella henkilöllä kuulo suojattu. Ei ollu tosin mitään -20dB -pronappei. Jos jengi valittais jotenkin liian herkästi, ni näitä threadejähän ois käynnissä joka viikko, mutta kun ei ole. Toisekseen suuri osa ko. bileissä käyneistä ei taida tätä sivustoa edustaa ja ainakin viimekatsomalla stealthin ketju samoista bileistä oli jo kuollut. Otanta on siis pieni :/

Osaatko sanoa mihin asti se kuulon suojaaminen sitten omavastuullisesti menee? Ei ole nyt tarkoitus saivarrella, mutta jotain tolkkua nyt tähän touhuun. Missä menee järki jos bileisiin tultaessa pitäis olla mukana tyyliin -25db Peltorit, et jos miksaajat kuseeki homman ja tuuttaa täydellä teholla, ni ei ollu sit oma vika jos kuulo meni?

Monissa ulkomaisissa paikoissa soitetaan aivan liian lujaa huolimatta siitä, kestävätkö laitteet tai korvat sitä ensinnäkään. Huono siis ottaa tässä mielessä esimerkkiä. Vaikka itselläni on jo osittain kuulo huonontunut, en esim. Bahamalla kestänyt jossain paikallisissa bileissä edes olla, perustason kuulosuojauksenkaan kanssa. Suomessa on mun kirjoissa pääosin hanskattu äänenpaineet kohtuu hyvin ja ylilyöntejä tulee tilastollisesti harvoin. Niihin on kuitenkin hyvä puuttua heti, jotta pystytään jatkossakin pitämään hyvä taso yllä ja oppimaan virheistä!
Physics

Posts: 831

#25 • • Edited Physics Radio - suckers never play me!

---


Kuten ylhäällä luki, oli ainakin threadin aloittaneella henkilöllä kuulo suojattu. Ei ollu tosin mitään -20dB -pronappei. Jos jengi valittais jotenkin liian herkästi, ni näitä threadejähän ois käynnissä joka viikko, mutta kun ei ole. Toisekseen suuri osa ko. bileissä käyneistä ei taida tätä sivustoa edustaa ja ainakin viimekatsomalla stealthin ketju samoista bileistä oli jo kuollut. Otanta on siis pieni :/

Osaatko sanoa mihin asti se kuulon suojaaminen sitten omavastuullisesti menee? Ei ole nyt tarkoitus saivarrella, mutta jotain tolkkua nyt tähän touhuun. Missä menee järki jos bileisiin tultaessa pitäis olla mukana tyyliin -25db Peltorit, et jos miksaajat kuseeki homman ja tuuttaa täydellä teholla, ni ei ollu sit oma vika jos kuulo meni?

Monissa ulkomaisissa paikoissa soitetaan aivan liian lujaa huolimatta siitä, kestävätkö laitteet tai korvat sitä ensinnäkään. Huono siis ottaa tässä mielessä esimerkkiä. Vaikka itselläni on jo osittain kuulo huonontunut, en esim. Bahamalla kestänyt jossain paikallisissa bileissä edes olla, perustason kuulosuojauksenkaan kanssa. Suomessa on mun kirjoissa pääosin hanskattu äänenpaineet kohtuu hyvin ja ylilyöntejä tulee tilastollisesti harvoin. Niihin on kuitenkin hyvä puuttua heti, jotta pystytään jatkossakin pitämään hyvä taso yllä ja oppimaan virheistä!




