Isoveli valvoo, the next chapter

204 posts, 11 pages, 66,726 views

Nauskiss

#101 • • Nauskiss

Valtakunnanperkele, 15.3.2009 19:52:
---
Nauskiss, 15.3.2009 19:48:
---
Valtakunnanperkele, 15.3.2009 19:35:
---
Nauskiss, 15.3.2009 19:22:
---
Mun mielestä on ihan tarpeeksi heviä, että täältä = Suomesta on meinattu toimittaa porukkaa Siperiaan. Ihan valtiovallan = poliisin toimesta.

Tietty, jos tänkaltanen meininki ei tunnu uhkaavalta, niin on varmaan ihan fine lisätä ihmisten AJATUSTENKIN valvontaa. (Tässä Siperia-keississähän oli kyse poliittisista kannoista.)

---

No on täällä venäläisiäkin ammuttu ja puhuttu ruotsiakin joskus.

---

Ei ole mun mielestä vastaava asia kuin se, että valtiollinen poliisi suunnittelee toimittavansa oman maan kansalaisia Siperiaan väärien mielipiteiden takia.

---

Sellaistako täällä suunnitellaan?

Eikös nuo nyt ole vähän vanhoja juttuja?

Valitettavasti pidän naivina uskomusta, että maailma olisi muuttunut kovin paljon paremmaksi. Suomen kohdalla ajattelen, että ehkä pikemminkin päin vastoin – joiltain osin.

Yritin vastata kysymykseesi. Ei mua haittaa tippaakaan, jos sun mielestä mitään uhkia ei ole. Enkä mä usko, että sä olet koskaan muuttanut näkemystäsi minkään asian suhteen keskustelun, esimerkin tai muun vastaavan perusteella, joten tästä tulee helposti vain 100000000 viestiä pitkä juupas-eipäs vääntö, josta peräydyn mielelläni, ennen kuin se alkaakaan. :)

--
Yksi toimivimmista kontrollikeinoista on ympärivuorokautinen tarkkailu.

Aziz Combat Fighter

#102 • • Aziz Combat Fighter

Nauskiss, 15.3.2009 20:02:
---
Valitettavasti pidän naivina uskomusta, että maailma olisi muuttunut kovin paljon paremmaksi. Suomen kohdalla ajattelen, että ehkä pikemminkin päin vastoin – joiltain osin.

No, itse koen että Suomessa on hieman kehitystä tapahtunut niistä ajoista kun ValPo kuskasi väärinajattelijoita Siperiaan. Makuasia toki tämäkin.

Yritin vastata kysymykseesi. Ei mua haittaa tippaakaan, jos sun mielestä mitään uhkia ei ole. Enkä mä usko, että sä olet koskaan muuttanut näkemystäsi minkään asian suhteen keskustelun, esimerkin tai muun vastaavan perusteella, joten tästä tulee helposti vain 100000000 viestiä pitkä juupas-eipäs vääntö, josta peräydyn mielelläni, ennen kuin se alkaakaan. :)

En mä sanonut ettei mitään uhkia ole, mä en vaan nyt ihan itse sellaista tuosta sormenjälkirekisteristä keksi. Eikä oikein tunnu keksivän kukaan muukaan.

Olen täydellisen valmis muuttamaan mielipidettäni asiasta silloin, kun vastakkainen mielipide asiallisesti perustellaan. Näin olen jopa tehnytkin monta kertaa, mutta toivoisin järkiargumentteja vastapalloiksi, en mitään juupaseipäs-väittelyä :)
Nauskiss

#103 • • Nauskiss

Valtakunnanperkele, 15.3.2009 20:07:
---
Nauskiss, 15.3.2009 20:02:
---

---

No, itse koen että Suomessa on hieman kehitystä tapahtunut niistä ajoista kun ValPo kuskasi väärinajattelijoita Siperiaan. Makuasia toki tämäkin.

Totta, että tätäkin voisi kutsua eräänlaiseksi makuasiaksi. Mulla on tästä jutusta toinen maku.

