"Älä maksa narikkaa tyhjästä"

171 posts, 9 pages, 50,524 views

Sphyxia

#1 • • Edited Sphyxia Maracujá!
Vihdoin kuluttajavirastokin on herännyt ja reagoinut selvästi lainvastaiseen tilanteeseen, josta riippumaton lakimieskunta jo vuosikausia on yrittänyt valistaa mm. yleisten tilaisuuksien järjestäjiä sekä yleisiin tilaisuuksiin käytettävissä olevien tilojen tilapäishaltijoita / omistajia, mutta tuloksetta. Itsekin lähestyin, olisiko ollut vuonna -04 tai -05, muutamia konemusiikkitapahtumista vastaavia tahoja nimenomaan tässä kyseisessä asiassa, mutta valitettavasti viesti ei mennyt perille. Toivotaan kuitenkin, että tiedottaminen onnistuu paremmin tällä kertaa, ja että päästään eroon asiattomuuksista, johtuipa sitten tietämättömyydestä tai pahimmassa tapauksessa jopa kiskonnasta:

http://www.taloussanomat.fi/raha/2008/08/16/la-maksa-narikkaa-tyhjasta/200820819/139

Hyvin selkeä, Matti Meikäläisenkin ymmärrettävissä oleva artikkeli, jonka lähestymistapa on lähinnä "markkinointioikeudellinen", toki osittain myös velvoiteoikeuden aivan perusoppeihin nojautuva.

Velvoiteoikeudellisestikaan ei ole kyse mistään ongelmallisesta tai tulkinnanvaraisesta kysymyksestä, vaan hyvin perustavanluonteisesta ja lapsellisen selvästä sellaisesta. *hymy* Jos jatkaisi siitä, mihin artikkeli päättyi, ja seloistaisi pikkasen problematiikan velvoiteoikeudellisesta puolesta, eli lähestytään vaihteeksi problematiikkaa puhtaasti velvoiteoikeudellisesti esimerkin valossa:

Bilettäjä A käy ostamassa suoraan järjestäjä B:ltä ennakkolipun lippuhintaan X. Lipun ostohetkenä henkilö A solmii sopimuksen järjestäjä B:n kanssa. Sopimussuhteessa bilettäjä A:n sopimusvelvoite koostuu yksinomaan ostohetkenä maksamastaan / sopimastaan lippuhinnasta X. Järjestäjä B:n sopimusvelvoitteena on järjestää bilettäjä A:lle sopimuksenmukaiset bileet. Sopimuksenmukaisuuteen kuuluu mm. se, että kokonaishinta vastaa etukäteen sovittua kokonaishintaa. Tyhjästä narikasta veloittaminen ei ole sellainen seikka, jonka osalta järjestäjä B voisi vedota ns. hiljaiseen yhteisymmärrykseen ja konkludenttiseen sopimussuhteeseen, vaan bilettäjä A:lla on edelleen sama velvoiteoikeudellinen oikeus päästä sisälle nauttimaan bileistä sovitusta lippuhinnasta X, eikä X+n, näin vaikkakin hän kieltäytyisi maksamasta narikkaa tyhjästä. Mikäli järjestäjä B kuitenkin epää bilettäjä B:ltä oikeuden päästä sisälle (sillä perusteella, ettei bilettäjä B suostu maksamaan narikkaa tyhjästä), voi bilettäjä B jälkikäteen vaatia sopimuksensisäisenä vahingonkorvauksena mm. seuraavaa:

- lipun hinta laillisine korkoineen ostopäivästä lähtien
- kaikki muut epäämisestä johtuvat sekä välittömät että välilliset vahingot laillisine korkoineen
- tarpeen vaatiessa myös perimis- ja oikeudenkäyntikulut laillisine korkoineen

Bilettäjä A voi siis yksinkertaisesti sopimukseen vedoten (esim. ennakkolippu / todistaja todisteena) vaatia, että järjestäjä B korvaa mm. kaikki ne kustannukset, jotka tavalla tai toisella liittyvät lipun ostamiseen, tapahtumapaikkaan matkustamiseen yms. (kunhan eivät ole vahingonkorvausoikeudellisesti liian "etäisiä"). Koska kyseessä on sopimussuhde ja sopimusrikkomuksella aiheutettu vahinko, voi bilettäjä A vaatia korvausta myös mahdollisesti syntyneestä ns. puhtaasta taloudellisesta vahingosta. Järjestäjä B:n tietämättömyydellä (oletammehan kai, että se on toiminut hyvässä uskossa *pepsodent*) voi siis pahimmassa tapauksessa olla jopa hyvinkin kalliita seurauksia. Jos bilettäjä A huomaa, että järjestäjä B huomautuksista huolimattakin jatkaa entiseen tapaan, on vielä syytä harkita rikosilmoituksen tekemistä. *hymy*

Bilettäjät: Älkää maksako narikkaa tyhjästä (ellette siis välttämättä halua *vink*).

