Kolahtaako kirjat?

1,348 posts, 68 pages, 555,054 views

toma

Posts: 2,009

#121 • • toma Tototoototo

elisak:
Onse kyllä joo...ja Kurt Vonnegutilla on sellaista ironiaa kirjoissaan, että olen lukenut kai kaikki kirjat?

Tykkään lukemisesta ihan älyttömästi ja luin jossain vaiheessa viitisen kirjaa viikossa. Nyt en ole lukenut paljon mitään, ku on huonosti aikaa...



Hmm enpä olekaan Kurt Vonnegutia lukenut, olen vähän lokeroinut sen ”mukataide-höpöhöpö- hienostelu”-sarjaan... Täytynee kokeilla :)

[muokattu 10.7.2003 20:25]

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

nomic

Posts: 4,120

#122 • • nomic Finrg / Hybridize / Paine / Nu-Energy / Kreatix
mul ei kyl oo aikaa lukee yhtää mitään...
ja muutenki päähän ei vain mene mikää
ainut mikä menee pään sisälle on musan vääntäminen
eikä sitäkään välttämättä tarvii vääntää sitä tulee...
joskus yritin kyl lukee jotaki kirjaa en muista mikä kirja oli kyseessä mutta siitäkään ei tullut mitään
kolme ekaa sivua kun olin lukenu aattelin että ”ei tää oo kiinnostavaa...”
no oke kolme ekaa sivuu ei sano mitää enintään kiitokset mahtii niihin jne...
mutta siis en vain ole kiinnostunut...vaikka olisihan se hienoa jos tajuisi kaikenmaailman juttuja ja jos lukis paljon...ääh...liian kauan kestää toi lukeminen yleensäkin
se on liian hidasta puuhaa mulle...mä myönnän lukeneen viivi & wagneria, akkareita ja kaikki bertin päiväkirjat...siinä on ne mitä on tulluu luettuu
dissatkaa vapaasti kun olen näin” epäsivistynyt” että en osaa edes kirjoittaa oikein enkä käytä pisteitä taikka pilkkuja mut mä oon se mik oon ja...mua ei kiinnosta...mutta en väitä että kaikki maailman kirjat on huonoja...ei todellakaan ole...siitä olen varma miksi muuten kaikki lukis niitä jos ne olisi huonoja...ja sekin on lukijan päässä lukija päättää onko kirja huono...
ja mitä mä olisin haukkumaan kirjoja kun en niitä ole lukenut...sitten olisi eri asia jos olisin lukenut jo monta kirjaa ja alkaisin haukkua koska silloin olisi perusteitakin...no täs mun message eli...jos pidätte lukemisesta jatkakaa koska se on hieno tapa laajentaa käsitystään monista asioista ja voi nähdä erilaisia näkökulmia eritilanteissa...mutta jos ette pidä lukemisesta niin...miettikää ite että miksi ette lue (?)
itse teen musaa ja ei ole aikaa paitsi ennen nukkumaan menoa ja silloinkaan en jaksaisi pottaa laittaa töihin että ”mitähän tossa tarkoitetaan?” eli akkari linjalla...
mutta jos tiedätte jonkun kirjan jota on helppo ymmärtää ja joku semmoine mukava niin otan kyllä ehdotuksia vastaan...
itse olen kyllä pienestä pitäen pelannu kaiken maailman roolipelejä:
FF1-9 (FF8 oli pettymys)
suikoden 1-2
legend of mana
breath of fire 2-3
jne...
mutta noille peleillekään ei ole enään aikaa...viimeksi on tullu pelattua joskus 2 vuotta sitten kunnolla...
hallucinogen

Posts: 8,190

#123 • • hallucinogen Edain
Aku Ankka on paras *plur*
kyllä tolkienia jaksaa lukea mutta muuten romaanit jäänyt hiukan vähiin et sit kun saa jotain tieteestä(varsinkin tähtitieteestä) ja historiasta kertovia kirjoja niin sitten on kyllä vaikea saada nokkaa irti *plur*

--
pikku-*possu*

e-z

Posts: 76

#124 • • e-z Uhu
frank w abagnaylen omaelämänkerta catch me if you can vaikuttais olevan ihan lukemisen arvoinen. myöskin kolmas konstaapeli -niminen hämmentävä irlantilaistarina kannattaa zekata. loistavaa.

aijuu - ja ikisuosikki eureka street, belfast. pitää zekata vielä noi kirjailijat...
J.J.