En tosin koe, että vastaava uhka olisi tällä hetkellä akuutisti päällä, mutta koska olen havaitsevinani yhteiskunnassa (ehkä) enenevässä määrin erilaisia ongelmia, en uskalla luottaa siihen, että tulevaisuus olisi välttämättä ruusuinen tässäkään suhteessa.

Trendi on viime vuosina ollut ihmisten kontrolloimisen maksimoimisen suuntaan. Olen kokenut siitä jopa omissa nahoissani mielestäni aika äärimmäisiä esimerkkejä, lähinnä TOISTAISEKSI vain työelämässä.

Ei mua haittaa tippaakaan, jos sun mielestä mitään uhkia ei ole.

---

En mä sanonut ettei mitään uhkia ole, mä en vaan nyt ihan itse sellaista tuosta sormenjälkirekisteristä keksi. Eikä oikein tunnu keksivän kukaan muukaan.

Monille jo se riittää uhaksi, että ihmisten henkilötietoja (eri tavoin rekisteröityjä) on tähänkin mennessä käytetty väärin / joutunut väärille teille. Siksi täällä varmaan esiintyy mielipidettä, että uudenlaistakin rekisteröimistapaa voitaisiin mahdollisesti "oppia" käyttämään väärin.

--

Aziz Combat Fighter

#104 • • Aziz Combat Fighter

Nauskiss, 15.3.2009 20:29:
Totta, että tätäkin voisi kutsua eräänlaiseksi makuasiaksi. Mulla on tästä jutusta toinen maku.

En tosin koe, että vastaava uhka olisi tällä hetkellä akuutisti päällä, mutta koska olen havaitsevinani yhteiskunnassa (ehkä) enenevässä määrin erilaisia ongelmia, en uskalla luottaa siihen, että tulevaisuus olisi välttämättä ruusuinen tässäkään suhteessa.

Trendi on viime vuosina ollut ihmisten kontrolloimisen maksimoimisen suuntaan. Olen kokenut siitä jopa omissa nahoissani mielestäni aika äärimmäisiä esimerkkejä, lähinnä TOISTAISEKSI vain työelämässä.

Pakko myöntää, että itsekin olen hulissani sananvapauden tilasta Suomessa kun valtakunnansyyttäjä takoo tuomioita ajatusrikoksista väärinajattelijoilla. Viimeisimpänä esimerkkinä Halla-ahon poliittinen ajojahti ja syyteharkinta.

Monille jo se riittää uhaksi, että ihmisten henkilötietoja (eri tavoin rekisteröityjä) on tähänkin mennessä käytetty väärin / joutunut väärille teille. Siksi täällä varmaan esiintyy mielipidettä, että uudenlaistakin rekisteröimistapaa voitaisiin mahdollisesti "oppia" käyttämään väärin.

Niin. Onhan se mahdollista, toki. Meistä kerätään jo nyt varsin paljon tietoa eri rekistereihin ja tietokantoihin, mutta käytännön ongelmat niiden vääriin käsiin joutumisesta ovat olleen ainakin Suomessa vielä varsin pienet. Toivottavasti asia pysyy niin.

En kuitenkaan koe, että kaikkea viranomaisrekisteröintiä kuuluu vastustaa vain vastustamisen ja yleisen epäluulon vuoksi. Sellaisessa vastustamisessa ei ole mitään voimaa. Vastustamisen pitää perustua järkisyihin ja todettuihin uhkaskenaarioihin, jonka jälkeen pitää vakaasti harkiten punnita hyödyt ja haitat ja tehdä näiden pohjalta valistunut päätös.
WiljamiDzay