(Tietämättömyydessä elävät) järjestäjät: Jos ei muun takia, niin voisihan ainakin miettiä sitä omaa imagoaan ja asiakaskuntansa peruskunnioittamispuolta edes sen verran, että pysyy solmituissa sopimuksissa, olipa sopimus sitten solmittu kuukausia, viikkoja, minuutteja tai ainoastaan sekunteja ennen sitä kohtalokasta hetkeä, kun asiakas lähestyy narikkaa ja narikkamies alkaa huutaa narikkamaksua, vaikkei asiakaalla koskaan ole ollut aikomustakaan käyttää sitä narikkaa ... Eipä tietenkään kannata tehdä yhteistyötä sellaisten baarien yms. kanssa, jotka ilmeisesti eivät noudata lakia / suhtautuvat piittaamattomasti teihin järjestäjiinkin, kun keräävät narikkaa tyhjästä järjestäjän "selän takana". Ja muistakaa järjestäjät, että sellainen, kolmannen osapuolen narikkamiesten toiminta samalla tarkoittaa, että teidänkin sopimus baarin yms. kanssa on rikottu, ja että teilläkin on oikeus saada mahdolliset kustannuksenne korvattua. *hymy*

Riittänee tältä erää? *hih* Over and out. ->

EDIT: Niin ja sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä, miksi kyseistä "maksua" kutsutaan. Olipa narikkamaksu tai "eteispalvelumaksu" ...
Jussi Soro

#3 • • Jussi Soro choon!
Joo-o, monellekos bilejärkkärille uskot jäävän narikkarahoja, ja monellakos bilejärkkärillä on tuohon vaikuttamisen varaa? Vastaan: ei kellään.
Syntse

#4 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ
Yksinkertainen ratkaisu. Lisätään narikan hinta lipun hintaan ja lasketaan sisääntulijat. Jälkeenpäin annetaan sisääntulijoiden perusteella rahat järjestysmiehille.
Mar6

#5 • • Edited Mar6 Team Apinaorkesteri
Kyllä täytyy ihan vitun köyhä olla että valittaa jostain kahden euron narikkamaksusta..Etenkin kun monella menee se huntti helposti baarissa ekalla tiskikierroksella.
Edelleenkin maksan ihan periaatteesta narikan vaikka ei mitään tavaraa olisi ihan A: Kunnioituksesta toisen ihmisen työtä kohtaan (Etenkin kun katsoo sekaisin olevia ja idiottimaisesti käyttäytyviä apinoita koko illan) B:Kyseisten ammatinharjottajien epäselvän ja epäreiluhkon palkkauksen tietäen.
Sitten toki jos alalle tulisi reilu palkkausmalli etteivät he joutuisi rakentamaan ansioitaan niin paljon ovelta tulevan rahan varaan niin homma olisi aivan toinen. Ensin ehkä pitäisi korjata em. seikka ja sitten vasta lässyttää ja tälläsestä porata.

Ajatus mikä mua riepoo eniten tässä: Toisen työtä ei arvosteta ollenkaan ja kaikki pitäisi saada ilmaiseksi, heti ollaan nussimassa pilkkua kahdesta eurosta ja toiselle ei suotaisi pienintäkään palkkaa ei niin helposta työstä. Jos mielenkiintoa ja energiaa on oikeasti noin paljon osotella foorumeilla.jne sormella yhteiskunnan vääryyksiä, niin miksette ihmiset mene eduskuntaan vaikuttamaan suoraan esmes palkkausmalleihin??
Ja ei, en ole ikinä tehnyt enkä tule ikinä varmasti tekemäänkään em.hommia enkä siksi puolustele alan miehiä, olen vain seurannut empaattisena ihmisenä ko.tyyppejä työssään ja mielihyvin luovutan taskunpohjaltani muutamat hilut ihan vaikka periaatteesta. Toki jätän myös extrana usein tippiäkin eri alan edustajille jos kaikki menee kuten pitää.

