CD vai Vinyylisoittimet?

65 posts, 4 pages, 16,166 views

A-E

Posts: 528

#41 • • A-E Detroit Techno Militia

akir0, 22.6.2008 19:54:
---
gerry, 22.6.2008 19:26:
En tajua miks pitää valita joko Vinyyli tai CD? Eikös ne hemmetti vois hommata kummatki:)?

---


Mä ymmärsin, että topikin aloittaja miettii, että voisi aloittaa soittamisen ja tarkoituksena olisi selvitä tästä järkevällä summalla rahaa. Siinä mielessä molempien hankkiminen heti aluksi on vähän overkill (olkoonkin, että teknareista saa hyvin rahansa takaisin).

Jos kotona ei ole vinyylikokoelmaa, niin suosittelisin aloittamaan cd:llä. Siitä vinyyliin siirtyminen ei ole teknisesti kovin suuri kynnys, jos joskus sellainen into iskee.



Saako enää nykyään teknareistaan rahojaan takaisin? Mun käsitys on, että nykyään teknaritkin on sellaiset lelut jonka arvo laskee heti hankinnan jälkeen. Voin toki olla väärässä, mutta itse jos en olisi soitellut vinyyliä kohta 12 vuotta, vaan olisin neebie näissä bedroom dj hommissa aloittaisin suoraan cd:llä soittamaan.

Toki vinyyli on vinyyli, mutta neulojen vaihtaminen 6 kk välein, levyjen puhdistaminen/suojaaminen ja laitteiden pitäminen pölystä vapaana on aina oma juttunsa vinyylien kanssa.

--
The true rebels always walk alone anyways...

-- Derrick May

dj upi

Posts: 1,835

#42 • • dj upi
Soittakaa koneella :P
akir0

Posts: 2,554

#43 • • akir0 idleRPG champion 2009

A-E, 23.6.2008 15:00:
---
Saako enää nykyään teknareistaan rahojaan takaisin? Mun käsitys on, että nykyään teknaritkin on sellaiset lelut jonka arvo laskee heti hankinnan jälkeen.



Toki uusien arvo laskee, mut vuoden tai 5 vuotta vanhojen käytettyjen teknareiden hinnassa ei taida juuri eroa olla, jos ovat ees suhtkoht siistissä kunnossa. Ja säilyttävät arvonsa joka tapauksessa paremmin kuin cd-soitantavälineet.
Jinx

Posts: 2,615

#44 • • Jinx Superfeminine
Kyllä Teknarissa arvo säilyy jos ovat vaan hyvin pidettyjä.

--
Pyllykkä

J.Kusti

Posts: 1,018

#45 • • J.Kusti Deep Space Helsinki

Jinx, 27.6.2008 20:18:
Kyllä Teknarissa arvo säilyy jos ovat vaan hyvin pidettyjä.



+ 1. ja sitäpaitti vinyyli ei ole formaattina häviämässä vielä mihinkään. itse asiassa kokee uutta pientä nousua vaikkakin populaarimusiikin puolella enemmän. veikkaan että cd kuitenkin häviää soittoformaattina kuvioista ensin.
gerry

Posts: 979

#46 • • Edited gerry

J.Kusti, 28.6.2008 10:20:
---
Jinx, 27.6.2008 20:18:
Kyllä Teknarissa arvo säilyy jos ovat vaan hyvin pidettyjä.

---


+ 1. ja sitäpaitti vinyyli ei ole formaattina häviämässä vielä mihinkään. itse asiassa kokee uutta pientä nousua vaikkakin populaarimusiikin puolella enemmän. veikkaan että cd kuitenkin häviää soittoformaattina kuvioista ensin.



Heh, ja millähä perusteella;)? Mille formaatille ne ostetut ämppärit sit poltetaan;). Vai täytyykö kohta ruveta vääntää ostetut ämppärit vinyyliformaatiin (ottaen huomioon etteivät kaikki tykkää soitella tietokoneella)... huoah.... Kiva vaa kuulla perusteluja..