Jos nyt tuntuu että äänenpaine on liian sietämätön, äänestäisin sitten ainakin henk.koht jaloilla, ja se on sitten järkkärin/klubin menentys.Bottom line on että näin ei pitäis olla vaan äänentaso pitäis olla ns "siedettävää yökerhotasoa" eli se mihin äänentoistolaitteisto on suuniteltu.. Mutta mun pointti oli että jos jäät siihen ämyrin viereen seisomaan vaikka verta tulis korvista niin ei sekään nyt ole ihan sitä maalaisjärjen käyttöä parhaimillaan ole.. Tuskin kukaan nyt kuitekaan tahallisesti tämmöseen tilateeseen pyrkii. Itse en ollut paikalla niinku jo tossa aikasemmassa viestissä totesin, joten en halua kommentoida mikä tilanne on ollut tän illan suhteen mutta en muista että olis ollu kyseistä ongelmaa ikinä mun illoissa (olen järjestänyt itse iltoja kyseisessä yökerhossa)mis nämä samat deejiit on soittanut monta kertaa..tiedän että molemmat on deejiitä jolla on +10 vuotta kokemusta keikoista yhestä sun toisesta klubista ja äänentoistosta ja mulla on vaikea kuvitella että ne olisi tahallisesti mitään tämmöstä aiheuttanut..Funktion One kyllä eroaa aika paljon muista äänentoistoista suomessa ihan senkin perusteella ettei sitä tarvitse kohdella samalla tavalla kun joku paska pa(niinkun toni tuolla jo varsin hyvin selvensi) Tiedän myös itse miten vaikeeta tuolla voi olla välillä tietää mikä on "sopiva" volyymi. Kerran tultiin pytää lisää volaa..joskus sitä on liian vähän myös. Point beeing ellei sillä soundilla soita jatkuvasti, siihen voi olla vaikea saada "touchi" heti kättelyssä, ja myös ammattilainen tai kokeneempi dj voi erehtyä.
Lauri

Posts: 1,051

#26 • • Lauri Devoted

Physics, 19.1.2009 14:32:

Jos nyt tuntuu että äänenpaine on liian sietämätön, äänestäisin sitten ainakin henk.koht jaloilla, ja se on sitten järkkärin/klubin menentys.



Siinä vaiheessa kun joku DJ päättääkin intoutua yhtäkkiä
nostamaan volaa, niin redrumissa se jaloilla äänestäminen
voi olla vähän myöhäistä. Sillä PA:lla pystyy oikeasti tuhoamaan
kuulon. Klubi on nimenomaan sitä asiakasta varten, ei sitä
DJ:tä tai bilepromoottoria, joten kyllä se järjestäjällä on se
äänenpaineen kontrollointivastuu tavalla tai toisella. Eikä
kyseessä ole edes mielipideasia, vaan Suomen lainsäädäntö.
Avatar
#27 • • niomic Guest

Physics, 19.1.2009 14:32:
---
---


Kuten ylhäällä luki, oli ainakin threadin aloittaneella henkilöllä kuulo suojattu. Ei ollu tosin mitään -20dB -pronappei. Jos jengi valittais jotenkin liian herkästi, ni näitä threadejähän ois käynnissä joka viikko, mutta kun ei ole. Toisekseen suuri osa ko. bileissä käyneistä ei taida tätä sivustoa edustaa ja ainakin viimekatsomalla stealthin ketju samoista bileistä oli jo kuollut. Otanta on siis pieni :/

Osaatko sanoa mihin asti se kuulon suojaaminen sitten omavastuullisesti menee? Ei ole nyt tarkoitus saivarrella, mutta jotain tolkkua nyt tähän touhuun. Missä menee järki jos bileisiin tultaessa pitäis olla mukana tyyliin -25db Peltorit, et jos miksaajat kuseeki homman ja tuuttaa täydellä teholla, ni ei ollu sit oma vika jos kuulo meni?

Monissa ulkomaisissa paikoissa soitetaan aivan liian lujaa huolimatta siitä, kestävätkö laitteet tai korvat sitä ensinnäkään. Huono siis ottaa tässä mielessä esimerkkiä. Vaikka itselläni on jo osittain kuulo huonontunut, en esim. Bahamalla kestänyt jossain paikallisissa bileissä edes olla, perustason kuulosuojauksenkaan kanssa. Suomessa on mun kirjoissa pääosin hanskattu äänenpaineet kohtuu hyvin ja ylilyöntejä tulee tilastollisesti harvoin. Niihin on kuitenkin hyvä puuttua heti, jotta pystytään jatkossakin pitämään hyvä taso yllä ja oppimaan virheistä!

