Sukari vs. Vapaavuori. Vihtiin Ideapark vai ei? Keskustelua yritysten päätäntävallasta ja sijainnist

43 posts, 3 pages, 10,148 views

remotion

Posts: 5,283

#21 • • remotion nostatus guru

Adorable, 16.5.2008 13:13:
Maaseudulle? 27 000 asukasta ja siis maaseutu. Onko kaupunki sellainen missä asuu 100 000 asukasta?


100000 asukasta voi ihan yhtähyvin olla maaseutua, kyse on asumisväljyydestä tai tiheydestä miten se halutaan sanoa sekä muusta infrasta, kaikkien palvelujen niputtaminen ei ole hyvä idea alueella jossa ihmisetkään eivät elä nipussa.
remotion

Posts: 5,283

#22 • • Edited remotion nostatus guru

Anselmi, 16.5.2008 13:35:
Mua itseasiassa mietityttää kovasti se että kun karttaa (ja muutenkin) katsoo niin osasta kohtaa kun kehä kolmosesta
100-300 metriä ulkopuolelle kun menee, niin sen jälkeen on melkein pelkkää tilaa. Jotenkin luulisi että siihen olisi kaikista järkevintä pygätä joku tuommoinen hanke*ding*

http://kartat.eniro.fi/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=4;24.941728;60.269488;s;24.585179847427707;60.43831543196544;25.297719366957985;60.10144313174946;881;786&mapcomp=;;;;;;;;;;;;;;0;0;;;;0&stq=0



öö kannattaa joskus poistua sieltä isolta robalta.
Nuo kyseiset vihreät tilkuthan ovat tienviereliltään täynnä ostoskeskuksia.
Lisäksi mittakaava on erittäin pieni, mieti että satunnainen tamperelainen ajaa mennessään
ideaparkiin helposti koko kehä3 mittäisen pätkän edestakaisin.

Tokihan tämä nyt ei Vihtiin liity kuin esimerkin omaisesti, mutta vielä vähemmän kyllä toi kehä3 idea.
Avatar
#23 • • REivaaja Guest

remotion, 16.5.2008 14:34:
---
Adorable, 16.5.2008 13:13:
Maaseudulle? 27 000 asukasta ja siis maaseutu. Onko kaupunki sellainen missä asuu 100 000 asukasta?

---

100000 asukasta voi ihan yhtähyvin olla maaseutua, kyse on asumisväljyydestä tai tiheydestä miten se halutaan sanoa sekä muusta infrasta, kaikkien palvelujen niputtaminen ei ole hyvä idea alueella jossa ihmisetkään eivät elä nipussa.

Miten niin? Eli joillekkin Posti viereen, mutta ärrälle saatkin sitten ajaa 15km. Onkohan kyse tiheydestäkään? Sen perusteella Järvenpää olisi Suomen suurin kaupunki.
remotion

Posts: 5,283

#24 • • remotion nostatus guru

REivaaja, 16.5.2008 14:46:
Miten niin? Eli joillekkin Posti viereen, mutta ärrälle saatkin sitten ajaa 15km. Onkohan kyse tiheydestäkään? Sen perusteella Järvenpää olisi Suomen suurin kaupunki.


No voi lol taas sun kanssas.
Siten niin että vähän vähemmän sulle aamupalaksi intternettiä ja sarkasmia niin toi sisälukutaitokin rupee kehittyy ja voit osallistua aikuisten keskusteluihin.
Avatar
#25 • • Edited REivaaja Guest

remotion, 16.5.2008 14:49:
---
REivaaja, 16.5.2008 14:46:
Miten niin? Eli joillekkin Posti viereen, mutta ärrälle saatkin sitten ajaa 15km. Onkohan kyse tiheydestäkään? Sen perusteella Järvenpää olisi Suomen suurin kaupunki.

---

No voi lol taas sun kanssas.
Siten niin että vähän vähemmän sulle aamupalaksi intternettiä ja sarkasmia niin toi sisälukutaitokin rupee kehittyy ja voit osallistua aikuisten keskusteluihin.