--
by B.C.S

Tapi

Posts: 1,437

#48 • • Tapi Dreamstate

gerry, 1.7.2008 06:31:
Heh, ja millähä perusteella;)? Mille formaatille ne ostetut ämppärit sit poltetaan;).


Sinäpä sen sanoit. Mp3:n vahvuus ylipäänsä on aineettomuus, eli sulla on ne biisit koneella ykkösinä ja nollina. Miksi ihmeessä polttaa niitä mihinkään, eikö olisi paljon kätevämpää tallentaa ne kovalevylle ja ottaa koko kovalevy mukaan keikalle?

CD musiikin digitalisoitumisessa ainoastaan välivaihe, eikä sen valtakautta tule näillä näkymin kestämään pitkään.
akir0

Posts: 2,554

#49 • • Edited akir0 idleRPG champion 2009

gerry, 1.7.2008 06:31:
---
Heh, ja millähä perusteella;)? Mille formaatille ne ostetut ämppärit sit poltetaan;). Vai täytyykö kohta ruveta vääntää ostetut ämppärit vinyyliformaatiin (ottaen huomioon etteivät kaikki tykkää soitella tietokoneella)... huoah.... Kiva vaa kuulla perusteluja..



Cd-levyt on soittokäytössä tällä hetkellä turha välivaihe, kun ämppärit vois ladata soittimiin suoraan vaikka usb-tikulta tai langattomasti läppäriltä.
Sam

Posts: 544

#50 • • Sam

Tapi, 1.7.2008 08:43:
---
gerry, 1.7.2008 06:31:
Heh, ja millähä perusteella;)? Mille formaatille ne ostetut ämppärit sit poltetaan;).

---

Sinäpä sen sanoit. Mp3:n vahvuus ylipäänsä on aineettomuus, eli sulla on ne biisit koneella ykkösinä ja nollina. Miksi ihmeessä polttaa niitä mihinkään, eikö olisi paljon kätevämpää tallentaa ne kovalevylle ja ottaa koko kovalevy mukaan keikalle?

CD musiikin digitalisoitumisessa ainoastaan välivaihe, eikä sen valtakautta tule näillä näkymin kestämään pitkään.



Tapi puhuu asiaa. CD digitaalisten ostosten lopullisena muotona on todellakin aikansa elänyt. Monet soittimet tukevat jo muistikortteja yms. medioita. Hyvä niin; enemmän dataa ja helpommin.

Asia mikä monesti unohtuu näissä keskusteluissa on se, mitä digimusallesi tapahtuu 20 vuoden kuluessa. Mä tiedän että voin kuunnella vinyyleitäni vielä vanhana patuna, mut jaksatteko te tehdä tiedostomuunnoksia ja bäckuppeja niistä Beatport top ten ostoksistanne? Vinyyliä saa kohdella suht kaltoin ja se on silti soitettavissa.

CDR:t ei taatusti kestä 20 vuotta. Millaiset adapterit ja säädöt tarvitset USB liitäntään 20 vuoden kuluttua? Soittaako ne MP18 soittimet MP3 tiedostoja? Pyöriikö kovalevynne vielä yhtä nätisti 20 vuoden kuluttua? Miettikää taaksepäin mitä on tapahtunut tietotekniikan parissa, onko oletettavissa, ettei tulevaisuudessa nähtäisi vastaavaa kehitystä? Entä mitä tuo kehitys on aiheuttanut? Ainakin historian suurimman informaation katoamisen kun ei enää saada tulkittua 15 vuotta vanhoja formaatteja. Väitän että toi digitaalisessa formaatissa olevan musiikin ostaminen ja käyttäminen on todella lyhytikäistä, eikä ole tarkoitettu musiikkiin intohimoisesti suhtautuville ihmisille. Älkää hyvät ihmiset antako niiden ledien sumentaa ajattelukykyänne.
Gateway

