jukebox: legendan mukaan varsinainen diskomusiikki saapui suomeen vuonna 1976, jostain oudosta syystä heinolan maalaiskuntaan.
Joo, kuulema oli infernaalisia kekrejä nämä. Puhumattakaan Katakombi-discosta Lahden Urheilutalolla.
radio-dj tapani ripatin mukaan disko joutui kriisiin 80-luvun alussa.
Kriisiin mainstreamissa, 1980 Funky Town oli vika discobiisi numero ykkösenä. MUT kuten muualla maailmalla, Suomessakin disco eli ja voi hyvin gay-alakulttuurissa. Perhetuttuna oli yks mimmi, joka oli Roban Gay-Gambrinin residenttinä jonkun aikaa. Kyseinen dj on nykyään Brysselissä EU virkanaisena.
Ja kyl Ripatti itsekin soitti discoa ja dance-kamaa Galaxyssä 80-l keskivaiheilla.
ei siis ihme, että house-musiikin rantautuessa suomeen club berlinin kautta 80-luvun lopulla se koettiin täysin uutenä ilmiönä.
No sitähän se olikin.
konemusiikki on vihollinen, jota ei ymmärretä ja siksi sitä on joko aktiivisesti vastustettava tai mitätöitävä.
No tää älytön asenne on kyllä molemminpuolinen, ja selkeästi sunki teksteistä luettavissa..
suuryhtiöt eivät kykene julkaisemaan suomessa levyjä, jotka on julkaistu keski-euroopassa, koska median tuki puuttuu.
Nyt en oikein tajunnut?
kuvaavaa tilanteelle on se, että kun olli saarelan ohjaama bad luck love -elokuva on kerännyt kaikki jussi-ehdokkuudet, musiikkia ei ks. vuonna noteerata. siksikö, että bad luck loven musiikki ei ole anssi tikanmäen säveltämää tai ROKKIA, vaan suomalaisvoimin tehtyä konekamaa ja sämpleriorientoitunutta hip hopia?
Sä siis uskot, et rokkisalaliitto riisti Bad Luck Lovelta ansaitun musiikki-Jussin? =)
kuinka moni muukin haluaisi tietää, missä mennään, mutta ei vain yksinkertaisesti kehtaa mennä outoon levykauppaan ja nolata itseään asiantuntijamyyjän edessä kysymällä, mitäs mun pitäis ostaa...
Huh. No nyt et kyllä puhu musiikkitoimittajista. Ne saa levyjä ihan muuta kautta.
kysymys kuuluu: KUKA TARVITSEE SUURIA YHTIÖITÄ ENÄÄN MIHINKÄÄN?
Kuka tarvitsee mitäkin. Mä en.
rock tarvitsee kallista studioaikaa, johon on mahdollisuus vain suuren levy-yhtiön kautta.
No tää jos on sun "tietämys" rokista, ni on aika outoa, et vaadit kuitenki asiallista suhtautumista teknoon.
sanoitukset puuttuvat, joita voisi yhdessä laulaa ja hoilata baaritiskin reunalla oluttuoppi kädessä.
Asenteellisuus jatkuu. Mitä jos joku rokkitoimittaja kirjoittaa, että "teknon rytmiä on varmasti kiva napsutella essopäissään"?
viidenneksi: usein perinteinen melodia puuttuu konemusiikista. nuotintaminen on yleensä jopa mahdotonta, sillä musiikki voi perustua soundeihin. kyse on pikemminkin repetitiivisesta rakenteesta, joka toistaa itseään entisaikojen shamaanirummun monotonisuuden tapaan.
Kaiken musiikin voi nuotintaa.
konemusiikki on pysynyt suomessa undergroundina pidempään kuin muissa euroopan maissa juuri julkisuuden puuttumisen vuoksi.
Pashat. Vaan siksi, että Suomi on Euroopan periferiaa, ja kaikki tapahtuu viiveellä. IMO Suomen konemusaskene on erittäin konservatiivista. Johtunee siitä, että kaikki on miltei jo tehty, kyse on kuitenkin tyylilajista, joka on ollut olemassa kohta 25 vuotta.
merkittävä osa konemusiikkikentässä vaikuttavista henkilöistä on edelleen sitä mieltä, että alan pitäisi pysyä undergroundina.
Paremmin "palata undergroundiin", se taitaa olla väistämätöntä, mikään ei ole ikuista, ei edes fame ja succee. Konemusiikki on myöskin jo niin laaja ilmiö, ettei se taida enää sellaisena kompaktina massana siirtyillä mihinkään.
monesti kyse on ulkopuolisten torjunnasta. asiat halutaan pitää muuttumattomina, sementoituneina. jos joku haluaa pitää tekemisensä undergroundina, silloin on syytä juosta lujempaa kuin muut, uudistaa ennenkuulumattomalla tavalla musiikin ja sen tekemisen perusteita - kokeilla, missä teknologian ja ymmärryksen raja kulkee.
Tekno ei ole enää undergroundilmiö, kuin korkeintaan jossain Kuubassa tai P-Koreassa. Tekno ei ole ollut aikoihin
avant gardea. Teknon Euroopan pääkaupungissa Berliinissä iskulause kuului jo pari vuotta sitten: "Tekno ist Tot." Kaupallistuneen Loveparaden poistumista kupungista juhlittiin avoimesti.
