Olen asunut/asun ulkomailla.

36 posts, 2 pages, 11,665 views

turquoise

Posts: 732

#1 • • turquoise e-ra2co
Kertokaahan ihmiset, missäpäin maailmaa olette asustelleet vai asutteko paraikaa jossain? Mitä olette hommailleet, millaisia fiiliksiä on jäänyt jne.?

Kuuntelen tässä paraikaa Dr.Dren Xxplosive -biisiä, joka herätti niin vahvat muistot omasta vaihtarivuodestani, että päätin tehdä tällaisen topicin. Toivon mukaan tämä kannustaisi ihmisiä lähtemään maailmalle, sillä omasta mielestäni mikään(!) ei ole niin siistiä, kuin uudessa ympäristössä ja kulttuurissa eläminen *sydän*

Itse siis vietin lukion ekan jälkeen 2003-2004 11 kuukautta New Yorkin osavaltiossa, Syracusen esikaupunkialueella. Ihan summan mutikassa mut tuonne sijoitettiin, sain itse asiassa tietää kohteen vasta päivää ennen lähtöä *vink* Se lähtö oli muutenkin siinä mielessä ironinen, että juuri sinä päivänä kun saavuin oli tämä the Great Black Out ja koko helkutin koillisosa Jenkkilää ja osa Kanadaa oli ilman sähköjä. Kattelin vaan lentokoneesta, että mihin helvetin metsään mä oon saapunut, kun MISSÄÄN ei palanu valoja.

Kokemus oli kyllä aivan uskomaton. Oli onneksi niin lapsellinen vielä, ettei ollut oikeestaan huolen häivää. Ei tarvinnu käydä töissä eikä koulullakaan ollu mitään väliä, koska enhän mä siitä saisi hyväksiluettua yhtäkään kurssia koto-Suomessa. Sitten onnekseni tapasin vielä NIIIIIIN mahtavaa jengiä, että siinähän se vuosi nopeeta pyörähtikin hengaillessa, autolla ajellessa ja syödessä *nauru*

Oikeesti, jotkut jenkit on vaan niin ällistyttäviä tapauksia, niin mahtavia persoonallisuuksia. Tässä oli mm. tää yks kaverimme pizzakuski Jon, joka vain luukutti musaa, poltti taukoamatta bajaa siellä pizza-autos ja nälän iskiessä söi niitä asiakkaiden sapuskoita mitä se oli kuskaamas. Se otti meidätkin joskus mukaan kierrokselle ja oli kyl niin läppä seurata sen touhua ja sitten kun se vei ihan tosihyvässä kunnossa ne puoliksisyödyt ruuat asiakkaille *tirsk*. Joo, no se sai sit potkut.

Isäntäperhe ei ollut kyllä mikään paras (paitsi ihana 13-vuotias pikkuveli ja aivan syötävä isoveli (todella huono combo syötävä ja isoveli, tiedän)). Tää perhe ei kertakaikkiaan harrastanu mitään, mikä mua olis kiinnostanut. Niitten arki oli niin oksettavan rutinoitunutta ja ykstoikkosta, että mua ällötti. Se isä varsinkin oli todella ilkeä ja röyhkeä. Se rupeskin sitten meneen siihen, että olin kaverilla joka yö niin kauan, kunnes pääsin sitten vihdoin muuttaan sinne. Siellä olikin sitten onneksi todella rentoa asustella *hihu* Oli ollut niin vaikee tottua kaikkiin ex-perheen kotiintuloaikasysteemeihin sun muihin tiukkoihin sääntöihin, että mähän olin aivan paratiisissa, onneni kukkuloilla tuolla kaverin talossa.

High School oli kyllä perseestä. Läksyä tuli ihan sairaan paljon ja ne kierrettiin tarkastamas joka tunnin alku, et ne oli tehty. Muuten ei päässyt läpi. Mut kokeet olikin sitten aivan naurettavan helppoja. Ja kun kaikki on niin kovin kiinnostuneita, että onko ne kastijaot todellakin sillai kuin tv-sarjoissa, niin mun täytyy ikäväksenne todeta että on. On ne kaikista kuumimmat kissat, eli cheerleaderit. Ne seukkaa yleensä footballin pelaajien kanssa. Jääkiekkoilijatkin on aika "kovaa kamaa". Jonkin istrumentin soittajat luokitellaan yleisesti hihhuleiksi, sitten on nörtit, hipit (tai muuten vaan potheadit), gootit jne. Mä en ikinä tykänny tosta touhusta. Suurin osa noitten suhteistakin oli semmosia imagonnostatuspaskoja. Ei siellä paljon sisintä katsottu.

