Konemusiikki Suomen mediassa

97 posts, 5 pages, 37,074 views

ValaX

Posts: 3,891

#41 • • ValaX
Mun mielestä klubi-musasta saisi tulla suurtenkin piirien juttu. Ehkä tästä tulisi sitten ns "hyväksyttyä" ja sitä yleisöä riittäisi paremmin syvempiinkin vesiin?
Avatar
#42 • • jukebox Guest
..ja sitten taas vaihteeksi hieman faktaa *sydän* kulttuuristamme...

teknolla tarkoitetaan elektronisilla musiikkilaitteilla ja tietokoneilla luotua nopeatempoista tanssimusiikkia, jonka synty voidaan jäljittää saksalaiseen kraftwerk-yhtyeeseen sekä 1980-luvun lopun disco- ja elektromusiikkiin.
teknon varhaisvaihe oli yhdistelmä eurooppalaisen konemusiikin uranuurtajia ja mustaa funk-vaikutteista tanssimusiikkia. 1990-luvun aikana teknosta muodostui jazzin ja rockin kaltainen yleiskäsite.
tunnetuimpia teknomusiikin alalajeja ovat house, trance ja ambient.

ensinmäinen tiskijukka, joka tiettävästi miksasi levyjä keikoillaan oli: dj francis grasso 1970-luvun alussa. englantilainen, nuoriso- ja musiikkikulttuuriin erikoistunut: i-d-lehti kuvasi teknoa 1990-luvun alussa merkittävimmäksi ja väärinymmärretyimmäksi nuorisoilmiöksi sitten punkin. suuri osa hämmennyksestä johtui teknomusiikkiin elimellisesti kuuluvista rave-spektaakkeleista, jotka englantilaiset iltapäivälehdet kritiikittömästi ja yksipuolisesti leimasivat huumejuhliksi.

mistä sitten oli kysymys? kirjailija bruce eisnerin mukaan ravet toimivat nuorille siirtymäriittinä maailmaan, jossa teknologian keinoin yritetään luoda uudenlainen yhteisöllisyys ja henkisyys. katumuotiin perehtyneen ted polhemuksen mukaan kyse on ollut hippityylisestä psykedeliasta ja hedonistisesta bailaamisesta - yhdistyneenä digitaaliseen aikaan ja teknologiaan. suomessakin teknoilmiöstä ovat olleet kiinnostuneita mm. sosiologit, musiikkitieteilijät sekä nuoriso- ja mediatutkijat.

yhden kulttuurikriittisimmistä arvioista on esittänyt älykköjournalisti simon reynolds, jonka mukaan jatkuva viikonloppujuhlinta ja ecstasy-huumeen käyttö johtaa yhteisöllisyyden sijasta kollektiiviseen autismiin. teknon on kapinan ja vastakkainasettelun sijaan nähty myös yhdistävän eri ryhmiä, jopa sukupolvien yli. berliinin vuosittaisen love parade-tapahtuman vanhimmat juhlijat ovat jo keski-iän ylittäneitä, ja trance-tapahtumat kokoavat yhteen niin miehiä kuin naisia.

yksi parhaita esityksiä tekno- ja rave-kulttuurista on toimittaja matthew collinin kirjoittama historiikki: altered state. the story of ecstasy culture and acid house. brittiläisestä perspektiivistä tähystäen collin näkee teknoliikkeen taustalla thatcherin ajan vapaan markkinatalouden ja yhteiskunnallisen ahdingon, jonka varjossa hippiaate ja ruohonjuuritason kapitalismi löivät kättä toisilleen. näkökulma on brittikeskeinen, mutta oma kysymyksensä onkin, miksi house- ja teknomusiikki jyräsi itsensä valtavirtaan niin nopeasti juuri brittein saarilla? mitään yksiselitteistä vastausta tai tutkimuksellista suurta linjaa collin ei piirrä, mutta tarjoaa teoksessaan tarkkaa havainnointia ja aikalaiskuvausta.

*piis*
Avatar
#43 • • jukebox Guest
lisää lähdemateriaalia metsästämään..
Avatar
#44 • • opmdevil Guest
"tunnetuimpia teknomusiikin alalajeja ovat house, trance ja ambient".

