punaviinit

153 posts, 8 pages, 111,763 views

J Raninen

Posts: 950

#21 • • J Raninen
Ihastuin ihan täysillä noihin Riojalaisiin, kun töitten puolesta "jouduin" alueella oleskelemaan. Sen jälkeen onkin tullut kulutettua lähinnä espanjalaisia ja etenkin Tempranillosta väännettyjä. Tiedä sitten, onko se joku typerä mielikuva tms, mutta henk koht tykkään niitten tietynlaisesta mausteisuudesta, verrattuna esim italialaisiin, jotka ovat hitusen liian pehmoisia ja hentoisia.

Baron De Ley:t ja aiemminkin mainittu Marques de Caceres toimii aina.
kamu-

Posts: 243

#22 • • kamu- Skojare

sapeli, 29.9.2008 09:11:
---
plink, 27.9.2008 20:45:
osaakohan kukaan muuten sanoa tosta tanniinikrabesta mitään tarkempia juttuja?
---


Tanniinin aiheuttamat päänsäryt mainittiin myös Tieteen Kuvalehdessä, mutta yllättäen Wikipediassa ei ainakaan suomeksi tai englanniksi löytynyt mitään tuohon viittaavaa. *ding*



Viinipäänsärylle ei ole ainakaa vielä toistaiseksi löydetty mitään yksittäistä syytä. Useinmiten oletetaan että juuri tanniinit ovat se yleisin päänsäryn aiheuttaja mut tämä ei kuitenkaa välttämättä pidä täysin paikkaansa. Suosittelenkin kaikkia tutustumaan työpaikkani, siis Alkon :D, Lisä- ja vierasaineet lehtiseen. Sieltä löytyy paljon hyödyllistä infoa. Esim viinipäänsärystä siellä kirjoitetaan näin:

"Monet päänsärkyyn taipuvat henkiöt, erityisesti allergikot voivat saada voimakkaan, usein migreeniä muistuttavan päänsäryn jo yhdestä punaviinilasillisesta. Särky on yksi oire niin sanotusta punaviinipäänsärkyoireyhtymästä. Siihen kuuluu myös voimakas krapula, jonka ankaruus ei ole missään suhteessa nautittuun viinimäärän. Kovin paljon oireyhtymästä ei tiedetä, ei sen yleisyyttä, aiheuttajaa eikä mekanismia.
Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että viinipäänsärky on usein psyykkistä ja johtuu kerran koetusta voimakkaasta viinikrapulasta. Seuraavilla kerroilla päänsärky laukeaa, kun oireilija juo vaikka vain lasillisen samaa viiniä. Usein oireitten puhkeamiseen riittää se, että viini tulee tietyltä viinialueelta tai tietystä maasta. Muuten ei ole selitettävissä et, että jotkut saavat päänsäryn rankalaisista, toiset espanjalaisista, kolmannet italialaisista punaviineistä."

--
Minä itse! *nauru*

plink

Posts: 1,405

#23 • • plink team paska

pirpeli, 27.9.2008 17:39:
- Yali Reserve Shiraz 2006
- Gracia de Chile Malbec 2007
- Aliwen Reserva 2007
- Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon 2007



se alkais olee taas kännin paikka pikkuhiljaa ja voisinpa alkosta koittaa poistaa jonkun näistä:)

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

plink

Posts: 1,405

#24 • • plink team paska

kamu-, 29.9.2008 11:27:
Monet tutkijat ovat sitä mieltä, että viinipäänsärky on usein psyykkistä ja johtuu kerran koetusta voimakkaasta viinikrapulasta. Seuraavilla kerroilla päänsärky laukeaa, kun oireilija juo vaikka vain lasillisen samaa viiniä. Usein oireitten puhkeamiseen riittää se, että viini tulee tietyltä viinialueelta tai tietystä maasta. Muuten ei ole selitettävissä et, että jotkut saavat päänsäryn rankalaisista, toiset espanjalaisista, kolmannet italialaisista punaviineistä."



toi kuvaus sopii mun kokemuksiin erittäin hyvin. psyykkistä koko paska, joten ei muuta kuin enemmän punkkua naamariin! <3

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

pirpeli

Posts: 5,533

#25 • • pirpeli

plink, 4.10.2008 13:55:
---
pirpeli, 27.9.2008 17:39:
- Yali Reserve Shiraz 2006
- Gracia de Chile Malbec 2007
- Aliwen Reserva 2007
- Casillero del Diablo Cabernet Sauvignon 2007

---


se alkais olee taas kännin paikka pikkuhiljaa ja voisinpa alkosta koittaa poistaa jonkun näistä:)



Mikä tahansa noista on hyvä :) Itse ottaisin uudestaan ehkä tuota Aliwenia. Tai Yalin...

