alek szahala, 16.5.2008 00:52:
Mä oon ihan täsmälleen samassa asemassa kun herra asijantuntijakin, vaikka käytinkin ensimmäiset 7 ikävuottani legoilla leikkimiseen yleisönosastokirjottelujen ja mediavaikuttamisen sijaan.
Aha. Mä oon sit vissiin kanssa samassa asemassa sun kanssa puhumaan musiikin tuottamisesta vaikka ihan rehellisesti oon kyllä sitä mieltä, että laajemman kokemuksesi ja tietopohjasi takia sulla on kyseisellä aihealueella melkoinen etulyöntiasema muhun nähden.
En, vaan kysyin onko susta julkisen omaisuuden töhriminen ilman asianmukaista lupaa ihan jees? Mä en tajua sitä miten joku voi olla niin vitun ylimielinen, että näkee tarpeelliseks tehdä taidettaan jonnekin seinään, ikään kun se seinä ei tulis toimeen ilman sitä.
Mun mielestäni
töhriminen ei ole "ihan jees" edes luvan kanssa. Mitä tulee luvatta tehtyihin maalauksiin, niin musta ei ota kauheankaan suurta ruudinkeksijää keksiä syy siihen miksi niitä erityisesti näinä aikoina ilmenee paljon; graffitien maalaaminen on asia, jota merkittävä joukko ihmisiä haluaa tehdä, mutta siihen ei käytännössä ole laillista mahdollisuutta. Musta tuntuu dorkalta toistaa itsestäänselvyyksiä, koska tämä on erityisesti liioittelematta varmaan kahdes-vitun-tuhannes kerta kun sanon tämän asian ja ihan hyvä nippu noista sanomisista on tapahtunut täällä Klubbarillakin.
Mitä tulee ylimielisyyteen, niin toi sun "määrittelysi" oli sitä pahimmillaan ja Dubai-topicin "narkkarivehkeet" on samaa linjaa. Luulis jo pikkuhiljaa et sateella paukkaa vettä sieraimista sisään.
Ja tähdennän nyt sen verran, että en nyt puhu mistään luvalla tehdyistä oikeesti hienoista graffiteista, joita ihmiset on toivonu koristamaan jotain kusista sillanalusta tai meluaitaa. Ikävä kyllä vaan jotkut liimanimppaajat käy merkkaamassa hoodinsa noiden hienojen kuvien päälle, jonka jälkeen koko seinä pitäs taas maalata uusiks.
Mikä on "oikeasti hienoa?" Se on sulle eri asia kuin mulle ja kolmannella henkilöllä on siitä vielä erilainen näkemys. Musta on myöskin aika naurettavaa, että ilmeisesti graffiteista pitäisi nyt sitten tehdä niistä mitään ymmärtämättömien toiveiden mukaisia jotta kaikilla olis kaikki hyvin. Siitä on käyty graffitipiireissä aika paljon keskustelua, että jos varsinaisen maalauksen viereen tekee jonkun Mikki Hiiren, niin ihmiset osoittaa sitä ja sanoo et "oo, onpa upea", koska ne ei ymmärrä graffiteista mitään.
Yleisesti ottaen lupagraffat muuten saavat olla hienosti rauhassa siihen pisteeseen kun alkavat rapistua ja aika harvoin mä olen nähnyt kenenkään "liimanimppaajien" sotkuja niiden päällä. Lupagraffoihin lupia antaessa niitä myöntäviltä henkilöiltä tuppaa vaan unohtumaan yksi merkittävä asia; graffitia ei ole tarkoitettu pysyväksi teokseksi. Yhdellä maalauksella on tarkoitus olla lyhyehkö elinkaari seinässä, jonka jälkeen se korvautuu uudella. Tätä on aika paha toteuttaa, jos yhteen seinään annetaan kertaluontoiset luvat ja vielä sanotaan päälle, että "laita siihen vaikka joku Mikki Hiiri."