Edittinä vielä että jos pitää oikeasti tulla jonnekin tapahtumaan että saa näsäviisastella ja esittää niin lainoppinutta narikassa, eikö kannattaisi vaikka jäädä kotiin. Tollasella käytöksellä että länkyttää ovella jostain tälläsestä asiasta, tekee itsestään vain lähinnä köyhän ja nolon.. *lmao* Toki kaikkien etu olisi että myöskin tämän ammatin edustajat saisivat kunnollisen palkkausmallin *hihu*

--
-Where there is house there is a home-

Jussi Soro

#6 • • Jussi Soro choon!

Syntse, 20.8.2008 22:00:
Yksinkertainen ratkaisu. Lisätään narikan hinta lipun hintaan ja lasketaan sisääntulijat. Jälkeenpäin annetaan sisääntulijoiden perusteella rahat järjestysmiehille.

Mites sitten narikassa käynnit, onks ok jos niistä veloittaa?
Dementation

#7 • • Dementation wednesday?
Mä maksan palvelumaksua ja usein myös tippaan lähtiessäni, koska järjestyksenvalvoja todella usein on se joka pelastaa illan jos se meinaa mennä pieleen.

Mä siis maksan todellakin palvelusta jota saan, useimmiten jätän kyllä tavaraa narikkaankin, mutta vaikken jättäisikään, niin useimmiten maksan maksua tai jos en maksa, niin tippaan sit enemmän, eli usein esim. narikka on 2e ja tippaan 2e, jos taas ei ole narikkaa, saatan tipata sen 5 euroa.

Järjestyksenvalvojan homma ei ole maailman kivointa aina ja musta on kiva kiittää palvelusta myös rahallisesti. Monessa paikassa narikka on jo yhdistetty siihen lipun hintaan, mutta niissäkin mä sit tippaan melkeen aina.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Syntse

#8 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ

JussiS, 20.8.2008 22:04:
---

---

Mites sitten narikassa käynnit, onks ok jos niistä veloittaa?

Olisikohan niin että lippu sisältää tavaran säilytyksen narikassa. Jos sitä tarttee sieltä 10 kertaa hakea kun jotain jäi taskuun niin siitä voi veloittaa erikseen.

Eikö tuo suurin itku ole siitä että joutuu maksamaan narikan vaikka ei sitä käytä. Eli kesäisin pitää maksaa narikka vaikka t-paidassa tuut sisään etkä jätä mitään narikkaan.
Mar6

#9 • • Mar6 Team Apinaorkesteri
Mun mielestä pitäs tarttua suoraan epäkohtaan: "Pokejen palkkausmalli järkevämmäksi"

--

serge

#10 • • serge
Yleisemminkin pätee, että asiakasta ei kiinnosta eikä kuulukkaan kiinnostaa miten kustannuksia ja tuottoja jaetaan mistäkin osatoiminnasta.

Jos eteispalveluja hoitaa eri firma kuin ohjelmaa ja/tai baaria, niin mitä sitten? Asiakkaan vika ja vaivako se on?

Itse olen vuosia käyttänyt tätä helppona luentoesimerkkinä siitä, miten kuralla tässä maassa usein on käytännön asiakasnäkökulman ymmärtäminen.

--
Une fleur de bèton m'’inspire

#11 • • Edited REivaaja Guest

Mar6, 20.8.2008 22:12:
Mun mielestä pitäs tarttua suoraan epäkohtaan: "Pokejen palkkausmalli järkevämmäksi"

Tartu... Varaudu tosin empaattisen imagosi murtumiseen kun kaikkien mielipiteet eivät herätä empatiaa...
Mar6

#12 • • Mar6 Team Apinaorkesteri

REivaaja, 20.8.2008 22:14:
---
Mar6, 20.8.2008 22:12:

---
Tartu... Varaudu tosin empaattisen imagosi murtumiseen kun kaikkien mielipiteet eivät herätä empatiaa...

Ei mua oikeestaan kiinnosta niin paljoa, sanon vaan että se olisi imho järkevämpi tapa puuttua tähän kun protestoida nillittämällä jotain lakipykäliä narikkajonossa.. Ainut liike mitä mä aion tän eteen tehdä on hyvällä mielellä heittää edelleen pari hilua pokelle..

--

Juhgu

#13 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Jep ni! Erillistä narikkamaksua vaativat ravintolat ja bilejärkkärit edesvastuuseen sillä onhan kyseessä suuri vääryys. :D Vai olisko sittenkin vielä parempi idea keksiä jotain järkevämpää valittamisen aihetta, tai ihan jopa jotain järkevämpää tekemistä?