Posts: 216

#125 • • J.J. Mutta missä on..?
Aloin miettii mitä on tullu luettuu ja masentaa oikeen todeta etten oo lukennu mitään kunnon kirjallisuutta paljon paskaakaan lähiaikoina. Johtunee paljolti kyllä siitä että joutuu noita koulun tiiliskiviä lukemaan aika urakalla, eikä aikaa opiskelujen, töiden ja muiden aktiviteettien jälkeen tahdo olla *eiei* (selityksiä)

Sitten kun luen, luen aika laidasta laitaan: dekkareita, rommaneita, filosofiaa, asiaa... suomeks, ruotsiks tai englanniks (useimmat kirjat kannattaa tosiaankin lukea alkuperäiskiellään - tietysti noi itämaiset on vähän haastavampia *ding*). Tällä hetkellä menossa Kafkan Oikeujuttu, joka on jäänyt lukematta aikaisemmin. Aika loistavaa kamaa *plur*

Suosikkeja vaikea sanoa, riippuu niin tyylilajista ja omasta fiiliksestä aina. Jätän listaukset suosiolla muille...

--
"Kuolema kuittaa univelat"

mniittymaki

Posts: 1,641

#126 • • mniittymaki
Muhun ei kyllä kirjat kovin kovaa kolahda, mut sanotaa näi et
Ilkka Remeksen kirjat mitä oon lukenu ni oli oieesti aika hyviä..

Kannattaa kokella ainaki Itäveri ja Ruttokellot.


.m
Avatar
#127 • • Relic Guest

Elwira:
Stephen kingin kaikki mahd...kirjat tullu haalittua. olen stephen king fani.... Äijjä osaa asiansa niin hyvin. Eka kauhuleffakin jonka näin 6vuotiaana oli maissilapset. *plur**plur**plur*
Just love this man! *pihkassa*



jeps samoin .. sama herra kolahtaa.

ja muutama muukin horror kirjailia.. lovecraft.. koontz
toma

Posts: 2,009

#128 • • toma Tototoototo

Relic:
ja muutama muukin horror kirjailia.. lovecraft.. koontz



Lovecraft on aivan saatanan loistava kirjailija. Vaikka kirjat ja novellit ovatkin kirjallisesti ehkä
keskitasoa, niin niissä on Sitä Jotain.

Shub Niggurath! Iä! Iä!

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Avangion

Posts: 2,529

#129 • • Avangion Punakardinaali
Jeps! Ala-asteelta asti on tullut ahmittua kirjoja. Nykyään vähemmän kun on muutakin puuhaa. Silti bussissa kuklkiessa on hyvä lukaista muutaman kymmentä sivua joutessaan. ja monesti myös nukkumaan mennessä kunnes on liian väsynyt. Onhan sitä monena aamuna tullut herättyäkin kirja toisessa kädessä ja valot päällä. *hymy*

Pääasiassa fantasiaa. Scifiä on kanssa tullut plärättyä. Pääasiassa Asimovia, mutta myös monia muita kuten Frank Herbertin Dyynit. Yläasteella aloitin jo lukemaan kirjani englanniksi ja nykyään melkein pelkästään. Kaikki on silloin tallella. Tarusormusten herrasta esim. on monin verroin parempi alkuperäiskielellään, samoin Dragonlancen molemmat alku trilogiat.