Suomeen oli hirvittävän vaikee palata tän kaiken jälkeen. Varsinkin, kun mä asuin eräässä pienessä eteläpohjalaisessa körtti"kaupungissa". Kulttuurishokki kesti takasin tullessa yli 8 kuukautta, oli kyllä aika onnetonta aikaa se. En kyllä vaihtais tätä vaihtarivuotta yhtään mihinkään. Kauhea kaipuu ulkomaille on aina ja ikuisesti. Olis mukava käydä nyt aikuisena uudestaan tuolla, kun osaa ajatella kriittisemmin ja ymmärtääkin jo asioista jotain. Niin, ja pääsis baareihin. *hih*

Sori kun tätä tekstiä tuli niin paljon, ei ollut tarkoitus mutta tää on vaan mulle niin rakas muisto, että aina tekee mieli kertoa kaikkea ja muistella. Kannustan todellakin kaikkia lähtemään kokeilemaan siipiään *joo*

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

SyndroDome

Posts: 1,103

#2 • • SyndroDome Reissumies / Team apinaorkesteri
Hehee hauskoja juttuja! Niinku reissu jutut aina *hymy* Tosin tässä nyt oli vaan tätä vaihtari jutskaa, mut kivaa luettavaa kuitenkin. Ite en oo asunut ulkomailla, mutta reissannut kyllä aina paljon. On se vaan niiiiin hieno laji! *hihu*

Nyt olis vielä vajaa pari kuukautta ja sitten taas menoks. Edessä 3,5 kuukautta aasian lämmössä, reppu selässä dallaten ja huomisesta vähät välittäen *plur* Ei tietoakaan himassa kovaa pyörivästä oravanpyörästä, eikä juurikaan mistään muustakaan *nauru*

*sydän*

--
Life is full of choises.

turquoise

Posts: 732

#3 • • turquoise e-ra2co

SyndroDome, 13.11.2008 20:45:

Nyt olis vielä vajaa pari kuukautta ja sitten taas menoks. Edessä 3,5 kuukautta aasian lämmössä, reppu selässä dallaten ja huomisesta vähät välittäen *plur* Ei tietoakaan himassa kovaa pyörivästä oravanpyörästä, eikä juurikaan mistään muustakaan *nauru*

*sydän*



Mä oon kans käyny lukemassa sun reissublogeja *hymy* Kivaa luettavaa nekin! Itselläkin kova säästö päällä, aattelin kans lähteä Aasiaa kierteleen ens syksynä. Fuck the ratrace indeed! *piis*

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

SyndroDome

Posts: 1,103

#4 • • SyndroDome Reissumies / Team apinaorkesteri

sativa, 13.11.2008 20:50:
---
SyndroDome, 13.11.2008 20:45:

Nyt olis vielä vajaa pari kuukautta ja sitten taas menoks. Edessä 3,5 kuukautta aasian lämmössä, reppu selässä dallaten ja huomisesta vähät välittäen *plur* Ei tietoakaan himassa kovaa pyörivästä oravanpyörästä, eikä juurikaan mistään muustakaan *nauru*

*sydän*

---


Mä oon kans käyny lukemassa sun reissublogeja *hymy* Kivaa luettavaa nekin! Itselläkin kova säästö päällä, aattelin kans lähteä Aasiaa kierteleen ens syksynä. Fuck the ratrace indeed! *piis*



QUIT THIS FUCKING RATRACE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Whoops sorry, innostuin vähän *nauru*

Juu ei muuta ku reissuun vaan ja jos kerta nyt oot jo alottanu säästämään niin sähän saat hyvän potin aikaan *hymy* Ah oot lukenu blogeja, hih hii.. No lisää tulee taas kohta *pepsodent* Vois kyl tällä kertaa kirjottaa blogeja kilroyhin niin pääsee esmes vanhemmatkin paremmin niitä lukemaan ja myös kommentoimaan.