#105 • • Edited WiljamiDzay Nyypiö
Jo pelkästään kauppojen bonussysteemit keräävät ihmisistä paljon laajempia rekistereitä kuin kukaan tuntuu tajuavan mutta ei niistäkään olla kauhuissaan. Henkkoht en jaksa uskoa että Suomen valtio ryhtyisi ketään kuskaamaan Siperiaan kun ei sitä koskaan ole tehnyt (Ohrana oli kuitenkin Keisarillisen Venäjän poliisivoimia ja niidenkin suomalaiskarkoitetut taisivat olla lähinnä puukkojunkkareita etc). Enkä nyt ihan heti usko että valtio ryhtyisi perustamaan vastaavia koontileirejä esim Lappiin (muualla ei taitaisi tila edes riittää) kun brittituristia voisi häiritä jos lasketellessa törmäisi Gulagiin... *vink*

Edit. Tosiaan unohtui, kyllä ValPo on tosiaankin luovuttanut suurelle ja mahtavalle henkilöitä jotka Neuvostoliiton näkemyksen mukaan kuuluivat heille opetettavaksi.. Lähinnä ns. heimosotureita. Heistäkin onneksi iso osa (fiksummat/viimemmäksi aihetta opiskelleet saavat tarkentaa kuinka iso) saatiin salakuljetettua länteen, lähinnä Ruotsiin.

Mutta ValPon kuljetuksista ei kyllä Suomen valtiota voi mielestäni syyttää. Vaihtoehtona olisi ollut rauhanehtojen tarkoituksellinen huomiottajättäminen ja hyvä tekosyy Neuvostoliitolle miehittää Suomi.. (Jonka jälkeen aika paljon enemmän porukkaa olisi saanut menolipun Siperiaan...)

--
Nimim. Viherpeukalo, tiedät kai missä.

Nauskiss

#106 • • Nauskiss

Valtakunnanperkele, 15.3.2009 20:41:
---
Nauskiss, 15.3.2009 20:29:

---

Niin. Onhan se mahdollista, toki. Meistä kerätään jo nyt varsin paljon tietoa eri rekistereihin ja tietokantoihin, mutta käytännön ongelmat niiden vääriin käsiin joutumisesta ovat olleen ainakin Suomessa vielä varsin pienet. Toivottavasti asia pysyy niin.

Toivokaamme niin.

En kuitenkaan koe, että kaikkea viranomaisrekisteröintiä kuuluu vastustaa vain vastustamisen ja yleisen epäluulon vuoksi. Sellaisessa vastustamisessa ei ole mitään voimaa. Vastustamisen pitää perustua järkisyihin ja todettuihin uhkaskenaarioihin, jonka jälkeen pitää vakaasti harkiten punnita hyödyt ja haitat ja tehdä näiden pohjalta valistunut päätös.

Esim. juuri äsken saatiin läpi eräs laki, jota alan asiantuntijat kritisoivat voimakkaasti, joten mun on vaikea olla kovin luottavainen.

WiljamiDzay, 15.3.2009 21:00:
Edit. Tosiaan unohtui, kyllä ValPo on tosiaankin luovuttanut suurelle ja mahtavalle henkilöitä jotka Neuvostoliiton näkemyksen mukaan kuuluivat heille opetettavaksi.. Lähinnä ns. heimosotureita.

Juu, mutta ihan muita ihmisiä kuin heimosotureita suunnittelivat Siperiaan kuskaavansa.

Mutta ValPon kuljetuksista ei kyllä Suomen valtiota voi mielestäni syyttää.

Hmm... Mä otin ValPon esimerkiksi siitä, että sopivassa tilanteessa valtion elin (kuten esimerkiksi poliisi) voi kääntyä omaa kansaa vastaan. Mä näen tuon asian niin.

--

shapeshifter

#107 • • shapeshifter Erikoismies.
Kyllähän ihan ministeritasolla asti tehdään koko ajan kansan edun vastaisia päätöksiä, ne vaan pitää äänestää sieltä vittuun niin linjakin saadaan muuttumaan.
liikkuva muna

#108 • • liikkuva muna an egg on the move

shapeshifter, 17.3.2009 22:26:
Kyllähän ihan ministeritasolla asti tehdään koko ajan kansan edun vastaisia päätöksiä, ne vaan pitää äänestää sieltä vittuun niin linjakin saadaan muuttumaan.

Milläs äänestät ne vittuun kun täällä ei voi antaa ei-ääniä.

