No tää on tätä ikuista tappelua siitä, että tehdäänkö jotain hienosti, vai tehdäänkö siitä niin purkkaa että voi missata puol vuotta ja silti on ekasta katsontakerrasta lähtien taas kärryillä (ala kauniit & rohkeat). B5 on kuin montakymmentä tuntia kestävä leffa. Pointtihan ei suinkaan ollut että pitää katsoa 2v että alkaa jotain tapahtua, vaan että ne alun tapahtumat on niin taitavasti jätetty pieniksi vihjeiksi, jotka jäävät hieman hämäämään että mitähän toi nyt oli, mutta alkavat sitten avautua myöhemmin todenteolla kunhan palapeli alkaa kasaantumaan, ja siinä vaiheessa tunnelma on mielettömän intensiivinen. Nykyäänhän tuota mallia käyttää esim Angel (joskaan ei läheskään yhtä ansiokkaasti). Tuossa sarjassa oli se hyvä puoli, että se oli suunniteltu alusta loppuun jo kun sitä alettiin tekemään, eikä sitä ikinä rahan tms takia yritetty venyttää n+8 tuotantokauden pituiseksi, kuten esim X-Filesia, jolle ei oikein mitään järkevää loppua ja ratkaisua tullut.Lost-Soul:
En sano että tuo b5 on mitenkään huonoin sarja, mutta ei se ainakaan parhaimmasta päästä ole. Jo siinä b5 on epäonnistunut, ettei siihen pääse sisään katsomalla muutaman ensimmäisen jakson (jotka ovat yleensä sarjan elinikää ajatellen hyvin tärkeitä). Muutenkin vähän outoa jollekkin sarjalle, että juoni alkaa siinä kehittymään vasta parin tuotankokauden jälkeen, joka voi tarkoittaa jotain 30-40 jaksoa. Tietenkin on olemassa erilaisia telkun katsojia, mutta veikkaan että monet haluavat suhteellisen nopeasti päästä juoneen sisälle ja kyllä niitä juonen kannalta ratkaisevia hetkiä halutaan kokea jo ensimmäisen tuotantokauden aikana (ellei jopa koko ratkaisu).
B5:n elokuvat ovat sitten asia vähän erikseen (tai ainakin se yksi, jonka olen nähnyt), mutta kuitenkin sarja mielestäni kuuluu epäonnistujien listalle ;)
Lisäys: Muistaakseni ne leffat olivat kyllä itseasiassa aika surkeita verrattuna itse sarjaan.
Sen myönnän, että näyttelijätyöskentely ei ollut parasta mahdollista, varsinkaan ensimmäisellä kaudella, mutta juoni ja taustatarina on paras mitä missään sarjassa on ikinä ollut, ja siitä en anna senttiäkään periksi =)Itse olen katsonut aina välillä tuota sarjaa (siis silloin kun se tuli) ja en pitänyt siitä. Tietenkään kärsivällisyys ei riitä minullakaan 2 tuotantokauteen, koska telkusta tulee jopa semmoisia sarjoja, jotka ovat täysin huippuja heti ensimmäisestä osasta alkaen (esim 24).
Mutta jälleen kerran, jos olisit katsonut koko sarjan, voisit olla hieman eri mieltä ;) Eihän kirjoissakaan skippailla pari lukua eteenpäin välillä ja katsota tapahtuuko myöhemmin jotain mielenkiintoista :)
[muokattu 28.6.2004 14:16]