---



Jos nyt tuntuu että äänenpaine on liian sietämätön, äänestäisin sitten ainakin henk.koht jaloilla, ja se on sitten järkkärin/klubin menentys.Bottom line on että näin ei pitäis olla vaan äänentaso pitäis olla ns "siedettävää yökerhotasoa" eli se mihin äänentoistolaitteisto on suuniteltu.. Mutta mun pointti oli että jos jäät siihen ämyrin viereen seisomaan vaikka verta tulis korvista niin ei sekään nyt ole ihan sitä maalaisjärjen käyttöä parhaimillaan ole.. Tuskin kukaan nyt kuitekaan tahallisesti tämmöseen tilateeseen pyrkii. Itse en ollut paikalla niinku jo tossa aikasemmassa viestissä totesin, joten en halua kommentoida mikä tilanne on ollut tän illan suhteen mutta en muista että olis ollu kyseistä ongelmaa ikinä mun illoissa (olen järjestänyt itse iltoja kyseisessä yökerhossa)mis nämä samat deejiit on soittanut monta kertaa..tiedän että molemmat on deejiitä jolla on +10 vuotta kokemusta keikoista yhestä sun toisesta klubista ja äänentoistosta ja mulla on vaikea kuvitella että ne olisi tahallisesti mitään tämmöstä aiheuttanut..Funktion One kyllä eroaa aika paljon muista äänentoistoista suomessa ihan senkin perusteella ettei sitä tarvitse kohdella samalla tavalla kun joku paska pa(niinkun toni tuolla jo varsin hyvin selvensi) Tiedän myös itse miten vaikeeta tuolla voi olla välillä tietää mikä on "sopiva" volyymi. Kerran tultiin pytää lisää volaa..joskus sitä on liian vähän myös. Point beeing ellei sillä soundilla soita jatkuvasti, siihen voi olla vaikea saada "touchi" heti kättelyssä, ja myös ammattilainen tai kokeneempi dj voi erehtyä.



Kävin äänestämässä viittomakielellä ja huutamisella dj-kopin edessä useampaan otteeseen. Ei vaikutettu ottavan oikein tosissaan ennenkuin rätinä ja ihmiskato alkoi. Tiedän kyllä itsekin, että kyseessä oli pitkän linjan soittajat, enkä muista itsekään heiltä, jos nyt voi kollektiivisesti sanoa, vastaavaa ylilyöntiä. Haluan jatkossakin käydä ko. organisaation ja soittajien keikoilla ja sen takia haen mieluummin muutosta / virheistä oppimista rakentavan kritiikin muodossa ja onhan tässä keskustelua saatu aikaiseksi.

Se, että jäin ämyrin viereen oli ehkä tässä tilanteessa liikaa kunnioitusta juuri hyvin nimekästä ja pitkän linjan line-uppia kohtaan. Aattelin et kyl pojat hoitaa, konkareita kun ovat. Kun ei korjaantunut, otin kämmenkuppisuojat käyttöön ja siirryin pois tuuttien päävaikutusalueelta.
Physics

Posts: 831

#28 • • Edited Physics Radio - suckers never play me!

Lauri, 19.1.2009 14:39:
---
Physics, 19.1.2009 14:32:

Jos nyt tuntuu että äänenpaine on liian sietämätön, äänestäisin sitten ainakin henk.koht jaloilla, ja se on sitten järkkärin/klubin menentys.

---


Siinä vaiheessa kun joku DJ päättääkin intoutua yhtäkkiä
nostamaan volaa, niin redrumissa se jaloilla äänestäminen
voi olla vähän myöhäistä. Sillä PA:lla pystyy oikeasti tuhoamaan
kuulon. Klubi on nimenomaan sitä asiakasta varten, ei sitä
DJ:tä tai bilepromoottoria, joten kyllä se järjestäjällä on se
äänenpaineen kontrollointivastuu tavalla tai toisella. Eikä
kyseessä ole edes mielipideasia, vaan Suomen lainsäädäntö.