--
Life is full of choises.

pululu

Posts: 1,102

#5 • • pululu .jemmutti.
Hee, hauska aihe.

Itse olen syntynyt Japanissa ja asunut siellä 13 vuotta. Kovasti ihmiset jaksavat kysellä elämästäni ja kateuttakin on tullut vastaan, mutta sanonpa vain, ettei se elämä ole yhtään sen auvoisempaa tuolla toisella puolella maailmaa. Mä olen erittäin kiitollinen vanhemmilleni että ovat antaneet mulle (ja kolmelle veljelleni) mahdollisuuden asua kyseisessä maassa ja elää sitä elämää, oppia kielen ja kulttuurin, mutta kaikki ei ole niin yksinkertaista. Vasta vuosia Suomeenmuuton jälkeen on tajunnut ettei oikein välttämättä tiedä kuka itse on, ja kun kysytään että "mistä olet kotoisin", sanon usein etten oikein ole mistään kotoisin..... Pikkuhiljaa alkaa selkenemään pää itseni kanssa.

Mutta, sekä hyvää että pahaa liittyy tällaiseen monikulttuuriseen persoonaan.

Muistoja on niiiiin paljon kaikenlaisia...! Parhaimmat ehkä liittyy kauniisiin, kuumiin ja kosteisiin kesiin jotka tuli vietettyä Naganon mökillä.

Tähän loppuun vielä Hikkin biisistä pätkä lyriikkaa:

"Dokoka tooku e
Nigetara raku ni naru no kana?
Sonna wake nai yo ne
Doko ni ita-tte watashi wa watashi nan dakara."

Raa'asti suomennettuna:

"Tulisiko elämäni helpommaksi jos karkaisin jonnekin kauas?
Eihän se niin ole
sillä olinpa missä tahansa, minä olen minä."

--
Ei ole enää pitkä matka
maisemaan jota en ole koskaan nähnyt.

Quakey

Posts: 692

#6 • • Quakey
no niip :P ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen *nauru*
Kon-tiki

Posts: 1,936

#7 • • Kon-tiki The Unsinkable

pululu, 13.11.2008 21:02:
"Tulisiko elämäni helpommaksi jos karkaisin jonnekin kauas?
Eihän se niin ole
sillä olinpa missä tahansa, minä olen minä."



Niinhän se on, että jollain ulkomaan turisti- TAI travellerireissulla näkee eri maista just ne parhaat puolet, kun ei tarvitse tehdä töitä muussa kuin rahantuhlauksessa ja viinanjuonnissa. Mahdollisesti näytät erilaiselta kuin päiväntasaajamaan muut asukkaat -> saat farangin erikoiskohtelua, fiilikset korkeet.

Jos nyt puhutaan oikeasta ulkomailla asumisesta, niin asuin 90-luvulla 2 vuotta Manchesterissä, Northern England! Ekan vuoden opiskelin paikallisessa yliopistossa, tokaksi vuodeksi jäin omaa välivuotta pitämään ja käymään töissä a) laitoskirjastossa b) luotonvalvonnassa. Kummatkin pikkupalkkaisia opiskelijatytön harjoittelupaikkoja, mutta eipä mennyt verojakaan, kun palkka tuli ruskeessa kirjekuoressa. Asuin muistaakseni viidessä kimppakommuunissa eri puolilla Manchesteriä niinä vuosina ja kävin klubeilla houssia diggailemassa + indiebändien keikoilla. Pojatkin tykkäs enemmän kuin Suomessa.

Työt olis jatkuneet loputtomiin, UK:ssahan ei papereita kysellä tai määräaikaisia ketjutella, mutta ajattelin palata Suomeen oikeiden opintojen pariin ja nyt elämä on täällä. Onneksi pikkusisko ja lankomies asuu briteissä edelleen ja heidän kauttaan pääsee jatkuvasti muistamaan, miten omalla laillaan parasta "heidän" saarellaan on.