Posts: 1,391

#51 • • Gateway Club Therapy

Sam, 1.7.2008 09:19:Väitän että toi digitaalisessa formaatissa olevan musiikin ostaminen ja käyttäminen on todella lyhytikäistä



Ja minä väitän että olet äärimmäisen väärässä. Oma pienikin viitseliäisyys (varmuuskopiot DVD:lle ja niiden uusiminen noin 10-15 vuoden välein uusille levyille) takaa lähestulkoon 100% varmasti että digimusat säilyy tallessa. Toki 10-15 vuoden päästä DVD:t varmuuskopiomediana voi olla jo historiaa mutta tokihan uuden ja vanhan menetelmän välillä yhteensopivuus on, ainakin sen muutaman vuoden ajan. En näe pienintäkään teknologista uhkaa että musat ei olisi mulla tallessa 20 vuoden päästäkin. Tulipalot ja vastaavat onkin sitten erikseen. Mulla on muuten tuossa testattuna 12 vuotta vanhoja cd-levyjä ja kaikki toimivat 100% täydellisesti vieläkin, kellarissa olivat pölyttymässä ;)
lilius

Posts: 719

#52 • • lilius

Gateway, 1.7.2008 09:46:
---
Sam, 1.7.2008 09:19:Väitän että toi digitaalisessa formaatissa olevan musiikin ostaminen ja käyttäminen on todella lyhytikäistä
---


Ja minä väitän että olet äärimmäisen väärässä. Oma pienikin viitseliäisyys (varmuuskopiot DVD:lle ja niiden uusiminen noin 10-15 vuoden välein uusille levyille) takaa lähestulkoon 100% varmasti että digimusat säilyy tallessa. Toki 10-15 vuoden päästä DVD:t varmuuskopiomediana voi olla jo historiaa mutta tokihan uuden ja vanhan menetelmän välillä yhteensopivuus on, ainakin sen muutaman vuoden ajan. En näe pienintäkään teknologista uhkaa että musat ei olisi mulla tallessa 20 vuoden päästäkin. Tulipalot ja vastaavat onkin sitten erikseen. Mulla on muuten tuossa testattuna 12 vuotta vanhoja cd-levyjä ja kaikki toimivat 100% täydellisesti vieläkin, kellarissa olivat pölyttymässä ;)



Itse näkisin tuon irrallisen lauseen Sam:n kommentista liittyvän enemmänkin itse musiikin/soundin kertakäyttöisyyteen.. jos siis lukee hänen lauseensa loppuun.

- jussi
Gateway

Posts: 1,391

#53 • • Gateway Club Therapy

Jussi Lius, 1.7.2008 09:51:
Itse näkisin tuon irrallisen lauseen Sam:n kommentista liittyvän enemmänkin itse musiikin/soundin kertakäyttöisyyteen.. jos siis lukee hänen lauseensa loppuun.
- jussi



Siihen lauseeseen on suorana kommenttina vain mun eka lause. En halunnut pitkää quotea, sorry :)
lilius

Posts: 719

#54 • • lilius
Ok, Gateway. :)

Itsekkin on kuitenkin vaikea uskoa samaa kuin Sam sanoi, että:

'CD digitaalisten ostosten lopullisena muotona on todellakin aikansa elänyt. Monet soittimet tukevat jo muistikortteja yms. medioita. Hyvä niin; enemmän dataa ja helpommin.'

..juuri tuota, että CD digitaalisena ostosten lopullisena muotona saavuttaisi samaa asemaa, kuin vinyyli saavutti. Eritoteen nuo muistikortteja tukevat soittimet voivat koitua DJ toiminnassa CD:n kohtaloksi..