Voi lol taas mun kanssa. Pomppulinnaan en pääse ja Mäckkiin ei tuu syntterikutsuja, joten kai mä oon aikuinen sit aikuisten oikeesti. Kyllähän juuri haja-asutusalueilla on tärkeämpää keskittää palvelut kun välimatkat on niin pitkiä juunou.

Kai mä sit oon tyhmä kun et ymmärrä.
remotion

Posts: 5,283

#26 • • remotion nostatus guru

REivaaja, 16.5.2008 14:53:
Voi lol taas mun kanssa. Pomppulinnaan en pääse ja Mäckkiin ei tuu syntterikutsuja, joten kai mä oon aikuinen sit aikuisten oikeesti. Kyllähän juuri haja-asutusalueilla on tärkeämpää keskittää palvelut kun välimatkat on niin pitkiä juunou.

Kai mä sit oon tyhmä kun et ymmärrä.


Toki, mutta ei liiaksi asti, kuten yana tossa tokaisi, niin mielummin 5 järkevän kokoista keskusta alueelle kuin yksi jättimäinen jonne toisaalta saattaa hyvin päästä yksi sun toinen läheltä kävellen, mutta toisaalta sitten on niitä mummoja ja pappoja joille matkaa kertyy 30kilometriä ja se on aika pitkä matka vetää rollaattorilla suolasohjossa, etenkin jos ennen ne mäyräsen lähikauppa, ärrä ja postilaatikko oli kaikki kilometrin sisällä.
SamHard

Posts: 2,098

#27 • • SamHard
Jotenkin periaatteesta olen vastaan, vaikka en ole
asiaan juuri perehtynytkään.. Kyllä palveluita saa keskittää, mutta
tullaanko nyt jo harvaan asutussa Suomessa äärirajoille
tuossa palveluitten keskittämisessä..? Kyllä pienempiä kauppoja
pitää olla kylissä ja lähiöissä sekä muitakin palveluja tietysti, ettei
tarvi lähteä autolla johonkin megamarkettiin jonottamaan kaikkia
palveluita! Ehkä urbaanimmat lähiöt/alueet ja ne mestat missä on populaakin enemmän
keskitetty asumaan samoille neliöille, ovat vähiten tästä palvelujen keskitämisestä
kärsiviä. Onkohan kohta enemmänkin tuolla pienemmissä paikoissa näitä
superkeskittymiä.. jos on niin siitä poisjäävä kylän/pienen kaupunkin yrittäjä
voi olla nesteessä sen jälkeen kun tavallaan pitää vanhasta toimipaikastaan kiinni
ja jää "kartellin" ulkopuolelle..
Avatar
#28 • • Edited REivaaja Guest

remotion, 16.5.2008 15:00:
---
REivaaja, 16.5.2008 14:53:
Voi lol taas mun kanssa. Pomppulinnaan en pääse ja Mäckkiin ei tuu syntterikutsuja, joten kai mä oon aikuinen sit aikuisten oikeesti. Kyllähän juuri haja-asutusalueilla on tärkeämpää keskittää palvelut kun välimatkat on niin pitkiä juunou.

Kai mä sit oon tyhmä kun et ymmärrä.

---

Toki, mutta ei liiaksi asti, kuten yana tossa tokaisi, niin mielummin 5 järkevän kokoista keskusta alueelle kuin yksi jättimäinen jonne toisaalta saattaa hyvin päästä yksi sun toinen läheltä kävellen, mutta toisaalta sitten on niitä mummoja ja pappoja joille matkaa kertyy 30kilometriä ja se on aika pitkä matka vetää rollaattorilla suolasohjossa, etenkin jos ennen ne mäyräsen lähikauppa, ärrä ja postilaatikko oli kaikki kilometrin sisällä.