Viime vuoden lopussa mentiin kundikaverin kanssa 2 kk:ksi ns. työhuonevaihtoon New Yorkiin. Asunto Williamsburgissa oli käytännössä ilmainen ja USA:n surullisenkuuluun terveydenhoitojärjestelmään ei tarvinnut tutustua kertaakaan, eli siinä mielessä ei voi puhua oikeasta ulkomailla asumisesta. Nykissähän vuokrat on yleensä järkyttävän kalliita. Muissa suhteissa siitä 2kk:sta tulikin ihan oikeaa ulkomaanasustelua. Mun piti olla turisti, mutta niin mä löysin itseni jatkuvasti tietokoneelta, salilta, lähipubista, klubeilta, kaupoista ja jonkin verran töistäkin. Ihan huippua oli!
sapeli

Posts: 11,768

#8 • • Edited sapeli jokukukamikä?
Mukava aihe! *hihu*

Meikäläisellä on suunnilleen 3 vuotta Seattlessa asumista takana. *joo* Olin juuri muuttanut Helsinkiin, en ollut päässyt yliopistoon lukemaan haluamaani aihetta (teoreettinen filosofia, tosi harva pääsi sisään), ja olin vähän tuuliajolla. Olin kuitenkin jo muutaman vuoden ollut kirjeenvaihdossa erään mukavan USAlaisen kaverin kanssa, ja hän päätti tulla käymään Suomeen Euroopan reissullaan.

No, niinhän siinä kävi että ihastuttiin ja kun hän lähti pois niin jäi molemmille sellainen olo että eihän se siihen voinut jäädä. Suunnilleen viikkoa myöhemmin, suunnitelmat oli tehty että lähden koittamaan onneani Seattleen. Meni siihen joku kuukausi että sain kaikki asiat täällä kuntoon, ja sitten lähtikin lento. Missään vaiheessa mulla ei ollut mitenkään haikea olo - ainoa vaihe kun riipaisi lähteminen oli se kun se oli silloiselle parhaalle ystävälle niin vaikeaa, mutta en voinut olla surullinen jatkaessani omaa elämääni siihen suuntaan mikä tuntui oikealta.

En nyt jaksa kertoa kaikkia yksityiskohtia, mutta päädyin lukemaan AAS-tutkinnon Web Designista paikallisessa collegessa, olin siellä töissä webmasterina, ja matkusteltiin ympäri USAa, esim. Kaliforniassa, Nevadassa ja tietenkin ympäri Washingtonin osavaltiota missä Seattlekin sijaitsee. Käytiin pari kertaa Kanadankin puolella Vancouverissa, se kun oli myös lähellä.

Elämä siellä päin maailmaa oli jotenkin epätodellista, vähän unenomaista - tai siltä se ainakin näin jälkikäteen tuntuu. Oikeastaan kaikki oli aika paljonkin samanlaista kuin Suomessa, ihmiset ja paikat, mutta kaikissa oli joku pikkujuttu erilainen. Katukiveykset olivat vähän erinäköiset, samoin valopylväät, talot oli rakennettu vähän eri lailla, ovissa oli useammin nupit kuin kahvat... Erot oli pieniä mutta niitä oli joka puolella. Oikeastaan ainoastaan luonnonpuistoissa oli kotoisa olo, koska Washingtonin osavaltiossa on aika samanlaista kasvustoa kuin Suomessakin, eikä siellä näkynyt mitään ihmisen tekemää.

Jotenkaan en koskaan tuntenut oloani kotoisaksi siellä, mutta en pitkään aikaan myöskään osannut haluta sieltä pois. Vasta kun valmistuin koulusta tiesin että en haluaisi enää jatkaa viisumi-green-card-hakemus-rumbaa, ja sanoin kumppanilleni että kun palaan Suomeen, en tule enää takaisin. Hän saisi tulla mukaani jos haluaa, mutta jatkaisimme ystävinä. Ymmärrettävästi hän jäi Seattleen missä hänellä oli omistusasunto ja työ, ystävät ja elämä.

Se oli mielenkiintoista aikaa ja aika erilaista, ja se on varmasti hionut minua monella tavalla täksi ihmiseksi joka nyt olen. Silti, kolme vuotta oli pitkä aika, ja usein mietin mitä muuta sinä aikana olisin voinut tehdä.

