Digital DJ Systems (Serato vs. Traktor vs. Torq vs. Numark VV vs. Final Scratch vs. etc...)

533 posts, 27 pages, 307,314 views

Jay T

Posts: 70

#22 • • Edited Jay T
Eipä niissä beat sync napeissa muuta pahaa ole, kun se, että se homman osaa tehdä kuka tahansa. Siihen ei tarvita mitään erikoisosaamista, kun hommat hoituu kun winampissa... hiukkasen harmittaa, jos kuka tahansa yleisostä voi korvata dj:n. Minusta beat sync syö koko hommalta pohjan. Ei se koko homma voi olla vaan pelkkää efektien veivaamista ja looppaamista, ei esim sovi houseen kovinkaan hyvin. Pitkä miinus beat syncille. Tämä on vain oma henkilökohtainen mielipide, ei absoluuttinen totuus.

Torq käytössä ja siinä ei ole external controlille auto synciä

--
-clubbing since 1998-

Sir Paramount

Posts: 383

#23 • • Sir Paramount Army of Two , [Fusion Drive]
Serato + Macbook yhdistelmällä soitellut vuoden päivät. Mitään pahaa sanottavaa en kyl löydä. Vakaa softa ja toimiva laite. *piis*

--
Suits you, Sir!

AuralCandy.Net

Posts: 289

#24 • • Edited AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

Jay T, 17.7.2008 23:23:
Eipä niissä beat sync napeissa muuta pahaa ole, kun se, että se homman osaa tehdä kuka tahansa. Siihen ei tarvita mitään erikoisosaamista, kun hommat hoituu kun winampissa... hiukkasen harmittaa, jos kuka tahansa yleisostä voi korvata dj:n. Minusta beat sync syö koko hommalta pohjan. Ei se koko homma voi olla vaan pelkkää efektien veivaamista ja looppaamista, ei esim sovi houseen kovinkaan hyvin. Pitkä miinus beat syncille. Tämä on vain oma henkilökohtainen mielipide, ei absoluuttinen totuus.



IMHO se kertoo aika paljon henkilön miksaustaidoista ja ylipäänsä henkilöstä DJ:nä, jos on ihan vakavissaan sitä mieltä että pelkkä beat-sync tekee kenestä hyvänsä DJ:n. *eiei*

Ilmeisesti biisivalinnat ja yleisön lukeminen, sopivan biisijärjestyksen valinta ja vaihtojen ajoitus, equtus yms. tauhka onnistuu sun mielestä ihan keneltä hyvänsä pystymetsästä repäistyltä jampparilta ihan tuosta vaan. Yeah right *nauru*

Haastan kokeilemaan asiaa käytännössä. Omat empiiriset havainnot aiheesta kertovat, että 100% neitsyt-DJ sukkaa beat-syncin kanssakin. Marginaalisesti vähemmän, mutta sukkaa kuitenkin.

Vaikka mä olen rehellisesti sitä mieltä, että väite "beat-sync tekee kenestä hyvänsä DJ:n" on pelkkää paskapuhetta, olisiko se loppujen lopuksi paha asia jos kuva hyvänsä voisi olla DJ? Se levari/CD-dekki/läppäri/whatever on kuitenkin vain työväline, jonka avulla DJ tarjoaa yleisölle omaa (toivottavasti) yksilöllistä tarjontaansa.

Työvälineen tarkoitus on toteuttaa mahdollisimman hyvin se, mitä käyttäjä sen haluaa tekevän. Se DJ:n taito ja yksilöllisyys on viimekädessä siellä korvien välissä. Mulle se on ihan sama millä konstilla se visio siirtyy sieltä pään sisältä kuuntelijan korviin asti. Mä yleensä menen bileisiin kuuntelemaan DJ:tä - en ihailemaan hänen korva/silmä/käsi-koordinaatiokykyään.