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

DJ Tomppa

Posts: 768

#27 • • DJ Tomppa
Näemmä omat suosikkiviinit on listattuna monen muunkin suosikiksi. Pitääpä kasailla omaa suosikkilistausta tarkemmin pienen mietinnän jälkeen...
RiD

Posts: 2,817

#28 • • Edited RiD Nukemi
Nyt litkin: 2005 Jacob's Creek shiraz

Kehkeytynyt lemppariviiniks siitä lähtien kun tosta lähikaupasta bongasin.

Yleensä kestosuosikkina punkkumaina tukenut chileä,espanjaa ja australialaisia. Vanha suosikki halpisviineistä oli espanjalainen Berberana Dragon.

--
*super* *possu*

Freja

Posts: 8,774

#29 • • Freja Sihteeri
Uah! Pärnun marketista löytyi Oxford Landing Cabernet Shiraz *sydän*
Ihan helmee. Si mä ostin vaa yhen pullon. :D

--
Let´s see colours that have never been seen
Let´s go to places no one else has been

zaler

Posts: 1,545

#30 • • zaler e h k i s
punaviini on viisasten juoma! jag tycker..

pirpeli, 27.9.2008 17:39:
- Yali Reserve Shiraz 2006


toi tais olla city-lehden jossain jutussa joskus parhaaks rankattu viini jos en ihan väärin muista. ei kyllä ollut mun makuun, pari pulloa on tullut juotua

yks mun lempipunkuista comes from usa:
http://alko.fi/tuotteet/fi/433247

--
let´s eat to the beat!

Nacu

Posts: 1,293

#31 • • Nacu Nacu on the outside, tasty on the inside

plink, 27.9.2008 20:45:
osaakohan kukaan muuten sanoa tosta tanniinikrabesta mitään tarkempia juttuja?



tuolta löytynyttä: http://www.arvid-nordquist.se/Default.aspx?ID=1039#8348

"Viini sisältää hyvin monia eri aineita. Jotkut niistä voivat aiheuttaa reaktioita herkille ihmisille. Viinissä on esimerkiksi histamiineja, jotka tunnetusti aiheuttavat migreeniä. Myös muut aineet voivat aiheuttaa reaktioita, muun muassa rikki, parkkihapot, hedelmähapot ja fenoliset yhdisteet. Määrät vaihtelevat viineissä, mutta on yleisesti ottaen mahdotonta sanoa, että jokin viini olisi toista parempi. Jotkut henkilöt sietävät valkoviinejä paremmin, toiset punaviinejä.
Paras tapa saada asia selville on kokeileminen. Oikotie voi olla muiden vastaavasta ongelmasta kärsivien kanssa puhuminen. Se voi helpottaa etsimistä, mutta ei ole mikään tae."


Ja sen tiedän myös, että EU:n direktiivit määrittelee tuota histaamiinin sallittua pitoisuutta viineissä. Etelä-Amerikkalaisilla ja muilla tuottaja-alueilla ei tiettävästi ole samanlaista järjestelmää, joten niiden alueiden viinit voivat herkemmin aiheuttaa päänsärkyä :)

Itse diggaan suuresti Chileläisistä ja Argentiinalaisista punkuista. mm. tämä erittäin hyvä tuote: http://www.alko.fi/tuotteet/fi/430377 Suosittelen varsinkin lihaisien, kuten lammas ja härkä, ruokien kanssa. Kokemuksesta voin sanoa, että sopii yllättävän hyvin myös savustetun lohen seuraksi.

--
yes i am alone
but then again i always was
as far back as i can tell i think maybe its because
because you were never really real to begin with
i just made you up to hurt myself

Mikcore

Posts: 914

#32 • • Mikcore Eternity has passed
Kyllähän noita punaviinejä on tullut juotua.
Tässä muutama mitkä on hyviksi havaittu:

http://alko.fi/tuotteet/fi/459747 tää oli bueno.
http://alko.fi/tuotteet/fi/462927 tämä on kestosuosikki.
http://alko.fi/tuotteet/fi/449247 tota voi sit tarjota yhdelle kivalle mimmille ;)
http://alko.fi/tuotteet/fi/005422 ton vois korkata pian.

http://alko.fi/tuotteet/fi/401497 tota vois ostaa ja juoda sivistyneesti hyvässä seurassa :)

Pääasiassa juon/ maistan Espanjalaisia, Italialaisia
sekä Ranskalaisia viinejä.
pirpeli

Posts: 5,533

#33 • • Edited pirpeli

Mikcore, 6.10.2008 19:04:
Kyllähän noita punaviinejä on tullut juotua.