Toisaalta, pidän siitä kuka nyt olen, joten hyvinhän tässä kävi. *hymy*

Mielenkiintoista kuitenkin että minulle ei ulkomailla asumisesta jäänyt mitenkään erityisen hohdokas kuva, enkä erityisemmin halua sinne takaisin. Ehkä syynä tähän on se, että pidin Suomesta täältä lähtiessäni ja pidin Suomesta tänne palattuani, ja pidän yhä. (Tosin etelänmatka silloin tällöin tekisi terää!)

Edit: ihmeeksi ja onneksi en tarvinut kertaakaan lääkärikäyntiä Seattlessa asuessani. Kerran minulla lohkesi hammas ja kävin kysymässä paljonko maksaisi tarkastus - aluksi vastaanottovirkailija ei meinannut korvaansa lotkauttaa kun mulla ei ollut vakuutusta, mutta lopulta sain selville että tarkastus maksaisi noin $200! No, se jäi siihen, viilasin safiiriviilalla hampaasta terävät kulmat pois ja ostin kotiin ison paketin aspiriinia. Sitä hammasta sitten korjailtiinkin ihan kunnolla Suomeen palattuani...

PS: olin jollut aika hiljainen hissukka Suomessakin, joten Seattlessa vietin suurimman osan vapaa-ajastani tietokoneen ja telkan ääressä, eli siinä mielessä sekään ei mikään iso kulttuurishokki ollut. Samat ohjelmathan siellä on, samat leffat, samat tietokonepelit.

--
Elämä ei ole pelkkää lasten leikkiä.

Kon-tiki

Posts: 1,936

#9 • • Kon-tiki The Unsinkable

sapeli, 14.11.2008 10:28:
PS: olin jollut aika hiljainen hissukka Suomessakin, joten Seattlessa vietin suurimman osan vapaa-ajastani tietokoneen ja telkan ääressä, eli siinä mielessä sekään ei mikään iso kulttuurishokki ollut. Samat ohjelmathan siellä on, samat leffat, samat tietokonepelit.



No hei, Nykissä kuten Suomessa tuli myös jumitettua tv:n ääressä. Sinkkuelämän uusinnat tuli tuijotettua melkein joka ilta ja kerran tuli oikein sanottua, että "niin ne toiset vaan siellä downtown Manhattanissa" (jonne meiltä siis oli 10 min. subway-matka) *nauru*
SyndroDome

Posts: 1,103

#10 • • Edited SyndroDome Reissumies / Team apinaorkesteri
Niinku tossa jo mainittiinkin, niin usein jos oot vaan käymässä jossain vieraassa maassa, niin näet vaan ne sen mestan parhaat puolet. Totta. Toki kun siellä asuu niin joutuu näkemään / kokemaan paljon muitakin (ikäviä) asioita..

Mutta palatakseni tuohon travellaamiseen. Ei sekään aina ole pelkkää juhlaa ja palmujen alla levyttelyä (vaikka sitä se usein onkin, en kiellä :D ) silloin kun oot dallannu reppu selässä sen viis tuntia 35 asteen helteessä ettimässä (halpaa) kattoa pään päälle alkaa joillain jo huumori loppumaan. Sama jos / kun sairastut, silloin monilla tulee omaa kotia ja oraksen lämmintä suihkua ikävä. Myöskin just toi hygienia kysymys on toki aika suuri. Kauha suihku ja reikä lattiassa ei aina ole välttämättä se kaikista mukavin / hygieenisin vaihtoehto. Onneks käsidesit on keksitty *hymy*

Voisin luetella paljon muitekin asioita, mutta tossa nyt muutamia mitä tuli mieleen.

Ja pointti oli tosiaan vaan se, että ei se reissaaminen / ulkomailla asuminen tosiaan aina ihan pelkkää juhlaa ole *piis*

--
Life is full of choises.

Displacer

Posts: 1,828

#11 • • Displacer
Olen käynyt pari kertaa vaihdossa opiskelijana ollessa. Molemmat reissut oli kyllä niin lyhkäsiä, kolme kuukautta vaan, että ihan turistina oloa tuo oli. Eka reissu oli Haiphongissa ja Hanoissa (Vietnam siis) ja toinen Tokiossa. Tokion reissun jälkeen kävin sitten vähän kiertelemässä Aasiassa muutenkin parin kuukauden ajan. Suosittelen kovasti vaihtoon lähtöä ja reissaamista jos vaan on mahdollisuus. Yksinään lähtemistäkään ei kannata arastella. Yksinään kun lähtee vaihtoon niin pakostikin tulee tutustuttua ihmisiin sit. Yksinään reissaamisessakin on ne hyvät ja huonot puolensa niin kuin kaikessa muussakin, ei varmaan sovi kaikille kyl.