Tota eikös house tullut ennen teknoa? Ja jotenkin olen itse siinä käsityksessä että house ei ole teknoa eikä kyllä trancekaan. No, sitä en tiedä miten normipuhekielessä se menee että onko kaikki elektroninen musiikki teknoa vai ei.
Tyranoid

Posts: 1,552

#45 • • Tyranoid FINRG

opmdevil, 17.3.2009 08:48:
"tunnetuimpia teknomusiikin alalajeja ovat house, trance ja ambient".

Tota eikös house tullut ennen teknoa?



Ja ambient myös.
ezzy

Posts: 8,060

#46 • • ezzy Droid-pappa

opmdevil, 17.3.2009 08:48:
No, sitä en tiedä miten normipuhekielessä se menee että onko kaikki elektroninen musiikki teknoa vai ei.



on. Niin scooter kuin arminit ja armanit ja benassit. Jos on jumputusta, se on teknoa.
ValaX

Posts: 3,891

#47 • • ValaX
Kyllähän se niin valitettavasti taitaa mennä, että suurelle yleisölle kaikki koneilla tehty on teknoa ja viimevuosina myös sanaa trance on alettu käyttää samalla tavalla väärin.
Avatar
#48 • • jukebox Guest
ne selvä jaotteiset "sekundapiirteet", jotka yleisesti ottaen ovat konemusiikkia jumputuksena normitermeillä leimanneet jo pitkälti pian kolmatta vuosikymmentä, lienee todeksi todettavissa jo lastenkin yleistiedossa.

se eurotrashlistapoppipoksutus jota lihavat labelit ilman oikeaoppiseksi tulkattavaa taustatietoa (josta ei luonnollisestikkaan välitetä etenkään jos aluevaltaus on tarpeeksi tuotteistettu ja JOS kerran pieni marginaaliryhmä sen on ostava) mm. tranceksi, houseksi jne. mainoksissaan "tietävät" promota ON juuri(kin) SE suurin tekijä miksi mainstream ryhtyy vierastamaan termiä nimeltä: konemusiikki.
ValaX

Posts: 3,891

#49 • • ValaX
Mä olen saanut kuulla jopa vittuilua siitä, kun korjaan että tekno ei ole yleisnimi kaikelle konemusalle. Toisaalta tuo ei ole mitään siihen verrattuna mitä sain osakseni hurahdettuani tähän musiikkiin.
Avatar
#51 • • jukebox Guest

VaLa, 17.3.2009 14:46:
Mä olen saanut kuulla jopa vittuilua siitä, kun korjaan että tekno ei ole yleisnimi kaikelle konemusalle. Toisaalta tuo ei ole mitään siihen verrattuna mitä sain osakseni hurahdettuani tähän musiikkiin.


heh-he-hee, sitäpä se noviisius joillain teettää. sen sijaan, että aidosti oltaisiin iloisia ihmisen harrastuneisuudesta vaikkapa juuri nyt siihen "jumputukseen" ja tuettaisiin sitä osaltansa ehdoitta sekä keskityttäisiin vastaanottamaan mitä joku laajaemman yleistiedon aiheesta omaava voisi annillaan oikoa, taannutaan trollaamaan ja tekemään itsestä idiootteja, minkä leimaa ei otsasta oikeasti edes tahdota irroittaa. "tieto lisää tuskaa."
Avatar
#52 • • jukebox Guest
lievähkönä ot:nä ja hivenen jälkikäteen mutta jo läpikäytyä liipaten. jäi jotenkin hampaankoloon, kun nuita elektronisen musiikin eri tyylisuuntia sekä alalajeja tulin osaltani pohjustaneeksi kuitenkaan niitä tärkeimpiä enempiä listaamatta, joten tässä osa joita muistin. olkaa niin hyvät:

techno, techno-rave, techno house, hardcore, old school techo, proto techno, psyshedelic techno, bubbelgum techno, industrial techno, detroit techno, techno trance, trance, hard trance, pippelitrance, progressive trance, psy-trance, goa trance, tribal trance, acid trance, acid, hard acid, acid core, hard acid core, acid techno, acid house, house, progressive house, hard house, happy house, chicago house, oriental house, amyl house, tech house, deep house, ambient house, ambient, darkambient, illbient, drone, etherial, ambient techno, elevator, ambient trance, ambient dub, dub, goa dub, intelligent dance music, electronic listening music, nu-nrg, techno nrg, high energy, happy hardcore, happycore, trancecore, terrorcore, deathcore, noizecore, speedcore, partycore, punkcore, electro, big room electro, electro-pop, rave, progressive rave, tribal, tribal house, tribal techno, tribal funk, space funk, jazz funk, rave funk, digifunk, acid jazz, acid jivez, trip hop, brit hop, hard hop, hardstep, hardbag, handbag breakbeat, breakbeat ballad, california breaks, funky breaks, jungle, jump up, jumpstyle, tech step, intelligent jungle, future jungle, scottish rave, classic gabba, gabber, gabbercore, gabber house, acid gabba, rotterdam, drum & bass, darkside, downtempo, sombient, mood, minimal, monotonic, experimental, elemental, ibiza, 4beat, anthem, ragga, garage, speedgarage, industrial, disco..