Ainakin aika kallis maku sulla :) Mutta varmasti ovat hyviäkin.
Ai niin....ei kyllä näillä mun palkoilla paljon osteltas, saati sitte vaan maisteltas...

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Mikcore

Posts: 914

#34 • • Mikcore Eternity has passed

pirpeli, 6.10.2008 19:06:
---
Ai niin....ei kyllä näillä mun palkoilla paljon osteltas, saati sitte vaan maisteltas...



Säästä massii: Jätä pari halvempaa
punaviiniä ostamatta, niin sitten saat hoidettua
semmosen kalliimman :)
pirpeli

Posts: 5,533

#35 • • pirpeli

Mikcore, 6.10.2008 19:17:
Säästä massii: Jätä pari halvempaa
punaviiniä ostamatta, niin sitten saat hoidettua
semmosen kalliimman :)



Totta turiset :) Ainakin vois johonkin spessutilanteeseen koittaa vähän säästää, niin sais sitten jotain todella hyvää. Jos vaikka tähtäis ipen ja mun 3-vuotispäivään, joka on tasan vuoden päästä :D (kerkeis sitte _ainakin_ säästää... :DD)

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

Kimbou

Posts: 608

#36 • • Kimbou
Tässä muutama makuhermoja hivelevää laatuviintä!! nautittavaksi missä ja milloin vain vaikka suoraan pullon suusta heti herättyään. nauttikaa

http://alko.fi/tuotteet/fi/002773 Punaruskea, makea, vadelma-arominen ja taatusti päihdyttävä!

http://alko.fi/tuotteet/fi/002517 Tummanpunainen, makea, hennosti pihlajanmarjainen. kestosuosikki!

--
pitäkää kiinni pienistä pippeleistä ja roikkuvista tisseistä se on menoa nyt.

anis

Posts: 2,451

#37 • • anis
Ostin juuri Alkosta Dom Dinistä, myyjä kehui sen niin maasta taivaisiin kun pyysin suosittelemaan jotain. Pääsispä jo maistelemaan mutta ei oo seuralainen vielä tullut!

--
Pidätte minusta vain koska minäkin pidän itsestäni.

asdf

Posts: 3,155

#38 • • asdf
Tätä tullut lipiteltyä useaan otteeseen:

http://www.alko.fi/tuotteet/fi/466997

Punaviinit on mulle vielä suht tuntemattomia, joten jos jollain ekspertillä on suositeltavana jotain vastaavia viinejä ni oon kuulolla!
meizi m

Posts: 398

#39 • • Edited meizi m Jytkemeister supreme
Jahs ollaan meitsin vahvalla alueella. Entisenä alkon työntekijänä olen kolunnut ne hyllyt läpi ja juonut kohtuuhintaiset (alle 50e) viinit melko kattavasti. Kyllä olen alkoholisti ja juon nykyään vain kaljaa ja viinaa ja ksanoria perään. Shampanjaa jos oon rahoissani ja valmiiksi kännissä.

Helposti tulee intoiltua uuden maailman viineistä. Ne kun ovat yleensä valmiita juotavaksi heti kun alkon ovesta astuu ulos. Valmistuksessa laitetaan mutkat suoriksi jotta saadaan kaupallinen potentiaali kohdilleen. Tämä ei toki tarkoita että uuden maailman viinit olisivat huonoja. Ehkä persoonattomia ja yllätyksettömiä ennemminkin. Monen mielestä oikein hyvä ominaisuus. Hintaa ja laatua verratessa kannattaa pitää mielessä, että valuuttakurssit vaikuttavat hintaan joskus reilustikin suuntaan tai toiseen (hitaasti tosin koska hinnat eivät kovin taajaan vaihdu).

Muutama kokeilemisen arvoinen vinkku:

Australia:
-Brown brothers shiraz
-Hewitson's miss harry
-Nugan estate durif (harvinainen rypäle, jakaa mielipiteet, vuosikerroissa reiluja eroja)
-Rosemount GSM (erittäin jees)
-Penfolds kalimna bin 28 shiraz (oujes)
-Peter Lehmann stonewell shiraz (snadisti macho)

Chile:
-Tarapaca la cuesta (semi-ok)
loput tsiileläiset on enemmän tai vähemmän tinttaukseen sopivia luonteettomia lälläriviinejä

Argentiina (hox hox halpoja):
-Argento reserva malbec
-Alamos malbec
-Luigi Bosca cabernet sauvignon reserva

Etelä-Afrikka:
-Allesverloren cabernet sauvignon
-Roodeberg
-Nederburg edelrood

Random pikkumaissa oli joitain hyviä mutta en jaksa nyt muistella.