Työ aikana olen sitten asunut puolisen vuotta Glasgown esikaupunkialueella ja nyt vuoden verran Saksassa, Würzburgissa. Molemmat näistä maista on suht helppoja asuttavia, mutta useat pikku jutut on kyllä erilailla kuin Suomessa. Hyvässä ja pahassa. Esim Glasgowssa v*tutti kun joka paikassa tuntu olevan kylmävesihana ja kuumavesihana erikseen eikä sekoittajaa siinä välissä. Mitä helvettiä, tosi kiva pestä käsiä ja naamaa siinä sit.

Saksassa on kyl vaan hyviä puolia ;)
RainChild

Posts: 909

#12 • • Edited RainChild
Tähän mennessä en ole vielä asunut ulkomailla. Joku kaveri vois tosin älähtää, no et oothan sä jo kolme vuotta asunu ( Turussa ) *justjoo*

Kuitenkin, tossa ens kesänä/syksynä on suunnitelmissa suunnata Maltalle viettämään vaihto-oppilasvuotta. Kauhee hinku ois lähtee jo, mut jos kuitenki tän lukuvuoden jaksais viel puuhastella tääl koto-Suomessa *hih*

*Muoks, matkusteltua on kyl tullu niin perheen, kaverin kuin silloisen poikaystävän kanssa, sekä yksin :)

--
Rainchild is back home

Kon-tiki

Posts: 1,936

#13 • • Kon-tiki The Unsinkable

Displacer, 16.11.2008 20:52:
Esim Glasgowssa v*tutti kun joka paikassa tuntu olevan kylmävesihana ja kuumavesihana erikseen eikä sekoittajaa siinä välissä. Mitä helvettiä, tosi kiva pestä käsiä ja naamaa siinä sit.



Aina niin moni jaksaa brittimaista ottaa esiin ton kylmä/kuumavesijutun. Mulla ei ole ikinä ollut sen kanssa pulmia, vaikka mun kämmenkoolla ei paljon pesuvesiä miksailla. Korostaisin enemmän sitä vasemmanpuolista liikennettä, siinä on Brittein saarilta muualle ja takas mennessä välillä henki hiuskarvan varassa, kun autot ajelee tai itse katselee väärälle puolelle katua.
PygmiPiru

Posts: 18

#14 • • PygmiPiru
Heh, kiva aihe!
Täällä sitä asutaan Texasin auringon alla. Muutettiin tänne keväällä 2008, ja toivottavasti mies saa jatkettua työsopimustaan vielä ensi keväästä eteenpäin. Jos ei, niin on meillä olemassa mahdollinen plan B muuttaa Floridaan. *hymy* Mutta sen näkee sit keväällä.
Viihdytty ollaan tosi hyvin, koto-Suomi vaikuttaa melkoiselta urpålandialta, vaikka löytyy täältäkin ties minkälaista eläjää. Miehelle kesälomilta paluut takas tänne on olleet tosi vaikeita, minä oon aina kiljuen juossu lentokoneeseen, äkkiä pois Suomesta, takas kotiin! *nauru*

--
Mur!

Skenemursu

Posts: 1,568

#15 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
hmm joo... alle puolen vuoden reissuja en laske asumiseksi niin silloin tulee vain

Englanti jotain 1-2 vuoden valissa 90 luvun loppupuolella ja Thaikamaassa on nyt menossa vissiin viides vuosi tosin sekin kahdessa erassa. Viimeisen 3 vuoden aikana Suomessa on tullut kaytya yksi 6 pv reissu, mutta ensi kesana yritetaan ajaa mopoilla taalta sinne ja viettaa 2 vkoa.
Skenemursu

Posts: 1,568

#16 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

Replying to Olen asunut/asun ulkomailla.:

