juu-zo, 6.6.2009 03:25:
viitsitkö sinä sitten perustella tuon sinunkin väitteesi niin saataisiin kaikki oikeata tietoa?
Jeps, tässä tulee:
juu-zo, 5.6.2009 19:21:
loppupeleissä en tiedä kuinka hyvin edes huomaisit eroavaisuuden lineaarisuudessa oli se sitten 0,2% tai 0,02%. tuskin juuri mitenkään.
vs
Apo, 5.6.2009 21:15:
0,2% on jo aika pirusti heittoa, omissa suht. pitkissä miksaussa sen huomaa aika helposti.
Pitchauksen tarkkuuden vaikutus on helppo laskea. Aluksi perusteet:
Tahti = 4 iskua
Perusteknokomppi, basari ja hihatti neljännesiskuila:
B
HHHH
hihatit iskevät ajoituksella 0 / 0,25 / 0,5 / 0,75
Jos tarkkuus on säädettävissä 0,2% askelissa, niin 120bpm:n biisiin tulee minuutissa pahimmillaan 120bpm*0.01 heitto, eli 1,2 biittiä. Neljän tahdin (16 iskua) aikana virhettä tulee (16*0.01) 0.16 iskua, mikä vastaa melkein sitä että ilman korjausta uuden biisin basari on siirtynyt iskemään toisen biisin toisen hihatin kohdalla. Tavallinenkin tanssijakin kuulee tuollaisen ajoitusvirheen tanssilattialla ns. "laukkana":
Eli jotenkin näin kaksi biisiä:
B
HHHH
_B
_HHHH
Mitä tarkemmaksi pitchin voi säätää, sen vähemmän hyvien biittimiksaajien tarvitsee korjata miksauksen aikana. Ts. mitä osaampi jannu, sen suurempi hyöty tulee tarkkuudesta.
juu-zo, 5.6.2009 19:21:
No väännetään sillai, että tuollaisessa kontrollerissahan tuo pitch toimii digitaalisena softassa eli äänihän muokataan tuossa softassa jolloin lineaarisuus on virheetön. varmasti siis parempi kuin missää pioneerissa jossa säätö on potentiometrillä luultavasti. potentiometrin lineaarisuudesta siis johtuu tuo pioneerin 0,02% tai vastaava.
vs
Apo:
Sori nyt mutta tuo selitys kaikessa "teknisyydessään" on aika puuta heinää.
Perustelut:
1. Pioneerin cd-soittimet ovat toteutukseltaan digitaalisia ja pyörivät softalla joten niidenkin pitäisi olla tuon ylläolevan perusteella "virheettömiä". Näin ei kuitenkaan ole.
2. Digitaalisuus = tieto esitetään täsmällisinä arvoina, joita on rajallinen määrä (
lähde) Digitaalisten laitteiden säätötarkkuutta rajoittaa niiden antureiden tarkkuus, kuluttajalaitteisiin ei nykyisin saa vielä äärettömän tarkkoja digitaalisia antureita vaan kaikissa arvoissa on jonkinlaiset askeleet. Paremmissa ja uudemmissa laitteissa anturit ovat tarkempia. Vanhoissa digipohjaisissa dj-laitteissa säätötarkkuuden suhteen on ollut ongelmia ja analogiin laitteisiin verrattuna vasta viime vuosina on päästy riittävälle tasolle.
3. Otuksen tyylisen kontrollerin suhteen anturin tarkkuuden lisäksi hommaan vaikuttaa myös se miten kontrolleri ohjaa softaa. Erilaisia vaihtoehtoisia ohjaustapoja:
a. nopeuden määrittäminen lukuarvona (127, 99, 56)
b. nopeuden muuttaminen relatiivisilla arvoilla (+1, -1)
c. kontrollerin käyttäminen ajoitussignaalin lähettämiseen
Jos ohjaamiseen käytetään midi-protokollaa, niin lukuarvot ovat rajoitettu välille 0-127 ja ne pitää skaalata ohjattavassa softassa jollekkin hyödylliselle alueelle jolloin sille alueelle saa lisätarkkuutta.
meinaatko että mitenkään ei saa tarkasti pitchattua? vai kuinka tarkkaa pitchausta sinä vaadit laitteistoltasi?
Tietysti saa tarkasti pitchattua hyvillä laitteilla, mutta valitettavasti monissa laitteissa ja softissa on tehty eri syistä typeriä ratkaisuja minkä takia nykyisinkin on tarvetta selvittää että miten hyvin toteutukset on tehty.
Se "laitteisto" mihin olen siirtymässä (Ableton) tarjoaa järjestelmän missä miksaukset eivät käytännössä laukkaa ja biitit pysyvät kohdillaan niin kauan kuin softa pysyy pystyssä. CD-soittimilla 0,05% olisi varmaan riittävä tarkkuus omalla kohdalla, kun suosin yli minuutin pituisia miksauksia. Suuremmasta tarkkuudesta ei olisi kuitenkaan haittaa, ainakaan omalla kohdalla se tarkkuus ei tarkoittaisi että käyttäisin yhtään enempää aikaa biittimiksauksen nysväämiseen.