- jussi
Sam

Posts: 544

#55 • • Sam

Gateway, 1.7.2008 09:46:
---
Sam, 1.7.2008 09:19:Väitän että toi digitaalisessa formaatissa olevan musiikin ostaminen ja käyttäminen on todella lyhytikäistä
---


Ja minä väitän että olet äärimmäisen väärässä. Oma pienikin viitseliäisyys (varmuuskopiot DVD:lle ja niiden uusiminen noin 10-15 vuoden välein uusille levyille) takaa lähestulkoon 100% varmasti että digimusat säilyy tallessa. Toki 10-15 vuoden päästä DVD:t varmuuskopiomediana voi olla jo historiaa mutta tokihan uuden ja vanhan menetelmän välillä yhteensopivuus on, ainakin sen muutaman vuoden ajan. En näe pienintäkään teknologista uhkaa että musat ei olisi mulla tallessa 20 vuoden päästäkin. Tulipalot ja vastaavat onkin sitten erikseen. Mulla on muuten tuossa testattuna 12 vuotta vanhoja cd-levyjä ja kaikki toimivat 100% täydellisesti vieläkin, kellarissa olivat pölyttymässä ;)



No, siit vaan bäkuppaan ja paahteleen, mä otan Swiffer Dusterin ja pyyhin pölyt hyllyn reunoilta. Ostakaa digitaalista musaa minkä kerkeätte, ei haittaa mua. Ei välttämättä pc:nsä kanssa seurustelevalla henkilöllä näy mitenkään, mutta et voi väittää ettei toi datan häviäminen olis todellinen ongelma. Täs vähän aiheesta: http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_preservation

Kyl se vaan on fakta että hard copy on paras tapa säilöä mitä tahansa dataa. Usein myös käyttäjärajapintansa ansiosta. Tässä kohtaa vertaan aina .txt fileä ja oikeaa kirjaa. Ehkä Clark Kent tuo datakristallit kehiin joskus tulevaisuudessa.

Mulla on tos hyllyssä yli 12 vuotta vanhoja vinyylejä aika vitusti ja soivat hyvin. Osalla ikää yli 40 vuotta. Digi that!
xybo

Posts: 1,100

#56 • • xybo meeple!
Joo. CDR ei o kyllä kovinkaan pitkäikänen. Saa aika usein poltella kaikkea uudestaan jos haluu varmistaa, että säilyy. Useimmat 10v sitten poltetut CDR:t on jo paskana. (Johtuu tosin varmaan sen ajan tekniikastakin). Digitaalinen juttu tulee ja on jo se juttu mihin kannattaa mennä ja pysyä. Toisaalta digitaalisessa on se hyvä, että jos tuhoutuu niin se ei suuresti vituta ja on helppo hankkia takaisin :) (Toista se on vinyylin kanssa jos niille käy huonosti).
thomas

Posts: 5,618

#57 • • thomas

xybo, 1.7.2008 13:16:
Joo. CDR ei o kyllä kovinkaan pitkäikänen. Saa aika usein poltella kaikkea uudestaan jos haluu varmistaa, että säilyy. Useimmat 10v sitten poltetut CDR:t on jo paskana. (Johtuu tosin varmaan sen ajan tekniikastakin). Digitaalinen juttu tulee ja on jo se juttu mihin kannattaa mennä ja pysyä. Toisaalta digitaalisessa on se hyvä, että jos tuhoutuu niin se ei suuresti vituta ja on helppo hankkia takaisin :) (Toista se on vinyylin kanssa jos niille käy huonosti).



joo silloin kyllä ketuttaa jos on venaillut pitkään jotain tiettyä levyä ja sit kun se on sulla niin se on halki tai muuten vaan napsuu pirusti :(
gerry

Posts: 979

#58 • • Edited gerry

Sam,

Asia mikä monesti unohtuu näissä keskusteluissa on se, mitä digimusallesi tapahtuu 20 vuoden kuluessa. Mä tiedän että voin kuunnella vinyyleitäni vielä vanhana patuna, mut jaksatteko te tehdä tiedostomuunnoksia ja bäckuppeja niistä Beatport top ten ostoksistanne? Vinyyliä saa kohdella suht kaltoin ja se on silti soitettavissa.