En osaa sanoa sijainti asiaan juuta tai jaata, kun ei ole oikeestaan kiinnostusta Vihdin suuntaan enää ikinä (1,5V riitti). Mutta luulisi vanhuksille rakennettavan asuntoja/vanhainkoti ostoskeskuksen viereen. Ja varmasti ostoskeskus lisää muuttoa alueen ympärille työpaikkojen jne takia. Moni ei halua asua kunnon kaupungissakaan, mutta ei peräkylässäkään. Jos palvelut hajautetaan, luulisi siitä seuraavan kaupunkilaistumista enemmän kuin isosta ostoskeskuksesta seuraisi.
ville

Posts: 3,780

#29 • • ville olen oikeasti ujo

Adorable, 16.5.2008 13:13:
Maaseudulle? 27 000 asukasta ja siis maaseutu. Onko kaupunki sellainen missä asuu 100 000 asukasta?



Veikkaisin, että haettu kävijämääärä vuositasolla on 10 000 000 asiakasta.

Jos kylässä asuu 27 000 asukasta ja loput 9 973 000 ajaa keskimäärin kymmeniä kilometrejä, osa jopa yli 100km, niin on vaikea keksiä yhtään perustetta sille, että kauppakeskus sijoitetaan paikalle, johon sitä nyt suunnitellaan.

Sinänsä mukava huomata, että päättäjilläkin alkaa vihdoin olla järkeviä ajatuksia liikkennepolitiikassa / ympäristöasioissa.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#30 • • Jussi Soro choon!

ville, 16.5.2008 15:15:
Jos kylässä asuu 27 000 asukasta ja loput 9 973 000 ajaa keskimäärin kymmeniä kilometrejä, osa jopa yli 100km, niin on vaikea keksiä yhtään perustetta sille, että kauppakeskus sijoitetaan paikalle, johon sitä nyt suunnitellaan.


No asuuhan siinä läheisyydessä varmaankin 100 000 ihmistä. Tuskin silti nekään kaikki 100 kertaa vuodessa tuolla shoppailemassa käy... Tosin esimerkiksi mainitusta Lohjalta on Vihtiin 30 kilometriä, eli ei tuotakaan nyt ihan kävelymatkaksi voi luonnehtia, sitä en kyllä tiedä kulkeeko Lohjalta Vihtiin paikallisliikenne.
Anselmi

Posts: 2,578

#31 • • Anselmi And sell me

remotion, 16.5.2008 14:39:
öö kannattaa joskus poistua sieltä isolta robalta.
Nuo kyseiset vihreät tilkuthan ovat tienviereliltään täynnä ostoskeskuksia.
Lisäksi mittakaava on erittäin pieni, mieti että satunnainen tamperelainen ajaa mennessään
ideaparkiin helposti koko kehä3 mittäisen pätkän edestakaisin.

Tokihan tämä nyt ei Vihtiin liity kuin esimerkin omaisesti, mutta vielä vähemmän kyllä toi kehä3 idea.


Ai että jos näen kehä kolmosen huomattavasti logistisessa mielessä ja niin yhteyksien kuin läpikulun
kannalta parhaana paikkana tuollaisille projekteille niin olen tyhmä helsinkiläinen joka ei tajua että kehä kolmosen ulkopuolella on elämää? Mistä ihmeestä sä oletat tietäväsi kuinka usein mä käyn ja missä? Tai että miltä pohjalta päättelyni teen?

Vai että tienvieret täynnä ostoskeskuskia? Ihan vieri vieressä Tampereelle ja Poriin asti? Kartoissa näkyvä vihreä jonkin sortin kusetusta?

Suosittelen painelemaan sitä zoomi nappulaa hiukan, toki sinun kohdalla turhaa koska siinä on ostoskeskuksia. Mutta ainakin mitä omin silmin näen (kuten jo aikaisemmin mainitsin) tuossa kehän ulkopuolella kun esim. Vihdintietä lähtee menemään. On kaunista peltomaisemaa. Lahdentien varrellakin on komeaa metsämaisemaa. Minun puolesta saisivat sellaisinakin pysyä, mutta jos tuollainen miniamerikka pitää jonnekkin rakentaa niin omasta puolesta sitten näihin paikkoihin. Materiaali ja ihmisvirrat olisi silloin paljon pienemmät.