IMO ton pitäs toimia niin, että vaaleja ei pidettäis tietyin väliajoin, vaan toi äänestys ois jatkuvasti käynnissä oleva prosessi, jossa oman äänensä voisi siirtää toiselle ehdokkaalle, mikäli oma edustaja rikkoisi vaalilupauksiaan tai töppäilisi. Kun jossain vaiheessa edustajan äänimäärä tippuis liian alas, heilahtais mono ja tulis seuraava ukko listalta sisään.

Jos vielä noita ei-ääniä sais antaa vaihtoehtona joolle, tosta järjestelmästä sais harvinaisen tehokkaan. Ois varmaan Arkadianmäen pojilla ja tytöillä vähän erilainen motivaatio hoitaa hommansa hyvin. Vois ne lupaukset opintotukien korotuksistakin pysyä vähän paremmin mielessä.

Tää nykyinen järjestelmä on ihan sama kun se, että työnantaja ei sais irtisanoa C-koodaria, joka haastattelussa lupasi hallitsevansa kielen täydellisesti, mutta todellisuudessa ei osaa yhtään mitään.
kilobitti

#109 • • kilobitti 1-2-3 techno

alek szahala, 17.3.2009 23:11:
IMO ton pitäs toimia niin, että vaaleja ei pidettäis tietyin väliajoin, vaan toi äänestys ois jatkuvasti käynnissä oleva prosessi, jossa oman äänensä voisi siirtää toiselle ehdokkaalle, mikäli oma edustaja rikkoisi vaalilupauksiaan tai töppäilisi. Kun jossain vaiheessa edustajan äänimäärä tippuis liian alas, heilahtais mono ja tulis seuraava ukko listalta sisään.

Tää tarkoittais luultavasti myös sitä, että poliitikkojen olisi entistä vaikeampaa toteuttaa pitkän aikavälin projekteja joiden toteuttamisesta aiheutuu pienintäkään haittaa kansalaisille. Esim. pitkän aikavälin ympäristöprojektit saattaa aiheuttaa koviakin toimenpiteitä joita olisi hemmetin vaikea toteuttaa jos jokaisen päätöksen kohdalla joutuisi varomaan potkuja. Lisäksi poliitikot joutuisivat käyttämään nykyistäkin enemmän aikaa omien tekemisiensä perustelemiseen joka ei itsessään vie mitään asiaa eteenpäin.

Ts. väitän että ehdottamasi malli tekisi poliitikasta vielä nykyistäkin lyhytjänteisempää ja populististisempaa.

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

liikkuva muna

#110 • • Edited liikkuva muna an egg on the move

kilobitti, 17.3.2009 23:25:
---
alek szahala, 17.3.2009 23:11:
---

Tää tarkoittais luultavasti myös sitä, että poliitikkojen olisi entistä vaikeampaa toteuttaa pitkän aikavälin projekteja joiden toteuttamisesta aiheutuu pienintäkään haittaa kansalaisille. Esim. pitkän aikavälin ympäristöprojektit saattaa aiheuttaa koviakin toimenpiteitä joita olisi hemmetin vaikea toteuttaa jos jokaisen päätöksen kohdalla joutuisi varomaan potkuja. Lisäksi poliitikot joutuisivat käyttämään nykyistäkin enemmän aikaa omien tekemisiensä perustelemiseen joka ei itsessään vie mitään asiaa eteenpäin.

Ts. väitän että ehdottamasi malli tekisi poliitikasta vielä nykyistäkin lyhytjänteisempää ja populististisempaa.

Mä en usko, että tollanen järjestelmä aiheuttais mitään massiivista vaihtuvuutta ja haittais merkittävästi pidempikestoisia projekteja varsinkaan ympäristön suhteen, kun about 60% (en muista mistä tuon prosenttiluvun luin) suomalaisista on enemmän tai vähemmän huolissaan "ilmastonmuutoksesta". Käytännössä vaihtuvuus ois varmaan suurinta noiden ns. turhien ehdokkaiden, kuten tosi-tv-julkkisten ja urheilijoiden piirissä, jota jengi äänestää vaaleissa paremman puutteessa.

