Burma, 18.1.2009 23:57:
lainaan itteäni tuolta jack topikista:
"itse en soittanut vikan tunnin aikana, ja mua se kovalla ollut musa ei häirinnyt, olin tosin siellä ympyräbaarissa. sit tuli se rätinä, joka tosiaan oli aika repivää, menin kattomaan ja siellä oli jo äänijäbä ja muut ihmettelemässä ja sit ku vikaa ei löytyny, ni käskin vetää liu-ut alas."
Joo se oli tiedossa että et soittanut. Eikä takoitus osoittaa ketään yksittäistä henkilöä. Tää ois voinnut tapahtua kenelle vaan joka ei kokenut ton PAn kanssa, ja ei tsekkaa leveleitä eikä käy kuuntelemassa lattialla. Jos havittelee joskus soittamista jossain isommissa venueissa, Fabrik, Panorama, Precious Hall jnejne niin tollaiset asiat pitäis ottaa haltuun Suomessa, missään kunnon klubissa ei ole limittereitä eli periaatteessa jos tuuppaa täysillä niin kuulovaurioita tulee ja jopa veret saa korvista tulee ulos, joka itseasiassa tapahtui mulle ja usealle muulle Berliinissä kun soitin Tresorin 6 vuotis synttäreillä noin 8 vuotta sitten, pää miksaaja huitaisi kyynerpäällä PAn täysille, oli valvonut 3 päivää ja nukahti tiskin taakse, kamat meni muutamaksi sekunniksi niin kovalle että mä sain ikuisen tinnityksen ja kuulovaurion ja olen käsrinyt siitä tähän asti, joka vuosi menee huonompaan suuntaan ja viimekin vuonna 2 kk soitto kielto, 2003 8 kk soittokielto jne, eli kantsii varjella korvia, sen puolesta on hyvä että pidät tulppia mutta ei kannata rankaista sillä muita, sun pitää pystyä itse sietämään samaa volaa kuin muut asiakkaat ja varsinkin se että olet itse tottunut 6 h siihen volaan joka koko ajan nousee, kelaa ihmisiä jotka tulee klo 03.00 mestoilla ulkoota mikä shokki se on korville jos esim redarissa vedetään niin lujaa että yläpäät hajoaa, bass saa soida kovaa mut keskiääni/yläpää varsinki 3-5k ai saatana et sattuu ja ton alueen elementtihän oli mennyt hajalle.
Jossain mestoissa dj koppi on täysin suljettu lasikoppi, esim REX paris, Turnmills ja monia muita, sun on tiedettävä mitä tanssilattialla tapahtuu ja ja yleensä mikseri on säädetty niin että levelit on keltaisella niin vola ot tapissa. Suomessa se meno että vedetään seratolla josta tulee jo lähtiessään paskaa pakattua soundia pioneerin läpi niin lujaa kun vaan madollista, ja väännetään vielä tapakanuppi kaakkkoo ja gainit niin kovalle kuin mahdollista ja sekään ei riitä, normaalisti joka mestassa limitterit leikkaa soundin ihan lyttyyn ja kuulostaa ihan kauheelta. Mä en suostu asentaa mitää extra limitterejä vaan täytyy luottaa että meillä käy ammattilaisia ja ottaa neuvoista vaarin. tää on selitetty joka ukolle joka taloon tulee, niin myös nessille joka oli valvomassa ettei tuu liian lujaan, mutta vikan tunnin aikana ote lipsui, vaikka koko ilta oli ollut kamat niin tapissa että Ghetto Bass Patrol pojatkin sanoivat että kyllä tuli niin lujaa ettei ennen ole Redissä kuullut sellaista mäiskettä, ja onni onnettomuudesta puolet bassoista oli pois paikalta koska edellisviikolla joku sain kutosen subit paskax, porukalta ois lähtenyt kuulo jos ois ollut koko PA käytössä. Nää kamat hajoaa pääasillisesti aina seraton kanssa ja kamat punaisella, ekaa kertaa kylläkin Redissä, mutta Kutosella liiankin usein. Mä en ole esim 20 vuoden aikan saannut yhtään kaiutinta paksaksi vaikka soitan todella lujaa jos siihen mahdollisuus, mutta myös kuuntelen kamojen limittiä enkä halua että sondi menee ruvelle. esim viikonloppuna lontoossa 3 keikkaa ja joka paikassa ihan kauhea soundi ja piti vetää tosi hilja että niistä sai jotain irti, varmasti ois tullut lujempaa ja kamat ois mennyt jopa paskaksi jos ois vääntänyt nupit kaakkoon.
En voi ymmärtää että minkä vitun taikia pitää joka paikassa vetää kamat punaisella ja niin lujaa kuin mahdollista onks se joku munan jatke joillekkin??. Tottakai se pitää tulla tuhdisti varsinki n bass ei jengi muuten joraa mut joku järki ja korvat peliin...
Rediin ostettiin niin isot kamat että siellä on headroomia myös super vanhoille albumeille että saa ne soimaan hyvin myöskin, ja tarkoitus ei ole vetää aina täysiä siell' vaan kun on headroomia niin soundi on parempi kuin että se on vajaa. Siel pitäis olla niin paljon head roomia että kamoja ei tarvii rikkoa tai sit se on liian kovalla, mut nähtävästi tääkin oli mahdollista. Funktion one ukot sanoi että kartioita hajoilee tottakai mutta todella harvoin soittamalla niitä rikotaan, jos kamat on överi punaisella mikserista ja jakarista niin voi tulla jotain kanttiaaltoa tai vastaavaa joka pistää ne paskaksi. En tiedä sit mitä se rätisevä Serato on tehnyt mut jos ei linjat edes auki niin kuulostaa oudolta, ja oon niitä ennenkin ollut ilman virta lähdettä
Veikkaa että suomessa on keskiarvoltaa niin huonoja PA laitteita ja suurimmalla osalla jengillä ei kokemusta oikeista pro vehkeistä, ja näin ollen tällaista voi tapahtua. Täytyy kelata että olemme viihdyttämässä ihmisiä djnä emmekä itseämme ja egoamme, porukalta menee redrumin lattialla kuulo jos tuuppaa täysillä ja se on lainvastaista sekä ei siinä ole mitään vitun järkeä, kyse ei ole mistään halli reiveistä missä mitataan kuka vetää lujiten
Mulle ei ole itselle se volumen taso ole niin tärkeä kuin se että miltä se kuulostaa ja tuntuu, vaikka itsekkin syyllistyn varsinkin huikassa soittaa super lujaa mutta aina on korvat pelissä ja joku järki päässä. Sama musa tuotannossa, jengi lyttää nykyään kaiken maailman master limittereillä produkkionsa ihan lyttyyn ja kaikki kuulostaa paskalta tuubilta varsinkin vielä seraton läpi, sama käy kun tuppaa PA:ta liian lujaan varsinkin jos on limittereitä.
Toivottavasti tämä pistää muitakin miettimään että joka paikassa ei tule vastaan pioner 800 ja alimitoitettu PA...
Ja nyt oli kuitenkin talossa super ammatilais djtkin, mutta jos ei tajua tekniikasta mitään eikä osaa kuunnella niin näin käy. Jos porukka pitelee korvia ja tulee sanomaan että pistä nyt hiljempaa niin se on yleensä ihan hyvä merkki laittaa hiljempaan
Mikö mua vituttaa vielä todella paljon on se että toi ei ole halpaa hommaa ja noita funktionin elementejä tai mikä sieltä nyt sitten on poksahtanutkin ei saa tosta vaan hyllystä ja nyt täs sit kärsitään muutamia viikkoja.