Joo, ymmärrän kyllä sen mutta halusin vaan sanoa että ei varmaan
kannata jäädä pidemmäks aikaa semmoseen ympäristöön jonka kokee
olevan haitalliseksi omalle kuullolle ja Yritin tässä vaan tuoda esille pari asiaa
mitkä ovat mahdollisesti ollut syyt siihen miksi näin kovaa on soitettu.
itse tiedän kyllä että välillä saattaa volat nousta kun innostuu setissä..
kuitekin näen että äänentason pitäminen siedettävänä on myös
yks hyvän deejiin ominaisuuksia joten tässäkin vois vähän seurailla mitä
lattialla tapahtuu, ja että pitääkö jengi siel handut korvilla..

anyways ei tätä nyt sen enempää tarvi spekuloida imo..
kaikki olennainen on sanottu enkä mä varsinaisesti ole sinun
tai kenenkään kanssa eri mieltä ;)
kunhan ilmaisin pari pointtia asian tiimoilta
Cosmic City Survivor

Posts: 590

#29 • • Cosmic City Survivor

hege, 19.1.2009 13:15:
---
Lil Tony, 19.1.2009 07:53:
---
Mä en suostu asentaa mitää extra limitterejä vaan täytyy luottaa että meillä käy ammattilaisia ja ottaa neuvoista vaarin.

---


Vaikka ois kuinka proota, niin vahinkoja voi käydä kaikille, laitteet voi seota yms. Oot itekkin menettänyt kuulon vastaavassa tilanteessa, mutta silti sun mielestä on jees että kävijät saa käydä "omalla riskillä" mestoilla?? Laitteisiin laitetaan ties kuinka paljon rahaa, mutta jostain käsittämättömästä syystä tommosta avc2 tms limitteriä ei voi laittaa suojaamaan ihmisiä idiooteilta. Kukaan ei varmaan edes äänessä huomais eroa, PA jampat vaan muna pystyssä periaatteesta mussuttaa vastaan.



mitä se limitteri oikeesti auttaa jos pitää olla headroomia vanhoilla jazz levyille. ei tollaisia vahinkoja mitä mulle sattui kyllä tapahtu kuin kerran elämässä. tiedätkö miten limitterit toimii klubeissa? onhan miellä jakarissa limitteri ja subbasissa niiden oma limitteri mut ei sinne enään mitään master limitteriä voi laittaa, koska kaikki dj soittais siinä vaiheessa sitä limitteriä vastaan ja sit on ihan sama mitkä kamat sielä on. järki pitää olla mukana, toi ei ollut mikään vahinko koska koko illan volat liian lujalla vaikka nessi sanoi sen djlle siitä monta kertaa niin ei vaan tajunnut...
Lauri

Posts: 1,051

#30 • • Lauri Devoted

Physics, 19.1.2009 14:50:
anyways ei tätä nyt sen enempää tarvi spekuloida imo..
kaikki olennainen on sanottu enkä mä varsinaisesti ole sinun
tai kenenkään kanssa eri mieltä ;)
kunhan ilmaisin pari pointtia asian tiimoilta



Jepu, mut nää on fiksuja asioita mitä kannattaa oikeasti
keskustellakkin, koska kyllä varmaan redrumin päässäkin
case aiheuttaa jonkinasteista spekulaatiota ja ylipäänsä
hyvä että ihmiset alkavat valveutumaan oman kuulonsa
arvosta. :)
diskoeno

Posts: 673

#31 • • diskoeno
Vahinkojakin voi sattua.

Painottaisin myös järjestäjän vastuuta. Limitteri tai vaikka sit jeesusteipillä masterit kuriin ja volan kontrollointi/valvonta erilliselle äänimiehelle/järjestäjälle. DJ ei voi tietää sopivaa volyymia esim. 50 metrin päähän tanssilattialle.

Nimimerkillä masterin liu'un hihansuulla ylöshuitaissut.
Vivo

Posts: 178

#32 • • Edited Vivo

Lil Tony,
mitä se limitteri oikeesti auttaa jos pitää olla headroomia vanhoilla jazz levyille.



Just tätä varten on toi avc2... Ja prossuihin on muutenkin helppo laittaa talteen parit eri asetukset. Toiset niille, jotka tietää mitä tekee ja toiset taas sitten niille muille.

--
one foot in the rave

Apo

Posts: 1,574

#33 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

hege, 19.1.2009 13:15:
Vaikka ois kuinka proota, niin vahinkoja voi käydä kaikille, laitteet voi seota yms.

Lil Tony, 19.1.2009 14:58:
mitä mulle sattui kyllä tapahtu kuin kerran elämässä.