Kannattaa myös muistaa se, että biittimiksaus on keksitty vasta 1960-1970 lukujen vaihteessa ja ensimmäiset pitch-säädöllä varustetut DJ-levarit tulivat markkinoille muutamaa vuotta myöhemmin. Siihen mennessä DJ:t olivat soittaneeet klubeilla ja radioissa levyjä jo vuosikymmeniä. Kehtaako joku väittää, että nämä uraauurtavat herrat ja leidit ovat jotenkin vähemmän aitoja DJ:tä? Mulla taitaa olla liian wanha painos Virallisesta DJ Historiasta(TM), kun oon missannut sen kohdan jossa määriteltiin DeekkiJannuilun olevan yhtä kuin manuaalinen biittimiksaus. *vink*

Näinköhän 1970-luvun wanhat parrat kuittailisivat nuoremmalle polvelle, että "Liian helppoa noilla teidän teknareilla miksaaminen, kun on pitch-säädöt. Menee touhulta pohja, kun mitkä hyvänsä levyt voi miksata yhteen vaan nopeutta muuttamalla. Silloin kun minä olin nuori, jouduttiin valitsemaan setin levyt sen perusteella että niissä oli sama BPM"? Epäilen vahvasti. *nauru*

Jotain johtopäätöksiä voi tehdä myös siitä, että useimmiten negatiivisten mielipiteiden beat-syncistä voimakkuus on kääntäen verrannollinen DJ:n tunnettavuuteen. Muistaako kukaan kuulleensa yhtäkään maailmankuulua DJ:tä avautumassa [insert purist non-approved DJ-tool here] turmiollisesta vaikutuksesta DJ-kulttuuriin? Anyone?

Hiljaista on.

Miksikö? Koska isonimistarbat tietävät, että lahjakkuus loistaa läpi työvälineestä huolimatta. Monet maailman tunnetuimmista DJ:stä ovat aina olleet edellekävijöinä hyödyntämässä uutta tekniikkaa ja innovaatiota - varmasti osasyy, miksi ovat päässeet omaa makuuhuonettaan tai kellariklubia pidemmälle.

Käyttäköön kukin parhaaksi katsomaansa työvälinettä. Jos joku kokee saavansa siitä jotain ylimääräistä tyydytystä, että työväline on haasteellisempi tekemään halutun lopputuloksen - fine, ei siinäkään vielä mitään. Mutta siinä vaiheessa mennään pahasti metsään, jos aletaan oman preferessin perusteella tekemään kapeakatseisia yleistyksiä, korottamaan itseään ja ylenkatsomaan muita. Taide/viihde on aina subjektiivista. Yleisön lähtökohdat ja kriteerit artistin arvostamiseen ja arviointiin ovat harvemmin samat kuin artistin itsensä.
:D

Posts: 3,707

#25 • • Edited :D
Ei mul toimi ees toi beat sync tc modessa :(

Most epic failure ever. :( :(



edit:
Ja biisien vaihtamisen osaa orankikin, joten musta se o ihan sama
onko auto mix vai ei.
Jimmyfi

Posts: 904

#27 • • Jimmyfi
Itse käytellyt torq nyt jo jonkin aikaa ja tykkään kovasti <3 odottelen 1.5 päivitystä joka muokkaa softaa isostikkin (maksaa 50 dolskuu). Biisikirjastot tulee iTunesin soittolistoista joilla on yllättävän helppoa pitää kirjastot järjestyksessä :).

Deckadanceakin koittanu ja torqn aikakoodatu vinyylit toimii siinä ihan ok. mut ei siitä osaa antaa syvempää tutkimusta

Seratolla pari biisiä soittanu ja se kyllä on loistavan oloinen softa.. pitäs päästä syvemmin tutustumaan ja soittamaan.

Traktorilla pitäs soitella seuraava keikka mut eiköhän se mene samaan kastiin muiden kanssa. .)

Vinyyleitä en ole nyt ostanut pitkään aikaan kun ne saatanat on niin kalliita ettei mitään järkee.. yhen vinyylin hinnalla ostat sen 3-4 mp3 raitaa ja hap hap joy joy :)

--
solarSwarm Recordings : Worlds only social network record label
http://www.solarswarm.com Le Brand New Super WEbsite! Tsek it Outties

Motto: syö mitä tahot kuhan naatit!

