KooKie, 1.2.2007 22:48:
---
Ei, vaatteiden päältä hierominen on turhauttavaa jos se ei eventually johda mihinkään. :D
Tähän sen enempää tarttumatta... :D
Jotta ei ihan OT:ksi menisi, niin kerrottakoon, että viimeinen lukemani kirja, jota ei koulukirjaksi voi lukea tahi muuten tue opintojani suoraan, on Bill Brysonin Lyhyt historia lähes kaikesta. Pyysin sitä joululahjaksi, koska kuvittelin sen olevan nimenomaan historian historiaa, kuten "maailman historian pikkujättiläiset" jne. Petyin ensin tajutessani kirjan käsittelevän pikemminkin luonnontieteitä, kuten geologiaa, kemiaa ja fysiikkaa...
Koska olen aina ollut kiinnostunut kaikenlaisista tieteistä (poisluettakoon liian tekniseen matematiikkaan pohjautuvat, koska numerot eivät ole intohimoni) tartuin kirjaan ja nopeasti löysin sen punaisen langan. Kirja on täynnä vaikeaa asiaa helposti selitettynä ja sitä lukiessani aloin harmittelemaan, etten ollut lukiossa ottanut kemian ja fysiikan kursseja pakollisia enempää - se antoi aineista aivan erilaisen ja intohimoisemman kuvan, kuin harmaahkot kävyt luokan edessä monotonisesti käskemässä meitä laskemaan kirjasta yhtälöitä.
Lukukokemuksena kirja on mukava, koska aiheestaan huolimatta se on soljuvasti ja väliin jopa romaanimaisesti kirjoitettu ja kuivakaimmillakin hetkillään se onnistuu säilyttämään mielenkiinnon - toki olettaen, että ihminen on kiinnostunut ympäröivästä maailmankaikkeudesta. Konkreettisten faktojen (tai pikemminkin sen omin sanoin: hyvin perusteltujen oletusten) lisäksi se tarjoaa myös virikkeitä filosofiseen pohdiskeluun, mikä on mielestäni kirjan kokonaisaiheen kannalta ratkaisevaa siinä, että sitä voi kutsua onnistuneeksi teokseksi. Juuri kirjan tiedealueet ylittävä monipuolisuus tekee siitä mielestäni nopeasti muisteltuna parhaimman kirjan, minkä olen lukenut.
Mulla on toi alkup. kielellä eli enklanniksi, ja pakko sanoa että itse olen sen nyt lukenut kolmeen kertaan. Mielestäni aivan loistava teos, itse nauroin monta kertaa ääneen kirjailijan tavalle käyttää mainiosti kuivaa brittiläistä huumoria. Voin lainata ton originaalin, olettaisin että se on huomattavasti miellyttävämpi lukukokemus kuin käännösteos. Jos siis englanti sujuu tarpeeksi hyvin.