Mä en edes tajua mitä ihmettä ajat tuolla satunnainen tamperelainen jutullas takaa. Itse veikkaisin että Vihtiin verrattuna ehdottamani vaihtoehto vähentäisi ajeltuja kilometrejä merkittävästi.

öö. Joten kannattaa varmaan vetää pää pois perseestä siellä Trancevillassa ja olla tekemästä
typeriä olettamuksia.

--
sen pituinen se

remotion

Posts: 5,283

#32 • • remotion nostatus guru

Anselmi, 16.5.2008 15:33:
Vai että tienvieret täynnä ostoskeskuskia? Ihan vieri vieressä Tampereelle ja Poriin asti? Kartoissa näkyvä vihreä jonkin sortin kusetusta?

Suosittelen painelemaan sitä zoomi nappulaa hiukan, toki sinun kohdalla turhaa koska siinä on ostoskeskuksia. Mutta ainakin mitä omin silmin näen (kuten jo aikaisemmin mainitsin) tuossa kehän ulkopuolella kun esim. Vihdintietä lähtee menemään. On kaunista peltomaisemaa. Lahdentien varrellakin on komeaa metsämaisemaa. Minun puolesta saisivat sellaisinakin pysyä, mutta jos tuollainen miniamerikka pitää jonnekkin rakentaa niin omasta puolesta sitten näihin paikkoihin. Materiaali ja ihmisvirrat olisi silloin paljon pienemmät.

Mä en edes tajua mitä ihmettä ajat tuolla satunnainen tamperelainen jutullas takaa. Itse veikkaisin että Vihtiin verrattuna ehdottamani vaihtoehto vähentäisi ajeltuja kilometrejä merkittävästi.

öö. Joten kannattaa varmaan vetää pää pois perseestä siellä Trancevillassa ja olla tekemästä
typeriä olettamuksia.



Onko sun mielestäs 100-300metrin etäisyydellä kehä kolmosesta kaupungit pori ja tampere?
Otappas se zuuminappula ite pois sieltä perseestä :D ja kokeile uudestaan.

Anselmi, 16.5.2008 13:35:
osasta kohtaa kun kehä kolmosesta
100-300 metriä ulkopuolelle kun menee, niin sen jälkeen on melkein pelkkää tilaa. Jotenkin luulisi että siihen olisi kaikista järkevintä pygätä joku tuommoinen hanke*ding*



ehkä kyseessä oli siis desimaali virhe sinulla, mutta siitä huolimatta tampereellehan juuri rakennettiin ideapark, vantaalla on tuossa solmukohdassa jumbo, ja sen laajennus valmistuu nyt kesällä. Lisäksi koko kehä kolmosen varrella ei ole kilometriäkään missä ei olisi jotain isompaa myymälää, useimmissa paikoissa niitä on kymmenittäin. Mutta mä en kyllä nyt oikeen varmaan tajua kun täällä perseessä nämä mittayksiköt pitävät paikkansa ainakin :D
akiapina

Posts: 2,729

#33 • • akiapina apinaki

JussiS, 16.5.2008 12:42:
^^ Kipinältä hyvä postaus



Jep, ja muutenkin muutama aika tyhjentävä vastaus tässä topicissa. Vaikka Turun seudulla nyt on asukkaita monta kertaa enemmän kuin Vihdissä ja kauppakeskusten rakentaminen suurimpien lähiöiden lähelle on toki perusteltua, ärsyttää suunnattomasti seurata yhdyskuntarakenteen hajoamisen vauhdittamista osittain vain Turun seudun pirstaloituneen kuntarakenteen takia. Turku joutuu kilpailemaan kaikenmaailman Maskujen ja Piikkiöiden kanssa lapsiperheistä kaavoittamalla saarille 20 000 asukkaalle infroineen kaikkineen samalla kun 20 km päähän ohikulkutien varteen rakennetaan uutta kaupallista keskustaa. Saarille johtavat tiet ovat jo nyt mielettömän tukkoisia ruuhka-aikoihin, ja Turussa olisi todellakin tilaa ja syytäkin päinvastoin tiivistää kaupunkirakennetta. Kaiken hyvän lisäksi keskelle Turkua ajetaan tiettyjen tahojen toimesta jotain vitun toriparkkia, perusteluna "keskustan kilpailukyky uusia kauppakeskuksia vastaan". Mikä vittu siinä on muutenkin ettei sitä autoa voi viedä kahden korttelin päähän toiseen parkkihalliin mistä pääsee ulos ihan samaan paikkaan kuin tulevasta toriparkistakin!