-- noilla lienee hyvä "laajentaa" ja sikäli arvosteluja ja artikkeleita etenkin vähemmälle huomiolle jääneistä alalajeista löytyy niin kirjoittakaa tai linkittäkää, olis pirun metkaa lukea välistä muitakin kuin esim. wanhoja: mixmag, dj, muzik, ministry jne. onhan tietty lisäks mm. saksalaiset: loop, mushroom, raveline ja spex tai ranskalainen: coda ja itävaltalaisilla tietty: wiener. sveitsiläisillä taasen esim. partyzan, jenkeillä: revolution ja venäläisillä: pjuts (muutaman mainitakseni) - ja nämä siis tietty nyt ensihätään niitä wanhempia artikkeleita bonggaillessa vaan eivätpä nuokaan kaikkea kertone..etenkään SUOMEKSI.
Kon-tiki

Posts: 1,936

#53 • • Kon-tiki The Unsinkable

jukebox, 18.3.2009 04:20:
(klips)

-- noilla lienee hyvä "laajentaa"

(klips)

vaan eivätpä nuokaan kaikkea kertone..etenkään SUOMEKSI.



*nauru**nauru*

ja jos se musta on kiinni, niin "Suomen mediassa" ei tollasia luotaantyöntäviä genrelistoja tule ilmestymään jatkossakaan. Musiikkijournalisteilla on tapa luoda ihan naurettava lukumäärä (enimmäkseen) itse keksimiään lokeroita samaan aikaan, kun joka helvetin muusikko rokista jazziin ja konemusiikkiin inttää, etten "mä haluu lokeroida mun musiikkii". Mä aion jatkossakin pysyä about house, trance, tekno, breaksit -jaottelussa, koska lehtiartikkelit on tarkoitettu suuren yleisön viihteeksi ja mielekkääksi tietolähteeksi.

Ylipäätään aion keskittyä musiikkianalyysia enemmän klubitietoihin ja -triviaan, koska niistä on helpompi kirjoittaa kuin musiikista, joka juuri on verbaali- ja kuvailmaisun tervetullut vastapaino.

Sellanenkin on viime päivinä tullu mieleen, että kun topicin otsikko on Konemusiikki Suomen mediassa, niin tarkoitetaanko sillä juttuja, jotka tosiasiallisesti on julkaistu jossain Suomen printti- tai sähköisessä suuren yleisön mediassa, vai lasketaanko myös Klubitus mediaksi? Jos lasketaan, onko suuren yleisön mediassa julkaisemattomia tekstejä mielekästä laittaa vain tänne, vai olisiko niiden oikeampi osoite esim. jossakin Musiikki-osion topicissa? En tiedä, kunhan mietin, mutta kiitän sua Jukebox tän topicin uudelleenaktivoinnista ja keskustelun + ajatusten herättelystä omalla tavallasi *hymy*
ValaX

Posts: 3,891

#54 • • ValaX
Mulle riittäisi että kansankielessa sanat tekno ja trance eivät olisi yleisnimiä kaikelle konmusalle*piis*
Takyon

Posts: 2,945

#55 • • Takyon Möwkö

VaLa, 18.3.2009 11:34:
Mulle riittäisi että kansankielessa sanat tekno ja trance eivät olisi yleisnimiä kaikelle konmusalle*piis*



Mut onhan esim räppiäkin vaikka kuinka montaa eri tyylisuuntaa (ainakin niin olen ymmärtänyt *ding*), mutta silti niitä kutsutaan yleisnimityksillä räppi, hiphop ja paska ;)

Ei voi kato olettaa että asiaan perehtymätön osaisi nimetä asioita niiden "oikeilla" nimillä, ja elektroninen tanssimusiikkikin on aika ikävä lausuttava jos kaikki kuitenkin ymmärtävät sanan tekno jotskuinkin samoin..