PygmiPiru, 21.8.2009 04:15:
Heh, kiva aihe!
Täällä sitä asutaan Texasin auringon alla. Muutettiin tänne keväällä 2008, ja toivottavasti mies saa jatkettua työsopimustaan vielä ensi keväästä eteenpäin. Jos ei, niin on meillä olemassa mahdollinen plan B muuttaa Floridaan. *hymy* Mutta sen näkee sit keväällä.
Viihdytty ollaan tosi hyvin, koto-Suomi vaikuttaa melkoiselta urpålandialta, vaikka löytyy täältäkin ties minkälaista eläjää. Miehelle kesälomilta paluut takas tänne on olleet tosi vaikeita, minä oon aina kiljuen juossu lentokoneeseen, äkkiä pois Suomesta, takas kotiin! *nauru*


missa pain texasia? puhuuko siella kukaan Englantia (tai siis Amerikkaa?) meilla oli kaymassa 12 vaihto-opiskelijaa Texasista jostakin yliopistosta ja olin jo pyytanyt jenkki kaveriani apuun tulkkaamaan etta voi kaantaa texasia-amerikaksi. Nama kaikki 12 vaihtaria olikin Espanjaa aidinkielenaan puhuvia, mutta toisena kielena latino-amerikka sujui ihan mallikkaasti ja ei ollut juurikaan vaikeuksia.

hauskana yhteen sattumana kavi sitten niin etta tama tulkkina oleva jenkki kaveri Daniel paljasti samalla koko nimensa Daniel Huerta Cortez tai jotain sellasta ja myos hanelta rullasi Mexicon-Espanja hyvin joten olinkin valinnut paremman tulkin kun alun perin tiesinkaan =)
PygmiPiru

Posts: 18

#17 • • PygmiPiru

Replying to Olen asunut/asun ulkomailla.:

Skenemursu, 21.8.2009 05:52:

missa pain texasia? puhuuko siella kukaan Englantia (tai siis Amerikkaa?) meilla oli kaymassa 12 vaihto-opiskelijaa Texasista jostakin yliopistosta ja olin jo pyytanyt jenkki kaveriani apuun tulkkaamaan etta voi kaantaa texasia-amerikaksi. Nama kaikki 12 vaihtaria olikin Espanjaa aidinkielenaan puhuvia, mutta toisena kielena latino-amerikka sujui ihan mallikkaasti ja ei ollut juurikaan vaikeuksia.

hauskana yhteen sattumana kavi sitten niin etta tama tulkkina oleva jenkki kaveri Daniel paljasti samalla koko nimensa Daniel Huerta Cortez tai jotain sellasta ja myos hanelta rullasi Mexicon-Espanja hyvin joten olinkin valinnut paremman tulkin kun alun perin tiesinkaan =)


Houstonissa asustellaan. *hymy*

Kyl kaikki töissä vääntää englantia, toiset paremmin, toiset huonommin. Enempi mä tajuan noiden latinoiden turinoista ku syvää texasia pulpattavista äijistä (aasialaiset sit ihan oma lukunsa, en tajua varmaan mitään). *nauru* Mut kyl kaikkien jutuista jonkun tolkun saa. Ymmärtävät toki myös, etten teknistä englantia tajua varmaan pätkääkään, joten opettavat mulle nosturisanastoa. Hyvänä apuna kaikki yhdeksän muuta suomalaista työkaveria.
Tietty olen suomea opettanut joillekin halukkaille (eli kaikkia tuikitarpeellisia sanoja ja lauseita)... *tirsk*

--
Mur!

Skenemursu

Posts: 1,568

#18 • • Skenemursu Vastarannan Kuha
listaan nyt tahan nykyisen kotimaani hyvia ja huonoja puolia. (taikamaa)