AuralCandy.Net

Posts: 289

#28 • • AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

Vinyyleitä en ole nyt ostanut pitkään aikaan kun ne saatanat on niin kalliita ettei mitään järkee.. yhen vinyylin hinnalla ostat sen 3-4 mp3 raitaa ja hap hap joy joy :)



...eikä tarvi hajoilla siihen, että Posti-Pate on mutiloinut keikot, joita olet odottanut pari viikkoa. *grr*

- nimim. "Back in the day when I still played vinyl"
GrimsouL

Posts: 468

#29 • • GrimsouL Hybridize, Fury, Electronica Exposed
Tosta beatsyncistä että harvoimpa se saa biitit 100 % syncattua, useasti joutunut vähän korjailemaan. Kokemusta tosin vain tosta vanhasta Virtual DJ:stä, voi olla että muissa ohjelmissa se toimii.

Ihmetyttää kun ei näiden dj softien ominaisuuksia hyödynnetä äärimmäisyyksiin. Niillähän pystyy helposti esim tekemään jostain radio biisistä looppailemalla pidemmän version, osaa iskeä loopin vain oikeaan kohtaan. Sitten samalla voi vaikka yhdistää jostain house biisistä biitin siihen. Sitten pystyy hyppäämään samantien vaikka kertosäkeeseen ja siitä taas looppaamaan jotain toista kohtaa.. Tolla sais dj:lle enemmän luovuutta kuin pelkästään soittamalla biisin alusta loppuun ja vaihtamalla toiseen. Vähän niinkuin reaaliaikaista remixausta.
AuralCandy.Net

Posts: 289

#30 • • AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

T82, 9.7.2008 19:44:
---
De Souza, 9.7.2008 19:36:
Onko jengi huomannut merkittävää eroa soundissa 320:llä ämpärillä ja wavilla (Beatportista tms. ostettuna)?

---


Jos joku ne toisistaan erottaa niin saa aika karamellikorvat olla, varsinki klubiympäristössä.
Ja Beatporthan sakottaa wav-ostoksista aina. (1,00 e / biisi + biisin normihinta 1,49 - 2,49 e)

...Ite kyl ostan wavina nykyää... tosin varmaan palaan takaisin mp3:sten pariin...



Pelkkään soittamiseen WAV:in ostaminen on lievää ylilyöntiä, mutta mixtapen teossa ihan perusteltua.

Kun ensin soitetaan ämppäreitä mikseriin, ohjataan signaali takaisin äänikorttiin, tallennetaan ja pakataan taas WAV -> MP3. Ketjussa alkaa olla sen verran monta ana<->digi -muunnosta ja pakatun signaalin uudelleenpurkua ja -pakkausta, että kuultavan laatuhävikin riski alkaa olla jo todellinen.

Lompakon salliessa hifeimmän mixtapen saa käyttämällä WAV:eja ja pakkaamalla vasta lopputuotteen MP3:ksi (jos siihen ylipäänsä on tarvetta).
mastream

Posts: 549

#31 • • mastream

mk-ultra, 18.7.2008 09:50:
---

Jotain johtopäätöksiä voi tehdä myös siitä, että useimmiten negatiivisten mielipiteiden beat-syncistä voimakkuus on kääntäen verrannollinen DJ:n tunnettavuuteen.



Eikö Nessi kirjoittanut taannoisessa kolumnissaan Metropoli-lehdessä joitain vuosia sitten tästä asiasta ja taisi olla jopa vähän asiaa vastaan? Löytyykö keneltäkään skannausta tuosta jutusta asian varmistamiseksi?
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#32 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

mk-ultra, 18.7.2008 09:50
Mä yleensä menen bileisiin kuuntelemaan DJ:tä - en ihailemaan hänen korva/silmä/käsi-koordinaatiokykyään.