Se on käytännössä ihan sama maksaako narikan erikseen vai laittaako lipun hintaan 2e lisää. Edellinen tilanne on vaan bilejärkkärille vaivattomampaa. Jos kokee tulevansa kusetetuksi narikkamaksusta (joka yleensä on vieläpä bileinfoissa mainittu), ni hei ihan vitun iso kyynel.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Lauri

#14 • • Lauri Devoted

Sphyxia, 20.8.2008 21:33:
EDIT: Niin ja sillä ei tietenkään ole mitään merkitystä, miksi kyseistä "maksua" kutsutaan. Olipa narikkamaksu tai "eteispalvelumaksu" ...

Tämä järjestäjien "narikoiden keräämisen" voinee ottaa
huumorilla, kuten mielestäni koko alkuperäisen viestin.

Toivottavasti mielesi on nyt hyvä ja koit jonkinlaisen "ahaa"
elämyksen kirjoittaessasi upean kuvauksen siitä, miksi
järjestäjien pitäisi nostaa lippujen hintoja n. 5-6 euroa
pelkästään tuon takia.
Dementation

#15 • • Dementation wednesday?
[OT] Pahoittelut tästä, mutta imho reivaajan kommentti oli jälleen aika turha, en ymmärrä miksi joka topikkiin pitää saada huudella jotain.

En quotannut kaverin kommenttia, koska tiedän että ko. jannu on yksi klubituksen eniten ignoretettu tyyppi ja sitä kautta en halua luoda quoteja joissa ihmiset joutuvat hänen juttujaan lukemaan ignoresta huolimatta.

Suosittelen muitakin joita ko. jannu rasittaa, toimimaan samoin, periaatteessahan jos on tarpeeksi monta ignorea jollain ja muut eivät häntä quottaa, hän käytännössä muuttuu näkymättömiksi huuteluineen.

Yhteisöllinen banni *vink* [/OT]

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

sts

#16 • • sts Sama pyynti aitta!

Ei toimi, koska juoksuttamienn maksaa ja jokainen narikassa käynti olisi selvää miinusta bilejärkkärille.
KooKie

#17 • • KooKie aka. Petress Pan
Olin itse tässä kesällä narikkatyttönä pelastamassa kaverin iltaa. Ainakaan kaverin edustamalla firmalla eivät narikkarahat edes menneet järjestyksenvalvojille, vaan jv:illä oli vakio tuntiliksa ja siihen päälle tulivat narikan päälle maksetut tipit. Ilmeisesti täällä, kuten myös itselläni aiemmin, ihmisillä on ollut käsitys, että narikkamaksut menevät suoraan jv:ille, mutta näin ei ainakaan kaikissa tapauksissa siis ole.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

Jussi Soro

#18 • • Jussi Soro choon!

KooKie, 20.8.2008 22:24:
Ilmeisesti täällä, kuten myös itselläni aiemmin, ihmisillä on ollut käsitys, että narikkamaksut menevät suoraan jv:ille, mutta näin ei ainakaan kaikissa tapauksissa siis ole.

Ne menee jv-firmalle, joka maksaa valvojille tuntipalkkaa.
#19 • • REivaaja Guest

Mar6, 20.8.2008 22:19:
Ei mua oikeestaan kiinnosta niin paljoa, sanon vaan että se olisi imho järkevämpi tapa puuttua tähän kun protestoida nillittämällä jotain lakipykäliä narikkajonossa.. Ainut liike mitä mä aion tän eteen tehdä on hyvällä mielellä heittää edelleen pari hilua pokelle..

Kuin myös.
KooKie

#20 • • KooKie aka. Petress Pan

JussiS, 20.8.2008 22:25:
---
KooKie, 20.8.2008 22:24:
Ilmeisesti täällä, kuten myös itselläni aiemmin, ihmisillä on ollut käsitys, että narikkamaksut menevät suoraan jv:ille, mutta näin ei ainakaan kaikissa tapauksissa siis ole.

---

Ne menee jv-firmalle, joka maksaa valvojille tuntipalkkaa.

Näin käsitinkin nyt, mutta tosiaan itse olin ollut siinä uskossa, että narikkamaksut ovat ikään kuin "tippiä" jo sinällään ja menevät jv:ille "lyhentämättöminä". Oppia ikä kaikki, ja uudet kokemukset ne vasta gutaa tekevätkin! *joo*

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!