TeMpPu

--
HUMAN BEINGS MAKE LIFE SO INTERESTING.
DO YOU KNOW THAT IN A WORLD FULL OF WONDERS, THEY HAVE MANAGED TO INVENT BOREDOM?
QUITE ASTONISHING.
-Kuolema (Terry Pratchettin Hogfather [televisioversio])

Claquesous

Posts: 3,206

#130 • • Claquesous viidettä kolonnaa
kyl todellaki! mut nykyää ei tuu nii paljoo luettuu ku sillo vaahtosammuttime kokosena (no oonha mä vielki sellane mut nyt mä oon vanhempi). enne luin just kans enite fantasiaa ja scifii mut nyt sillee kiinnostaa muunkilaiset kirjat kute esim. Victor Hugon Kurjat...

kuitenki Tolkien on silti iha kuningas!

--
32. of December

pinkki

Posts: 308

#131 • • pinkki säätö et co.
Loistavia kirjailijoita ja kirjoja täällä mainittukin jo.
lisättäköön siihen listaan heti aivan huippu sarja, Dan Simmonsin Hyperionit

muita henk koht suosikkeja on mm. Willbur Smith, Ursula K. LeGuin, Isaac Asimov, Philip K. DIck, osa Weiss-Hickman tuotannosta ja Sue Harrisonin intiaanitarut.
yksittäisenä kirjasuosituksena Christian léourier, Peilipuu

Eddingsit on sellasta kivaa aivot narikkaan/pää tyhjäks soopaa :)
keh, ja Kaari Utrion historiallisista rakkausromaaneista tuli kunnon överit mutsil asues (paha periköön kirjapulan *ding*), mulla on oiva yhteenveto niistä X)
Jokaisen kirjan alussa määritellään päähenkilöt aka nainen ja mies. Loppu kirja sitten keskittyykin saattamaan heidät yhteen; jokainen tiellä oleva ihminen, vaimo, isäntä, rakastaja, sukulaiset jne systemaattisesti eliminoidaan pois, useimmiten tappamalla vaihtelevin metodein XDD aivan loistavaa *plur*
toma

Posts: 2,009

#132 • • toma Tototoototo

pinkki:
muita henk koht suosikkeja on mm. Willbur Smith, Ursula K. LeGuin, Isaac Asimov, Philip K. DIck



Tarvitseeko näitä edes mainita?-)

Eddingsit on sellasta kivaa aivot narikkaan/pää tyhjäks soopaa :)



Pinkki! *nauru* Aika taaki veto myöntää diggaavansa Eddingsistä *nauru*

[muokattu 13.7.2003 17:45]

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

Jone

Posts: 8,258

#133 • • Jone Archibald Haddock

pinkki:
Eddingsit on sellasta kivaa aivot narikkaan/pää tyhjäks soopaa :)



Noita en ole jaksanut upottaa sitten teinivuosien, ovat sen verran köykäisiä vaikka niistä silloin kovin pidinkin. *vink*

Frank Herbertin Dune-trilogiaa suosittelen kaikille, samoin käytännöllisesti katsoen mitä tahansa mitä E.A. Poe on kirjoittanut (novelleista A tale telling Heart on lempparini). Nuorempana arvostin korkealle myös John Cristopherin Tripod-trilogian ja ehdoton lempparikirjailijani on aina ollut J.R.R. Tolkien (tuotannosta kärjessä The Hobbit ja The Lord of the Rings). Tällä hetkellä kesken J.D. Salingerin The Catcher in the Rye... Mitähän muuta? Lisäystä myöhemmin.