Pakko vähän nussia pilkkua, mutta em. saattavat vaikuttaa hyvinkin paljon siihen mitä kuulet *vink*

Mutta muuten olet kyllä ihan täyttä asiaa kirjoittanut. Monet starat ovat suorastaan nauraneet näille tekniikan kehittymisestä nipottajille. Jos ei halua hyödyntää nykytekniikkaa, It's your fucking problem! Uudet laitteet/softat eivät vielä toistaiseksi miksaa, skrätsää tai valitse biisejä (sopivassa järjestyksessä) dj:n puolesta, joten kyllä ne dj:n tärkeimmät ominaisuudet täytyy omata ihan omasta puolesta. Kuten sanoit, nykytekniikalla dj:lle jää aikaa enemmän siihen olennaiseen ja näin ollen mahdollisuus viihdyttää yleisöä entistäkin paremmin (Jos siis löytyy skillsejä!! *vink*)
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#33 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

mk-ultra, 19.7.2008 17:52:
Pelkkään soittamiseen WAV:in ostaminen on lievää ylilyöntiä, mutta mixtapen teossa ihan perusteltua.

Kun ensin soitetaan ämppäreitä mikseriin, ohjataan signaali takaisin äänikorttiin, tallennetaan ja pakataan taas WAV -> MP3. Ketjussa alkaa olla sen verran monta ana<->digi -muunnosta ja pakatun signaalin uudelleenpurkua ja -pakkausta, että kuultavan laatuhävikin riski alkaa olla jo todellinen.

Lompakon salliessa hifeimmän mixtapen saa käyttämällä WAV:eja ja pakkaamalla vasta lopputuotteen MP3:ksi (jos siihen ylipäänsä on tarvetta).



Itse taas näkisin asian toisinpäin. Jos teen mixtapen, jota jaan digitaalisesti foorumeilla muiden ihmeteltäväksi, ämpärit sopis ihan varmasti. Mutta jos lähden soittamaan keikalle hyvällä äänentoistolla, niin silloin saattais olla Waveilla käyttöä (varsinkin jollain F1:lla tuutattaessa.) Siispä jos suoraan ostaa Waveina, tekee varmuuskopiot ja sen jälkeen muunnetaan alkuperäisistä waveista haluttuun formaattiin, niin hävikkiä tapahtuu mahdollisimman vähän. Tarpeen mukaan käyttää sitten alkuperäisiä waveja, ämpäreitä, flacceja tms.
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#34 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

migizz,
Ihmetyttää kun ei näiden dj softien ominaisuuksia hyödynnetä äärimmäisyyksiin. Niillähän pystyy helposti esim tekemään jostain radio biisistä looppailemalla pidemmän version, osaa iskeä loopin vain oikeaan kohtaan. Sitten samalla voi vaikka yhdistää jostain house biisistä biitin siihen. Sitten pystyy hyppäämään samantien vaikka kertosäkeeseen ja siitä taas looppaamaan jotain toista kohtaa.. Tolla sais dj:lle enemmän luovuutta kuin pelkästään soittamalla biisin alusta loppuun ja vaihtamalla toiseen. Vähän niinkuin reaaliaikaista remixausta.


You're talking about mash-ups. Kyllähän osaavat kaverit ovat näitä vetäneet livenä jo aikapäiviä ennen dj sofita. DJ Z-Trip taitaa olla yksi pioneereista tällä saralla.
Mika Juhani

Posts: 275

#35 • • Edited Mika Juhani
Serato soi ja kuuluu, hyvä työkalu ja varma kun vanha poljettava junan vessa :) ei oo kaatuillu macissäni kertaakaa!
Mac+vdj + esi u96se ei soinnu ensi yrittämäl toisin kuin serato. Joten tosta kokemukset tulee myöhemmin!
Mitä olen 5xviikossa Vdj käyttäjilt kuullu ni loisto peli ja jos vielä hetkeekään on tuottajan vikaa niin taitaa virtuaali viedä seratost voiton kun lötyy se samplejen soitto ominaisuus voi siis vetää ne acappellat väliin kuin väliin ja vaikka kolmanteen kanavaan jos haluaa.
Mp3 eron huomaa karvakorvempikin jos laatu eroi on ja varsinkin jos on yhdistelmä vinyyli/mp3/ceedee... Vinyyli ny soi tietty.... ;)

edit: Kaupan 320kbs ei oo aina luottaminen sointi voi olla mitä ihmellisin. Joskus 192 soi vaan paremmin kuin 320. Ite oon vetäny omat cd:t itunesil mp3:siks ja välil tuntuu et huh huh mitä oikein äänelle on tapahtunu? Pitäis varmaa joskus kokeilla ongelma tapauksis jotai oikeeta editorii.
Ja viel tost mp3 vs muut laadust ni jos kaik on laadukkait kolmosii ni tuskin kukaa tietää et kysees on pakattu matsku mut jos sekaan eksyy huonolaatunen ni sen kyllä kuulee, mur!