Meni ehkä semisti off-topiciksi mutta samaa suhmurointia ja voitelua tossakin on tietty takana. Aihe vaan pistää veren kiehumaan kun yksityisautoilua on käytetty jo perusteena raitiovaunuliikenteen lopettamiseen ja samaan aikaan Suomen kolmanneksi suurin kaupunki rakennettiin sellaiseksi että keskustassa asuu 30 000 ihmistä, lähiökehässä 100 000, seudulla yli 300 000 ja joukkoliikenne on jatkuvissa vaikeuksissa. Vituttaa saatana! *senkin*
Adorable

Posts: 103

#34 • • Adorable

remotion, 16.5.2008 14:34:
---
Adorable, 16.5.2008 13:13:
Maaseudulle? 27 000 asukasta ja siis maaseutu. Onko kaupunki sellainen missä asuu 100 000 asukasta?

---

100000 asukasta voi ihan yhtähyvin olla maaseutua, kyse on asumisväljyydestä tai tiheydestä miten se halutaan sanoa sekä muusta infrasta, kaikkien palvelujen niputtaminen ei ole hyvä idea alueella jossa ihmisetkään eivät elä nipussa.



Olen vain aikaisemmin luullut, että Vihti olisi pikkukaupunki. Liian moni pitää kaikkea kehä kolmosen ulkopuolella olevaa maaseutuna, sen vuoksi pyysin tarkennusta. En voi muuten tietää mitä kukin ajattelee tuosta maaseudusta *hymy*
Anselmi

Posts: 2,578

#35 • • Edited Anselmi And sell me

remotion, 16.5.2008 15:41:
Onko sun mielestäs 100-300metrin etäisyydellä kehä kolmosesta kaupungit pori ja tampere?
Otappas se zuuminappula ite pois sieltä perseestä :D ja kokeile uudestaan.




Anselmi, 16.5.2008 13:35:
osasta kohtaa kun kehä kolmosesta
100-300 metriä ulkopuolelle kun menee, niin sen jälkeen on melkein pelkkää tilaa. Jotenkin luulisi että siihen olisi kaikista järkevintä pygätä joku tuommoinen hanke*ding*


Anselmi, 16.5.2008 13:35:
Mua itseasiassa mietityttää kovasti se että kun karttaa (ja muutenkin) katsoo niin osasta kohtaa kun kehä kolmosesta
100-300 metriä ulkopuolelle kun menee, niin sen jälkeen on melkein pelkkää tilaa. Jotenkin luulisi että siihen olisi kaikista järkevintä pygätä joku tuommoinen hanke*ding*




Mutta mä en kyllä nyt oikeen varmaan tajua


Allekirjoitan.

--
sen pituinen se

Jussi Soro

Posts: 6,385

#36 • • Jussi Soro choon!

En_oo, 16.5.2008 15:37:
No nyt Lohjalaiset käy Helsingissä shoppailee. Mua ärsyttää yleissellä tasolla se että perustellaan taas maailman pelastamisella. Kaikki aina itkee kun ''noi lämmittää meijän ilmastoa''.


No kumpi on mielestäsi ympäristön kannalta kestävämpää: se, että 27 000 lohjalaista ajaa jo olemassaoleviin kauppakeskuksiin vai se, että 10 000 000 (kymmenen miljoonaa) ihmistä ajaa rakennettavaan ideaparkkiin? Joojoo, on niitä stadiin ajajia enemmän kuin tuo Lohjan 27 000, mutta vaikka niitä olisi miljoona, niin silti puhutaan kymmenkertaisesta määrästä ihmisiä. Ja kaikki nämä yksityisautoilla, kun tuonne ei joukkoliikennettä ole.