Tollasella menettelyllä voitais kuitenkin edes marginaalisesti vaikuttaa tällasiin lex nokia-kategorian farsseihin. Tällä hetkellä ainoa vaikutusmahdollisuus kesken vaalikauden on nousta barrikaadeille tai kirjoittaa adressi. Tuskin nytkään ois ääniä muuttamalla saatu tota lakia kumottua, mutta ois moni ainakin saanu edes vähän paremman mielen siitä, että sai edes pienen mahdollisuuden vaikuttaa.

(Edit. Hyvä esimerkki vielä tän nykyisen systeemin heikommista puolista on Bushin presidenttikauden loppupuoli. Mies sai istua kautensa loppuun, vaikka kannatus heilui jossain 30%:n tietämillä. IMO aika merkillistä demokratiaa.)
Apo

#112 • • Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

EU aikoo muuttaa Internetin televisioksi

Voimaantullessaan direktiivit aiheuttavat sen, että vapaiden Internet-yhteyksien sijasta ihmisille tarjotaan niin sanottuja "kuluttajan käyttövalintamahdollisuuksia", jotka merkitsevät käytännössä samaa kuin televisioihin myytävät kanavapaketit. Internetin käyttäjät eivät siis itse saa valita, mitä sivuja he käyttävät, vaan he voivat ainoastaan valita valmiista kokoelmista heille ennakkoon päätetyistä sivuista.

...

Demokratian kannalta Telecoms Packagen suurin ongelma on se, että palveluntarjoajat, joilla ei ole minkäänlaista vastuuta mihinkään suuntaan, päättävät mitä kansalaiset saavat Internetistä lukea, seurata tai tutkia.

http://keronen.blogspot.com/2009/04/eu-aikoo-muuttaa-internetin.html
http://keskustelu.kauppalehti.fi/5/i/keskustelu/thread.jspa?threadID=121610
milo

#113 • • milo Plaugenaut
http://www.laquadrature.net/en/urgent-two-days-to-help-catherine-trautmann-protect-eu-citizens
http://www.laquadrature.net/wiki/Telecoms_Package_Original_Directives

Call all Members of the European Parliament (MEPs) seating in ITRE committee to ask them to vote again for amendment 138 (now am. 46) before Tuesday April 21, 20h00

http://www.laquadrature.net/Telecoms_Package

Jos se lukee blogissa, sen on pakko olla totta.

--
We are, ultimately, all alone, and I am incapable of expressing emotion in any way, shape or form apart from through the medium of mix tapes. -Adam First

Apo

#114 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

Tshekin tietovuoto oli liikaa - Vanhanen uusii passinsa

STT kertoi viime perjantaina, kuinka Suomen valtiojohdon lentotiedot ja passinnumerot löytyivät prahalaisen hotellin yleisökoneelta.

Pääministeri Matti Vanhanen (kesk.) kertoi maanantaina Kiinan-matkallaan STT:lle, että hän uusii passinsa mahdollisimman pian.

- Jo silloin kun kuulin siitä, niin annoin ohjeen, että jos aidosti numero on joidenkin tiedossa, niin passi vaihdetaan. Tämä on valitettava tietovuoto, mutta ei sinällään aiheuta mitään akuuttia ongelmaa. Passin numerolla itsessään ei paljon tee, mutta saattaa olla, että joku keksii sille jotakin väärinkäyttöä, kommentoi Vanhanen.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1676811

Passin uusiminen on helppoa, mutta olisi hauska tietää mitä pääministeri tekisi jos sormenjälkitunnisteet olisivat vuotaneet samalla lailla. Sormenpäät vaihtoon?
longshort

#115 • • longshort silmiäni usko en...
fight against this shit..
Aziz Combat Fighter

#116 • • Aziz Combat Fighter

Apo, 20.4.2009 22:22:
Passin uusiminen on helppoa, mutta olisi hauska tietää mitä pääministeri tekisi jos sormenjälkitunnisteet olisivat vuotaneet samalla lailla. Sormenpäät vaihtoon?

