Loose Grip, 21.8.2008 01:54:
Sitten kun menis vielä jengille kaaliin, että edes se kakkonen ei mene sille pokelle taskuun, niin voisi loppua narinat narikkamaksusta.
Tossa jokunen vuosi takaperin olin eräässä paikassa töissä, jossa narikkamaksu oli euron. Siitä eurosta tuli joka ilta kitinää ainakin parisenkymmentä kertaa. Ja sitten maksamaan paukkua tiskille viidenkympin setelistä. Vittu.
Luulisi, että juuri tuon kommentin jälkeen tajuaisit mikä tässä koko hommassa hiertää. Mulle ei ole taloudellisesti mikään ongelma et joudun maksamaan 1-3 euroa jostain, ongelma on pääosin periaatteellinen ja asiakaspalvelullinen. Kun meen ostaa sitä sidukkaa 50 euron setelillä ni tiedätkö mitä? Mä saan siiderin. Ei tuntuisi kovin kivalta maksaa pakosti siideristä jos en sitä halua / tarvitse ja kaikilla muillakin ois jo semmonen ni en vois edes antaa eteenpäinkään ;)
Periaateongelma muodostuu siinä vaiheessa kun rahastusta suoritetaan narikkapalvelusta. Palvelusta, jota et satu tarvitsemaan. Tätä ongelmaa syventää vielä se, että olet jo maksanut sisäänpääsylipusta tapahtumaan. Pelkästään tällä lipulla et kuitenkaan pääse sisään. Tämä vaikeuttaa asiakkaan ja myös järkkärien tilannetta sekä satuttaa imagoa. Asiakas joutuu varaamaan tilanteeseen käteistä ja mieluusti vielä tasarahan, ellei mieli taskujaan täyteen kolikoita. Järkkärit saavat huonoa mainosta kun laskuttavat narikaksi nimetystä palvelusta, jota kyseinen asiakas ei käytä. Lisälaskutus lisää jonotusta ja itkemistä. Toisekseen käytäntö ei ole mitenkään vakio, eli et siis tiedä miten tulisi varautua. Itse otan aina baariin lähtiessä taskuun 2-4 2e kolikkoa (pari kavereille, ku ei niil koskaan ole :P) Sit oonki ongelmissa jos hinta onkin 2,5e ;/ Tässäkään ongelmana ei ole raha itsessään, vaan ylipäätänsä se et joudun kelaamaan jotain tommosta.
Olisi huomattavasti parempi sekä asiakkaille että järkkärien imagolle jos tuo maksu yksinkertaisesti kuuluisi lipun hintaan, vaikka pienellä premiumillakin. Tällöin asiakas voi ostaa ennakkolipun ja tietää maksaneensa kaikki sisäänpääsyyn vaadittavat kulut. Järkkärien ei tarvitsisi pitää käteiskassaa / huolehtia killingeistä, ottaisivat vain halukkaiden ihmisten kamat haltuun ja pitäisivät järjestystä yllä. Nyt kun on myös käynyt ilmi etteivät narikkamassit mene suoraan järkkäreille, ei voi edes valittaa siitä mitä heiltä jää saamatta jos järjestävä organisaatio maksaa lipputuloista x määrän jvfirmalle suoraan. Lisäkäynnit narikalla olkoot sitten harmaata aluetta.
Em. viittaa nyt bileisiin / normi-iltoihin, joihin on sisäänpääsymaksu ja kaikkien pitäisi maksaa vielä erikseen narikkamaksu.
En tiedä minkälaista vaikutusvaltaa järkkäreillä on omassa organisaatiossaan, mutta itse ainakin toisin firman sisällä esille et narikkamaksu ilman narikkaa aiheuttaa vain lisäkustannuksia ja lisäharmia sekä itse järkkäreille että asiakkaille.
Jos joku pystyy vielä edeltävään kommentointiin vastaamaan jotenkin järkkärien palkkatasoa päivitellen ja järkevästi, ni nostan kyllä hattua :)!
edit: lisää quoteen