Kyllä tuollaisia vahinkoja sattuu muillekkin. Mulla yksissä bileissä aamuseiskalta äänimies napsautti limitterin vahingossa pois päältä ja edellisten soittajien jäljiltä limitteriä vasten noussut vola vahingoitti kuuloa vasemmassa korvassa, pysyvästi. Isojen laitteiden kanssa on aina tuollainen riski ja vaatii todella hyvää onnea ettei ikinä mene mitään pieleen. Kriittisissä järjestelmissä onkin yleensä aina useampi varokeino, jolloin jos vaikka yksi sattuu pettämään niin toiset pelastavat vielä päivän.

ps. Itse diggaisin kyllä aika paljon tuollaisesta "DJ on idiootti"-lampusta mikä syttyisi kun vola nousee liikaa, tosin sen voisi suunnata vain dj:lle näkyväksi :)
Rouman

Posts: 35

#34 • • Rouman Bileeeet!
Korvissa soooiiiiii
speukka

Posts: 335

#36 • • speukka

Lil Tony, 19.1.2009 07:53:
---
Suomessa se meno että vedetään seratolla josta tulee jo lähtiessään paskaa pakattua soundia pioneerin läpi niin lujaa kun vaan madollista, ja väännetään vielä tapakanuppi kaakkkoo ja gainit niin kovalle kuin mahdollista ja sekään ei riitä, normaalisti joka mestassa limitterit leikkaa soundin ihan lyttyyn ja kuulostaa ihan kauheelta.



Heh. Tuosta tulee väistämättä mieleen lukuisat kotimasteroidut Beatport-biisit, joissa ei oo mitään muuta kun keskiäänet kompressoituna saatanan lujalle. Moni hyvä biisi on raiskattu paskalla keskiäänien miksauksella, jotta saadaan vaan enemmän volumea. Tämähän näyttää sitten mikserin ledeissä siltä, ettei mikään mene punaiselle vielä välttämättä. Mutta kun ihmisen kuulo sattuu olemaan logaritminen ja kuulee keskiäänet about 30dB kovempaa mitä bassot ja diskantit, niin voi kuvitella mitä tapahtuu, kun soitetaan keskiääniä yhtä lujalla kun bassoja normaalisti.

Onneks vinyylejä vielä osataan masteroida ja ne soundaa pääosin hyvälle.
gr

Posts: 1,116

#37 • • gr Hu-hu

djsakke, 19.1.2009 22:07:
---
beni, 19.1.2009 15:20:
volan kontrollointi/valvonta erilliselle äänimiehelle
---

1 aani talle.


Täältä toinen o/
Itse olen ainakin säätänyt omissa bileissä nykyisin PA:n lähtökohtaisesti siten että mikserillä mennään melko lähellä "nollia" kun ollaan hyvällä bilevolalla (ja totta kai se on jo melko kovalla tässä vaiheessa kun kerran teknoa ollaan soittamassa) . Ainakin digitaalisten miksereiden säätöohjeissa moista myös suositellaan. Lisää volasta on sitten infottu että kättä pystyyn ni äänijanppa hoitaa ettei noita ylilyöntejä tulisi, kun yleensä äänimiehellä pikkaisen parempi käsitys yleisölle kuuluvasta äänentasosta kuin siellä tiskin takana.
Cosmic City Survivor

Posts: 590

#38 • • Edited Cosmic City Survivor

gr, 20.1.2009 11:24:
---
djsakke, 19.1.2009 22:07:
---
beni, 19.1.2009 15:20:
volan kontrollointi/valvonta erilliselle äänimiehelle
---

1 aani talle.

---

Täältä toinen o/
Itse olen ainakin säätänyt omissa bileissä nykyisin PA:n lähtökohtaisesti siten että mikserillä mennään melko lähellä "nollia" kun ollaan hyvällä bilevolalla (ja totta kai se on jo melko kovalla tässä vaiheessa kun kerran teknoa ollaan soittamassa) . Ainakin digitaalisten miksereiden säätöohjeissa moista myös suositellaan. Lisää volasta on sitten infottu että kättä pystyyn ni äänijanppa hoitaa ettei noita ylilyöntejä tulisi, kun yleensä äänimiehellä pikkaisen parempi käsitys yleisölle kuuluvasta äänentasosta kuin siellä tiskin takana.