CDR:t ei taatusti kestä 20 vuotta. Millaiset adapterit ja säädöt tarvitset USB liitäntään 20 vuoden kuluttua? Soittaako ne MP18 soittimet MP3 tiedostoja? Pyöriikö kovalevynne vielä yhtä nätisti 20 vuoden kuluttua? Miettikää taaksepäin mitä on tapahtunut tietotekniikan parissa, onko oletettavissa, ettei tulevaisuudessa nähtäisi vastaavaa kehitystä? Entä mitä tuo kehitys on aiheuttanut? Ainakin historian suurimman informaation katoamisen kun ei enää saada tulkittua 15 vuotta vanhoja formaatteja. Väitän että toi digitaalisessa formaatissa olevan musiikin ostaminen ja käyttäminen on todella lyhytikäistä, eikä ole tarkoitettu musiikkiin intohimoisesti suhtautuville ihmisille. Älkää hyvät ihmiset antako niiden ledien sumentaa ajattelukykyänne.




Hmm... Totta, puhut kyllä ihan asiaa. Itseki onnistunut hukkaamaan/hävittämään tms. muutamia ostettuja ämppäreitä jotka ovat tavalla tai toisella hävineet bittiavaruuteen (yhtään vinyyliä ei hyllystä tosin oo hävinnyt). Paljonkoha mahtaa hävikki olla parissakymmenessä vuodessa... Mut toisaalta se riippuu taas omasta aktiivisuudesta varmuuskopioida tavaraa.

Toistaiseksi ainaki itse näen parhaaksi polttaa kuitenki kaikki mp3:set ceedeelle (mp3:nen helpottaa biisien ostamista suunnattomasti, siksi mielellään mp:3 kuin valmis cd:julkaisu) ja ostetuista viisuista kuitit mappiin. Se mitä niille tapahtuu 20 vuoden päästä on sitten sen ajan murhe:P Kopiotha säilyy kovalevyllä (joita toki on montaa joten yhen hajoaminen ei kaikkia hukkaa). Vinyskä on kyllä kieltämättä se paras omistusformaatti jolla on jälleenmyyntiarvoakin, mp3:nen taas nopein ja paras formaatti hätähousuille....:)

Mutta en kyllä oikein osaa tähän tarkemmin sanoa juuta enkä jaata. Näillä jatketaan ja ostetaan kumpaaki ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kätsyhä se on soitella vaikka koko illan setti pelkkä USB-Tikuilta muttamutta...... noh... Näkee sitten.

Ja anteeksi jos meni taas turhan syvälliseksi, välil vaa hyvä puida asioita eri näkökulmista:)

--
by B.C.S

Keijo Hujanen

Posts: 1,634

#59 • • Keijo Hujanen Pressiklubi

gerry, 1.7.2008 16:14:
---
Sam,



---



Hmm... Totta, puhut kyllä ihan asiaa. Itseki onnistunut hukkaamaan/hävittämään tms. muutamia ostettuja ämppäreitä jotka ovat tavalla tai toisella hävineet bittiavaruuteen (yhtään vinyyliä ei hyllystä tosin oo hävinnyt). Paljonkoha mahtaa hävikki olla parissakymmenessä vuodessa... Mut toisaalta se riippuu taas omasta aktiivisuudesta varmuuskopioida tavaraa.