Pyrin lukemaan alunperin englanninkieliset kirjat alkuperäiskielellään koska käännöksissä alkuperäinen idea ja sanojen merkitykset / asettelut kärsivät jossain muodossa (lähes) poikkeuksetta.
pinkki

Posts: 308

#134 • • pinkki säätö et co.

toma:
Pinkki! *nauru* Aika taaki veto myöntää diggaavansa Eddingsistä *nauru*


eläs nyt sotke, ne digattavat oli siellä ylempänä :D ..mut mulle on kyl hyvin tärkeää tyhjätä pää aina välillä ;) (ja trust me, eddingsien paatos pelaa huomattavasti paremmin kuin historialliset rakkausromaanit :X )..nykysin tosin teen sen enemmänkin ala-arvoisilla leffoilla *iloinen*
Claquesous

Posts: 3,206

#135 • • Claquesous viidettä kolonnaa
Eddingseist puheen olle ekat pari kirjasarjaa oli mun mielest paljon parempii ku ne jälkimmäiset. jälkimmäiset oli ehkä kirjalliselta osaamiselta ns. kypsempii mut jotenki ne ritarit ei iskeny nii paljon kuin se kivenmetsästys (muistaakseni ekoissa oli kyse kivestä mut en kyl oo varma ku luin niit viimex joskus ala-asteella...)

--
32. of December

MonkeyMan

Posts: 140

#136 • • MonkeyMan tHe ApiNa
kolahtaa...Stephen King ja John Grisham kirjailioiden eliitti!!!!!!!!!!!!!



tällä hetkellä työn alla Grishamin Petos.

aikasemmin luetut:

John Grisham:

Firma
Pelikaani muistio
The Order


Stephen King:

Pedon Sydän
Cujo
Hohto
Pimeä Puoli
Tukikohta
Tommyknockers

Dean Koontz:Aaveet loistava kirja!!!

[muokattu 13.7.2003 20:43]

--
Want more hugs,want more love in your life? Give some away....

Avatar
#137 • • yana Guest

toma:
Pratchett on kyllä vitun mainio... Pitäisiköhän lukea noi kaikki uusiksi :D



http://us.imdb.com/Title?0155724
tosin ton tuotanto on tainnut olla hetken jo vähän jäissä

odotellessa kannattaa lukea kirja kylla joo =)

[muokattu 29.7.2003 18:23]
Epailija

Posts: 5,636

#138 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Toki kolahtavat, vaikka olenkin pirun laiska lukija.

Fantasia ja scif-fi uppoavat parhaiten, mutta myös tiedettä popularisoivat kirjat kiinnostavat.

Douglas Adamsin teokset aivan ehdottomia, Pratchettin kirjat ovat pääsääntöisesti hupaisia, Herbertin Dune-trilogia on ihan helmi ja Tolkienin The Hobbit ja TSH miellyttivät myös kovasti. Kaikki MechWarrioir-aiheinen viihdekirjallisuus uppoaa myös. *hih* Kurt Vonnegutin tyyli on myös iskenyt ja Goldingin (?) Kärpästen Herra oli mainio. Tripod-trilogia kolahta ala-asteikäisenä hyvin, eikä sovi unohtaa William Gibsonin teoksia, joista tosin olen valitettavasti lukenut vain kaksi. Humh. Varmasti jäi jotain mainitsematta...

Jonen kanssa olen samaa mieltä sen suhteen, että kirjat kannattaa lukea alkuperäiskielellä. Hyviäkin suomennoksia toki löytyy, mutta niissäkin yleensä menetetään jotain.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Jone

Posts: 8,258

#139 • • Jone Archibald Haddock
Ai nii. Oon lukenut myös kaikki Neiti Etsivät. *sydän*
-P

Posts: 4,972

#140 • • -P
omasta mielestäni loistavia ovat John Grishamin kirjat:

The Pelicans Brief
The Firm
The Client
The Rainmaker
The Runaway Jury

sitten on tietenkin kunnon fantasiaa à la Salvatore

kaikki, missä mukana on Drizzt Do'Urden & co.
sekä uudemmat kirjat.

J.D. Sallinger on kanssa hyvää tavaraa mm. Catcher in the Rye*joo*

--
Sota on Rauhaa, Vapaus on Orjuutta, Tietämättömyys on Voimaa -George Orwell