Plussat
+ ilmasto (keli on hieno joka paiva, jopa silloinkin kun sataa on se silti 10x parempi kun keskiverto keli sohjolassa, ja harvoins sateet kestaa kauempaa kuin 20min)
+ asuminen on edullista
+ ruoka on loistavaa!
+ naiset on kauniita ja helppoja
+ ihmiset on ystavallisia ja hymyilevat, toisiin tutustuminen on helppoa
+ olen ollut aina innokas politiikan seuraaja ja Thai politiikassa ei kylla ole tylsaa paivaa =)

miinukset
- vitun vaihtelavasti toimiva netti
- sensuuri ja tabut joista ei voi puhua
- eraanlainen rationaalisuuden puute
- minua vituttaa kaikki uskonnot nyt myos thai-budhalaisuus ja sen mukana tuleva perverssi maailmankatsomus ja suhde rahaan. (esim. en kayta kyparaa, silla jos kuolen niin se on kohtalon maaraama en voi siihen vaikuttaa, synnyn kohta kuitenkin uudestaan. Mita enemman rahaa lahjotan munkeille sita parempi karma (pohjois-thaimaassa olen nahnyt mm munkkeja Iphone 3G puhelimien kanssa ja raybanit paassa, tosin kamputseassa munkeilla on Hummeri alla =)
- suhde vuoristoheimolaisiin seka burmalaisiin... heita pidetaan ehka hieman koiria parempina mutta ei paljoakaan.
- korruptio ja poliisit (tosin kytat vituttaa ehka enemman suomessa=)

siina 6 molempia. Kuitenkin aina kun naita punnitsee tosissaan niin plussat voittaa miinukset niin ylivoimaisesti etta ei ole pahemmin miettinyt mihin seuraavaksi, nyt seuraavat 6 vuotta on aika lailla sitouduttu tanne Chiang Maihin, mutta ehka Burmaan seuraavaksi.. eli siis toistaiseksi ei ole parempaakaan paikkaa loytynyt, kun sellanen loytyy en eparoi muuttaa.
Marcus Maison

Posts: 505

#19 • • Marcus Maison Armada Music
About 5 vuotta tullut keikkailtua ympari Aasiaa. Ensimmaiset vuodet tosin tuli vietettya paaasiassa Kiinassa, joka on edelleen ns. tukikohta.

Skenemursun kanssa on helppo olla samaa mielta plussista ja miinuksista ja ne kay toteen oikeastaan/melkeinpa jokaisessa maassa taalla Aasiassa.

Se etta ihmiset ovat ystavallisia ja helposti lahestyttavia ei tarkoita aina hyvaa, silla se tarkoittaa myos sita, etta loytyy paljon ihmisia, jotka kayttavat toisia hyvakseen. Nimittain huijareita lyotyy isot kasat ja niihin tulee tormattya eniten lentokentilla, rautatieasemilla seka 3-5 tahden hotellien laheisyydessa.
Skenemursu

Posts: 1,568

#20 • • Skenemursu Vastarannan Kuha

Replying to Olen asunut/asun ulkomailla.:

maku, 23.8.2009 05:59:
About 5 vuotta tullut keikkailtua ympari Aasiaa. Ensimmaiset vuodet tosin tuli vietettya paaasiassa Kiinassa, joka on edelleen ns. tukikohta.

Skenemursun kanssa on helppo olla samaa mielta plussista ja miinuksista ja ne kay toteen oikeastaan/melkeinpa jokaisessa maassa taalla Aasiassa.

Se etta ihmiset ovat ystavallisia ja helposti lahestyttavia ei tarkoita aina hyvaa, silla se tarkoittaa myos sita, etta loytyy paljon ihmisia, jotka kayttavat toisia hyvakseen. Nimittain huijareita lyotyy isot kasat ja niihin tulee tormattya eniten lentokentilla, rautatieasemilla seka 3-5 tahden hotellien laheisyydessa.

tassa maassa yleensa ne pahimmat huijarit on BiB (boys in brown = Thai Royal Police)

mutta joo erinaisista vedatyksista olen kuullut mm. Suwannaboomin lentokentalla jne... itsea ei varmaan ole koskaan tullut vedatettya, mutta osittain voi johtua etta en ole koskaan ollut taalla ns. turistina ja en ehka ole sen vuoksi ollut juuri niissa turistihuijaus otollisissa paikoissa. Nytten huijaaminen olisi jopa astetta hankalempaa, kun puhun kielta ja tiedan hinnat.

ehka kertaalleen on tullut huijatuksi Tesco Lotus Englantilais-Thaimaalaisen super marketin puolesta josta ostin musiikki dvd uskossa etta se olisi aito joka kuitenkin kotona osoittautui piraatiksi =)