Sillä verukkeella kielletään sitten vaikka mitkä asiat, kuten puhelinluettelot ja ostoskeskukset. oikeasti kyse on siitä että itse ei niitä tarvii ja jostain pitää leikata. Jos Lohjalaiset ajaa sen 30 km, on sitten aika tarpeellista rakentaa se ostoskeskus. Tuskin Sukari on niin tyhmä että tarkoituksella laittaa parkin mahdollisimman kauas kaikista. Ei niin miljoonia tehdä.


No puhelinluettelot nyt on muuten reliikki jostain vanhoilta ajoilta, kuka oikeasti käyttää niitä?

Eikä mulla oo mitään ostoskeskuksia vastaan, oon jopa hiukan innoissani Turkuun tulevasta Skanssi-ostoskeskuksesta. Mutta se sijaitseekin taajama-alueen sisäpuolella järkevän infrastruktuurin ulottuvilla.

Ja jos Lohjalle oikeesti tarvitaan ostoskeskus, niin miksei sitä voi rakentaa Lohjalle ja sen kokoiseks että se on Lohjalaiselle sopiva, ja että Lohjalaisten ostovoima riittää sitä pyörittämään?
Adorable

Posts: 103

#37 • • Adorable

ville, 16.5.2008 15:15:
---
Adorable, 16.5.2008 13:13:
Maaseudulle? 27 000 asukasta ja siis maaseutu. Onko kaupunki sellainen missä asuu 100 000 asukasta?

---


Veikkaisin, että haettu kävijämääärä vuositasolla on 10 000 000 asiakasta.

Jos kylässä asuu 27 000 asukasta ja loput 9 973 000 ajaa keskimäärin kymmeniä kilometrejä, osa jopa yli 100km, niin on vaikea keksiä yhtään perustetta sille, että kauppakeskus sijoitetaan paikalle, johon sitä nyt suunnitellaan.

Sinänsä mukava huomata, että päättäjilläkin alkaa vihdoin olla järkeviä ajatuksia liikkennepolitiikassa / ympäristöasioissa.



Onhan Pieksämäellekin tulossa Ideapark ja siellä on vain 13 000 asukasta. Lähellä isot kaupungit Jyväskylä, Mikkeli, Varkaus ja Kuopio. Matkaa kertyy helposti n. 80km. Ei sitä Ideaparkia varmaan turhaan sinnekään rakenneta..
Adorable

Posts: 103

#38 • • Adorable

JussiS, 16.5.2008 15:52:
---
En_oo, 16.5.2008 15:37:
No nyt Lohjalaiset käy Helsingissä shoppailee. Mua ärsyttää yleissellä tasolla se että perustellaan taas maailman pelastamisella. Kaikki aina itkee kun ''noi lämmittää meijän ilmastoa''.

---

No kumpi on mielestäsi ympäristön kannalta kestävämpää: se, että 27 000 lohjalaista ajaa jo olemassaoleviin kauppakeskuksiin vai se, että 10 000 000 (kymmenen miljoonaa) ihmistä ajaa rakennettavaan ideaparkkiin? Joojoo, on niitä stadiin ajajia enemmän kuin tuo Lohjan 27 000, mutta vaikka niitä olisi miljoona, niin silti puhutaan kymmenkertaisesta määrästä ihmisiä. Ja kaikki nämä yksityisautoilla, kun tuonne ei joukkoliikennettä ole.


---
Sillä verukkeella kielletään sitten vaikka mitkä asiat, kuten puhelinluettelot ja ostoskeskukset. oikeasti kyse on siitä että itse ei niitä tarvii ja jostain pitää leikata. Jos Lohjalaiset ajaa sen 30 km, on sitten aika tarpeellista rakentaa se ostoskeskus. Tuskin Sukari on niin tyhmä että tarkoituksella laittaa parkin mahdollisimman kauas kaikista. Ei niin miljoonia tehdä.

---

No puhelinluettelot nyt on muuten reliikki jostain vanhoilta ajoilta, kuka oikeasti käyttää niitä?