Toistaiseksi ainaki itse näen parhaaksi polttaa kuitenki kaikki mp3:set ceedeelle (mp3:nen helpottaa biisien ostamista suunnattomasti, siksi mielellään mp:3 kuin valmis cd:julkaisu) ja ostetuista viisuista kuitit mappiin. Se mitä niille tapahtuu 20 vuoden päästä on sitten sen ajan murhe:P Kopiotha säilyy kovalevyllä (joita toki on montaa joten yhen hajoaminen ei kaikkia hukkaa). Vinyskä on kyllä kieltämättä se paras omistusformaatti jolla on jälleenmyyntiarvoakin, mp3:nen taas nopein ja paras formaatti hätähousuille....:)

Mutta en kyllä oikein osaa tähän tarkemmin sanoa juuta enkä jaata. Näillä jatketaan ja ostetaan kumpaaki ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Kätsyhä se on soitella vaikka koko illan setti pelkkä USB-Tikuilta muttamutta...... noh... Näkee sitten.

Ja anteeksi jos meni taas turhan syvälliseksi, välil vaa hyvä puida asioita eri näkökulmista:)



C-KASETTI PERKELE
SIINÄ OLI SITÄ SUHINAA JA MINIMAALIA!!!!
ELI TAKAISIN SAVIKIEKOT ja elvis *sydän*... no okei, beatles myös... ei muuta... poistun pois

--
suomen virallinen totuus

AuralCandy.Net

Posts: 289

#60 • • AuralCandy.Net Premium House Music Podcast
On-topic:

Jos vinyyliin soittotuntuma mielyttää eniten, mutta taas materiaalin hankintaan digimedia tuntuu luontevimmalta, kannattaa harkita aikakoodivinyylien käyttöä. Best of both worlds.

Off-topic

My 0,02€:

Nämä kauhuvisiot tiedon katoamisesta johtuvat paljolti väärinymmärryksistä. Tapaukset, joissa informaatiota on hukattu merkittävässä määrin ovat johtuneet lähes poikkeuksetta medioista jolle ne on talletettu - ei käytetystä tallennusformaatista.

Ennen kuin tietoverkoista tuli arkipäivää, informaatiota talletettiin valtavat määrät datanauhoille, reikäkorteille ja ties mille. Tekniikan kehittyessä vauhdilla ei vanhojen tallennusvälineiden lukemiseen enää aina löytynytkään sopivaa rautaa. Nykyään kun tiedostot voidaan siirtää ja kopioida laitteesta toiseen verkon yli vaikka langattomasti, ei informaation hukkuminen fyysisen tallennusvälineen lahoamisen takia ole läheskään niin todennäköistä kuin esim. 30 vuotta sitten.

Varmuuskopiointi on nykyään niin helppoa ja halpaa, että datahävikistä saa syyttää lähinnä itseään...varsinkin kun informaatio voidaan automatisoidusti peilata vaikka toisella puolella maailmaa sijaitsevaan tallennusvälineeseen.

Mitä taas digitaaliformaatteihin tulee, niin olen 100% varma että nykyiset audioformaatit (esim. MP3) ovat kuunneltavissa vielä 20 vuoden päästäkin. Kummasti nykyisetkin softat toistavat 20 vuotta vanhoja SIDejä tai MODeja, tai avaavat 20 vuotta vanhoja kuva- tai tekstiformaatteja...ja kaikki nämä ajalta, jolloin eteenpäin yhteensopivuudelle ei pahemmin ajatusta uhrattu.

Luonnollisesti löytyy muutama tapaus, joissa jotain obskuureja formaatteja ei ole saatu vuosia myöhemmin auki, koska sen kehittävä taho on suojellut lähdekoodia kuin kruunujalokiviä. Tästä syystä pitkällä tähtäimellä kannattaakin suosia avoimia tiedostoformaatteja.

Soittotuntuma, soundi, julkaisujen saatavuus tai vaikka mielihyvä fyysisen esineen käpistelystä ja hyllyntäytteestä ovat kaikki täysin päteviä (joskin subjektiivisia) perusteluita vinyylin diggailulle.

Mutta informaation säilyvyyden kannalta? Älkää nyt vittu naurattako *lmao*