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

dj upi

Posts: 1,835

#56 • • Edited dj upi

VaLa, 17.3.2009 11:55:
Kyllähän se niin valitettavasti taitaa mennä, että suurelle yleisölle kaikki koneilla tehty on teknoa ja viimevuosina myös sanaa trance on alettu käyttää samalla tavalla väärin.



Niin paitsi että melkein kaikki varsinkin isojen levy-yhtiöiden tuotokset lienee enemmän tai vähemmän koneella tehtyjä. Hauskana esimerkkinä tulee mieleen LOTRin soundtracki joka ei käsittääkseni juurikaan sinfoniaorkesteria nähnyt. (Korjatkaa jos olen väärässä.)

Sinänsä turhaa pilkunviilausta mutta periaatteellisella tasolla ei. Onko siis kyse vain yleisön tietämättömyydestä siihen mitä oikeasti sitten tehdään koneilla? Toinen teoria voi olla, että yleisö nimittää kaikkea dancea virheellisesti teknoksi, kun eivät ole ikinä kuulleet kuin sitä dancea ja sanan tekno?

Sit otan vielä kantaa tohon "Miten vanhempasi suhtautuvat teknokulttuuriin"- juttuun. Mun mielestä ainakaan ton topicin otsikossa ei sinänsä ole mitään väärää. On totta, että sana "teknokulttuuri" muuttaa "hiukan" sanan "tekno" merkitystä liiaksi, mutta toisaalta voidaan miettiä sanojen juuria. Esim. rock-kulttuurista puhuttaessa tarkoitetaan useimmiten kaikkea progerockista hard rockiin, varsinkin Suomessa monesti eri metallinkin muodot varsinkin massan suussa tähän soppaan sisältyvät. Kuten rock on lähtenyt bluesista, on elektronisen musiikin tekemistavat lähteneet kokeellisesta konemusiikista, joka räjähti sitten käsiin teknon ja housen muodoissa kun instrumentit siihen alkoivatkin käydä. Annetaan siis kaikelle sille, mistä juuret antavat luvan niin tehdä, yksi nimike.

Genrejaotteluista olen sitä mieltä, että on hyvä, että genrejä voidaan pilkun tarkasti erotella. Se helpottaa deejiinä olemista kun ei tarvitse aina etsiä sitä yhtä dub minimal-raitaa sieltä koko teknon omaavasta levylaarista. Tutustuu uusiinkin artisteihin näin helpommin. Yleisön kannalta tällä ei taasen yleensä ole niin suurta merkitystä ja olenkin hiukan huolissani siitä että tuntuu olevan. Yhä useammin bileet perustuvat yhteen-kahteen rankasti rajattuun genreen. Vaikka en vanhan raven kulta-aikoja päässytkään tanssilattialle asti todistamaan, olen aina elänyt siinä uskossa että muinoin genret sekoittuivat paljon helpommin. Minusta se olisi tänäkin päivänä erittäin hienoa. Reivattaisiin kaikki yhdessä avoimesti ja genrerajoista riippumatta.

Hiukan meni offtopic mutta sainpahan sanottua monta asiaa josta olen aina halunnut puhua :)

Ottakaa kantaa ja kiitos topicin perustajalle, helmi juttu!
Avatar
#57 • • jukebox Guest

Kon-tiki, 18.3.2009 11:12:
---
jukebox, 18.3.2009 04:20:
(klips)

-- noilla lienee hyvä "laajentaa"

(klips)

vaan eivätpä nuokaan kaikkea kertone..etenkään SUOMEKSI.

---


*nauru**nauru*

ja jos se musta on kiinni, niin "Suomen mediassa" ei tollasia luotaantyöntäviä genrelistoja tule ilmestymään jatkossakaan. Musiikkijournalisteilla on tapa luoda ihan naurettava lukumäärä (enimmäkseen) itse keksimiään lokeroita samaan aikaan, kun joka helvetin muusikko rokista jazziin ja konemusiikkiin inttää, etten "mä haluu lokeroida mun musiikkii". Mä aion jatkossakin pysyä about house, trance, tekno, breaksit -jaottelussa, koska lehtiartikkelit on tarkoitettu suuren yleisön viihteeksi ja mielekkääksi tietolähteeksi.