Edelleen heitän ilmaan kysymyksen - mitä ikävää niillä sormenjälkitiedoilla voisi tehdä? Noin niinku käytännössä?
WiljamiDzay

#118 • • WiljamiDzay Nyypiö

Valtakunnanperkele, 21.4.2009 03:28:
---
Apo, 20.4.2009 22:22:

---

Edelleen heitän ilmaan kysymyksen - mitä ikävää niillä sormenjälkitiedoilla voisi tehdä? Noin niinku käytännössä?

Tuksu voi kopioida Vanhasen sormenjälkiä römppäänsä ja ottaa kuvia seiskalle skandaalijutun toivossa *pökr*

--
Nimim. Viherpeukalo, tiedät kai missä.

Aziz Combat Fighter

#119 • • Edited Aziz Combat Fighter

whispering, 21.4.2009 08:23:
---
Valtakunnanperkele, 21.4.2009 03:28:

---

http://en.wikipedia.org/wiki/Identity_theft

Tuolla ei esitetty ensimmäistäkään skenaariota, jossa ihmisryhmän sormenjälkien joutuminen vääriin käsiin voisi johtaa identiteettivarkauteen. Kuten aikaisemmin on todettu, kenen tahansa sormenjäljet saa käsiinsä varsin helposti - ei tarvitse kuin pihistää jokin henkilön kädessään pitelemä esine.

Peräänkuulutan tässä edelleen sellaista konkreettista, realistista uhkakuvaa, joka voisi realisoitua siitä, että esim. koko Suomen kansan sormenjälkitunnisteet joutuisivat vääriin käsiin. Sormenjälkitunniste voidaan säilöä muuten matemaattisin algoritmein ja dataa karsimalla siten, ettei sen pohjalta voida luoda "kloonia" alkuperäisestä sormesta. Normaali esim. tämänkin foorumin salasanojen tallentamiseen soveltuva hash-algoritmi ajaa asian varsin kätevästi.

En tässä nyt ota kantaa siihen, edelleenkään, onko tuon rekisterin laatiminen järkevää tai perusteltua, mutta olen miettinyt pääni puhki jotakin ihan oikeaa uhkakuvaa, jota sormenjälkirekisterin päätyminen vääriin käsiin aiheuttaisi. Ei tule mitään mieleen, ja minä sentään opiskelen turvallisuusalaa korkeakoulussa ;)

edit: Miten identiteetti varastetaan pelkkien sormenjälkien avulla? Jos minulla olisi vaikkapa Sinun sormenjäljistäsi digitaalikuva (minkä voin pienellä vaivalla hankkia vaikka viikon sisällä, jos siis haluan) ei se vielä suomessa mahdollista tuosta vaan identiteettivarkautta.
Damien

#120 • • Edited Damien [tr3ox]

Valtakunnanperkele,
Peräänkuulutan tässä edelleen sellaista konkreettista, realistista uhkakuvaa, joka voisi realisoitua siitä, että esim. koko Suomen kansan sormenjälkitunnisteet joutuisivat vääriin käsiin. Sormenjälkitunniste voidaan säilöä muuten matemaattisin algoritmein ja dataa karsimalla siten, ettei sen pohjalta voida luoda "kloonia" alkuperäisestä sormesta. Normaali esim. tämänkin foorumin salasanojen tallentamiseen soveltuva hash-algoritmi ajaa asian varsin kätevästi.

Hyvin hyvin hyvin miltein ammattimaisesti piratismiä harrastavana henkilönä voin todeta tähän, että hellurei jos sen joku kryptaa ja suojaa nii toinen reverse-engineeraa ja monistaa.

Turhaan on ylipäätään kerätä sellaista tietoa mitä emme voi suojella, sellainen tieto ei ole arvokasta ja tässä vapaus keskustelun konteksissa se lähenteleekin enemmän irvokasta.

edit: muotoa muokkasin