Annakins, 26.9.2008 15:03:
En mäkään ole sitä mieltä, että kielto on vastaus ongelmaan, mutta jos yksikin henki pelastetaan sillä, että tulevaisuuden Auvisella/Saarella ei ole mahdollista saada luvallista käsiasetta, niin se on sen arvoinen. Lehtitietojen perusteella molemmilla oli luvallinen ase. [Laittomat aseet on ilmiö ihan erikseen.]
Mä ymmärrän, että Suomessa on paljon nimenomaan metsästykseen tarkoitettuja aseita*, koska meillä on perinteisesti metsästetty paljon. Ymmärrän jopa sen, että alle täysi-ikäinen voi saada luvan, koska perinteisesti harrastus on siirtynyt vanhemmilta lapsille. Mä en ymmärrä miksi käsiaseita, joita käsitykseni mukaan ei käytetä metsästykseen, pitäisi saada säilyttää kotona. Miksei ampumaharrastukseen tarkoitettuja aseita voi säilyttää ampumaradoilla?
Mua muuten hieman myös ihmetyttää se, että toisaalta tässä topikissa haukutaan käsiaseiden kieltoa kannattavia kukkahattutädeiksi, mutta toisaalta ollaan valmiita osittain luopumaan yksityisyydensuojasta, jotta poliisi saisi enemmän tietoa aseenkantolupaa hakevista.
*Sen jonkun postaaman Erä-lehden artikkelin mukaan 1,6 miljoonasta aseesta vajaa 300 000 on käsiaseita, loput metsästykseen tarkoitettuja.
Don't confuse liberty with weaponry.
Mun mielestä on epäolennaista vaa'ottaa yksityisyyttä ja aseenkantolupaa keskenään. (Näit et varmaan edes ajatellut tosin) Se johtaa kätevästi johonkin jota kutsun laastaripolitiikaksi.
Eli siis tehdään pykäliä jotka epäsuorasti vaikuttavat aiheeseen, mutta eivät suoraan itse ongelmaan. Sitten kun toinen ei olekkaan tarpeeksi asian eteen, kielletään toinenkin. Lopulta meillä on törkeä määrä lakipykäliä joista on enemmän haittaa kuin hyötyä ja jos kierteelle ei tehdä mitään, ei jää vaihtoehdoiksi kuin jatkaa itsepäisesti valittua laastaripolitiikkaa.
Sitten meillä onkin tehoton järjestelmä joka tuomitsee kansalaisiaan vankilaan, koska he eivät halua totella sääntöjä joita ei ole heitä varten tehty.
Hyvä esimerkki tästä on mielestäni nykyaikainen huumepolitiikka jonka idealistisen tavoitteen saavuttamiseksi ollaan valmiita uhraamaan enemmän kuin sillä voidaan saavuttaa.