Eikä mulla oo mitään ostoskeskuksia vastaan, oon jopa hiukan innoissani Turkuun tulevasta Skanssi-ostoskeskuksesta. Mutta se sijaitseekin taajama-alueen sisäpuolella järkevän infrastruktuurin ulottuvilla.

Ja jos Lohjalle oikeesti tarvitaan ostoskeskus, niin miksei sitä voi rakentaa Lohjalle ja sen kokoiseks että se on Lohjalaiselle sopiva, ja että Lohjalaisten ostovoima riittää sitä pyörittämään?



Pieni korjaus, Vihdissä on se 27 000 asukasta, Lohjalla 37 000. Ideaparkia kyllä harkittiin rakennettavaksi Lohjalle, mutta käsittääkseni (en todellakaan ole varma, en muista) Vihdistä löytyi parempi paikka mm..
Kipinä

Posts: 144

#39 • • Kipinä Jonna

Anselmi, 16.5.2008 13:35:
---
JussiS, 16.5.2008 13:06:
Jos tämä keskus rakennettaisiin edes joukkoliikenteen infrastruktuurin ulottuville, niin tässä voisi jotain järkeä ollakin, nykyisellään en vaan näe mitenkään järkevänä tuollaisen rakennutamista.

---

Mua itseasiassa mietityttää kovasti se että kun karttaa (ja muutenkin) katsoo niin osasta kohtaa kun kehä kolmosesta
100-300 metriä ulkopuolelle kun menee, niin sen jälkeen on melkein pelkkää tilaa. Jotenkin luulisi että siihen olisi kaikista järkevintä pygätä joku tuommoinen hanke*ding*



Kehä III on Suomen suurin kauppakatu *hymy* Se on reunakaupunkivyöhykettä, jota Vantaalla halutaan kehittää erityisesti siten, että keskukset pysyvät elinvoimaisina. Huomiota tässä pitäisi kiinnittää nimenomaan kaupan hankkeisiin ja niiden sijoitteluun. Kehän varren kehittäminen on ihan siis ookoo, mutta siinäkin voidaan mennä yhdyskuntarakenteellisesti pahastikin metsään.

Jumbo on toisaalta sijoittunut hyvin liikenteelliseen solmukohtaan, mutta ei todellakaan yhdyskuntarakenteellisesti muuten järkevästi. Sitähän ei rakennettu tukemaan olemassaolevia keskuksia, vaan lähes peltojen keskelle. Kartanonkoski on rakentunut oikeastaan vasta perässä päin. Ja mitä Jumbo on saanut aikaan? Nyt Kartanonkoskella asuvat eivät ole saaneet asuinkortteleiden keskelle edes yhtä elintarvikekioskia tai kivijalkakauppaa (vai tietääkö joku paremmin nykytilan? Ainakin pari vuotta sitten tilanne oli tämä). Maitotölkkiä on niin paljon mukavampi lähteä hakemaan (tai laittaa se 10 v. pikku-pekka asialle) Jumbosta. Ja aika harva asiakas viitsii lähteä Jumboon julkisilla, dösäyhteydet ja liikennejärjestelyt ovat tässä mielessä onnettomat. Ja siis tässähän ollaan nyt Vantaalla, eli yhdessä Suomen suurimmista kaupungeista, ei tarvitse lähteä kehyskuntiin ja hujanhaja-asutusalueille, että onnistutaan luomaan toimimatonta yhdyskuntarakennetta...
Juhgu

Posts: 7,921

#40 • • Edited Juhgu Virnistelijä

Adorable, 16.5.2008 15:53:
---
Onhan Pieksämäellekin tulossa Ideapark ja siellä on vain 13 000 asukasta. Lähellä isot kaupungit Jyväskylä, Mikkeli, Varkaus ja Kuopio. Matkaa kertyy helposti n. 80km. Ei sitä Ideaparkia varmaan turhaan sinnekään rakenneta..



Toi kuulostaa samalla lailla kestämättömältä touhulta kuin Vihdin ideapark. Ja se et Sukari tekee tyhmän jutun 2 tai 3 tai 10 kertaa ei kyl oikeuta sitä yhtään sen enempää. ;()

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)