Eurooppalaisissa viineissä onkin sitten vekkulimpi meininki. Esim. Espanja kärsii kovasti aliarvostuksesta tätä nykyä vaikka siellä tunkkaisten ja kuolleiden viinien joukossa on muutama oikeasti hyvä viini. Bonuksena Espanjalaiset viinit on valmiiksi kypsytetty, joten niitä varten ei tarvitse louhia kellaria. Ikääntyessä viineihin tulee aromeja joita ei pakkasnesteillä sun muilla lisäaineilla niin helposti saakkaan aikaiseksi. Ranskalaiset viinit sen sijaan eivät aina ole valmiita juotavaksi tai eivät ole parhaimmillaan. Helposti voi saada sellaisen käsityksen että ovat karmeita kitkeriä myrkkyjä. No kukapa jaksaa itse hautoa viinejä vuositolkulla. En minä ainakaan. Italia vanha pöytäviinimaa tuottaa nykyään moninaisia oikein hienoja ja hyviä viinejä - usein kuitenkin ko. maan viinit ovat enemmän ruokaviinejä ja vähemmän fiilistelyyn sopivia.

Muutama vinkki satunnaisesti poimittuna siis.

Espanja:
-Baron de Ley reserva
-Raimat abadia reserva
-Mas la Plana (macho)
-Lan gran reserva (so so, tikkuinen)

Portugali (loistavia budjettiviinejä):
-Dom Dinis
-Paxis
-Fonte do Beco
-Dona Ermelinda (semi-ok mutta menköön)

Ranska:
-Châteauneuf-du-Pape Le Moulin Teyroud (siinä rajoilla)
-Châteauneuf-du-Pape Domaine du Vieux Lazaret (snadisti parempi kuin edellinen)
-Pommard Premier Cru La Platière ("feminiininen" sanoi eräs viinintuntija-asiakas kerran)

jahs jahs karkaa hinnat joten tästä poikki

Italia:
-Lacryma Christi del Vesuvio Rosso (juustoisesta nimestä huolimatta ihan ookoo)
-Langhe Nebbiolo (koska nebbiolo on vekkuli rypäle)
-Zenato Ripassa Valpolicella Superiore (oikein hyvä)

Barolot ja amaronet jätettäköön ulkopuolelle. Joku hyvä nero d'avola oli joskus mutta enpä saa päähäni. Vekkuli rypäle sekin. Amaronet siis valmistetaan kuivuneista rypäleistä (siis ei mistään rusinoista vaan silleen vähän kuivuneista) joten ne on aika stydiä myrkkyä. Ripassot taas ovat valpolicella viiniä jossa on liotettu niitä puristettuja kuivattuja rypäleitä joista tulee vähän niitä amaronen aromeja mutta viini on kuitenkin hedelmäinen toisin kuin amaronet.

Bonuksena muutama valkkari:
-Yalumba riesling (australia)
-Jackson estate sauvignon blanc (uusi seelanti)
-Kim Crawford dry riesling (uusi seelanti)
-Cloudy bay (uusi seelanti)
-Paul Zinck riesling prestige (ranska)
-Sancerre la Chatellenie (ranska)

Ok en diggaa chardonnaysta. Buhuu. Ostakaa Chablista jos tykkäätte. Tai hanapakkauksia. Tai vaikka el tiempoa.

Edit: Sisältää hyvin vähän mielipiteitä. Pääosin faktaa joten turha rueta väittelemään.

--
...

Anselmi Kuusisto

Posts: 704

#40 • • Edited Anselmi Kuusisto Fiilis//White Room//Deeptroit//Escape
Mä nostan käden pystyyn ja ilmottaudun mm. Mas La Plana:n suurena ystävänä mukaan tähän topicciin. Hyllyssä n.30 pulloa erilaisia Gran Reservoja odottaa avaajaansa. Omien kokemuksieni perusteella parhaat viinit ovat(toistaiseksi) tulleet espanjasta. ;)

--
Not Everyone Understands House Music. Its A Spiritual Thing, A Body Thing, A Soul Thing..