Oishan nyt outoa, et joku musiikki genre olis undergroundia vuosikymmenestä toiseen. Joku Carl Cox saa kymmenen vuoden välein parhaan dj'n pakinnon, mitä se kertoo uudistumisesta?
uusia "darudeja" on jo olemassa lukuisia.
Hieno homma. Veikkaan, et Darudea itseäänkään kyseinen seikka ei paljoa kiinnosta. Miksi jonkun tulisi olla "uusi Darude"?
PAREMPI VAIN TOTTUA AJATUKSEEN, ETTÄ: KONE VOITTI TÄMÄN ERÄN.
=D Minkä erän? Onks menossa joku taistelu? Pitääks tääki nyt jotenki kohottaa eeppisiin mittasuhteisiin???
KONE mitään voittanu, se ei ole ilman ihmistä mitään, täysin hyödytön kasa metallia ja piiyhdisteitä.
mutta miksi se sitten kiihdyttää tunteita niin rankasti?
Kuten kaikki eriainen kiihdyttää tunteita, asiat joihin olemme tottuneet, ja asiat jotka ovat meille vieraita. Se on se "uutuustekijä". Rokkikin oli aikoinaan Saatanasta. Sähkön tulo rokkiin kiihdytti tunteita myös. Ja näköään se rokki on yhtä Saatanasta monille nykyäänkin.->
vain lieveilmiöt kuten joihinkin rave-tapahtumiin liittyneet huumeet ovat nousseet otsikoihin ja leimanneet koko "scenen"
vs
jossa keith richards on ollut jo aamusta lähtien kuivilla heroiinista.
LOL rests his LOL-case.
KYKENEN ESITTÄMÄÄN VÄITTEEN, että konemusiikki on nyt samassa tilanteessa, jossa rockmusiikki oli 1960-70-lukujen vaihteessa, jolloin lajin standardit luotiin ja se alkoi generoida suurta taloutta ympärilleen.
NO kykenemisestä ei seuraa se, että tuo olisi totta. Konemusiikki oli tuossa pisteessä 90-luvun lopulla, kymmenen vuotta sitten.
Mäki KYKENEN ESITTÄMÄÄN VAIK MITÄ VÄITTEITÄ, ja tollee käpseis, onkse vakuuttavampaa kykenemistä?
MEILLÄ ON JO AAVISTUS TÄMÄN VUOSIKYMMENEN MUSIIKISTA.
se on: suhinaa, kuminaa ja pulputusta.
Tarkoitat kai, että viime vuosikymmenen musiikista. JOS tää saatanan jumputus jatkuu vain vivahde eroin, ni kehitys on pysähtynyt. Toivottavasti mulla ainakaan ei ole aavistustakaan siitä, mikä tulee olemaan "uus juttu".
mutta kenellä meistä pieruista olisi rohkeutta kantaesittää: TRAINSPOTTING suomalaisella teatterilavalla.
Miks tussa pitäis esittää joku vanha styge??? Pitääks nyt jo alkaa esittämään pastoraaleja? Ja jos tarkoitat, että samanlainen, niin myöhässä olet.
"Meistä pieruista"? Keihin viittat? Sähän oot ite junnu, siis tässä "kun tekno tuli Suomeen" kontekstissa.
ja kun kiinnostus klubismiin laajenee, siihen kohdistuu pakostakin kaupallisia piirteitä. siten myös klubisceneltä löytyy väistämättä tyyppejä, jotka kiinnostuvat klubbaamiseen liittyvästä oheiskrääsästä ja sivuilmiöistä musiikkia enemmän, mikä sinällään ei alenna itse sceneä tai sen ug-painotteista arvomaailmaa.
"Klubismi"... =) Arvasin, haluat klubismin saarnamieheksi. Anna palaa, testify, bro, testfy!
Tämähän on jo tapahtunut ajat sitten. Ja siis mielestäsi teknon "ug-asemaa" ei uhkaa mikään? =D
ensinmäinen tiskijukka, joka tiettävästi miksasi levyjä keikoillaan oli: dj francis grasso 1970-luvun alussa.
Siis biittimiksas. Dj'tä oli kuitenkin ollut jo 30-luvulta lähtien.
englantilainen, nuoriso- ja musiikkikulttuuriin erikoistunut: i-d-lehti kuvasi teknoa 1990-luvun alussa merkittävimmäksi ja väärinymmärretyimmäksi nuorisoilmiöksi sitten punkin.
Näinhän se olikin. Silloin. Mutta ei enää.
..tulossa lyhyehkö stoori/historiikki nuista varmasti kaikkien pitämistä smiley:sta (englanniksi), kunhan ks. ensin vain löydän.
Sisällytät kai siihen viivoin piirretyn hymynaaman ja niiden analyysin Wittgensteinin Ruskeasta kirjasta vuosilta 1933-35?
Et näköjään.
Olin ajatellu antaa sun pauhata menemään sun teknorunccaustas, ku luulin harmittomaks hyvää tarkottavaks toopeks. Mut sit aloitki pyytelee toisessa triidissä, et joku "hiljentäis mut"? Miksi et pyydä vaik poikaystävääs "hiljentämään" mua?