Ylipäätään aion keskittyä musiikkianalyysia enemmän klubitietoihin ja -triviaan, koska niistä on helpompi kirjoittaa kuin musiikista, joka juuri on verbaali- ja kuvailmaisun tervetullut vastapaino.

kiitän sua Jukebox tän topicin uudelleenaktivoinnista ja keskustelun + ajatusten herättelystä omalla tavallasi *hymy*


jees. no, sen verran nyt kuitenkin täytynee suoristaa ettei jo listatuista (poissuljettuna nyt ehkä se jo hauskasti klassikon aseman itselleen ansainneen ja kotomaamme klubiscenestä ilmeisen syntysijansa kapaloineen "pippelitrancen" eli "kiksun" -titteliä) ole 1kään sen enempää keksitty kuin tuulesta tempaistu, vaikket toki tuota argumentointi tietty itseeni ollut kohdistava, kun pointtiasi painotit.

ja ainakaan henk.koht. en koe jo mainittuja niin miltään osin "luotaantyöntävinä" (kuten ilmaisit), vaan pikemminkin helvetin tärkeänä tausta faktana scenen syntysijoilta, jonka observoiminen ainakin allekirjoittaneelle on lähempänä haastetta ja sitä "mielekästä tietolähdettä" (kuten muotoilit), kuin hikoilua hetkessä, jonka sivuuttaminen on toki aina se helpompi tie kuin itse käytännön kokkailu..vaikk'ei siinä normijaottelussa mitään negatiivista ole siintävissä. etenkään, kun ajatellaan itse klubitietoutta ja sitä triviaa josta ON helpompi jengille kirjoittaa.

*piis*

ps. ja kiitokset myös sulle, kun olet kantaaottavasti osaltasi aiheeseen keskittynyt. ajatusten vaihto tällä saralla (etenkin naiselta) saa meitiltä mojovat lisäpinnat.
ValaX

Posts: 3,891

#58 • • ValaX

Takyon, 18.3.2009 11:44:
---
VaLa, 18.3.2009 11:34:
Mulle riittäisi että kansankielessa sanat tekno ja trance eivät olisi yleisnimiä kaikelle konmusalle*piis*

---


Mut onhan esim räppiäkin vaikka kuinka montaa eri tyylisuuntaa (ainakin niin olen ymmärtänyt *ding*), mutta silti niitä kutsutaan yleisnimityksillä räppi, hiphop ja paska ;)

Ei voi kato olettaa että asiaan perehtymätön osaisi nimetä asioita niiden "oikeilla" nimillä, ja elektroninen tanssimusiikkikin on aika ikävä lausuttava jos kaikki kuitenkin ymmärtävät sanan tekno jotskuinkin samoin..



Mun mielestä klubi-musiikki on ihan hyvä yleisnimi ja olen saanut loppujen lopuksi jopa alaan vihkiytymättömät kaverinikin käytäämään tuota termiä. He eivät puhu enään edes teknobileistä vaan klubi-tapahtumista. Mutta kuten aikaisemmin sanoin, niin kyllähän ne vähän hankalia oppilaita olivat.*nauru*
dj upi

Posts: 1,835

#60 • • dj upi

VaLa, 18.3.2009 12:01:
---
Takyon, 18.3.2009 11:44:
---
VaLa, 18.3.2009 11:34:
Mulle riittäisi että kansankielessa sanat tekno ja trance eivät olisi yleisnimiä kaikelle konmusalle*piis*

---


Mut onhan esim räppiäkin vaikka kuinka montaa eri tyylisuuntaa (ainakin niin olen ymmärtänyt *ding*), mutta silti niitä kutsutaan yleisnimityksillä räppi, hiphop ja paska ;)

Ei voi kato olettaa että asiaan perehtymätön osaisi nimetä asioita niiden "oikeilla" nimillä, ja elektroninen tanssimusiikkikin on aika ikävä lausuttava jos kaikki kuitenkin ymmärtävät sanan tekno jotskuinkin samoin..

---


Mun mielestä klubi-musiikki on ihan hyvä yleisnimi ja olen saanut loppujen lopuksi jopa alaan vihkiytymättömät kaverinikin käytäämään tuota termiä. He eivät puhu enään edes teknobileistä vaan klubi-tapahtumista. Mutta kuten aikaisemmin sanoin, niin kyllähän ne vähän hankalia oppilaita olivat.*nauru*



Klubimusiikissa lienee taas se ongelma, että suuri osa varsinkin musiikillisesti vähän haastavammasta (lue: ei klubeille suunnatusta) elektronisesta tanssimusiikista jää usein klubien ulkopuolelle?