Meillä ei ole muuta kontrolleria kuin dj mikseri, koska jos siinä välissä on joku muu tiski soundi heikkenne huomattavasti ja toi on funtion onen referenssi huone ja ne ei sinne mitään väliin halua. + äänimies maksaisi vuositasolla kun ollan joka päivä auki noin 50.000e. sen takia asennetaan koppiin desibeli mittari että kaikki tietää limittinsä. meillä oli kyseisenä iltana nimenomaan äänimies palkattu ettei junkka pojat soita liian lujaa, Nessi, henkilökunta jne kävi sanomassa useaan otteeseen , mut jos jätkät soittaa tulpat päässä ja ei järki sano mitään niin ei voi tehdä enmpää. ainahan redissä soi tuhdisti, se on selvää ja niin pitääkin ei kai me turhaan sinne muutenn oltais ostettu parasta pata mitä rahalla saa, mut ei se saa päähän sattua, jos rintaa ahdistaa basson volume niin voi voi, se on klubeissa meininki et saa jengin liikkumaan eikä puhumaan kännykällä keskellä tanssilattiaa
gr

Posts: 1,116

#39 • • Edited gr Hu-hu

Lil Tony, 21.1.2009 10:06:
---
gr, 20.1.2009 11:24:
---
djsakke, 19.1.2009 22:07:
---
beni, 19.1.2009 15:20:
volan kontrollointi/valvonta erilliselle äänimiehelle
---

---

---


Meillä ei ole muuta kontrolleria kuin dj mikseri, koska jos siinä välissä on joku muu tiski soundi heikkenne huomattavasti ja toi on funtion onen referenssi huone ja ne ei sinne mitään väliin halua. + äänimies maksaisi vuositasolla kun ollan joka päivä auki noin 50.000e. sen takia asennetaan koppiin desibeli mittari että kaikki tietää limittinsä. meillä oli kyseisenä iltana nimenomaan äänimies palkattu ettei junkka pojat soita liian lujaa, Nessi, henkilökunta jne kävi sanomassa useaan otteeseen , mut jos jätkät soittaa tulpat päässä ja ei järki sano mitään niin ei voi tehdä enmpää. ainahan redissä soi tuhdisti, se on selvää ja niin pitääkin ei kai me turhaan sinne muutenn oltais ostettu parasta pata mitä rahalla saa, mut ei se saa päähän sattua, jos rintaa ahdistaa basson volume niin voi voi, se on klubeissa meininki et saa jengin liikkumaan eikä puhumaan kännykällä keskellä tanssilattiaa


Tottis kun haetaan parasta soundia niin siellä tiskin takanakin on sitten yleensä aika isoa vastuuta. Meni ehkä hieman yleiseksi (eli Offtopic) eikä niinkään redroomia tai varsinkaan näitä bileitä koskevaksi tuo oman viestini sisältö äänimiehestä. Itse olen ainakin tykännyt Redissä käydessäni soundista ja voluumikaan ei ole korviin ottanut vaikken tulppia yleensä käytäkkään.
[offtopic] Btw tuo tulpat korvissa soittaminen puolestaan taitaa olla melkoinen taitolaji kun noin sata kertaa on ensin ihmetellyt soundin paskuutta, jonka jälkeen vilkaissut tiskin taakse niin pioneer (600/800) paukkuu täysin punaisilla. Siihen kun vielä tulee kommenttina tiskin takaa tulee "käyttäisivät tulppia jos on liian kovalla" nii morjens ! [/offtopic]
dolphin dos

Posts: 174

#40 • • dolphin dos
Jep. Uutta kuuloahan ei vakuutusyhtiöltä saa. Eiköhän kaikki oo pulkassa siinä vaiheessa, kun ammattilainen muistaa vastuunsa levyjä soittaessaan. Se on kaikkien etu ja kaikilla on kivaa, kun huomennakin kuulee jotain. Siihen en ainakaan usko, että jos joku idiootti redrumin tasoisessa mestassa pyytäisi 'LISÄÄ VOLAA', niin tuskin kukaan ikinä missään olosuhteissa laittais. :)

Niitä tulppia alkaa näkemään enemmän ja enemmän tanssiväen korvissa nykyään. Se on ihan hyvä jutu IMHO. Viime kädessä vastaamme kuitenkin itsestämme.