--
Toukka aka Mika Juhani

AuralCandy.Net

Posts: 289

#36 • • AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

Toukka, 20.7.2008 16:56:
Mac+vdj + esi u96se ei soinnu ensi yrittämäl toisin kuin serato.



Nimenomaan U96SE eikä U46SE? En nimittäin löydä njetskusta mitään tietoa ko. laitteesta.

Kokeilin tuota ESI U46SE:tä omassa MacBookissa, eikä toimi muuten kuin yksikanavaisena standardi USB-äänilaitteena. SE-mallille ei ole olemassa Mac-ajureita, joten Mac + Virtual DJ + ESI U46SE on mahdoton yhtälö DJ-käyttöön.

Ainoa ratkaisu on asentaa BootCampilla Windows *poks*
Ressiv

Posts: 1,582

#37 • • Ressiv
Enpä ole kuullut että markkinoilla olisi joku muu DJ-softa kuin ableton joka OIKEASTI pysyy biitissä kokoajan, vai onko? Traktor ei ainakaan pysy kuin SYNC-nappia hakkaamalla koko ajan.

Ja itsekin sain teknareilla tarpeekseni siitä jatkuvasta biittamisesta, nyt kun soittaa abletonilla niin ei tartte murehtia, biisit on joka biitillä aivan pilkulleen kohillaan ja voi aivan huoletta keskittyä siihen miksaamiseen.

Ja musiikki ratkaisee, ei soittovälineet.
AuralCandy.Net

Posts: 289

#38 • • AuralCandy.Net Premium House Music Podcast

T82, 22.7.2008 23:24:
Enpä ole kuullut että markkinoilla olisi joku muu DJ-softa kuin ableton joka OIKEASTI pysyy biitissä kokoajan, vai onko? Traktor ei ainakaan pysy kuin SYNC-nappia hakkaamalla koko ajan.



Virtual DJ:ssä pysyy ihan kivasti biitit synkissä. Ennen muinoin noi DJ-softat vaan hetkellisesti asetti biitit kohdalleen, mutta Virtual DJ:ssä on beatlock-ominaisuus, joka jatkuvasti hienosäätää sitä synkkiä pitäen aktiivisesti biitit samassa tahdissa - jopa silloin kuin pitchiä säädetään.

En muista yhtään kuinka uusi ominaisuus tuo beatlock on. Uusin versio softasta on tällä hetkellä 5.1.
Marcus Maison

Posts: 505

#39 • • Marcus Maison Armada Music
Omistan molemmat, Seraton sekä Virtual Vinylin. Kummastakaan en ole löytänyt mitään heikkouksia, vaan molemmat ovat toimineet todella hyvin, niin kotona että keikoilla.

Kuitenkin usein huomaan käyttäväni mielummin Virtual Vinylia, koska CUE/Virtual DJ softa on mielestäni jonkin verran monipuolisempi, kuin Seraton vastaava.

Makuasia, ehdottomasti.
Mika Juhani

Posts: 275

#40 • • Mika Juhani

mk-ultra, 21.7.2008 15:10:
---
Toukka, 20.7.2008 16:56:
Mac+vdj + esi u96se ei soinnu ensi yrittämäl toisin kuin serato.
---


Nimenomaan U96SE eikä U46SE? En nimittäin löydä njetskusta mitään tietoa ko. laitteesta.

Kokeilin tuota ESI U46SE:tä omassa MacBookissa, eikä toimi muuten kuin yksikanavaisena standardi USB-äänilaitteena. SE-mallille ei ole olemassa Mac-ajureita, joten Mac + Virtual DJ + ESI U46SE on mahdoton yhtälö DJ-käyttöön.

Ainoa ratkaisu on asentaa BootCampilla Windows *poks*



Juu just tuo u46se, tuli siis pikku isku virhe ;)

--
Toukka aka Mika Juhani